Is dit een oplichterstruc ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:36
Gisteravond kregen wij een appje van de bewoonster die anderhalf jaar geleden ons huis heeft gekocht dat er een paar sneakers bij haar waren bezorgd op naam van mijn vrouw.

Mijn vrouw heeft helemaal nergens schoenen besteld, maar we hebben ze toch maar daar opgehaald. Er bleek een paar Nike Air Max Deluxe in de doos te zitten samen met een pakbon en een retourformulier.

Nu herinnerde ik ooit gelezen te hebben dat er een pakjesfraude bestaat waarbij ze later terugkomen
om het pakket op te halen vanwege een foutje en dat je dan alsnog de rekening gepresenteerd krijgt
en de criminelen er een paar gratis schoen aan overhoudt.

Dit is zo'n artikel bijvoorbeeld.

https://opgelicht.avrotro...met-onbestelde-pakketjes/

We hebben geprobeerd de shop te bellen maar die geeft de melding dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn
en dat we moeten mailen.

Het verdachte aan de website vind ik dat er geen adresgegevens vermeldt worden wat voor zover ik weet
verplicht is.

Er staat slechts een whatsapp 06-nummer, een niet bereikbaar normaal telefoonnummer en een emailadres vermeld.
Op de pakbon staat wel een adres, en als ik dat adres Google kom ik bij een ander soortgelijk bedrijf terecht.
ook daarop staat hetzelfde telefoonnummer.

Ik zag dat ze ook een facebookpagina hebben dus ik heb zojuist geprobeerd een chat te starten, maar krijg tot nu toe geen reactie.

Wat denken jullie hiervan ? Het lijkt me geen zuivere koffie.

Ik wil de schoenen niet zomaar terugsturen op eigen kosten voordat ik zeker weet hoe dit zit.

Voor hetzelfde geld is dit met een gehacked account met Afterpay besteld en zitten we straks met
een rekening.

Random WTF

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

JdM

Humbled

Schoenen bewaren, niets betalen. Mailen met de verzendende partij en alles zwart op wit bewaren. Niets retourneren zonder bevestiging dat je nergens voor hoeft te betalen en de nieuwe bewoners op het oude adres ook niet. Een bonafide partij zal na uitleg begrip hebben voor je situatie en zonder morren kunnen voldoen aan het gevraagde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waar gaat het retourformulier eigenlijk heen? Datzelfde bedrijf of wat anders?

Het klinkt wel een beetje als oplichting ja. Hebben we hier in de flat ook een tijd gehad met H&M onder andere. Bleven pakketjes bezorgd worden zonder betaald te zijn, naar random adressen. Onze hele flat is nu uitgesloten van H&M bestellingen die niet al zijn betaald. Maar ze vinden zo nieuwe slachtoffers. Ik zou vooral goed kijken waar je het naar retouren moet.. Maar zijn ze nou eigenlijk betaald? Want dat mis ik even. Als ze betaald zijn zou ik niks retouren en de schoenen bewaren tot je wat hoort.

[ Voor 7% gewijzigd door SmurfLink op 19-05-2020 12:54 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kan je die schoenen gewoon niet terugsturen zonder zelf kosten te maken, en dat de ontvanger de porto moet betalen omdat het 'retour afzender' gaat vanwege 'nooit besteld'? Moet volgens mij wel kunnen. Je kan ze wel bewaren, maar heb je daar wel zin in totdat bewezen wordt dat het om oplichting gaat?

Niet besteld is gewoon terugsturen. Geen antwoordnummer, en geen mogelijkheid om vooraf de portokosten te dekken? Dan betalen hun toch?

Als er iemand aan de deur komt met de vraag van; Waar zijn mijn schoenen?
Simpel: "Die heb ik niet besteld, en zijn weer teruggestuurd, het bedrijf zal de rest verder met je afhandelen als je hun benadert. Pakbon erbij, en ze zoeken het maar lekker uit."

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 19-05-2020 12:59 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
SmurfLink schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:54:
Ja naar hetzelfde adres, alleen dit adres leid via google wel naar een andere bedrijfsnaam in dezelfde
branche zeg maar. Op de pakbon zeg maar: de schoenenkoning, en op de website: de schoenenkampioen (dit zijn niet de daadwerkelijke namen).
... Maar zijn ze nou eigenlijk betaald? Want dat mis ik even. Als ze betaald zijn zou ik niks retouren en de schoenen bewaren tot je wat hoort.
Daar heb ik geen idee van. Er is slechts een pakbon bijgeleverd waarop geen betalingsdetails staan.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Spasm schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Ja naar hetzelfde adres, alleen dit adres leid via google wel naar een andere bedrijfsnaam in dezelfde
branche zeg maar. Op de pakbon zeg maar: de schoenenkoning, en op de website: de schoenenkampioen (dit zijn niet de daadwerkelijke namen).

[...]

Daar heb ik geen idee van. Er is slechts een pakbon bijgeleverd waarop geen betalingsdetails staan.
Hm dat is wel al een rode vlag dan. Sowieso niet professioneel van het bedrijf als het legit zou zijn, maar kan ook dat iemand doet of ze dat bedrijf zijn.

Voor nu zou ik niks doen. Je hebt geen schoenen besteld maar wel gekregen. Prima, leg de schoenen apart en als iemand ze op komt eisen heb je ze. Er is verder geen betaalvraag, dus daar zou ik ook verder niks mee doen. Krijg je een rekening dan kan je actie ondernemen, maar voor nu zou ik afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
AW_Bos schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:57:
Kan je die schoenen gewoon niet terugsturen zonder zelf kosten te maken, en dat de ontvanger de porto moet betalen omdat het 'retour afzender' gaat vanwege 'nooit besteld'? Moet volgens mij wel kunnen. Je kan ze wel bewaren, maar heb je daar wel zin in totdat bewezen wordt dat het om oplichting gaat?

Niet besteld is gewoon terugsturen. Geen antwoordnummer, en geen mogelijkheid om vooraf de portokosten te dekken? Dan betalen hun toch?

Als er iemand aan de deur komt met de vraag van; Waar zijn mijn schoenen?
Simpel: "Die heb ik niet besteld, en zijn weer teruggestuurd, het bedrijf zal de rest verder met je afhandelen als je hun benadert. Pakbon erbij, en ze zoeken het maar lekker uit."
Ja dat zou wel kunnen maar stel dat ze via Afterpay besteld hebben en wij sturen de schoenen terug en krijgen alsnog een rekening voor de schoenen ?

Dan hebben we geen 'onderpand' meer.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:35
Gewoon terugsturen en laat ze maar opnieuw bestellen als het legit is.

Dat je wat op een oud adres besteld kan gebeuren (als je oude adres nog is opgeslagen). Maar als daar vervolgens de naam van de nieuwe bewoners bij staat is het een beetje sketchy.

Zou de shop ook even op de hoogte stellen van hetgeen er plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Als iemand facturen stuurt voor iets wat teruggestuurd is, dan lijkt mij die factuur niet meer geldig.
Ik zou die factuur met een schriftelijk schrijven en track-trace code erbij terug sturen. Als hun eventueel beweren dat het pakketje zoek is, dan vechten ze dat maar met de postbezorgingsdienst uit.

[ Voor 49% gewijzigd door AW_Bos op 19-05-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:05:

Dat je wat op een oud adres besteld kan gebeuren (als je oude adres nog is opgeslagen). Maar als daar vervolgens de naam van de nieuwe bewoners bij staat is het een beetje sketchy.

Andersom. Het is de TS zijn oude adres. Zij zijn dus de oude bewoners. En de nieuwe bewoner heeft niks besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:35
SmurfLink schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:07:
[...]

Andersom. Het is de TS zijn oude adres. Zij zijn dus de oude bewoners. En de nieuwe bewoner heeft niks besteld.
Dan heb ik verkeerd gelezen. Alsnog is de conclusie hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
418O2 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:05:

Nee, het staat op de correcte naam, alleen op ons voormalig adres. Dat maakt het juist zo vaag.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 15:22

Basszje

Reisvaap!]

Spasm schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:10:
[...]
Nee, het staat op de correcte naam, alleen op ons voormalig adres. Dat maakt het juist zo vaag.
Missschien stond die naam nog in de telefoongids of ergens waar iemand snel even de naam van heeft bijgezocht.

Het klinkt idd sketchy. Zou geen actie ondernemen voordat de zaak is uitgezocht. En men aan de deur weigeren natuurlijk.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:49
Rare vorm van oplichting. Ik zou in ieder geval de bewoonster van jullie oude huis inlichten dat het mogelijk oplichting is en dat er nog een rekening kan komen. Of dat er opeens mensen voor de deur staan die de schoenen komen halen.

En even afwachten wat contact met de webshop uitwijst. Als er totaal geen contact mee te krijgen is (en je dat kunt aantonen) dan zou ik zeggen dat je gratis schoenen hebt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:46

skoozie

SCSI

Wij hebben ook een keer gehad in de flat of we een pakketje 'voor de buren' wilden aan nemen, tuurlijk geen probleem. bleek het te gaan om het appartement 2 deuren verder die leeg stond en er lagen lege adidas en nike dozen in het portiek toen ik ging kijken. dag later een gozertje voor de deur: "Er is hier een pakketje voor mij geleverd, kan ik die krijgen?" dus ik vertelde dat ik zonder gemist bezorg briefje niets afgaf. kwam hij daarna terug met een blanco gemist bezorg briefje met enkel mijn huis nummer er op. Heb hem weg gestuurd de webshop en postnl ingelicht, want die briefjes moest hij ergens vandaan hebben...
Denk dat dit een zelfde truc is maar dat de nieuwe bewoners in \de tijd intrek hebben genomen.

Het ging natuurlijk om spullen die nog niet betaald waren.

[ Voor 4% gewijzigd door skoozie op 19-05-2020 13:21 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
O88088 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:15:
Rare vorm van oplichting. Ik zou in ieder geval de bewoonster van jullie oude huis inlichten dat het mogelijk oplichting is en dat er nog een rekening kan komen. Of dat er opeens mensen voor de deur staan die de schoenen komen halen.
Dit hebben we ook gedaan.
En even afwachten wat contact met de webshop uitwijst. Als er totaal geen contact mee te krijgen is (en je dat kunt aantonen) dan zou ik zeggen dat je gratis schoenen hebt.
Ja precies. Zolang ik niet 100% zeker weet dat het echt van hun afkomstig is gaan de schoenen nergens heen. Het lijkt een legitieme winkel die ook via Bol.com verkoopt en zeer positieve reviews krijgt. Dus ik verwacht snel antwoord te krijgen.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:39
Ik zou vooral zorgen dat, wanneer je de schoenen terugstuurt, dat voor risico en kosten van de shop doet. Anders beweren ze straks dat ze niks hebben ontvangen en kun je betalen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 13:39
Ik zou zeggen laat de shop maar een retouretiket voor je maken, digitaal of per post. Neem aan dat de winkel op de pakbon staat dus neem contact daarmee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
martin_v_z schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:25:
Ik zou zeggen laat de shop maar een retouretiket voor je maken, digitaal of per post. Neem aan dat de winkel op de pakbon staat dus neem contact daarmee op.
Heb drie keer proberen te bellen en ook via Facebook Messenger geprobeerd een bericht te sturen.
In beide gevallen (nog) geen gehoor.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Net antwoord gehad van het bedrijf. De schoenen zijn inderdaad door hun verstuurd, maar in opdracht van een ander bedrijf.
Bij dit bedrijf heeft mijn vrouw wel een account, maar daar heeft ze voor het laatst in 2018 iets besteld.
Als ze in haar account kijkt staan de betreffende schoenen er ook niet bij.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

GreatDictator schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:18:
Ik zou vooral zorgen dat, wanneer je de schoenen terugstuurt, dat voor risico en kosten van de shop doet. Anders beweren ze straks dat ze niks hebben ontvangen en kun je betalen.
Laat die shop maar voor de porto opdraaien. Waarom zou een verkeerde ontvanger moeite moeten doen om een retouretiket te regelen? Een schrijven met pakbon, en een tracktrace code erbij voldoet in mijn ogen prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Spasm schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:50:
Net antwoord gehad van het bedrijf. De schoenen zijn inderdaad door hun verstuurd, maar in opdracht van een ander bedrijf.
Bij dit bedrijf heeft mijn vrouw wel een account, maar daar heeft ze voor het laatst in 2018 iets besteld.
Hm zo klinkt het alleen maar vreemder..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Spasm schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:50:
Maar nu de hamvraag: Zijn ze al betaald. :P :+

Ik zou iig op dat account het emailadres dubbelchecken, en in de betreffende mailbox in de spam folder kijken naar 'eventuele sporen' van een bestelling.

[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 19-05-2020 17:41 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:13
Staat je oude adres gegevens in aan het account van je vrouw? Anders is hij misschien gehackt(misschien je achterhalen wanneer er is ingelogt). En hebben ze met een nieuw account naar je oude adres gestuurt(verklaard naam/adres). Om zo te voorkomen dat je een mailtje krijgt met bedankt voor bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
loki504 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:42:
Staat je oude adres gegevens in aan het account van je vrouw? Anders is hij misschien gehackt(misschien je achterhalen wanneer er is ingelogt). En hebben ze met een nieuw account naar je oude adres gestuurt(verklaard naam/adres). Om zo te voorkomen dat je een mailtje krijgt met bedankt voor bestelling?
Ja onze oude adresgegevens staan in dat account inderdaad.

Bedrijf was maar tot 13:00 bereikbaar dus morgen maar even bellen.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:10
Spasm schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Ja onze oude adresgegevens staan in dat account inderdaad.

Bedrijf was maar tot 13:00 bereikbaar dus morgen maar even bellen.
tot 13:00 uur bereikbaar dat is dus ook niet een al te grote webshop..

met mogelijk ook een niet al te goed beveiligde webshop omgeving.. maar nu loopik even op de zaken vooruit en speculeer ik wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
boyette schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:25:
[...]

tot 13:00 uur bereikbaar dat is dus ook niet een al te grote webshop..

met mogelijk ook een niet al te goed beveiligde webshop omgeving.. maar nu loopik even op de zaken vooruit en speculeer ik wat
Het is volgens mij best een grote shop, ze maken ook reclame op televisie namelijk.
Wellicht heeft het iets met de corona tijd te maken dat ze minder bereikbaar zijn. Maar dat is van mijn kant ook slechts speculatie :)

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Spasm schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Het is volgens mij best een grote shop, ze maken ook reclame op televisie namelijk.
Wellicht heeft het iets met de corona tijd te maken dat ze minder bereikbaar zijn. Maar dat is van mijn kant ook slechts speculatie :)
ok vergeet mijn voorgaande reactie dan

bij die zending zat ook geen ordernummer of iets dergelijks bij
geen verdere gegevens over de bestelling ?
pakbon?

track en trace code?

dat moet toch te herleiden zijn

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 19-05-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
boyette schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:32:
[...]

ok vergeet mijn voorgaande reactie dan

bij die zending zat ook geen ordernummer of iets dergelijks bij
geen verdere gegevens over de bestelling ?
pakbon?

track en trace code?

dat moet toch te herleiden zijn
Ja er zat een pakbon mij met daarop een 8 cijferig nummer.
Aan de hand van dat nummer kon bedrijf A mij vertellen dat het in opdracht van bedrijf B is verzonden en dat we ons voor meer informatie moesten wenden tot bedrijf B.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:55
Wie weet hebben de oplichters zich bedrijf B genoemd.
Ik zou vooralsnog niets doen, laat het even een paar weken rusten en wie weet meld er zich in die tussentijd iemand en kom je meer te weten over wat er nou precies is gebeurd.
Uiteindelijk zullen de schoenen weer terug moeten naar waar ze vandaan komen ( de winkel ), maar dan moeten zij wel bereikbaar zijn en meewerken...
Spasm schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:51:
Nu herinnerde ik ooit gelezen te hebben dat er een pakjesfraude bestaat waarbij ze later terugkomen
om het pakket op te halen vanwege een foutje en dat je dan alsnog de rekening gepresenteerd krijgt
en de criminelen er een paar gratis schoen aan overhoudt.
Dan is het ook wel fijn degene hierover te informeren dat er wellicht mensen aan de deur komen die '' per ongeluk '' schoenen hebben besteld op dat adres.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Zou voorlopig niets terug sturen. Contact opnemen met het bedrijf en zwart op wit krijgen waarom die schoenen daar bezorgd zijn, hoe ze betaald zijn of moeten worden en wie daar voor gaat opdraaien. Pas als je een bevredigend antwoord hebt een retour label vragen en ze terugsturen met dat label erop. Goed de correspondentie bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
JohanNL schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:28:
Ik zou vooralsnog niets doen, laat het even een paar weken rusten en wie weet meld er zich in die tussentijd iemand en kom je meer te weten over wat er nou precies is gebeurd.
Uiteindelijk zullen de schoenen weer terug moeten naar waar ze vandaan komen ( de winkel ), maar dan moeten zij wel bereikbaar zijn en meewerken...
Zoals gezegd heb ik contact gekregen met het bedrijf. De schoenen zijn alleen bij een ander bedrijf besteld die het vervolgens heeft laten afleveren op ons oude adres.
Ik ga morgen bellen met dit bedrijf.
Dan is het ook wel fijn degene hierover te informeren dat er wellicht mensen aan de deur komen die '' per ongeluk '' schoenen hebben besteld op dat adres.
Dit hebben we ook gedaan, staat ook in dit topic vermeld.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:22
B is About You zeker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Nee :) :)

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
JohanNL schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:28:

[...]

bedrijf B zal er wel voor betaald hebben niet waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
boyette schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:44:
[...]

bedrijf B zal er wel voor betaald hebben niet waar
Geen idee. Het lijkt me zo'n bol.com constructie waar bestellingen ook bij andere bedrijven vandaan kunnen komen.

Maar stel dat een scammer via AfterPay bij bedrijf B heeft besteld, hoe gaat het dan met de betaling?

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:08
Dat er meerdere bedrijven op hetzelfde adres zitten gebeurd wel eens vaker. Het kan natuurlijk ook zijn dat de betreffende schoenenwinkel net is overgekocht of samengegaan met die andere en dat de info op Google daarom nog niet up to date is.

