Meterkastombouw en glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheetahNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 18:32
In verband met een algehele verbouwing (nieuwe keuken, gipspkartonnen wandje eruit en een ander erin) moet ik de ombouw van de meterkast iets aanpassen. De NTU (waar de glasvezel binnenkomt en omgezet wordt naar UTP) is aan de zijwand van de meterkast gemonteerd. Deze zijwand wil ik verwijderen. en vervangen door een andere wand. Hiervoor moet ik de NTU losmaken en - na het plaatsen van de wand - weer op dezelfde plek monteren.
Hoe gevoelig is die glasvezel? Moet ik tijdens het vervangen van de wand de NTU fixeren of kan ik de NTU voorzichttig(!) neerleggen zonder de vezel te knikken? Of kan ik de vezel en het buisje waar het in zit losmaken misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is je NTU verzegeld?
Zo ja, als je er mee aan de gang gaat, en het werkt niet meer, zijn de kosten voor jou.

Dat gezegd hebbende, is de NTU gemonteerd op een houten plaat? Misschien kun je eromheen zagen. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:05
Indien de huidige zijkant uit plaatmateriaal bestaat: inderdaad ruim uitzagen (3 a 4 cm om het kastje heen) en vervolgens het kastje met het stukje plaatmateriaal weer terug schroeven. Voorzichtigheid lijkt me in alle gevallen geboden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheetahNL
Dank jullie wel, erg duidelijk. Het is inderdaad plaatmateriaal (gelamineerd spaanplaat). De klemmen waarmee het buisje vastzit zit ook aan de plaat vast (in een S, vanuit de kruipruimte recht naar boven, een bocht naar rechts en een bocht naar boven) dus daar moet ik ook mee uitkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:21

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb mijn NTU zelf verplaatst. Inderdaad erg voorzichtig gedaan zodat de glasvezels niet knikken of zo. Werkt nog steeds 😉..

Dus ja, wat wil je horen.. Het is natuurlijk volledig op eigen risico, met alle kosten voor jezelf als het verkeerd gaat. Maar met secuur werken hoeft het niet verkeerd te gaan...

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheetahNL
Inmiddels heb ik het meubelpaneel achter de NTU vervangen door de NTU en de dummy van de basisplaats te verwijderen, de basisplaats los te schroeven, deze voorzichtig weg te leggen en na vervanging van het meubelpaneel weer voorzichtig vast te schroeven. Daarna NTU en dummy weer geplaatst en het werkt allemaal weer prima! Het schijnt dat die glasvezels sowieso niet super kwetsbaar zijn indien er voorzichtig mee omgegaan wordt.
Bedankt voor de feedback, medetweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
prein2 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:04:
Ik heb mijn NTU zelf verplaatst. Inderdaad erg voorzichtig gedaan zodat de glasvezels niet knikken of zo. Werkt nog steeds 😉..

Dus ja, wat wil je horen.. Het is natuurlijk volledig op eigen risico, met alle kosten voor jezelf als het verkeerd gaat. Maar met secuur werken hoeft het niet verkeerd te gaan...
Altijd mooi om te lezen, ik werk bijna heel de dag met glasvezel. En dat spul kan echt veel hebben. Ik heb echt bungelende, half doorgegraven kabels gezien, waar nog licht en signaal overheen ging.
Voorzichtig zijn is altijd goed, want het zelf repareren is wat lastig. Maar je hebt echt geen fluwelen handschoentjes nodig.

En ik denk dat er niet heel veel providers zijn die hun NTU verzegelen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1