RX 5700 XT in mijn setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kyhfin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Mijn huidige setup:
CPU: Intel Core i5-6600K / 3.5 GHz + Scythe Mugen 4
Moederbord: ASROCK Z170 PRO4S
Koeling: Corsair CX-M Series CX450M - 450 W
HDD's: windows op SSD, games op Seagate Desktop SSHD - Hybride harde schijf - 2 TB ( 8 GB Flits )
GPU: MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OC
Geheugen: Corsair Vengeance LPX -2 x 8 GB - 2400 MHz

In 2016 heb ik bovenstaande pc gekocht. Ik wou destijds een game pc, maar ook niet het beste van het beste aangezien ik niet zeker wist of ik zo'n gamer was. Nu ben ik zeker geen die-hard gamer die elke dag gamed en heb ik vooral periodes dat ik een game veel achter elkaar speel.
Bovendien game ik vanaf de bank met mijn Xbox controller op mijn tv (nieuwe Samsung Q70R) en hoef ik ook niet te spelen op 144p of zo.

Veel games kan ik met mijn huidige setup nog prima spelen, maar een tijd geleden ook Red Dead Redemption 2 gekocht. Ik wist dat dit een zware game was, maar aangezien deel 1 mijn favoriete game was wou ik deze uiteraard proberen en met mijn huidige setup krijg ik de instellingen maar niet goed dat hij soepel speelt en er nog redelijk uit ziet.

Daarom twijfel ik om een RX 5700 XT te kopen (incl voeding). Ik denk dat ik liever nu investeer in een GPU en dan bijv. volgend jaar in een nieuwe CPU (+ moederbord) dan dat ik in één keer een grote uitgave doe aan een nieuwe pc. Uiteraard kan ik ook nog wachten tot bijv. RTX 3000 serie of AMD Big Navi's uit zijn, maar ben bang dat je dan aan het wachten blijft.

Mijn vraag is dus: Is het waard om te investeren in de RX 5700 XT met mijn setup? (incl. voeding) Waarschijnlijk zal de CPU dan de nieuwe bottleneck worden, maar misschien zie ik ook nog wat anders over het hoofd. Bovendien zie ik bij benchmarks op de ene site dat het aanzienlijk gaat schelen, terwijl op een andere website het me flink tegenvalt. Het zou zonde zijn als ik nu in de kaart investeer en een groot deel van mijn kaart onbenut laat.

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 08:23
Een overgeclockte 6600k zal geen botltleneck vormen voor een 5700XT, tenzij het spel enorm cpu intensief is (wat de meeste niet echt zijn).
Moest je je cpu op 4.5 GHz krijgen kan je gerust nog 2-3 jaar verder met de 5700XT/voeding combo...

[ Voor 26% gewijzigd door DenHond op 21-05-2020 17:31 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou eerder kijken voor een GTX 1660 super bij je 6600K. die is al +- 30% beter dan 1060.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:37
Je TV is 4k en ga je (dus) op 4k spelen? Dan kan een (veel) sterkere videokaart zeker helpen.
30% beter lijkt me overigens altijd zonde van het geld, ik ga altijd voor minimaal 50% sneller maar liever nog 2x zo snel als ik upgrade.

Echter, een quadcore met 4 threads is "onvoldoende" voor RDR2, dat lijkt me (indien 1080p) een groter probleem.
YouTube: Red Dead Redemption 2 CPU Benchmark - Best CPUs for RDR2 on PC

[ Voor 43% gewijzigd door mitsumark op 21-05-2020 17:50 ]

• Kyhfin
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal eens verder verdiepen in dat overklokken. Ik las er al veel over en het lijkt mij goed te doen als je voorzichtig bent. Bij de meeste games draait de CPU inderdaad nog (lang) niet op 100%. Echter, zoals bij Assassin's Creed Origins en Jedi Fallen Order wel, maar denk dat dat aan de optimalisatie ligt.

De GTX 1660 had ik me nog niet in verdiept, maar is wat mij betreft inderdaad een onvoldoende verbetering qua investering.

Ik had duidelijker moeten zijn daarover sorry. Ik heb inderdaad een 4k tv en veel spellen kan ik op 4k spelen, maar voor mij is dat geen eis. Vooral met RDR2 zie ik dat als een onrealistische eis met mijn setup. Ik zoek eerst naar een 1080p experience waarbij het spel gewoon soepel loopt en ook redelijk uit ziet, want nu kom ik daardoor niet in het veel.

