Toon posts:

Gaming/live stream PC - Max 1400,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EddieEmmer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-06-2022
Hi iedereen,

Ik bouw voor het eerst een pc om mijn game-behoefte te stillen na heel lang alleen maar audioproductie te hebben gedaan op een Mac en gamen op een XBOne te hebben gedaan. Ik speel graag dingen als Civ 6, Diablo, Heroes of the Storm, Modern Warfare en BF. Ik heb al een lijst gemaakt met onderdelen om een systeem samen te stellen en ik zou graag willen weten of er ergens iets vreemds tussen staat of dat ik het zonder zorgen kan bestellen en in elkaar kan gaan zetten.

Dank alvast!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Goed HD gamen, live streamen/video bewerken, evt. audioproductie met veel plugins en software als Ableton Live.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot ong. 1400,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Deze lijst heb ik tot nu toe samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 119,79€ 119,79
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X 6G€ 344,70€ 344,70
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB511 RGB€ 70,15€ 70,15
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 167,-€ 167,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 81,07€ 81,07
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 73,89€ 73,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.155,60

Kan dit goed bij elkaar? Heb ik geen vreemde keuzes gemaakt die leiden tot bottlenecks?

Edit: Peripherals heb ik al, en ik heb ook al rekening gehouden met een Win10 licentie :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag dat ik er (vanzelfsprekend) een tijd mee vooruit kan, maar ook dat upgraden van de afzonderlijke onderdelen mogelijk is.
Waar ga ik als eerste tegenaan lopen? Is er al iets uit mijn lijst achterhaald?

Ga je overklokken?
Eerst zo maar even :)

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of ik de juiste onderdelen bij elkaar heb voor mijn wensenpakket en of alles wat ik bij elkaar heb gezocht goed compatible is met elkaar.

Nogmaals dank en groet!

Beste antwoord (via EddieEmmer op 20-05-2020 18:31)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46

Vidra

Vragen?

EddieEmmer schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:02:
Top, dank je wel voor je snelle reactie.

Het valt me op dat in allebei je builds 16 gig ram hebt zitten, is 32 teveel voor deze setup?

Ook maakt die RX 5700 geloof ik gebruik van PCIe 4.0, is het mobo dan voldoende? Toevallig las ik over de x540 chipset mobo's en die ondersteunen 4.0. Is dat ook zo bij andere?
Doorgaans heb je aan 16GB geheugen genoeg, ook om je games te streamen (dat is voornamelijk videokaart/CPU intensief).

Er worden nieuwe moederborden verwacht met de B550 chipset (de opvolger van de B450 chipset, zoals die aangeraden wordt in het topic hierboven). De x570 is momenteel de high-end chipset voor AMD CPU's.

De officiele launch date van de B550 chipset is 16 juni, maar gezien corona/covid-19 kan het nog wel even duren voordat deze moederborden goed leverbaar zijn.

De X570 en de B550 chipset hebben wel het voordeel dat de nieuwe Ryzen 4xxx serie - die later dit jaar uitgaan komen zullen ondersteunen. Daarmee heb je een toekomstig upgrade path, Echter tegen de tijd dat je pc verouderd is zitten we waarschijnlijk al op PCIe 5.0 en koop je ter zijne tijd toch een andere pc.

Het hangt er dus helemaal vanaf wanneer je je pc wilt gaan aanschaffen.

Mbt livestreamen; met een RTX 2070 ga je veel plezier hebben van de integratie van NVec, RTX Voice en nog een aantal implementaties bij OBS en Xsplit. Ik zou dus kiezen voor een Nvidia oplossing :D

[Voor 10% gewijzigd door Vidra op 20-05-2020 15:50]

Senior Manager Legal | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: Ryzen 5 5800X3D - ASUS X570 C8H - 32GB - PowerColor Red Devil RX 7900XTX OC Limited Edition

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-04 12:12
Wat vindt je hiervan?
Uitstekende cpu. 250gb ssd voor je windows en wat programmas/games,
Nog een 1tb ssd voor games/data. en een 2tb ssd voor je opgenomen videos.
Het nadeel van de AMD gpu tov nvidia rtx, is dat je met een nvidia gpu je videos can laten encoden op je gpu, wat load van je cpu afhaalt.

1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB GDDR6€ 428,-€ 428,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 59,12€ 59,12
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internPatriot Memory Viper Steel PVS416G320C6€ 93,90€ 93,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 126,07€ 126,07
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 48,32€ 48,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.300,10

Hier een nvidia gpu build, over het algemeen ook hogere fps omdat de gpu beter is. Maar prijs kwaliteit ga je er op achteruit.