Verder zat er een retourformulier in de verpakking. Welke info staat er bij? Meestal wordt stap voor stap de retourprocedure uitgelegd. Indien er een antwoordnummer bij staat, zijn er sowieso geen kosten aan terugzenden dacht ik. Ander de stappen volgen en indien niet benoemd, in contact met de webshop proberen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 22:21
Volgens mij is er al een paar keer aangegeven dat hij het 'zomaar terug kan sturen', maar ik zou daar toch gewoon even mee wachten. Eerst aangeven bij de shop dat je niets besteld hebt, en zorgen dat er niet een Afterpay achtige situatie is.

TS heeft ook aangegeven niet zomaar retour te sturen, voor iets van bevestiging te hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

SmurfLink schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:54:

Het klinkt wel een beetje als oplichting ja. Hebben we hier in de flat ook een tijd gehad met H&M onder andere. Bleven pakketjes bezorgd worden zonder betaald te zijn, naar random adressen. Onze hele flat is nu uitgesloten van H&M bestellingen die niet al zijn betaald. Maar ze vinden zo nieuwe slachtoffers. Ik zou vooral goed kijken waar je het naar retouren moet.. Maar zijn ze nou eigenlijk betaald? Want dat mis ik even. Als ze betaald zijn zou ik niks retouren en de schoenen bewaren tot je wat hoort.
H&M heeft wel meer klanten uitgesloten van achteraf betalen sinds ze daarvoor Klarna gebruiken. Dat systeem werkt echt voor geen meter en bij zowel Klarna als H&M doen ze net of ze van niets weten en het zelf ook allemaal niet snappen. We deden in het verleden weleens grote bestellingen bij H&M en dan stuurden we alles wat niet naar wens was weer terug en betaalden we wat we wilden houden.

Nu bestellen we nog maar minimaal en kopen de rest ergens anders. Prima, als H&M ons geld niet meer wil dan sturen we het ergens anders heen. :) De bestelling waarop het misliep is van ruim 300 euro teruggebracht naar 47 euro en de rest hebben we dus ergens anders besteld.

Hoop dus niet dat je met Klarna te maken krijgt, want dat zou zomaar een eeuwigdurende discussie met een uiterst onprofessionele partij kunnen worden. Ik heb vanuit Klarna vooral een hele berg onzin gehoord toen we gingen navragen waarom we niet meer op rekening konden bestellen bij H&M. Klantenservice kennen ze in ieder geval niet, alleen een afwimpelservice en een onzin-generator.

Voorbeeldje:
Ongeveer 2 weken nadat het bestellen op rekening mislukte (waar we dus zowel met H&M als met Klarna meerdere malen over gebeld hebben en op aanraden van zowel H&M als Klarna vanalles te hebben geprobeerd, behalve de suggestie om maar bij een andere klant van Klarna iets te bestellen om te kijken of het daar wel zou werken. Ja, dat werd serieus geopperd: bestel maar iets bij de concurrent van H&M om te kijken of het werkt.) Dat ging mij iets tever en vertelde mij heel veel over het niveau van de dienstverlening van Klarna.) kwam Klarna met DE VERKLARING. Hun systeem kun je niet gebruiken als je een "en/of" rekening hebt, want dan kan je identiteit niet vastgesteld worden.

Niet eens meer op gereageerd. Wij hebben helemaal geen "en/of" rekening, maar allebei een eigen rekening met een volledige machtiging op de rekening van de ander. Ze hebben bij Klarna echt geen idee van waar ze mee bezig zijn en hoe hun systeem werkt, of ze doen net alsof ze zo stom zijn als het achtereind van een varken. Met Klarna kom je echt geen stap verder, dus ga zeker niet de discussie met ze aan als ze om geld komen. Gewoon eenmalig je standpunt kenbaar maken en verder niet meer reageren, want daar komt verder toch niets uit (afgezien van wat klinkklare onzin).

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-05-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Nou het wordt allemaal nog vager. Bedrijf B ziet inderdaad dat er voor het laatst iets besteld is door mijn vrouw in 2018. Er is geen tweede account aangemaakt.

Maar bedrijf A zegt dat ze het hebben geleverd in opdracht van bedrijf B.

Bedrijf B snapt er niks van en kan dit niet terugvinden. Ze hebben het artikel echter wel in hun collectie.

Something smells fishy.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
Ons account bij bedrijf B blijkt tóch gehackt te zijn. Het afleveradres is aangepast naar een plaats in Utrecht, wij wonen zelf in de provincie Groningen.

Dus het lijkt erop dat bedrijf A, per abuis het pakket naar het faktuuradres (ons oude adres) gestuurd heeft.
Gelukkig maar, anders waren we er nooit achter gekomen.

Alleen nu komt het vervelende.

Bedrijf B zegt dat de bestelling van die schoenen niet voorkomt in onze account,
maar er is dus wel gerommeld met de adresgegevens.

Dus ik heb weer contact gezocht met bedrijf A, en die zegt:

Goedemiddag,

Heel vervelend maar de order is wel degelijk op bedrijf B.com geplaatst.

De klantenservice van bedrijf B kan zien vanaf welk IP adres de order is geplaatst en kan de afterpay factuur stopzetten.

Maar bedrijf B kan de order niet vinden ! Dus dan kunnen ze ook de afterpay factuur niet stopzetten dan lijkt mij.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Spasm schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:41:
Maar bedrijf A zegt dat ze het hebben geleverd in opdracht van bedrijf B.

Bedrijf B snapt er niks van en kan dit niet terugvinden.
Spasm schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:23:
Bedrijf B zegt dat de bestelling van die schoenen niet voorkomt in onze account,
[..]
Maar bedrijf B kan de order niet vinden
Scheelt dat ze jou dus ook geen factuur kunnen sturen. :+ O-)

Als het A het heeft geleverd in opdracht van B, en B heeft geen orderbevestiging van de/een klant, dan moeten A en B het onderling maar uitvechten lijkt me. :X

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 20-05-2020 13:44 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:29
Misschien dat oplichter op gegeven moment heeft gebeld waar blijft mijn bestelling toen er achter gekomen dat het bij andere adres is afgeleverd en op dat moment order geannuleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
Albinoraptor schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:55:
Misschien dat oplichter op gegeven moment heeft gebeld waar blijft mijn bestelling toen er achter gekomen dat het bij andere adres is afgeleverd en op dat moment order geannuleerd?
Wie weet :)

Ik heb in ieder geval zijn adres in Utrecht nu.
Als ik eruit ben met bedrijf A en B ga ik sowieso aangifte doen.

Random WTF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spasm
Bedrijf B heeft van bedrijf A het ordernummer ontvangen en het is geregeld.

Krijg net onderstaand bericht:

Ik heb het bestelnummer al ontvangen. Deze was al voor jullie geannuleerd in verband met Fraude. Echter waren de schoenen al verstuurd. After Pay is al op de hoogte. Ik heb gevraagd aan bedrijf A of zij jullie een retour etiket willen mailen. 🙂 Groetjes, team bedrijfB.com

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
Nou, de soap is nog niet over :|

Nadat wij een rekening van Afterpay in de bus kregen (waar ook nog een t-shirt bij op staat) heb
ik gelijk via Messenger contact gehad met Afterpay, "Geen zorgen het ligt bij de afdeling fraude om op te lossen"

Nu ligt er vanochtend een herinnering van Afterpay in de bus dat de volgende herinnering verhoogd zal
worden met € 11,00 8)7

Straks maar weeeer contact opnemen....

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Spasm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:23:
Nou, de soap is nog niet over :|

Nadat wij een rekening van Afterpay in de bus kregen (waar ook nog een t-shirt bij op staat) heb
ik gelijk via Messenger contact gehad met Afterpay, "Geen zorgen het ligt bij de afdeling fraude om op te lossen"

Nu ligt er vanochtend een herinnering van Afterpay in de bus dat de volgende herinnering verhoogd zal
worden met € 11,00 8)7

Straks maar weeeer contact opnemen....
Aan wie is de factuur geadresseerd? Specifiek, welke naam...

En best gek dat het pakketje op jullie oude adres is afgeleverd.. maar de factuur op je nieuwe.

Waarschijnlijk gaat het proces met die herinnering automatisch, dus daar zou ik me weinig van aantrekken als je zwart op wit hebt staan dat de boel bij de fraude afdeling ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
SmurfLink schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:51:
[...]

Aan wie is de factuur geadresseerd? Specifiek, welke naam...

En best gek dat het pakketje op jullie oude adres is afgeleverd.. maar de factuur op je nieuwe.

Waarschijnlijk gaat het proces met die herinnering automatisch, dus daar zou ik me weinig van aantrekken als je zwart op wit hebt staan dat de boel bij de fraude afdeling ligt.
De factuur is door de bewoonster van ons oude huis bij ons in de bus gegooid.

De factuur is geadresseerd aan mijn vrouw op ons oude adres.

Ik zie nu wel op de herinnering dat er maar één van de twee artikelen (t-shirt) gecrediteerd is.
Ik denk dat de fout daar zit. Er was namelijk blijkbaar naast de schoenen ook een t-shirt besteld.

Ik heb Afterpay een chatbericht gestuurd. Afwachten maar weer..

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ezz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2024

Ezz

Zeer vervelend dat je in zo'n situatie terecht bent gekomen.

Als ik het goed lees en begrijp is er idd in jullie account ingebroken. Check je wel even of je het betreffende wachtwoord niet ook voor andere websites hebt gebruikt? En misschien gewoon aangifte doen van fraude bij de politie. Digicriminelen laten soms een soort van vingerafdruk (manier van werken) achter waar ze wat mee kunnen.

Sterkte en goed dat je meteen hebt gehandeld!!!!

...The needle was four feet long and thick as a pencil. I tried to run but the doctor had been an olympic javelin champion. My new nickname at the hospital is Bob - short for shishkabob...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Spasm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:13:
[...]

De factuur is door de bewoonster van ons oude huis bij ons in de bus gegooid.

De factuur is geadresseerd aan mijn vrouw op ons oude adres.

Ik zie nu wel op de herinnering dat er maar één van de twee artikelen (t-shirt) gecrediteerd is.
Ik denk dat de fout daar zit. Er was namelijk blijkbaar naast de schoenen ook een t-shirt besteld.

Ik heb Afterpay een chatbericht gestuurd. Afwachten maar weer..
Ah, dan is het idd wel hetzelfde als het pakket. Dat ligt al iets meer in de verwachtingen. Ben benieuwd hoe Afterpay het gaat oplossen. Bij ons was dat dus de hele flat afsluiten van Betalen op rekening, maar dat lost het eigenlijk ook niet op gezien de dader gewoon een ander adres pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-07 15:30
Die herinnering zal via een geautomatiseerd systeem komen, net als dat je bij andere webshops automatische mailtjes krijgt als hun systemen aangeven dat factuur x na y uur nog niet is betaald. Ze hebben al toegegeven dat het sprake is van fraude dus hoewel het weer tijd gaat kosten zal het vast wel opgelost worden.

Daarnaast, er is aangegeven dat er een nieuw adres in Utrecht is toegevoegd - die van de oplichter dus. Ben je zelf nog van plan om (online) aangifte te doen van identiteitsfraude? Dan heb je voor jezelf in ieder geval de zaken ook op orde en wie weet wordt er ooit wat gedaan met de aangifte ;).

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
Ezz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:14:
Zeer vervelend dat je in zo'n situatie terecht bent gekomen.

Als ik het goed lees en begrijp is er idd in jullie account ingebroken. Check je wel even of je het betreffende wachtwoord niet ook voor andere websites hebt gebruikt? En misschien gewoon aangifte doen van fraude bij de politie. Digicriminelen laten soms een soort van vingerafdruk (manier van werken) achter waar ze wat mee kunnen.

Sterkte en goed dat je meteen hebt gehandeld!!!!
Nou inderdaad zeer vervelend. Mijn vrouw gebruikt helaas (ondanks mijn vele waarschuwingen) overal hetzelfde wachtwoord, want dat is zo lekker makkelijk te onthouden :( .
Inmiddels heeft ze wel bij meerdere webshops een nieuw wachtwoord aangemaakt, maar er ze zal er heus een paar vergeten zijn ben ik bang.

Aangifte wordt sowieso gegaan. We weten het afleveradres in Utrecht, dus hopelijk levert dat iets op.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Spasm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Nou inderdaad zeer vervelend. Mijn vrouw gebruikt helaas (ondanks mijn vele waarschuwingen) overal hetzelfde wachtwoord, want dat is zo lekker makkelijk te onthouden :( .
Inmiddels heeft ze wel bij meerdere webshops een nieuw wachtwoord aangemaakt, maar er ze zal er heus een paar vergeten zijn ben ik bang.

Aangifte wordt sowieso gegaan. We weten het afleveradres in Utrecht, dus hopelijk levert dat iets op.
Vervelende situatie, ik heb afgelopen jaar hetzelfde gehad.
Bij vodafone account gehackt, adresgegevens gewijzigd en een dure telefoon besteld met afleveradres in almere. Gelukkig kreeg ik een berichtje op mijn telefoon van vodafone met de bestelling, anders had ik het niet gezien. Op tijd kunnen annuleren maar ik had dus wel het afleveradres.

Maar toen kwam de aangifte. Front-desk politie agent die de ballen weet van online fraude. Hij had het telkens over dat je moet bevestigen als er een bestelling wordt gedaan boven 500 euro. Ja no shit dat heeft de oplichter gedaan. Maar de politie doet hier helemaal niks mee.

Dus ben ik zelf naar dit adres gegaan om verhaal te halen. Bleek dus dat hier gebruik wordt gemaakt van het "verkeerd adres" smoesje want de vrouw die open deed wist niks van de fraude maar kreeg wel al een paar dagen pakketjes met haar adres erop die iemand anders kwam ophalen. Hij zei dat hij de vorige huurder van de woning was en dat niet overal zijn aflever adres was aangepast. Maar zij had dus ook al aangifte gedaan omdat het een raar verhaal was (er stonden namelijk ook verschillende namen op).

