Toon posts:

Hoofdbreker - I*net met ADSL en ISDN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers, even een hoofdbrekertje

Gegeven de volgende situatie:
Drie pc's (pcA, pcB, pcC) zijn middels een ISDN router verbonden aan een vaste ISDN lijn met het bedrijfs intranet. Een andere pc (pcX) is een demo machine verbonden middels een ADSL modem aan het internet.
Zie onderstaand plaatje:
pcA __
pcB __\__ ISDN_ROUTER -> Intranet
pcC __/

pcX __ ADSL_MODEM -> Internet

Hoe kunnen nu pcA, pcB en pcC aan het ADSL modem gekoppeld worden en zodoende gebruik maken het internet, zonder dat pcX toegang heeft tot pcA, pcB, pcC of het bedrijfs intranet; zonder dat pcA, pcB en pcC toegang hebben tot pcX maar wel gebruik kunnen maken van het internet via de ADSL verbinding?

Ik zat er aan te denken om tussen de ISDN router en ADSL modem een linuxmachine te zetten die het intra- en internet routeert. De pc's pcA, pcB en pcC in een subnet te hangen en pcX in een ander subnet. De linuxmachine moet dan het verkeer routeren tussen het Intranet en Internet via resp. de ISDN en ADSL verbinding. Beveiliging kan middels subnetdeclaraties en ipchains geregeld worden volgens mij.

Is bovenstaande oplossing
* mogelijk/realiseerbaar?
* veilig?
* bedrijfskritisch?

Suggesties/tip/trucs/ideen zijn welkom.

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 19:37

Flexx

This side up

Server ertussen.

Verwijderd

Inderdaad, Linux of NT router ertussen.
ADSL zit aan de PCX dus moeten ze daarlangs.
Als alles NT is kun je het misschien met beveiligingen etc. wel regelen maar dat is niet handig.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dan moet je er een router tussen zetten.
maar dit kun je niet oplossen met winroute of een simpel routertje.

als het toch voor een bedrijf is, moet je maar eens kijken voor een cisco 1605R. Die heeft 2 ethernet interfaces.

dan hoeft je ze maar op allebij de switches te pluggen, en een beetje configureren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
PCa---\
PCb-------[switch]------[router]------ISDN
PCc---/ |
         |
        [router] <--- cisco 1605
         |
         |
PCx-------[switch]------[router]------ADSL

voeg iig deze regel toe:

access-list 100 ip deny <ip PCx> any
access-list 100 ip deny any <ip PCx>

dat zorgt ervoor dat PCx niet in het bedrijfsnetwerk komt.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dit ook met een Linux machien gerealiseerd worden? Lijkt mij beter te beveiligen en alles in een oplossing?
En de oplossing met een Cisco 1605R router, hoe veilig is die? En, nog belangrijker, hoe kan die gebruik maken van de ADSL verbinding (met al die vpn zooi die kpn gebruikt).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Geloof maar dat die cisco gekkere dingen kan, dan jij kan bedenken.

En veilig is het ook (mits je het goed configureerd --> passwords op vty lijnen)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik niet ongerust in :) Maar kan dat ding nou internet routeren via een ADSL verbinding of niet?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

dat kan ja.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Op dinsdag 07 augustus 2001 13:07 schreef mhogenst het volgende:
Kan dit ook met een Linux machien gerealiseerd worden? Lijkt mij beter te beveiligen en alles in een oplossing?
En de oplossing met een Cisco 1605R router, hoe veilig is die? En, nog belangrijker, hoe kan die gebruik maken van de ADSL verbinding (met al die vpn zooi die kpn gebruikt).
Als je voor een dergelijk "simpel" probleem een cisco kan verantwoorden, dan zou ik echt die cisco nemen, schone interface, geen onzin die je met linux wel krijgt.

En uiteraard is een cisco afgestelt op snelheid en als je een linux bak niet goed tweaked kan je het wel gebeuren dat de linux doos minder snel is als die cisco.

In andere woorden, neem die cisco als je die kan verantwoorden. Het is een bedrijf, dus ja :)
Pagina: 1