Ik hink dus op twee gedachten, of ik speel nog andere spellen. Ik heb er nog genoeg en investeer later in een nieuwe videokaart of ik ga toch voor de RX 5700 XT aangezien waarschijnlijk nu wel meer spellen uit gaan komen waar mijn videokaart de bottleneck gaat vormen. Bovendien worden de andere spellen dan ook beter qua visuals. Daarmee is het goed om te horen dat de CPU geen bottleneck gaat vormen (indien overclocked), want dat was vooral waar ik bang voor was. Misschien ga ik dat eerst eens proberen.

• mitsumark
Op 1080p gaat je CPU juist wel vaak de bottleneck zijn, echter geeft een 6600k OC in de meeste gevallen alsnog wel soepele gameplay. Zet de settings zo zwaar mogelijk, helpt om de CPU load wat uit te vlakken.
Er zijn echter nu al enkele uitzonderingen waarbij soepele gameplay is "uitgesloten" (zoals RDR2, BF multiplayer, etc), en die nemen rap in aantal toe.

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 24-05-2020 14:19 ]

• Kyhfin
mitsumark schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:17:
Op 1080p gaat je CPU juist wel vaak de bottleneck zijn, echter geeft een 6600k OC in de meeste gevallen alsnog wel soepele gameplay.
Er zijn nu enkele uitzonderingen (zoals RDR2, BF multiplayer, etc), maar die nemen wel rap in aantal toe.
Dit snap ik niet helemaal. Bedoel je dat op 1080p mijn CPU wel een bottleneck is, maar op 4k niet? Of bedoel je naar verhouding, omdat op 1080p de grafische kaart eigenlijk 'oversized' is?

Vanuit jouw reactie snap ik dan niet wat ik moet doen. Ik kan op dit moment nog de meeste spelen redelijk spelen. Zoals Odyssey wat er prachtig uit ziet speel ik op 1080p en 60 fps nog probleemloos. Er zullen inderdaad grotere games komen, maar als ik nu RDR2 op 1080p zet met high quality. Dan is GPU al 100% en CPU is rond de 40%. Mij lijkt de eerste investering dan een grafische kaart. Bedoel jij dat ik dan wel ook de CPU moet doen?

• mitsumark
RDR2 is wel echt heel zwaar voor alle hardware, maar vooral de videokaart inderdaad, daar kun je dus wel een sterkere GPU gebruiken.
Echter wat je ziet in benchmarks met een veel sterkere videokaart (vaak een 1080ti of zelfs 2080ti) is dat een quadcore processor het moeilijk krijgt, vooral met frametimes (wisselende frametimes = geen soepele gameplay)

Wat ik bedoel te zeggen is dat een 5700XT op 1080p doorgaans "uit zn neus zit te eten", waardoor de fps simpelweg omhoog gaat tot je CPU het niet meer bij kan houden, ergo een CPU bottleneck.
Of dat op 40 of 120 fps is verschilt per game, bij sommige games zit je nu al op dat punt.
Een hogere resolutie wordt doorgaans niet/amper zwaarder voor de CPU, voornamelijk voor de GPU, dus daar kun je wel een sterkere videokaart voor gebruiken.

Zie ook het filmpje wat ik eerder linkte (7600k is vergelijkbaar, met redelijke OK gemiddelde fps, maar grote problemen in frametimes).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lol, als je op 4K TV gaat spelen en RDR moet daar goed op gaan, zou ik maar ff de knip trekken en je hele systeem upgraden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mitsumark
Hackus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:04:
Lol, als je op 4K TV gaat spelen en RDR moet daar goed op gaan, zou ik maar ff de knip trekken en je hele systeem upgraden.
Alleen de 5700XT erin en dan draait het al "prima" (60fps@medium)?

Of jouw definitie van goed is op ultra settings en met 100+ fps...

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 24-05-2020 15:16 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Alleen de 5700XT erin en dan draait het al "prima"?

Of jouw definitie van goed is op ultra settings en met 100+ fps...
5700XT met 6600K is niets waard, dan is de CPU te zwak. Dus kun je beter voor wat meer fps dan nu een GTX1660s kopen. TS heeft de 6600K nog niet eens overklokt. (4K settings TV ..... :+ )

• Kyhfin
mitsumark schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:58:
RDR2 is wel echt heel zwaar voor alle hardware, maar vooral de videokaart inderdaad, daar kun je dus wel een sterkere GPU gebruiken.
Echter wat je ziet in benchmarks met een veel sterkere videokaart (vaak een 1080ti of zelfs 2080ti) is dat een quadcore processor het moeilijk krijgt, vooral met frametimes (wisselende frametimes = geen soepele gameplay)

Wat ik bedoel te zeggen is dat een 5700XT op 1080p doorgaans "uit zn neus zit te eten", waardoor de fps simpelweg omhoog gaat tot je CPU het niet meer bij kan houden, ergo een CPU bottleneck.
Of dat op 40 of 120 fps is verschilt per game, bij sommige games zit je nu al op dat punt.
Een hogere resolutie wordt doorgaans niet/amper zwaarder voor de CPU, voornamelijk voor de GPU, dus daar kun je wel een sterkere videokaart voor gebruiken.

Zie ook het filmpje wat ik eerder linkte (7600k is vergelijkbaar, met redelijke OK gemiddelde fps, maar grote problemen in frametimes).
Zou jij me dan wel aanraden ook de CPU te vervangen? In dat geval denk ik namelijk dat ik niets doe en accepteer dat mijn set-up niet geschikt is voor zwaardere games. Echter, ik kan veel visuele games nog echt goed spelen alleen kom ik nu qua nieuwere games net aan de limitatie en vooral bij Red Dead 2 die gewoon heel veel eisend is. Ik dacht ik gooi er een RX 5700 XT in zodat ik weer even voorruit kan en dan eventueel over een tijd de CPU als deze echt de bottleneck wordt. Alleen ik doe liever niet beide al op dit moment of dat als ik de GPU er nu in doe en nog geen aanzienlijke verbetering zie doordat de CPU het limiteerd.
Hackus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:04:
Ik heb een 4K TV en ga daar op gamen, maar ik verwacht niet RDR2 op 4K te spelen en al helemaal niet met hoge settings. Ik had dit enkel genoemd, omdat dit het eerste spel is waar ik echt limitatie zie aan mijn setup en dit ervoor zorgt dat ik me af vraag om eerst mijn GPU up te graden en dan later een keer de CPU. Ik wil juist niet in één keer 2000 euro investeren o.i.d. Misschien had ik RDR2 niet moeten noemen, want het leidt enkel af van de vraag denk ik.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kyhfin schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:17:
[...]

[...]

Ik heb een 4K TV en ga daar op gamen, maar ik verwacht niet RDR2 op 4K te spelen en al helemaal niet met hoge settings. Ik had dit enkel genoemd, omdat dit het eerste spel is waar ik echt limitatie zie aan mijn setup en dit ervoor zorgt dat ik me af vraag om eerst mijn GPU up te graden en dan later een keer de CPU. Ik wil juist niet in één keer 2000 euro investeren o.i.d. Misschien had ik RDR2 niet moeten noemen, want het leidt enkel af van de vraag denk ik.
Lees bovenstaande. 5700XT en 6600K wordt hem niet

• Kyhfin
Hackus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:17:
[...]

5700XT met 6600K is niets waard, dan is de CPU te zwak. Dus kun je beter voor wat meer fps dan nu een GTX1660s kopen. TS heeft de 6600K nog niet eens overklokt. (4K settings TV ..... :+ )
Dat is juist de vraag die ik hier stel. Ik wil niet in één keer een hele dikke uitgave doe dus liever in 'stappen'. Ook sta ik er wel voor open mijn CPU te overklokken. Ik heb dat nu nog niet nodig geacht.
Ik heb inderdaad een 4K TV. Ik had ook al 5 jaar hiervoor een 4K TV. Echter, ik eis niet dat ik op 4K wil gamen. Ik speel Odyssey op 60 fps op 1080p en dat vind ik prima. Het ziet er echt goed uit vind ik. Ik weet dat ik met mijn huidige setup Odyssey niet op 4k kan gamen, dus doe ik het op 1080p. Als ik met een betere videokaart wel op 4K kan gamen, dan doe ik dat uiteraard.

Wat ik opmerk uit jouw reactie is dat de RX 5700 XT veel te sterk is voor mijn CPU? Ik ga alleen niet nu investeren in een mindere kaart om dan later en de CPU en de GPU wederom te moeten upgraden. Ik ga dan liever stapsgewijs of ik wacht nu en koop over 2 jaar misschien een nieuwe pc. Echter, met een hele grote uitgave in één keer komt het er waarschijnlijk niet van en daarom kijk ik naar mogelijkheid van stapgewijze upgrades.

-edit-
Hackus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:18:
[...]
Lees bovenstaande. 5700XT en 6600K wordt hem niet
Oké bedankt voor je antwoord. Wel een tegenstrijdig antwoord op de eerste reactie.

Ik had het gehoopt dat mijn CPU nog goed genoeg was, omdat hij in veel games nog rond de 50-60% zit, terwijl GPU al naar 100% gebruik gaat.

Ik koop liever nu een kaart die veel beter is dan mijn CPU, om dan over een jaar een CPU te kopen die het gat weer dicht trekt en dat ik dan weer ~3 jaar verder kan. Om nu een GPU te kopen die gelijk komt aan mijn CPU en dan over een jaar beide weer te upgraden wordt denk ik qua investering nog veel hoger.

Vanuit jouw reactie kan ik dan het beste niets doen en beter bij mijn wat oudere games blijven.

[ Voor 23% gewijzigd door Kyhfin op 24-05-2020 15:30 ]

• mitsumark
Hackus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:17:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, voor 1080p zeker het geval, voor 4k niet.

Edit: gewoon de 5700(XT) kopen en kijken op welke resolutie/settings het wil draaien, zal nooit slechter worden dan nu het geval is :)

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 24-05-2020 15:27 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kyhfin schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Dat is juist de vraag die ik hier stel. Ik wil niet in één keer een hele dikke uitgave doe dus liever in 'stappen'. Ook sta ik er wel voor open mijn CPU te overklokken. Ik heb dat nu nog niet nodig geacht.
Ik heb inderdaad een 4K TV. Ik had ook al 5 jaar hiervoor een 4K TV. Echter, ik eis niet dat ik op 4K wil gamen. Ik speel Odyssey op 60 fps op 1080p en dat vind ik prima. Het ziet er echt goed uit vind ik. Ik weet dat ik met mijn huidige setup Odyssey niet op 4k kan gamen, dus doe ik het op 1080p. Als ik met een betere videokaart wel op 4K kan gamen, dan doe ik dat uiteraard.

Wat ik opmerk uit jouw reactie is dat de RX 5700 XT veel te sterk is voor mijn CPU? Ik ga alleen niet nu investeren in een mindere kaart om dan later en de CPU en de GPU wederom te moeten upgraden. Ik ga dan liever stapsgewijs of ik wacht nu en koop over 2 jaar misschien een nieuwe pc. Echter, met een hele grote uitgave in één keer komt het er waarschijnlijk niet van en daarom kijk ik naar mogelijkheid van stapgewijze upgrades.

-edit-

[...]

Oké bedankt voor je antwoord. Wel een tegenstrijdig antwoord op de eerste reactie.

Ik had het gehoopt dat mijn CPU nog goed genoeg was, omdat hij in veel games nog rond de 50-60% zit, terwijl GPU al naar 100% gebruik gaat.

Ik koop liever nu een kaart die veel beter is dan mijn CPU, om dan over een jaar een CPU te kopen die het gat weer dicht trekt en dat ik dan weer ~3 jaar verder kan. Om nu een GPU te kopen die gelijk komt aan mijn CPU en dan over een jaar beide weer te upgraden wordt denk ik qua investering nog veel hoger.

Vanuit jouw reactie kan ik dan het beste niets doen en beter bij mijn wat oudere games blijven.
1660 super (wat ik al direct zei), past beter bij je 6600K. als je graag een XT wilt,zou ik het houden bij 5600XT(dat gaat nog)
edit: ook je voeding aanpassen bij krachtiger GPU

• Kyhfin
Ja, maar in dat geval is het enkel om de GPU gelijk te trekken aan mijn CPU, maar is dat de investering dan wel waard? Dan moet ik als ik volgend jaar (of eind van het jaar) een nieuwe CPU doe alsnog weer een nieuwe videokaart ben ik bang?
Pagina: 1