Toon posts:

Stroomonderbreking vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bababa
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 18-04 11:42
Mijn vaatwasser (whirlpool ADG937 deed het gisteren ineens niet meer. Na het controleren van de stoppenkast heb ik de vaatwasser opengemaakt en na wat beweging in de snoeren leek hij weer te werken. Dit was echter maar van korte duur. Het lijkt er of de stroomtoevoer niet stabiel is en ik vraag me af of het aan de geleiding kan liggen (zie foto's). De vaatwasser is oud en er lijkt was roestvorming te zijn. Hebben jullie tips over hoe verder te gaan?

Ps. voor een nieuwe keuken incl. vaatwasser wordt
gespaard

.

[Voor 24% gewijzigd door Bababa op 19-05-2020 13:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:50

EMP

Krulloos!

Dit is niet een makkelijk, typisch klusje, maar goed, daarvoor zitten we op Tweakers :)

Ik ben geen expert, wel een ervarings-prutser. De draden gaat meestal niets mis mee tenzij je echt een duidelijke beschadiging of brandplek ziet. Het zit vaker in de aansluitingen of de elektronica.

Je kunt kijken of je met aan individuele draadjes trekken er achter kan komen welke draad(en) het probleem is(zijn), en deze dan opnieuw te solderen of te vervangen.

Andere optie is om de verbindingen met een soldeerbout of -pistool langs te gaan en ze allemaal opnieuw te vloeien.

Soldeerverbindingen die goed zijn zijn mechanisch ook sterk, dus als je een draad los kan trekken dan was dat zeker geen goede verbinding. Echter betekent dat je een draad niet los kan trekken niet meteen dat het een goede verbinding is.

Het soort problemen dat het het dan weer niet, dan weer wel doen, zijn altijd lastig. Het zou dus kunnen dat je meerdere keren moet proberen voordat je het probleem te pakken hebt.

edit: en wat ik vergeet: op het moment dat hij het niet doet, dan kun je met een multimeter de aansluitingen langs om te kijken of alle verbindingen en connectoren nog goed contact maken.

[Voor 8% gewijzigd door EMP op 19-05-2020 13:44]

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Meeste vaatwassers vallen uit op leeftijd volgens doordat de afvoerpomp verstopt raakt of stuk gaat. Zodra je je vaatwasser aan zet, hoor je hem dan nog wel afpompen (en gebeurd er ook echt wat)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bababa
@Suicyder hij heeft gewoon een volledig programma gedraaid..

• Bababa
@EMP dankjewel voor je bericht. ik heb nog een foto toegevoegd. Je ziet roest zitten, denk je dat het hier wellicht aan kan liggen? in dat geval is het wellicht handig om dit hele blok te vervangen. Die module staat bijv. op europarts..

[Voor 3% gewijzigd door Bababa op 20-05-2020 11:18]

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Een onduidelijkheid in je vraag: in je eerste bericht rep je over stroomtoevoer, in een latere opmerking zeg je dat het programma wel wordt afgemaakt. Zeg je eigenlijk: "alles werkt, maar de vaat wordt niet schoon?" In dat geval: waarschijnlijk is een contact van een relais die je warmte element schakelt losgebrand van de printplaat. Dat is heel goed makkelijk zelf op te lossen door de bedieningsunit los te maken en het relais opnieuw solderen.

• Bababa
@Arie- soms werkt hij niet en is er geen stroom (lampjes doen het niet bij aanzetten en vaatwasser gaat niet aan). Bij het openmaken van de bovenkant en wat beweging met de draden, maakt hij wel verbinding en is het mogelijk om hem wel aan te zetten.. het wisselt dus

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:50

EMP

Krulloos!

Bababa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:15:
@EMP dankjewel voor je bericht. ik heb nog een foto toegevoegd. Je ziet roest zitten, denk je dat het hier wellicht aan kan liggen? in dat geval is het wellicht handig om dit hele blok te vervangen. Die module staat bijv. op europarts..
Zomaar onderdelen vervangen is wel heel erg gokken. Als bekend is dat van jouw merk/type vaatwasser een onderdeel vaak kapot gaat (google), dan is het een gokje waard, maar zonder zeker te weten of dit onderdeel wel de oorzaak van de problemen is lijkt mij dat niet handig.

Eerst onderzoeken waar het aan ligt, en dan het gericht repareren.

Als je er toch geld tegenaan wilt gooien, koop dan voor 30 euro een andere, werkende inbouwvaatwasser van Marktplaats. Dat is ook gokken hoe lang hij het uithoud, maar je hebt dan nu in ieder geval weer een werkend apparaat.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:26
Bababa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:15:

[Afbeelding]
Zie ik in het omcirkelde stuk nou zwarte (brand) aanslag zitten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

EMP schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:11:
[...]

Zomaar onderdelen vervangen is wel heel erg gokken. Als bekend is dat van jouw merk/type vaatwasser een onderdeel vaak kapot gaat (google), dan is het een gokje waard, maar zonder zeker te weten of dit onderdeel wel de oorzaak van de problemen is lijkt mij dat niet handig.

Eerst onderzoeken waar het aan ligt, en dan het gericht repareren.

Als je er toch geld tegenaan wilt gooien, koop dan voor 30 euro een andere, werkende inbouwvaatwasser van Marktplaats. Dat is ook gokken hoe lang hij het uithoud, maar je hebt dan nu in ieder geval weer een werkend apparaat.
TS is aan het sparen voor een nieuwe keuken. Denk dat de huidige keuken aan de hand van het bouwjaar van de vaatwasser 20 jaar oud aan het worden is.

Wat ook zou kunnen is nu al een knappe nieuwe vaatwasser kopen en die zo kopen dat die ook in de nieuwe keuken kan worden geplaatst.

Het is trouwens al heel wat dat die vaatwasser het 19 jaar heeft volgehouden.

• P5ycho
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:42
Wat ik wel eens gehad heb met een hele oude (25jr) vaatwasser is dat de isolatie van de draden in de deur bros geworden was van ouderdom, heatcycles en verbuiging. Daar heb ik een paar nieuwe draden in gesoldeerd destijds. Misschien de moeite waard om even te bekijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:12

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Kun je de printplaat nog verder demonteren? Je ziet ook nog wel eens dat de solderingen van het relais zijn losgegaan.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee