Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beste isolatie om woning te koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:15
Afgelopen vrijdag heb ik de sleutel van mijn huis ontvangen. Ondertussen druk aan het klussen en dat gaat lekker.

Naast mijn hypotheek heb ik een energie besparende depot erbij genomen om zonnepanelen te plaatsen.
Deze depot is 9.000 euro en ik zal niet het gehele bedrag gebruiken aan zonnepanelen.

Nu heeft mijn huis een plat dak en het wil daarom op de bovenverdieping warm worden.
Daarom ben ik aan het kijken naar isolatie om het huis te koelen. Dak isolatie lijkt mij tot nu de beste optie en kost ongeveer 3-4k als ik google raadpleeg ... Dit kan ik dan waarschijnlijk goed combineren met zonnepanelen.

Ik vind de meningen van andere tweakers meestal uiterst behulpzaam en daarom stel ik mijn vraag hier ook.
Het is een rijtjes huis, dus ik zie niet zoveel nut in spouwmuur isolatie aangezien de grootste delen kunstof kozijnen met dubbele beglazing is.

wat zouden jullie adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-06 12:58

EMP

Krulloos!

Een plat dat is zeker een (de) groot(st)e oorzaak van warmteverlies / opwarming in de zomer.

Spouwmuurisolatie helpt zeker, maar niet zo veel als dakisolatie. Echter zijn de kosten ook lager, dus kan het voordeel-per-euro een stuk beter uitpakken. Dat er nu kunststof dubbelglas in zit maakt weinig uit voor de spouwmuurisolatie, het is niet alsof de ramen ineens meer of minder warmte gaan doorgeven als de spouwmuur geisoleerd is.

Wat het beste is voor jouw huis hangt heel erg af van de constructie, en wat er nu zit qua isolatie. Dat is met de informatie die je nu gegeven hebt niet te zeggen.

Als je goed advies wilt, zet de volgende dingen eens op een rijtje:
1. Wat is de constructie van het dak? Dit is nodig om te weten of en hoe hier geisoleerd kan worden.
2. Hoeveel m2 is het dakoppervlak? Is het helemaal vlak, of toch een beetje schuin? Zo ja, welke kant op?
3. Hoeveel m2 is de buitenmuur en op welke richting staat de muur (noord zuid etc).
4. Hoe groot is je spouw en is deze nu leeg?
5. Is het dubbelglas HR(++)? Zit er een warmte werende folie op?

Ook een paar foto's van het huis, een overzicht en de dakconstructie zouden helpen.

Succes met klussen verder!

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20-06 14:19
Als je enkel praat over de zomer dan wordt warmte doorslag het meest teruggedrongen door het toepassen van het materiaal cellulose.
Dit is superieur aan pir/pur/glaswol.

[Voor 3% gewijzigd door barry86 op 19-05-2020 14:28]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09:50
Meer info gewenst: hoe oud is je huis, wat is het bouwjaar, dan kun je pas wat nuttigs noemen.

-spouwmuurisolatie: kan het, neem het! hier 25% besparing, in3 jaar terugverdiend
-dakisolatie... bij plat dak zijn er meerder verhalen die je kunt lezen en ik ga je de oplossing geven.
>het mag niet want je isoleerd onder een dampdichte laag waardoor in de isolatie het vocht niet weg kan en je dak wegrot (dit klopt!). Idee wat je wel eens hoort: dan maken we een spouw onder het dakbeschot boven de isolatie zodat het kan drogen: Nooit doen.
De juiste manier is isoleten met een zacht middel (steen/glaswol/etc..) en er onder een klimaatfolie die perfect is afgetaped.

Om tegen warmte te beschermen heb je meerdere opties: Zonnepanelen, die houden direct zonlicht op je dak tegen.
Groen dak, doet hetzelfde.
XPS-isolatie op het dak: vrij onbekende methode waarbij je isolatie op je dak legt en dit beschermt tegen UV met een stuk plastic. Werkt zeer goed in de zomer.
Dak wit verfen: scheelt ca 5 graden... om het jaar herhalen
Dak isoleren binnenzijde: gaat lang goed, tot de warmte echt in je huis zit, dan gaat deze er niet meer uit. Dus bouw met lichte materialen die warmte snel kwijt kunnen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Heb je nu isolatie onder je dakbedekking?

Ik zou je dakbedekking vervangen, kun je nog kiezen tussen bitumen of EPDM, direct een mooie hoeveelheid PIR (10-12cm) aanbrengen onder de nieuwe dakbedekking. Daarna de boel volleggen met zonnepanelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 04:01
grijs pvc met 10 centimeter pir. en daarna zonnen panelen om je airco kosten te drukken.
1 de zon schijnt niet meer rechssteerks op je dak.
2 het dak is koeler waardoor je airco uint er ook nog op kan. en deze wat efficient werkt.
(natuurlijk kunnen ze ook op een zwart dak. maar moeten dan wel harder draaien)
3 er komt minder warmte in je huis. waardoor het weer gemelijker te koelen is.
grijze daken doen ze vooral in het buitenlandt waar het echt warm is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Zaratrass schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:06:
Afgelopen vrijdag heb ik de sleutel van mijn huis ontvangen. Ondertussen druk aan het klussen en dat gaat lekker.

Naast mijn hypotheek heb ik een energie besparende depot erbij genomen om zonnepanelen te plaatsen.
Deze depot is 9.000 euro en ik zal niet het gehele bedrag gebruiken aan zonnepanelen.

Nu heeft mijn huis een plat dak en het wil daarom op de bovenverdieping warm worden.

wat zouden jullie adviseren?
Plat dak? Vol gooien met zonnepanelen en/of zonnecollectoren. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap: je wekt energie op, en de zon schijnt niet meer rechtstreeks op je dak. Ik heb ook een plat dak. Sinds daar panelen op liggen is het minder warm in de ruimtes er onder :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True