Zonnepanelen advies op basis van een max budget.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:52
Ik heb een mooi plat dak op mijn vrijstaande garage met zeer weinig schaduw (alleen tussen 9 en 10 uur een klein hoekje).

Dak is 5 meter breed en 10 meter lang (12 meter op het langste deel)

Dak ligt net iets verdraaid tov het noorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz8M2sLdCSy4pB1rH9H-mrGzsCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgIRbKcP6qLD5cKuI3MmWvbC.jpg?f=fotoalbum_large
Maps plaatje is nog van de oude situatie, dit is nu 1 dak geworden en wat groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sflYbckm49qcmjQ8g6b9kA7TPGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eyz7sSq7HXQ6KKOpGs6fHLZq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan ongeveer 16 panelen kwijt, max 20 als ze niet te groot zijn.

Ik heb reeds een 5 aderige kabel lopen , 6mm2, van mijn meterkast naar mn garage.

Ik heb zelf een verbruik van 5000 kWh per jaar.

Ik twijfel nu heel erg over heel veel opties. Wel of geen optimizers, dure kwaliteits panelen (REC Alpha 370) of meerdere goedkopere pannelen?

- Orientatie zuid, of oost/west (met oogpunt op afbouw salderen).

-1 fase of 1000 euro meer uitgeven aan 3 fase?

-serie of 800 euro meer uitgeven aan parallel aansluiten met optimizers?

- 12 hele dure panelen of 20 hele goedkope panelen?

Budget is rond de 7500 inc BTW met volledige installatie.

Ik heb nu voornamelijk naar REC Alpha 370 wp, Solarwatt Glas Glas 315 wp, en LG Neon 2 350wp pannelen gekeken. Maar die zijn allemaal heel erg duur.

Dus alle tips zijn welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:20
Even wat dingen op een rijtje:
- zeer weinig schaduw
- verbruik van 5000 kWh per jaar
- genoeg ruimte voor veel panelen

Optimizers of SolarEdge is dus niet nodig, het hoekje tussen 09.00 en 10.00 gaat het verschil niet maken. Met een verbruik van 5000 kWh per jaar zijn dure panelen, en daarmee maximalisatie van de opbrengst per m2, niet nodig. Ook heb je genoeg panelen om een string omvormer van genoeg spanning te voorzien.

Mijn mening met dit soort dingen is dat minder geld voor meer Wp altijd beter is :Y) Dus pak lekker goedkope panelen en een string omvormer en je gaat nog (tientallen) jaren plezier hebben. Van het overige geld koop je er een warmtepomp bij.

Uitgaande van 20 panelen (heb niet nagekeken of dat past):

20x Jinko 320 Wp
1x Growatt 5000 watt omvormer
5x Flatfix Fusion montage voor 4 panelen
1x Installatie van 20 panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvOHfy23u9lYwTqx8vP5QhV5X8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DCQHcgsq16lmGJBCKtt9lM4C.png?f=fotoalbum_large

Dan zit je op 20*132 + 689 + 5*195,88 + 1639 = €5947,4, ruim onder je budget. Omvormer kan je eventueel vervangen voor een SMA als je dat beter aanstaat. Ik heb de LG Neons ook even in Sunny Design gezet, deze leveren je ~575 kWh per jaar meer op maar kosten €2360 extra (uitgaande van €250 per paneel), dat ga je nooit binnen afzienbare tijd terug verdienen.

Over 3-fase vs 1-fase kan ik je weinig vertellen, heb zelf alleen ervaring met 1-fase omvormers.

Ook interessant: aangezien je zelf(?) 3d-tekeningen van je huis kunt maken, ben je waarschijnlijk ook wel handig genoeg om de panelen zelf op je dak te leggen en alles aan te sluiten, het is echt geen hogere wiskunde O-) Vooral op een plat dak is het appeltje-eitje, en met een configuratie van 2x10 panelen op oost-west kan er eigenlijk weinig fout gaan. Voor de omvormer kan je dan een elektriciën inhuren. Dat scheelt je ook al gauw weer €1000+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Altijd oost/west; goedkoper qua omvormer en bij einde salderen natuurlijk helemaal logisch.

Je zou ook grotere panelen kunnen gebruiken;
https://www.winkelman-zon...10wp/52081/?display=tiles

Prijs per Wp is nagenoeg gelijk aan het Jinko paneel wat hierboven gelinkt wordt. Ik durf zo niet te zeggen of die montage set met 2m panelen overweg kan, maar als dat wel kan betekend het dus net zoveel kosten daarop voor meer Wp. Extra investering €880, extra opbrengst 1200 kWh / jaar.

Enkelfase of 3-fase omvormer hangt af van je aansluiting, even er vanuit gaande dat je je netjes aan de netcode gaat houden. Verschil is overigens geen €1K, eerder ~€250. Let ook op dat je kabelverlies bij 3-fase veel minder is. Dat wordt iets van 6x zo hoog bij enkelfase. Je hebt namelijk dan namelijk ~21,7A over zowel fase als nul. Bij 3-fase is dat ~7,2A in de drie fasegeleiders. Spanningsval in 1-F situatie is dus 3x zo groot en omdat je zowel nul als fase de stroom hebt lopen nog eens 2x, dus 6x meer verlies in 1F vergeleken met 3F. Bij 20 meter naar je meter ( :+ ) is dat ~60W vs ~12W als de omvormer 5 kW produceert.

Met dezelfde omvormer als hierboven krijg je 6696 kWh / jaar. Heb ergens een plek midden in NL aangeklikt oriëntatie -100 en +80 met hellingshoek van 13. Dat is iets aftopping, de 6 kW variant geeft 99 kWh / jaar meer :+.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-05-2020 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Jinko's geven 190 WP/m2 en 2,42 WP/euro.
JA Solar geeft 200 WP/m2 en 2,27 WP/euro.

Alleen hoe presteren deze goedkopere pannelen onder weinig licht, of zeer hete condities?
Aan de ene kant maakt het natuurlijk niet uit als ze minder efficient zijn, als je voor 2000 euro minder ineens veel meer pannelen kwijt kan.

Aan de andere kant wil je juist met mindere kwaliteit pannelen goed per panneel kunnen monitoren wat ze doen. Dus dan zou je weer op optimizers uitkomen wat het een stuk duurder maakt. Of zijn dit ook gewoon bewezen pannelen?

Zelf monteren zie ik niet zitten. Niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik tegelijkertijd mijn badkamer aan het verbouwen ben, de tuin nog moet aanpakken en het heel druk heb op mijn werk. Dan maak ik hier liever de keuze om het te laten doen. Winkelman monteert helaas niet in Spijkenisse waar ik woon.

Ik heb nu reeds 6 offertes gehad, maar dat zijn geen onafhankelijke partijen en zullen zeker niet mee willen werken in het plaatsen van goedkopere panelen. Deze zweren allen bij zo duur mogelijk panelen. Gemiddelde offerte voor 16 pannelen komt met 3 fase en optimzers uit rond de 9000 euro in de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-07 21:55

Freakie1NL

Grote Baas

nils_vdg schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:38:
.

Ik heb nu reeds 6 offertes gehad, maar dat zijn geen onafhankelijke partijen en zullen zeker niet mee willen werken in het plaatsen van goedkopere panelen. Deze zweren allen bij zo duur mogelijk panelen. Gemiddelde offerte voor 16 pannelen komt met 3 fase en optimzers uit rond de 9000 euro in de btw.
Dat is echt veel te duur. Snel verder zoeken, er zijn partijen zat.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Weet er iemand nog een goede instelateur in omgeving van Spijkenisse/Rotterdam die wel eerlijke offertes geeft?

Zat nog even te kijken.

Solar Edge P370 20x kosten 900 euro
Solar Edge SE5000H kost 935 euro.
Totaal 1835 euro.

De Growat kost 689 euro.. dus een verschil van ruim 1.146 euro.

Is het dit verschil waard?

Het gaat mij dat niet zo zeer om de efficiency winst, maar meer om de monitoring en mogelijkheid om per panneel te kunnen zien of ze goed presteren. Het verschil in geld is enorm voor een stukje monitoring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Nog een tip, vertel nooit je max budget aan welke verkoper dan ook. Want dan rekenen ze er naartoe.
Neem dit topic even door
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils_vdg
busscherski schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:09:
Nog een tip, vertel nooit je max budget aan welke verkoper dan ook. Want dan rekenen ze er naartoe.
Neem dit topic even door
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Dat doe ik ook zeker niet, want dan gaan ze er altijd net een paar honderd euro overheen.
Dit is meer voor mezelf en hier, maar zeker niet voor de verkoper ;-)

Ik ben bekend met de problemen met de solaredge, maar mijn conclusie uit alles wat ik gelezen heb is dat er nu minder problemen zijn en de garantie afhandeling uitstekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 20:27
Wel bij jou komt solar-bouwmarkt volgens mij hebben ze het wel enorm druk, verwacht niet dat ze binnen een week het komen installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX2oLWW5TK1jVU2dc9jDRfOR1Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xaanx1RRxmmWshzpP5itQrQX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
nils_vdg schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:13:
[...]

Dat doe ik ook zeker niet, want dan gaan ze er altijd net een paar honderd euro overheen.
Dit is meer voor mezelf en hier, maar zeker niet voor de verkoper ;-)

Ik ben bekend met de problemen met de solaredge, maar mijn conclusie uit alles wat ik gelezen heb is dat er nu minder problemen zijn en de garantie afhandeling uitstekend is.
Ja goede service, maar vaak heb je ook meer service nodig.
Ieder mag het zelf weten. Ik zou het geld in mijn zak houden. Of besteden aan duurdere panelen. Eventueel die 355 Wp Qcell (niet full black).
Dan weet je zeker dat je meer opbrengst krijgt.

Of koop zodra je klaar bent met klussen of wanneer je CV ketel ermee stopt een warmtepomp (prima zelf te doen, na subsidie in mijn geval nauwelijks duurder dan een CV ketel)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Kan iemand mij vertellen hoeveel zonnepanelen ik nu precies kwijt kan?

De zonnepanelen waar ik nu naar kijk zijn:

Munchen Solar 320/325 WP 1684x1002x35 19 kg
Jinko 320WP 1670x990x40 19 kg
Trina Solar 325 WP 1698x1004x35 18,7kg

Ik kan zelf wel wat puzzelen en spelen, maar ik heb totaal geen idee hoe het paneel werkelijk op zijn montagesysteem komt te liggen, en hoeveel ruimte er links en rechts, voor en achter tussen de panelen moet zitten.

Had al even een paneel in 3D getekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wyrfh5vKzHT-fOsjF1yb9Nqyoas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P4AJqBJdSsrFnt5RAJdQQZjg.jpg?f=user_large

En dit is mijn dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_WIk-Y1CFIfQU3ETJ-AGfgFXeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r69K8CUi0LesbndLwBbikYh1.jpg?f=fotoalbum_large

24 panelen in portrait oost/west

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrP6dEb0Aj47v_rKwq6Ehb7XDus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IszdQcPZQdTpj3MAjbknYfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9Bb5XGcl3G-L1VWWVaGvNvjFo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFFZPLj4wjJPD2omkTVu3L35.jpg?f=fotoalbum_large

Of 20 panelen in landscape Oost/West

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bc9gxLshg9ZU3sCtQqT74FhP7Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8zAMd29FJw5PKvjRpXQoJX3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat kan ik werkelijk kwijt?

Mijn voorkeur heeft het trouwens om voor 20 panelen in landscape te gaan. Liever landscape omdat ze dan minder in het zicht liggen. En 20 is wel echt de max op 1 fase (25 Ampere, max 5750 watt)

Aan de noordkant en west kant heb ik te maken met een erfgrens. Ik moet iets uit de erfgrens weg blijven (je moet de hoogte van het paneel weg blijven uit de erfgrens,) Omdat het panneel schuin loopt aan de westkant heb ik daar eigenlijk alleen aan de noordkant mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-07 16:49
nils_vdg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:18:
Kan iemand mij vertellen hoeveel zonnepanelen ik nu precies kwijt kan?

De zonnepanelen waar ik nu naar kijk zijn:

Munchen Solar 320/325 WP 1684x1002x35 19 kg
Jinko 320WP 1670x990x40 19 kg
Trina Solar 325 WP 1698x1004x35 18,7kg

Ik kan zelf wel wat puzzelen en spelen, maar ik heb totaal geen idee hoe het paneel werkelijk op zijn montagesysteem komt te liggen, en hoeveel ruimte er links en rechts, voor en achter tussen de panelen moet zitten.

Had al even een paneel in 3D getekend.
[Afbeelding]

En dit is mijn dak:

[Afbeelding]

24 panelen in portrait oost/west

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Of 20 panelen in landscape Oost/West

[Afbeelding]

Maar wat kan ik werkelijk kwijt?

Mijn voorkeur heeft het trouwens om voor 20 panelen in landscape te gaan. Liever landscape omdat ze dan minder in het zicht liggen. En 20 is wel echt de max op 1 fase (25 Ampere, max 5750 watt)

Aan de noordkant en west kant heb ik te maken met een erfgrens. Ik moet iets uit de erfgrens weg blijven (je moet de hoogte van het paneel weg blijven uit de erfgrens,) Omdat het panneel schuin loopt aan de westkant heb ik daar eigenlijk alleen aan de noordkant mee te maken.
Waarom geen 2*1m panelen als je ze in landscape wil?

Persoonlijk zou ik ook voor een drie fasen omvormer gaan, imo beetje vreemd als je een 5 aderige kabel hebt en zo'n vermogen om daar dan niks mee te doen.

Ik heb zelf een aantal panelen van Denim, als je op zoekt bent naar zwarte panelen wel een aanrader. Alleen niet echt heel voordelig t.o.v. conventionele maten.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Moet zo goedkoop mogelijk zijn, daarom niet naar 3 fase.
Liever dan nog 18 pannelen en 1 fase als 20 te veel is.

Een 3 fase omvormer is zo 300 euro duurder
3 fase aansluiting bij Stedin kost ook nog eens 400 euro.
Ben je 700 euro verder voor minimaal verschil in wp (geen 5750 maar 6000 ofzo)

2x1m panelen zijn vaak duurder per WP. Maar zal er is naar kijken.

Efficiency is dan niet zo belangrijk. Dak moet gewoon vol liggen.
Uiteraard moet de kwaliteit wel acceptabel zijn.

Vol zwart maakt niet uit.
Ik zie ze zelf toch niet.

[ Voor 32% gewijzigd door nils_vdg op 21-05-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je schetsen lijken me wel goed.
Hoe het past hangt ook van het bevestigingsmateriaal af.

Inclusief bevestigingsmateriaal zou een 2 meter paneel misschien wel weer een betere deal kunnen zijn.

@PeeVv heeft al laten zien dat 20 stuks prima gaat. Bij 24 stuks op een 5 kW omvormer en 15 graden helling vind ik dat het vrij veel begint af te toppen. Namelijk volgens SunnyDesign 0.8% op jaarbasis. Dat is de opbrengt van 0.2 paneel. Het ligt er een beetje aan wat je wilt.
Hoger dan 2 x 13 kan niet, want dan worden de voltages te hoog. Maar dan topt het volgens mij ook echt veel teveel af. Namelijk 1.7%, dat is bijna de opbrengst van een half paneel. Uiteraard ieder zijn eigen mening. En niemand houd je tegen om het toch te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7qzfFdAOG90_G_nLqyKCxf0qZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0YJDim9IEylRB7aDMPrnHI4Z.png?f=fotoalbum_large

3 fase is wel beter als je je aan de selectiviteit regel wilt houden.
En uiteraard in geval de netspanning te hoog oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wellicht wat duurder,
maar panasonic 335 hit kuro (25 jaar garantie) of niet kuro (15 jaar garantie) zijn 1590 x 1053
Daar passen er 3 van in landscape.
Leg ze op betonvoeten, / \ / \
Die heb je in 4,5 - 7 en 10 graden (4,5 raad ik af ivm vuil-ophoping, al hebben de panasonics daar minder last van ivm watergootje)

Met wat ruimte tussen de rijen voor eventueel schoon te maken.
8 x 3 = 24 panelen = 8040 Wp
2 stringen van 12 op een SMA tripower 8.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvrj3npFIw93M532yXh4QKnWj4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLlneH4BU5zcbbfjxZ7YMWuI.jpg?f=fotoalbum_large

Iets meer budget is dan: https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
Mits dat nog past. (1622 x 1068)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2020 15:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-07 16:49
nils_vdg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:33:
Moet zo goedkoop mogelijk zijn, daarom niet naar 3 fase.
Liever dan nog 18 pannelen en 1 fase als 20 te veel is.

Een 3 fase omvormer is zo 300 euro duurder
3 fase aansluiting bij Stedin kost ook nog eens 400 euro.
Ben je 700 euro verder voor minimaal verschil in wp (geen 5750 maar 6000 ofzo)

2x1m panelen zijn vaak duurder per WP. Maar zal er is naar kijken.

Efficiency is dan niet zo belangrijk. Dak moet gewoon vol liggen.
Uiteraard moet de kwaliteit wel acceptabel zijn.

Vol zwart maakt niet uit.
Ik zie ze zelf toch niet.
Ik had de indruk dat je zwarte panelen wou vanwege je schetsen 🙂

Ik heb op de woning twee "budget" sets liggen, die zie je alleen vanuit het vliegtuig

Twee keer tien keer URE 330wp panelen, op twee Growatt 3000s. Op beton voeten, dat was voor mij de meest goedkope oplossing en prima prestaties. Ik heb wel bewust gekozen voor twee losse omvormers, nu lever ik met drie sets toch terug over drie fasen. Die keuze zou jij ook kunnen maken (over twee fasen dan), dat scheelt niet veel qua uitgave.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Pagina: 1