Foutcode gloeibougie en luchtmassameter na tanken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Ter info: de auto is een Renault Laguna 1.5 dci uit 2011, op diesel dus.

Iets meer dan een maand geleden ging m'n motorstoringslampje en waarschuwingslampje branden toen ik wegreed van het tankstation. Voor zover van belang: ik had minder dan een kilometer gereden voordat ik ging tanken dus de motor was nog koud. Ik ben terug naar huis gereden en ik merkte geen verschil in het gedrag van de auto. Stationair merkte ik niks, de auto had geen vermogensverlies en er kwam geen opvallende kleur rook uit de uitlaat.

Door drukte had ik het er maar bij gelaten, vorige week ben ik na ruim 2000 kilometer te hebben gereden naar de garage gegaan. Daar vonden ze tien foutcodes die betrekking hadden op diverse onderdelen. Ik weet niet meer wat de codes waren. De monteur heeft de foutcodes gereset en is een proefrit gaan maken in de hoop dat enkele fouten terug zouden keren. Dit is niet gebeurd.

Vervolgens heb ik de auto weer mee naar huis genomen. Toen ik eergisteren weer had getankt (dit maal met een warme motor) ging het motorstoringslampje weer branden. Ik had inmiddels een obd scanner gekocht en deze aangesloten, en ik had de volgende foutcodes:

- P0101: Luchtmassameter onaannemelijk signaal
- P0380: Gloeibougie / gloeidraad circuit A onjuiste werking

Na het resetten van de foutcodes bleef het storingslampje uit, ook na te hebben gereden. Als het probleem daadwerkelijk in de gloeibougie, luchtmassameter of EGR-klep zit zou je verwachten dat je dat merkt aan het stationair lopen, motorvermogen of brandstofverbruik, maar op het lampje na merk je nergens aan dat er iets mankeert.

Heeft iemand hier op basis van het bovenstaande een idee wat het probleem kan zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:45

DataGhost

iPL dev

Codes resetten zichzelf niet, en vaak blijft een motorstoringslampje daarom gewoon aan. Als je LMM even een raar signaal geeft maar het grootste deel van de tijd normaal werkt zal er wel een code komen met lampje, gaat die niet weg tot je hem reset maar zal je ook niks merken. Het triggeren kan aan verschillende factoren liggen waaronder de belasting van je motor, dus een ritje is geen garantie dat je de code weer krijgt. Het kan ook een kabelbreuk of oxidatie zijn waardoor het signaal sporadisch wegvalt. Je zou kunnen kijken of je de "foutieve" onderdelen op de een of andere manier door kan meten of vragen aan je garage of ze leen-onderdelen hebben waarmee je een weekje kan rijden om te zien of het probleem wegblijft. Of natuurlijk vervangen voor nieuwe/tweedehandse onderdelen. De bekabeling kan lastiger zijn, maar is ook te inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
DataGhost schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:38:
Codes resetten zichzelf niet, en vaak blijft een motorstoringslampje daarom gewoon aan. Als je LMM even een raar signaal geeft maar het grootste deel van de tijd normaal werkt zal er wel een code komen met lampje, gaat die niet weg tot je hem reset maar zal je ook niks merken. Het triggeren kan aan verschillende factoren liggen waaronder de belasting van je motor, dus een ritje is geen garantie dat je de code weer krijgt. Het kan ook een kabelbreuk of oxidatie zijn waardoor het signaal sporadisch wegvalt. Je zou kunnen kijken of je de "foutieve" onderdelen op de een of andere manier door kan meten of vragen aan je garage of ze leen-onderdelen hebben waarmee je een weekje kan rijden om te zien of het probleem wegblijft. Of natuurlijk vervangen voor nieuwe/tweedehandse onderdelen. De bekabeling kan lastiger zijn, maar is ook te inspecteren.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Is de mogelijke kabelbreuk of oxidatie waar je op doelt in de LMM zelf of in de aansluiting ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47
Dat kan overal zijn. Als het zoiets is, zou het met de tijd ook steeds erger moeten worden.
Ik vind het voor zoiets alleen wel iets te toevallig dat het beide keren na het tanken voorkwam.

