Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 04-06 21:25
Hallo iedereen,

Mijn huidige HTPC is aan een upgrade toe. Mijn oog is gevallen op een Ryzen APU, waarschijnlijk een 3200G.

Ik zou het liefst mijn huidige kast willen behouden. Dit is een Techsolo TC-2200 met bijbehorende voeding. Deze voedt op het moment een A8-3850 dmv slechts een 4-pins stekker. Nu mijn vragen:

1) Kan zo'n Ryzen 3 3200G dit aan? Of ligt dat ook aan het moederbord?

2) Als dit niet kan, heb ik een nieuwe voeding nodig. Ik ben zelf alleen bekend met "gewone" ATX-voedingen, en heb geen idee of ik moet letten op een specifieke form factor of iets dergelijks. Ik heb de huidige uiteraard gemeten (124x100x64mm).
EDIT: Volgens mij heb ik een SFX-voeding nodig.

Ik heb aardig wat ervaring met het bouwen van "normale" desktop-pc's, maar hier loop ik toch echt een beetje vast...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast erg bedankt!

Beste antwoord (via hoipimniet op 09-06-2020 16:17)

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:23

Wildfire

Joy to the world!

Een Ryzen 3 3200G kan al draaien op mijn komend HTPC'tje die een 120W externe power brick heeft. Dan moet de 350W interne voeding het prima redden. Zolang je maar een moederbord hebt waar een Ryzen 3 3200G op kan en die past in je behuizing zou het geen probleem mogen zijn.

(de Ryzen 3 3200G is trouwens gespec'ed op een TDP van 65W)

[Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 09-06-2020 00:16]

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Een Ryzen 3 3200G kan al draaien op mijn komend HTPC'tje die een 120W externe power brick heeft. Dan moet de 350W interne voeding het prima redden. Zolang je maar een moederbord hebt waar een Ryzen 3 3200G op kan en die past in je behuizing zou het geen probleem mogen zijn.

(de Ryzen 3 3200G is trouwens gespec'ed op een TDP van 65W)

[Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 09-06-2020 00:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Het is geen 350W voeding die hij heeft. Een bagger 150W voeding lijkt mij een betere gok. Maar meten is weten. Meenemen zou ik iig zeker niet doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

-The_Mask- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:18:
Het is geen 350W voeding die hij heeft. Een bagger 150W voeding lijkt mij een betere gok. Maar meten is weten. Meenemen zou ik iig zeker niet doen.
Volgens de specs van zijn behuizing zit daar een 350W voeding bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:34
Inderdaad vervangen die voeding, niet alleen vanwege de beroerde kwaliteit maar ook omdat het interne design slecht compatibel is met nieuwe hardware.
Budget optie: pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0
Hoge kwaliteit: pricewatch: Corsair SF450

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Uszka schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:21:
Inderdaad vervangen die voeding, niet alleen vanwege de beroerde kwaliteit maar ook omdat het interne design slecht compatibel is met nieuwe hardware.
Budget optie: pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0
Hoge kwaliteit: pricewatch: Corsair SF450
Met de Corsair SFX voedingen even oppassen ivm een recall: https://nl.hardware.info/...blemen-met-hitte-en-vocht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:34
Wildfire schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:45:
[...]

Met de Corsair SFX voedingen even oppassen ivm een recall: https://nl.hardware.info/...blemen-met-hitte-en-vocht
Betreft een bepaalde batch en die zijn allemaal of verkocht of uit de handel gehaald. Wat je nu koopt is gewoon goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wildfire schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:45:
[...]

Slecht artikel, zoals we gewent zijn van HWI, maar het probleem is niet hitte of vocht. Het probleem is een thermalpad tussen de PFC diode en heatsink. Een kleine batch van voedingen heeft een thermalpad die bij hoge temperatuur en hoge luchtvochtigheid kan gaan scheuren en dit veroorzaakt kortsluiting tussen de PFC diode en heatsink. Het probleem is dus de thermalpad en dat komt na voren bij hoge luchtvochtigheid samen met een hoge temperatuur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

-The_Mask- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Slecht artikel, zoals we gewent zijn van HWI, maar het probleem is niet hitte of vocht. Het probleem is een thermalpad tussen de PFC diode en heatsink. Een kleine batch van voedingen heeft een thermalpad die bij hoge temperatuur en hoge luchtvochtigheid kan gaan scheuren en dit veroorzaakt kortsluiting tussen de PFC diode en heatsink. Het probleem is dus de thermalpad en dat komt na voren bij hoge luchtvochtigheid samen met een hoge temperatuur.
Wat hier inderdaad niet vaak zal voorkomen, maar bij dit soort dingen -zeker met een voeding- zou ik dan liever het zekere voor het onzekere nemen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoipimniet
Woah, opeens allerlei reacties! Dank jullie allemaal.

Ik heb uiteindelijk gewoon de gok gewaagd en een MSI A320M-A PRO MAX + Ryzen3 3200G gehaald. Werkt allemaal prima! Geen nieuwe voeding hoeven kopen.

Op het moederbord zit ook alleen een 4 pins aansluiting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je huidige voeding is een PC sloper en blijft een PC sloper. De voeding is gewoon gevaarlijk voor de PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoipimniet
-The_Mask- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:11:
Je huidige voeding is een PC sloper en blijft een PC sloper. De voeding is gewoon gevaarlijk voor de PC.
Yes, ik weet dat dit in theorie het geval is. Staat op de lijst om vervangen te worden.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True