Enfin ze had op dat moment een pakketje liggen die niet voor haar was dus wij gelijk de politie gebeld en die kwam die middag gelijk langs. Ik moest zelf weer door dus ik weet niet hoe dit geëindigd is.

Wat ik wel weet van deze ervaring is dat de politie nog weinig interesse heeft in dit type fraude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:14

LankHoar

Langharig tuig

Spasm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Ik zou een wachtwoord manager in gebruik gaan nemen. En ff je gegevens door haveibeenpwnd halen. Wellicht is er meer lek dan nu lijkt. Nu blus je 1 brandje, en dst is een kleintje, stel er volgen er meer en grotere (iemand besteld meubels, ik noem maar wat)?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Inmiddels heb je wel aangifte gedaan hoop ik? De politie zal niks doen met incidentele gevallen, maar zodra dit vaker voorkomt weten ze waar ze moeten zijn.

Persoonlijk zou ik het erg lastig vinden om niet met een paar vrienden even op dat adres op bezoek te gaan. Niet gewelddadig zijn, gewoon even kijken wie daar wonen door te pretenderen een bezorger te zijn van hun pakketje. Bevestig dat ze precies weten wat je zogenaamd komt bezorgen. Alles opnemen met het gezicht vol in beeld, en vervolgens die video overal online zetten met naam en toenaam.

Erg lastig. Ik zou dat dus absoluut niet doen.

Zo zorg je er namelijk voor dat ze nooit werk kunnen vinden en verplicht in het criminele circuit actief blijven, en dus meer slachtoffers gaan maken.

Kortom: Aangifte doen en vooral niet langsgaan :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Blue-eagle schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:24:
Inmiddels heb je wel aangifte gedaan hoop ik? De politie zal niks doen met incidentele gevallen, maar zodra dit vaker voorkomt weten ze waar ze moeten zijn.
Aangifte gaat nog wel gedaan worden, maar was helaas online niet mogelijk want ik kom niet in de juiste optie terecht helaas. We moeten dus een afspraak maken om langs het bureau te gaan.
Persoonlijk zou ik het erg lastig vinden om niet met een paar vrienden even op dat adres op bezoek te gaan. Niet gewelddadig zijn, gewoon even kijken wie daar wonen door te pretenderen een bezorger te zijn van hun pakketje. Bevestig dat ze precies weten wat je zogenaamd komt bezorgen. Alles opnemen met het gezicht vol in beeld, en vervolgens die video overal online zetten met naam en toenaam.

Erg lastig. Ik zou dat dus absoluut niet doen.

Zo zorg je er namelijk voor dat ze nooit werk kunnen vinden en verplicht in het criminele circuit actief blijven, en dus meer slachtoffers gaan maken.

Kortom: Aangifte doen en vooral niet langsgaan :7
Langsgaan ga ik sowieso niet doen, is ook 2,5 uur rijden :*) .
En de kans is ook groot dat op dat adres iemand woont die er helemaal niks vanaf weet.
Waarschijnlijk gaat de crimineel gewoon op dat adres vermomt als postbezorger die per ongeluk
een verkeerde levering heeft gedaan oid.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:55
@Blue-eagle Totdat die mensen die daar wonen ook slachtoffers blijken te zijn, wat mij veel logischer lijkt in dit geval.
Kan ook een leegstaand huis zijn bijvoorbeeld waarbij ze er uiteindelijk voor zorgen dat de pakketten die daar bezorgd zouden moeten worden, dat die opgehaald kunnen worden bij een afhaalpunt.
Oh en wie weet zitten de oplichters daar zelf wel, maar zijn dat van die maffiosi types, bewapend, je weet niet wat je aantreft.

Gewoon aangifte doen en verder de confrontatie niet opzoeken :)
Alhoewel de politie hier vrijwel zeker niets mee gaat doen omdat het is mislukt, maar wie weet...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2024

Ezz

Meest waarschijnlijk is het volgende scenario:

1. hack in je account
2. passen afleveradres aan
3. doen bestelling
4. track en trace/wachten op bestelling
5. vangen de bezorger op of komen met smoes bij de bewoners van het afleveradres.
6. en gaan er met de buit vandoor

Kans is klein dat ze er ook daadwerkelijk in dezelfde stad wonen. Een signalement heb je alvast,
maat van de schoenen... ;)

...The needle was four feet long and thick as a pencil. I tried to run but the doctor had been an olympic javelin champion. My new nickname at the hospital is Bob - short for shishkabob...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 979365

Blue-eagle schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:24:

Denk je echt die die gasten ooit een droom hebben gehad om werkelijk te gaan werken? vergeet dat maar in dit Land. Het maakt geen donder uit.
Pagina: 1