1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 550,-€ 550,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 59,12€ 59,12
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internPatriot Memory Viper Steel PVS416G320C6€ 93,90€ 93,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 126,07€ 126,07
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 48,32€ 48,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.422,10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EddieEmmer

Het valt me op dat in allebei je builds 16 gig ram hebt zitten, is 32 teveel voor deze setup?

Ook maakt die RX 5700 geloof ik gebruik van PCIe 4.0, is het mobo dan voldoende? Toevallig las ik over de x540 chipset mobo's en die ondersteunen 4.0. Is dat ook zo bij andere?

• Grovert11
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-12-2022
Als je gaat livestreamen, zou ik sowieso voor een NVIDIA GPU gaan. Dan kun je gebruik maken van NVEnc.
Verder, stel je zou toch kiezen voor een AMD kaart, zijn ze compatibel met PCIe 4, maar draaien op PCIe 3 eigenlijk net zo goed (misschien 1 á 2 procent prestatieverlies).
Ik zou zeker ook gaan voor een SSD van 1TB, dan heb je sowieso genoeg ruimte om ook vanaf de SSD video te bewerken.
Later kun je dan altijd nog SSDs of HDDs erbij zetten, mocht je meer ruimte nodig hebben. Ik zou niet een M.2 aansluiting gebruiken voor een 250GB SSD.
Een upgrade naar een 2070Super ga je op de langere termijn denk ik heel veel plezier aan beleven, dus als je nu het geld hebt om die upgrade te maken, zou ik dat zeker aanraden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

EddieEmmer schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:02:

Doorgaans heb je aan 16GB geheugen genoeg, ook om je games te streamen (dat is voornamelijk videokaart/CPU intensief).

Er worden nieuwe moederborden verwacht met de B550 chipset (de opvolger van de B450 chipset, zoals die aangeraden wordt in het topic hierboven). De x570 is momenteel de high-end chipset voor AMD CPU's.

De officiele launch date van de B550 chipset is 16 juni, maar gezien corona/covid-19 kan het nog wel even duren voordat deze moederborden goed leverbaar zijn.

De X570 en de B550 chipset hebben wel het voordeel dat de nieuwe Ryzen 4xxx serie - die later dit jaar uitgaan komen zullen ondersteunen. Daarmee heb je een toekomstig upgrade path, Echter tegen de tijd dat je pc verouderd is zitten we waarschijnlijk al op PCIe 5.0 en koop je ter zijne tijd toch een andere pc.

Het hangt er dus helemaal vanaf wanneer je je pc wilt gaan aanschaffen.

Mbt livestreamen; met een RTX 2070 ga je veel plezier hebben van de integratie van NVec, RTX Voice en nog een aantal implementaties bij OBS en Xsplit. Ik zou dus kiezen voor een Nvidia oplossing :D

[Voor 10% gewijzigd door Vidra op 20-05-2020 15:50]

Senior Manager Legal | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: Ryzen 5 5800X3D - ASUS X570 C8H - 32GB - PowerColor Red Devil RX 7900XTX OC Limited Edition

• EddieEmmer
Awesome, dank voor jullie hulp en feedback.

Ik ben voor een x570 bord gegaan met een ryzen 7 3700x erop, icm 32BG 3600mhz ram. Ik doe ook veel audioproductie met grote sample libraries, nu nog met mn mac, maar dan kan het ook hiermee. Daarbij was het nauwelijks duurder dan 16GB van dezelfde snelheid.
GPU is een RTX 2060 Super geworden, die kon ik voor een mooie prijs op de kop tikken en sluit aan op al mijn grafische behoeften. Met dank voor de keuzehulp aan jullie.

Ik ben net aan niet binnen budget gebleven, er komen ook nog later wat SSD's bij, dus da's mooi.

Groet en tot de volgende!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

EddieEmmer schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:32:
Awesome, dank voor jullie hulp en feedback.

Ik ben voor een x570 bord gegaan met een ryzen 7 3700x erop, icm 32BG 3600mhz ram. Ik doe ook veel audioproductie met grote sample libraries, nu nog met mn mac, maar dan kan het ook hiermee. Daarbij was het nauwelijks duurder dan 16GB van dezelfde snelheid.
GPU is een RTX 2060 Super geworden, die kon ik voor een mooie prijs op de kop tikken en sluit aan op al mijn grafische behoeften. Met dank voor de keuzehulp aan jullie.

Ik ben net aan niet binnen budget gebleven, er komen ook nog later wat SSD's bij, dus da's mooi.

Groet en tot de volgende!
Klinkt als een mooi systeem, SSD's zijn echt wel een must zeker met (muziek)productie werk. Laat nog even weten of het allemaal is gelukt met bouwen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee