Tuinverlichting 12V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcon31
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-06-2020
Beste,

Ik wil graag 12V tuinverlichting gaan aanleggen. Nu heb ik een 3-aderig 230v kabel vanuit de garage naar achteren in de tuin liggen, maar ik gebruik dit niet (uiteinde in gietmof).

Kan ik nu in de garage tussen de schakelaar en deze kabel (die naar buiten gaat) een 12v trafo plaatsen, zodat ik via de bestaande kabel 12V naar buiten breng?

Hoe lang mag de kabel tussen de trafo en de LED spots zijn, zodat je geen verlies hebt? In mijn geval zal het max. 35-40 m zijn.

Dank voor de reacties.

Beste antwoord (via marcon31 op 09-06-2020 22:48)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik de 230v kabel verlengen en pas op het laatste moment overstappen op 12v. Of zelfs meerdere trafo's als de afstand tussen de spots groot is.

En als het een schakelende voeding is dan is het ook helemaal niet zo inefficient opzich :)

Kwa voltage wat je kwijtraakt hangt het heel erg af van de dikte van de kabel. Stel dat je standaard 2.5mm VD draad gebruikt dan heb je op 40m zo'n 12% verlies. ZIe hier ook een handige rekenmachine: https://www.calculator.ne...rs&amperes=2.67&x=43&y=16
Het hangt van de leds af maar het is mogelijk dat je leds niet meer goed werken met de ~10v die over blijft.

[edit]Ik las 60w en dacht dat je leds dat vermogen trokken. Nu gefixt :P
32W / 12V = 2.667A

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfboy op 25-05-2020 14:08 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Eerst antwoord op je vragen:

Ja, met een transformator kan je van 230v naar 12v gaan. Let wel op dat het gaat om wisselspanning. En die trafo kan je aansluiten op de kabel die er ligt, en dan komt er aan het einde ook 12v uit. Dus niet heel spannend :) let er wel op dat je die trafo en de kabels netjes wegwerkt, in een kastje bijvoorbeeld.

Dan de vraag hoe lang de kabel mag zijn, zodat je geen verlies hebt. Dat verlies heb je altijd, ik denk eerder dat jouw vraag is welk verlies acceptabel is. Als ik even snel reken met een koperen kabel van 40 meter van 1,5mm2 kom ik op een weerstand van 0.44ohm uit, is de kabel 2.5mm2 kom ik op 0.26 ohm uit. De wet van Ohm zegt U = I x R, dus als we uitgaan van een stroom van twee ampere (bij 12v) en een weerstand van 0.26 ohm, verlies je 0,52 volt. Dus als de transformator exact 12v levert, komt er aan het einde van de kabel nog 11,48 volt uit.

Of je wat gaat merken van dat verlies hangt af van de LEDs. Je hebt LEDs met drivers, een soort circuit dat de spanning voor de LED exact afregelt voor optimale verlichting. Je hebt LED drivers die werken van 5v tot 24v, en die compenseren voor het kleine verlies dat je op de kabel hebt. Als je geen LED drivers hebt, wat ik overigens niet aanraad, heb je kans dat de verlichting iets minder fel brand. Maar in de praktijk denk ik dat dit kleine verschil verwaarloosbaar is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcon31
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-06-2020
Dank je Widow, duidelijk verhaal.

In totaal ga ik 4 led spotjes van 3W en 4 van 5W aansluiten. Totaal dus 32W.
Ik wou dan een trafo nemen van 60W, omdat je tussen 30% en 90% moet verbruiken. En bij opstarten van de LED's ongeveer 100% over moet hebben.

Gaat dit goed met 1 trafo? Of moet je meerdere regio's? Of meer vermogen, bijv. 80 of 100W?

Ik ga toch een aparte 12V kabel aanleggen. Is een 2-aderig 1.5mm2 voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
marcon31 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:39:
Dank je Widow, duidelijk verhaal.

In totaal ga ik 4 led spotjes van 3W en 4 van 5W aansluiten. Totaal dus 32W.
Ik wou dan een trafo nemen van 60W, omdat je tussen 30% en 90% moet verbruiken. En bij opstarten van de LED's ongeveer 100% over moet hebben.

Gaat dit goed met 1 trafo? Of moet je meerdere regio's? Of meer vermogen, bijv. 80 of 100W?

Ik ga toch een aparte 12V kabel aanleggen. Is een 2-aderig 1.5mm2 voldoende?
Een trafo van 60 watt moet meer dan voldoende zijn :) ik denk dat twee-aderig 1.5mm2 prima volstaat.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het is eigenlijk beter om die trafo aan het einde van de 230v kabel aan te sluiten - en de 12v lijn zo kort mogelijk te houden.

Is dat geen optie voor je? :) Dan kan je later nog eens wat upgraden aan de installatie.

https://www.12voltplanet.co.uk/cable-sizing-selection.html

Hier staat een goede calculator. Je verliest 15% over 40m, als het 1,5mm kabel is. Dat is te veel.

Als je over 40m acceptabel 12v 2a wilt vervoeren, moet je eigenlijk minimaal naar 6mm2, en ik ben er vrij zeker van dat dat niet is wat in je 3 aderige kabel licht.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 25-05-2020 12:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik de 230v kabel verlengen en pas op het laatste moment overstappen op 12v. Of zelfs meerdere trafo's als de afstand tussen de spots groot is.

En als het een schakelende voeding is dan is het ook helemaal niet zo inefficient opzich :)

Kwa voltage wat je kwijtraakt hangt het heel erg af van de dikte van de kabel. Stel dat je standaard 2.5mm VD draad gebruikt dan heb je op 40m zo'n 12% verlies. ZIe hier ook een handige rekenmachine: https://www.calculator.ne...rs&amperes=2.67&x=43&y=16
Het hangt van de leds af maar het is mogelijk dat je leds niet meer goed werken met de ~10v die over blijft.

[edit]Ik las 60w en dacht dat je leds dat vermogen trokken. Nu gefixt :P
32W / 12V = 2.667A

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfboy op 25-05-2020 14:08 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1