Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:45
Beste,

Ik ben momenteel bezig om een zonnepaneelsysteem aan te schaffen. Ik heb al verschillende leveranciers ook op bezoek gehad, maar ik merk hier bij op dat deze allemaal met tegenstrijdige of andere adviezen komen en aangezien dit niet mijn expertise gebied is vraag ik toch wat hulp :).

Wat gegevens:
- Er passen maximaal 15 panelen op het huis; deze hebben totale opbrengst van 4800 Watt
- Het huis is op zuid georienteerd. Ik heb wel wat schaduw van mijn schoorsteen op de bovenste rij panelen. Om 09:00 zijn dat ongeveer 4 panelen die gedeeltelijk geraakt worden, om 10:30 nog 1 en de rest van de dag alleen de zon erop.
- Omvormer kan met een directe kabel naar de meterkast toe
- Ik heb een 1 fase 35 ampere hoofdaansluiting van de netbeheerder en standaard 16 ampere groepen voor de rest.

Waar ik een beetje vast in loop; is met de aansluiting op mijn meterkast en wat dan kan als omvormer. Een leverancier geeft aan dat ik beter een parallel systeem neem met de Solaredge SE4000H. Hij zegt, omdat er maar maximaal een 4000 Watt omvormer mogelijk is kan ik beter een parallel systeem nemen. De theorie is dat deze net iets slimmer kunnen omgaan met die max van 4000 watt en ik hierdoor dus een maximum rendement zou hebben. Hij geeft aan dat het kan voorkomen dat ik wat moet "aftoppen".
Wat vragen die ik hier bij heb. Klopt het dat een parallel systeem hier wat slimmer mee om kan gaan dan een seriele omvormer? En ik ben natuurlijk bang over dat aftoppen. Als dat 1 keertje een kwartier b.v. per dag moet aftoppen tot 4000 watt is dat prima als ik er net over zou gaan, maar ik ben bang dat ik straks 5 uur per dag aan het aftoppen ben en dan heb ik voor mijn gevoel weinig aan die 15 panelen :) Ik kan daar geen inschatting van maken eigenlijk op een zonnepanelen set van 4800 Watt en een omvormer van 4000 watt. Klopt het dan ook dat een maximale omvormer van 4000 watt ook het maximum is?

Een andere leverancier zegt; een omvormer met 5000 Watt is geen probleem en aansluiten maar, wat dan eigenlijk dan weer tegenstrijdig is.

De laatste leverancier geeft eigenlijk aan dat dit maximum ook niet overschreden mag worden en raad daarom aan om twee omvormers achter elkaar te plaatsen, een Growatt 4200 MTLS en nog een kleinere variant hiervan erachter? Dit klinkt mij ook niet echt veilig, maar ik kan dat niet beoordelen.

Ik neig nu naar dat parallel systeem, vanwege de wat schaduwwerking.. maar vraag me ook af of die paar uur echt een probleem zullen zijn bij een serieel systeem? Ook had ik voor mijn voor mijn gevoel liever een zwaardere omvormer willen hebben..

Bedankt!

[Voor 13% gewijzigd door CronoS76 op 18-05-2020 21:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik zit met 4550 Wp op een "normale" max van 4050 watt. (beetje afhankelijk van temperatuur en wind)
https://pvoutput.org/intr...5478&dt=20200519&gs=0&m=0

Dakhelling 35 graden op (zo goed als) zuid.
West brabant.

Met 4800 Wp zal je dus op een 4000 watt omvormer, wellicht wat aftoppen.
Zoals je zelf al aangeeft, moet je daar tegen kunnen.

Een 4 of 5 kW omvormer maakt in de praktijk weinig uit.
Hooguit zal de 5 kW een wat minder rendement hebben bij slechter weer.
Maar slecht rendement van weinig opbrengst is ook weinig verlies.
Aan de andere kant, zal het aftoppen op jaarbasis bij een 4 kW, ook weinig verlies geven.
Het is dus meer een gevoels kwestie.

Neem een stringomvormer die met wat schaduw overweg kan, en die makkelijk zelf uit te lezen is.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Geen optimizers nodig.

Qua "passend" met 15 panelen in 1 string (kan alleen deze 1-fase Fronius primo aan)
https://www.mg-solar-shop...rimo-4.6-1-Wechselrichter
Maar is ook wel (te) stevig aan de prijs.

Je kan met 1 fase 35 ampere hoofdaansluiting gewoon een 5 kW omvormer aansluiten.
Neem dan wel 3x 4mm2 kabel tussen omvormer en groepenkast en een 25A aardlekautomaat.

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2020 07:43]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CronoS76 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:39:
Beste,

Ik ben momenteel bezig om een zonnepaneelsysteem aan te schaffen. Ik heb al verschillende leveranciers ook op bezoek gehad, maar ik merk hier bij op dat deze allemaal met tegenstrijdige of andere adviezen komen en aangezien dit niet mijn expertise gebied is vraag ik toch wat hulp :).
Omdat er bij pv meer wegen naar rome zijn, de keuze blijft bij jou. :)
Wat gegevens:
- Er passen maximaal 15 panelen op het huis; deze hebben totale opbrengst van 4800 Watt
Dat ligt er aan hoeveel Watt peak de panelen zijn natuurlijk, ze zijn niet allemaal het zelfde.
Je hebt ze ook van 340Wp, dan kom je anders uit. ;)
- Het huis is op zuid georienteerd. Ik heb wel wat schaduw van mijn schoorsteen op de bovenste rij panelen. Om 09:00 zijn dat ongeveer 4 panelen die gedeeltelijk geraakt worden, om 10:30 nog 1 en de rest van de dag alleen de zon erop.
Je kan hier ook kiezen voor minder panelen met meer Wp of een kleiner formaat met het zelfde Wp waardoor je het lager kan leggen en je de schoorsteen kan omzeilen . Maar uit text moeilijk in te schatten.
Zuid en een schoorsteen op de nog is vaak niet erg maar hij zal lager staan begrijp ik.
- Omvormer kan met een directe kabel naar de meterkast toe
- Ik heb een 1 fase 35 ampere hoofdaansluiting van de netbeheerder en standaard 16 ampere groepen voor de rest.
Prima, hebben de meeste huizen, pv moet een eigen groep.
Waar ik een beetje vast in loop; is met de aansluiting op mijn meterkast en wat dan kan als omvormer. Een leverancier geeft aan dat ik beter een parallel systeem neem met de Solaredge SE4000H. Hij zegt, omdat er maar maximaal een 4000 Watt omvormer mogelijk is kan ik beter een parallel systeem nemen. De theorie is dat deze net iets slimmer kunnen omgaan met die max van 4000 watt en ik hierdoor dus een maximum rendement zou hebben. Hij geeft aan dat het kan voorkomen dat ik wat moet "aftoppen".
Wat vragen die ik hier bij heb. Klopt het dat een parallel systeem hier wat slimmer mee om kan gaan dan een seriele omvormer? En ik ben natuurlijk bang over dat aftoppen. Als dat 1 keertje een kwartier b.v. per dag moet aftoppen tot 4000 watt is dat prima als ik er net over zou gaan, maar ik ben bang dat ik straks 5 uur per dag aan het aftoppen ben en dan heb ik voor mijn gevoel weinig aan die 15 panelen :) Ik kan daar geen inschatting van maken eigenlijk op een zonnepanelen set van 4800 Watt en een omvormer van 4000 watt. Klopt het dan ook dat een maximale omvormer van 4000 watt ook het maximum is?
Dit zegt ie vanwege de zekering, 4000 durft ie nog aan, dat aftoppen is niks erg alleen tussen je oren, dat zijn 2 periodes per jaar als het dan ook goed weer is.
Een andere leverancier zegt; een omvormer met 5000 Watt is geen probleem en aansluiten maar, wat dan eigenlijk dan weer tegenstrijdig is.
Die durft het wel aan met grotere automaat in de meterkast, wel kan je dan je ALS overbelasten, kans is klein maar het kan.
De laatste leverancier geeft eigenlijk aan dat dit maximum ook niet overschreden mag worden en raad daarom aan om twee omvormers achter elkaar te plaatsen, een Growatt 4200 MTLS en nog een kleinere variant hiervan erachter? Dit klinkt mij ook niet echt veilig, maar ik kan dat niet beoordelen.
Niet onveilig maar onnodig,mde 4200 is prima, of de 5000 eventueel.
Ik neig nu naar dat parallel systeem, vanwege de wat schaduwwerking.. maar vraag me ook af of die paar uur echt een probleem zullen zijn bij een serieel systeem? Ook had ik voor mijn voor mijn gevoel liever een zwaardere omvormer willen hebben..

Bedankt!
Neem je een sma 5000, heb je beide. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Haha verkopers bedenken ook echt van alles om SolarEdge aan te prijzen.
Deze redenatie van minder aftoppen had ik nog niet eerder gehoord maar is volgens mij helemaal onzin.
Ook die grens van 4 kW snap ik niet, tenzij de verkoper anticipeert op dat je in de toekomst overstapt op 3 fase netaansluiting.

Uit mijn hoofd zal een 4 kW omvormer met 4800 Wp op zuid 45 graden helling op jaarbasis 0.2 tot 0.3% aftoppen.
Als het dak 30 graden is nog eens 0.1 of 0.2% extra.
In de praktijk ga je dan in het voorjaar regelmatig aftopping zien maar het verlies lijkt veel groter dan het is. Zoals @AUijtdehaag schrijft: je moet er tegen kunnen, het is een psychologisch dingetje.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
Heren bedankt voor dit...!!

Ik denk dat ik toch voor een parallel systeem ga, maar dan hoef ik in elk geval niet bang te zijn dat ik met een 4000 wat omvormer ik rare combinatie heb.
Het is ook een gevoelskwestie. Ik denk zelf dat het ook wel handig is om per paneel te zien wat deze doen. Als er een paneel minder performt, dan zie ik dat. Solaredge heeft mooie mogelijkheden hierin en heeft native support in Domoticz. :)
Ook zijn hier altijd veel duiven actief; ik ken me.. ik zal die vogelpoep er ook niet direct afhalen waardoor dit niet het hele systeem niet beinvloed.. De leverancier zei dat een parallel systeem 's nachts helemaal stroomloos is, dus dat er max 1 watt door de panelen gaat. Bij een serieel systeem is dat anders en loopt er altijd meer spanning doorheen, ook 's nachts.. Ik weet niet wat hier van klopt. Ook denk ik dat de omvormer wat langer meegaat, omdat solaredge standaard 12 jaar garantie geeft..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ook solaredge is een serieel systeem.
Als de omvormer sneuvelt heb je ook niets meer.

Enkel micro omvormers mogen parallel genoemd worden.
https://www.solar-bouwmar...allel-of-toch-optimizers/

Zonnepanelen hebben licht nodig om aktief te worden.
Er bestaan geen maanpanelen dus spanning is gewoon nul, als het licht gedoofd is.
Klinkt als een erg positieve verkoper, die graag verhaaltjes aan je verkoopt.
Voor mij zou dat al een reden zijn om verder te kijken. Vertrouwen is ook wat waard.

[Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2020 11:49]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 01-09 11:42
De essentie is zit ook in de kosten.
Zonnepanelen zijn gewoon een investering die het beste rendeert als de kosten laag zijn en de opbrengsten hoog.
Voor 4800 Wp wil je liefst een bedrag van minder dan 5000 euro inclusief legkosten en inclusief BTW.

Je hebt geen complexe dak situatie dus dat moet ook gewoon prima mogelijk zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
Dank je voor de antwoorden.
@AUijtdehaag Dank je dat wist ik niet; ik kreeg te horen dat dit parallel was vandaar. Er zit wel de optie bij met de Optimizers. Dat met die restspanning door de panelen heen, was iets wat de leverancier zei :)

Inclusief de BTW en nog zonder BTW teruggaaf zit ik op 5400 euro voor de SolarEdge optie met Optimizers.
Ik had eerder dus een een Solis 1-fase 4.6K-4G omvormer in de offerte staan, maar deze mocht dus niet op mijn hoofdaansluiting werd gezegd. Deze optie is/was uiteindelijk 450 euro goedkoper.

Wat is dan verstandig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat is verstandig....

Ligt een beetje aan jezelf, wat je eisen zijn. En hoe je het wilt hebben.

