Horren op verschillende maten kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 22:05
Dag allen,

Aangezien er hier mensen zitten met meer kennis van klussen dan ik (het is mij gelukt om 90% van mijn schroeven kapot te draaien tijdens het installeren van de ikeakasten), zoek ik jullie advies.

Ik wil voorzethorren hebben voor drie van mijn ramen. Echter, de kozijnen van de ramen zijn allemaal verschillende maten.

De dagmaten zijn:
Raam 1: 69,5x107,7 cm
Raam 2: 66,4x108 cm
Raam 3: 64,3x107,9 cm

De meeste voorzethorren die ik kan vinden zijn standaard maten 100x50, 150x100cm etc. Dat is te klein of te groot voor het raam.

Ik heb nu een inzethor gevonden met een redelijke prijs die je kan afstellen. Probleem hierbij is dat die minimaal 70cm breed is, oftewel net te breed voor de kozijnen. Is het mogelijk om de inzethor te gebruiken als voorzethor? Het enige dat ik dan nog moet doen is vier gaatjes in het kozijn en kleine draainokken (maar dan goedkoper, want bijna 32 euro voor vier van die dingen is bijna meer dan de hor!) er opzetten en hor er tegenaan.

Klinkt dit realistisch of zouden jullie dit anders aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die inzethor kost 35 euro, dan komt er nog wat bevestigingsmateriaal bij. Voor 70 euro heb je op maat gemaakte voorzethorren. Ik zou dan persoonlijk voor die laatste optie kiezen, ik twijfel namelijk ook of die verstelbare horren echt zo stevig zullen zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb via een site inzet horren op maat besteld. Zelf op maat maken met hetgeen wat bijv. de gamma verkoopt haalt het m.i. niet. Geen enkele seconde spijt van, ziet er netjes en strak uit. Mocht je interesse hebben kan ik je de link dmen.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:04
De maat die er op staat is vaak de maximale maat van de hor.
Een raam van 69,5 x 107,7 kan je dus gemakkelijk maken van een hor die wordt verkocht als 150 x 100.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55
zoiets moet afhankelijk van hoe breed je hout van het kozijn is toch prima passen dan?

https://www.praxis.nl/bad...s700-68x155cm-wit/5586723

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:16

paularts

Paulux !!!!!!

Broodbeleg schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:00:
Dag allen,
......
.... jullie dit anders aanpakken?
klappen / draaien de ramen naar binnen of naar buiten open?

(je geeft aan niet overweg te kunnen met een schroeven draaier, wel met een ijzerzaag? :+ )
Je kunt het frame aan de niet schufkant natuurlijk ook wat inkorten

dan kom je onder je minimle lengte van 70,

of je maakt hem op maat met de losse delen?
ook verkrijgbaar bij de zelfde winkel
profielen, strip en hor en dan netje op maat zegen, hoekjes erin en klaar

zo staan ze hier al 7 jaar tegen de ramen aan

(als ze naar buiten klappen heb je ook rollen die je op het kozijn zet
80x130 zie ik staan misschien past dat ook (60Euro))
of net als Mirage al aangeeft bij een concurent :)

[ Voor 3% gewijzigd door paularts op 19-05-2020 11:43 ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:56

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Als ik je een tip mag geven, kijk eens naar de veerstift horren van Unilux.
We hebben deze tot tweemaal toe toegepast in onze woning. De maten die je zoekt kunnen zij leveren.
Het is een vernuftig systeem waarbij je dus geen inzet hor hebt, maar waar je 4 rvs inslag hulsjes in de zijkanten van je houten kozijnen slaat.

https://www.unilux.nl/product/raamhor-vast-veerstifthor/

De horren zijn in verschillende kleuren te bestellen en met of zonder pollengaas.

Een aantal tips/overwegingen:

we hebben horren gehad met en zonder pollengaas. Alhoewel het pollengaas goed zijn werk doet, wordt het sneller vies waardoor er bijna geen frisse lucht meer doorheen waait. We hebben nu gekozen voor normaal gaas.

Als je de horren monteert, sla dan eerst de bovenste hulsjes in de kozijnen. Hang dan de hor erin, en doe de onderste hulsjes dan een voor een voorboren en pas nadat je de huls erin hebt geslagen het laatste gaatje aanslaan en voorboren. Ik heb tot twee keer toe de hulsjes uit moeten boren, op moeten vullen en opnieuw moeten boren omdat er toch e.e.a. verschoven was.

En als je meet, meet dan met een duimstok. Dat is toch het handigste en nauwkeurigste. Zet een streepje op een kozijn bij een meter en meet dan de resterende lengte.

En geef de maten op zoals de kozijnen zijn, je hoeft geen rekening te houden met een kleinere maat voor de horren.

Het is misschien een beetje prijzig (wij waren 730 kwijt voor 5 horren) maar absoluut een goede prijs/kwaliteit verhouding.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-04 10:28
Deurstopper schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:19:
Ik heb via een site inzet horren op maat besteld. Zelf op maat maken met hetgeen wat bijv. de gamma verkoopt haalt het m.i. niet. Geen enkele seconde spijt van, ziet er netjes en strak uit. Mocht je interesse hebben kan ik je de link dmen.
Om even het topic te kapen... Je mag de link ook hier plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Tsurany schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:11:
Die inzethor kost 35 euro, dan komt er nog wat bevestigingsmateriaal bij. Voor 70 euro heb je op maat gemaakte voorzethorren. Ik zou dan persoonlijk voor die laatste optie kiezen, ik twijfel namelijk ook of die verstelbare horren echt zo stevig zullen zijn.
Dat zat ik dus ook te twijfelen. Zeker omdat ze lijken te schuiven betwijfel ik of ze wel op de afgestelde maat blijven of continu naar buiten zullen schuiven totdat een kozijn ze tegenhoudt (zoals ze bedoeld zijn)
Deurstopper schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:19:
Altijd! Als het te prijzig is dan kan ik altijd verder kijken. Kan uiteraard ook gewoon in dit topic.
Pindakaas schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:22:
De maat die er op staat is vaak de maximale maat van de hor.
Een raam van 69,5 x 107,7 kan je dus gemakkelijk maken van een hor die wordt verkocht als 150 x 100.
Gezien mijn linkerhanden ben ik dus heel bang dat dit toch lastiger is. Heb jij hier ervaring mee?
Mirage schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:30:
zoiets moet afhankelijk van hoe breed je hout van het kozijn is toch prima passen dan?

https://www.praxis.nl/bad...s700-68x155cm-wit/5586723
Ik zie veel verschillende maten, maar geen die precies zou passen in het kozijn. Ik ze dat de cassette in het kozijn moet en je wilt natuurlijk geen gat van een cm aan de zijkant. Of zie ik dit nu verkeerd?
paularts schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:37:
[...]

klappen / draaien de ramen naar binnen of naar buiten open?

(je geeft aan niet overweg te kunnen met een schroeven draaier, wel met een ijzerzaag? :+ )
Je kunt het frame aan de niet schufkant natuurlijk ook wat inkorten

dan kom je onder je minimle lengte van 70,

of je maakt hem op maat met de losse delen?
ook verkrijgbaar bij de zelfde winkel
profielen, strip en hor en dan netje op maat zegen, hoekjes erin en klaar

zo staan ze hier al 7 jaar tegen de ramen aan

(als ze naar buiten klappen heb je ook rollen die je op het kozijn zet
80x130 zie ik staan misschien past dat ook (60Euro))
of net als Mirage al aangeeft bij een concurent :)
Naar buiten. dus aan de binnenkant heb ik ruimte (dik kozijn). Ik zal eens kijken hoeveel ruimte ik heb.

En inderdaad, een schroevendraaier (of accuschroefmachine) gaat mij niet goed af. Zagen kan ik wel, maar daarna ook juist in elkaar zetten minder ben ik bang.
loewie1984 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:46:
Als ik je een tip mag geven, kijk eens naar de veerstift horren van Unilux.
We hebben deze tot tweemaal toe toegepast in onze woning. De maten die je zoekt kunnen zij leveren.
Het is een vernuftig systeem waarbij je dus geen inzet hor hebt, maar waar je 4 rvs inslag hulsjes in de zijkanten van je houten kozijnen slaat.

https://www.unilux.nl/product/raamhor-vast-veerstifthor/

De horren zijn in verschillende kleuren te bestellen en met of zonder pollengaas.

Een aantal tips/overwegingen:

we hebben horren gehad met en zonder pollengaas. Alhoewel het pollengaas goed zijn werk doet, wordt het sneller vies waardoor er bijna geen frisse lucht meer doorheen waait. We hebben nu gekozen voor normaal gaas.

Als je de horren monteert, sla dan eerst de bovenste hulsjes in de kozijnen. Hang dan de hor erin, en doe de onderste hulsjes dan een voor een voorboren en pas nadat je de huls erin hebt geslagen het laatste gaatje aanslaan en voorboren. Ik heb tot twee keer toe de hulsjes uit moeten boren, op moeten vullen en opnieuw moeten boren omdat er toch e.e.a. verschoven was.

En als je meet, meet dan met een duimstok. Dat is toch het handigste en nauwkeurigste. Zet een streepje op een kozijn bij een meter en meet dan de resterende lengte.

En geef de maten op zoals de kozijnen zijn, je hoeft geen rekening te houden met een kleinere maat voor de horren.

Het is misschien een beetje prijzig (wij waren 730 kwijt voor 5 horren) maar absoluut een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Zal ik zeker bekijken. Wel duur inderdaad, maar dat is wellicht de prijs van niet het gereedschap, ervaring en kennis hebben van dingen in elkaar zetten. Anders een op maat gemaakte voorzethor van 60-70 euro inderdaad zoals Tsurany ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Ik heb uiteindelijk een 125x80cm hor gekocht en die verzaagd en in elkaar gezet. De eerste keer ging het zagen fout en heb ik de onderdelen verkeerd in elkaar gezet. Hierdoor kon ik geen middenframe plaatsen in de hor en trok deze scheef (als een zandloper). Hij paste hierdoor en wegens het raambeslag niet goed op het grootste raam, maar wel omgekeerd (dus met het mooie aluminium gedeelte) tegen het kleinste raam. Omgekeerd zodat de hor niet half tegen en half in het kozijn zit, maar er echt voor hangt.

Dus, bij de andere twee het frame langer gezaagd en voor esthetisch zicht ook middenframe weggelaten. Ook die passen nu omgekeerd perfect.

Nu moet ik alleen nog de bevestiging plaatsen, wat lastig is zonder boor in hardhouten kozijnen.

Tip: kijk goed hoe de zelfbouw horren er uit zien en of die inderdaad op kozijn moet of toch gedeelte voor de helft in het kozijn en daardoor het raambeslag in de weg zit.
Pagina: 1