Kun je het een derde keer reproduceren door te tanken?
En als dat zo is een experimentje, wat gebeurd als je wel naar het tankstation gaat, niet tankt, maar wel even naar binnen gaat om iets te kopen; dus de hele situatie hetzelfde voor de auto, behalve het daadwerkelijk tanken. Het zou iets stoms kunnen zijn als een bepaalde hellingshoek van de bestrating.

Ik weet niet hoeveel LMM's een Renault heeft, maar zit deze toevallig vlakbij de gloeiboegie,op dezelfde voeding of massa?

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 19-05-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:45

DataGhost

iPL dev

Inderdaad overal, maar het waarschijnlijkste is vlak bij de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Je kunt de gloeibougies even op weerstand meten, na een warme start word deze foutcode 9 van de 10 niet opgeslagen.
Wanneer de foutcode na een koude start komt verdenk ik de gloeibougies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Laatst online: 17:21
Bij dezelfde pomp getankt? Misschien is daar wel iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
Mapro schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:58:
Je kunt de gloeibougies even op weerstand meten, na een warme start word deze foutcode 9 van de 10 niet opgeslagen.
Wanneer de foutcode na een koude start komt verdenk ik de gloeibougies
De eerste keer tankte ik met een koude motor, toen ging het storingslampje branden. Tussen dat moment en het bezoek aan de garage heb ik 2 of 3 keer getankt en meerdere keren de motor gestart zonder dat het lampje uit ging.

Tussen het bezoek aan de garage en het opnieuw tanken heb ik meerdere keren de motor gestart zonder dat een lampje ging branden.

Toen ik laatste keer tankte met warme motor (ruim een half uur gereden in +/- 15 graden buitentemperatuur) ging het lampje weer branden.

Het lampje gaat/ging alleen uit door op de OBD scanner handmatig de foutcodes te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
WEBGAMING schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:18:
Bij dezelfde pomp getankt? Misschien is daar wel iets mis.
Nee, twee keer bij een andere, waarvan de tweede en meest recente keer bij een station van een A-merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Die twee foutcodes zijn volgens mij generieke beschrijvingen die jouw OBD scanner uitspuugt, niet Renault specifiek. En dat maakt uit.

LMM onaannemelijk signaal zegt geen drol. Net als gloeibougie circuit onjuiste werking.
Zonder dat je weet wat de achterliggende voorwaarden zijn voor deze fouten heb je niks aan de code.

Ik ken deze autos niet, maar normaal gezien vergelijkt de ECU inkomende waarden van sensoren met andere sensoren om te kijken of er ergens iets fout gaat. Een lucht massa meter die geeft bijv een bepaalde waarde ingaande lucht, maar als de druksensoren rond intercooler/turbo systeem icm luchttemperatuur niet matchen, dan gaat de ECU ook moeilijk doen. Bijv. omdat het niet logisch is als X hoeveelheid lucht binnenkomt, maar de turbo Y druk heeft op Z temperatuur.
Zelfde met dat gloeibougie systeem. Kan best dat de ECU bijhoudt hoe lang het aanslaan van de motor duurt, en of dit normaal is met de koelvloeistoftemperatuur, luchttemperatuur, turbo druk weet ik het.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: het feit dat een auto bepaalde storingen uitspuugt wil niet zeggen dat dat ook de storing is.
Schijnbaar compleet willekeurige foutcodes kunnen terug te leiden zijn tot een koelwatersensortje bijvoorbeeld.

Dus diagnose stellen via Tweakers op basis van een random OBD scanner gaat m niet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirk33 op 20-05-2020 20:49 ]

Pagina: 1