Ik snap al niet, waarom je niet meer dan 4000 watt in mag voeren op een 1x 35A hoofdzekering.
Naar mijn weten mag je gewoon een 5 kW omvormer aansluiten zonder probleem.
Heeft men daar een reden voor?

Neem een standaard set
https://www.winkelman-zon...-ns/52010/?display=detail
2788 incl. + 800 bev. incl + 1200 montage incl = 4788 euro.

Ga dus eerst eens wat rondkijken en vraag meerdere offertes aan.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.sun-solar.nl/
http://www.zonnekompas.nl/contact/
https://www.solar-outlet.nl/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
Bedankt... Het kwam erop neer dat hij zei dat deze niet boven de 20A mocht komen..Een andere leverancier zei eigenlijk min of meer hetzelfde, alleen kwam met een andere oplossing. Prijstechnisch naar een 5000 Watt solaredge omvormer maakt het denk ik weinig uit, die is 4 tientjes duurder in aanschaf..

Probleem met al die offertes is; ik vind het moeilijk vergelijken omdat elke keer ander antwoord met hun best-practise erbij en prijstechnisch kwam het tot nu ongeveer allemaal bij elkaar uit.
Die solaredge opstelling is met de optimizers het goedkoopste eigenlijk, door wat extra korting die erop zit... die is net zo duur of goedkoper dan de andere offertes op basis van een seriele omvormer, vandaar dat ik het een interessante optie vond..Ook als ik naar de technische papieren van de panelen keek en deze allemaal naast elkaar legde, waren ze eigenlijk het beste zoals ik het zag

Ik zal wel even naar de links kijken.. Thanks :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:00
Als de redenatie zou kloppen zou solaredge juist méér aftoppen toch omdat het meer power eruit haalt. Wat heeft partij 2 aangeboden die is de enige normale.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
lothar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:50:
Als de redenatie zou kloppen zou solaredge juist méér aftoppen toch omdat het meer power eruit haalt. Wat heeft partij 2 aangeboden die is de enige normale.
Eens; vandaar dat ik dit topic gestart had .. Die solaredge genereerd naar wat ik verwacht nog meer stroom en mijn angst zit in dat aftoppen.. maar zoals ik in dit topic begreep is het meer psychologisch en ga ik dat niet zo merken, het zal me enkele euro's op jaarbasis schelen dan hoop ik.Ik vrees alleen dat ik zelf een mening van een leverancier niet kan ombuigen (kan het wel proberen natuurlijk), maar de andere leveranciers waar ik nu een offerte van heb zijn duurder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:00
CronoS76 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Eens; vandaar dat ik dit topic gestart had .. Die solaredge genereerd naar wat ik verwacht nog meer stroom en mijn angst zit in dat aftoppen.. maar zoals ik in dit topic begreep is het meer psychologisch en ga ik dat niet zo merken, het zal me enkele euro's op jaarbasis schelen dan hoop ik.Ik vrees alleen dat ik zelf een mening van een leverancier niet kan ombuigen (kan het wel proberen natuurlijk), maar de andere leveranciers waar ik nu een offerte van heb zijn duurder
Misschien kan je even een goeie foto van het dak plaatsen met de afmetingen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CronoS76
lothar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Misschien kan je even een goeie foto van het dak plaatsen met de afmetingen?
Mijn dakmaten weet ik niet exact :) Ik weet alleen dat er 15 panelen op kunnen omdat de buren dit ook als maximum hebben. Ik heb wel met een geodriehoek even op een dakpan gehouden, de hellingshoek is 40%. De zonnepanelen zijn een beetje zuid / zuid west georienteerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CronoS76
Ik denk dat de installateur een beetje de richtlijnen volgt uit deze link: http://www.zonnekeurinsta...waar-is-hoofdaansluiting/

Ik moest mijn hoofdaansluiting zo ie zo laten verhogen, omdat deze nog 25 Ampere was. Maar ik kan deze ook nu meteen laten verhogen naar 40 ampere i.c.m. een automaat. Dit is nu nog een smeltzekering.. De offerte wordt nu ook aangepast naar een Solaredge 5000 watt omvormer, dat was geen probleem meer.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee