Ga ik het verschil met 10-bit zien?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 10:07
Ik heb een https://tweakers.net/pricewatch/410937/lg-34uc97-s.html, een geweldige monitor. Nu was ik eigenlijk altijd via de Thunderbolt aansluiting verbonden, dus vermoedde ik dat ik er maximaal uithaalde. Over die enkele kabel loopt ook mijn ethernet verbinding; ideaal met glasvezel. Dit scherm ondersteunt 10-bit weergave en ik dacht altijd dat dit via Thunderbolt was, maar dat blijkt dus via de Displayport te zijn.

Nu vraag ik mij dus af of het ‘t waard is om een usb-c naar Ethernet adapter én usb-c naar Displayport adapter aan te schaffen, ieder ongeveer €35, voor mijn MacBook Pro 2016. Als alternatief kan ik eventueel ook een Dock kopen, al hebben deze meestal geen DP.

Ik game niet op mijn scherm, want consoles, kijk ik films op mijn tv en ben ik verder enorm tevreden over dit scherm. Als UI-designer wil ik natuurlijk het mooiste, maar wat ik op dit IPS scherm al zie, is al erg mooi.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal en ook geen adapters om te testen. Ik vraag mij dus af of het de moeite is om apparatuur aan te schaffen en de Thunderbolt-gemak op te moeten geven. Iemand die wat zinnigs kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Dat verschil ga je wel zien, zeker in kleur overgangen. Je ziet het meestal bij foto's met blauwe lucht, dat op 8-bit diepte je de gradient overgang duidelijk kunt zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.4kshooters.net/wp-content/uploads/2017/12/GH5_10bit_vs_A6500_8bit_02-1024x578.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.cgdirector.com/wp-content/uploads/media/2019/06/gradient.jpg

Nu is het natuurlijk persoonlijke voorkeur hoeveel waarde je hieraan hecht de nuances zijn uiteraard klein en in enkele gevallen te zien, echter je geeft aan dat je er ook professioneel voordeel bij hebt, dan zou ik het voor zo'n relatief klein bedrag er niet voor laten (zeker gezien het prijs van zo'n scherm er je alles dan uithaalt).

Ik denk dat het geval is dat je het ook gezien moet hebben (als in gebruik) om daarna het verschil duidelijk op te merken als je dan weer terugkijkt op een 8-bit scherm, vaak dan gaan de verschillen je dan opvallen.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:11
Turismo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:11:
Dat verschil ga je wel zien, zeker in kleur overgangen. Je ziet het meestal bij foto's met blauwe lucht, dat op 8-bit diepte je de gradient overgang duidelijk kunt zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ondanks dat je het verschil in het echt wel kunt zien is het verschil natuurlijk niet zo overduidelijk als in dit plaatje. Dat kan ook niet, want de meesten zullen dit plaatje op een 8-bit monitor bekijken en dus ook het onderste plaatje als 8-bit zien.

Eerder is dit een goed plaatje om te zien of je bij de onderste overgangen ziet. Als je die storend vind kan 10-bit beter zijn.
Nu is het natuurlijk persoonlijke voorkeur hoeveel waarde je hieraan hecht de nuances zijn uiteraard klein en in enkele gevallen te zien, echter je geeft aan dat je er ook professioneel voordeel bij hebt, dan zou ik het voor zo'n relatief klein bedrag er niet voor laten (zeker gezien het prijs van zo'n scherm er je alles dan uithaalt).

Ik denk dat het geval is dat je het ook gezien moet hebben (als in gebruik) om daarna het verschil duidelijk op te merken als je dan weer terugkijkt op een 8-bit scherm, vaak dan gaan de verschillen je dan opvallen.
Dat laatste inderdaad, dit is typisch zo iets waar je totaal niets van merkt totdat je het op 10-bit hebt gezien en dan gaat het opvallen als je een 8-bit ziet. Vooral in lucht-foto's of andere grotere vlakken van 1 kleur kun je dit zien.

Of het het waard is kun je alleen zelf bepalen. Gezien de adapters die je nodig hebt en die je dus ook aan zult moeten sluiten denk ik dat het praktisch gezien niet handig is. Of je moet inderdaad een docking station vinden met de gewenste aansluitingen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 10:07
Dit maakt het al een stuk duidelijker, thanks @redwing en @Turismo.

Ik zit te overwegen om tóch de overstap te maken, maar ben wel benieuwd of ik het proces kan vereenvoudigen. De monitor ondersteunt 10-bit over Displayport, maar ik verwacht dat dit enkel de uitgaande DP-poort betreft. Werkt het ook met een DisplayPort ←→ HDMI kabel en zo ja, welke specs moet die DP-HDMI-kabel hebben (indien van toepassing)?

Er zijn maar weinig (en anders erg dure) USB-C docks met een Displayport. Vrijwel allemaal hebben ze wél HDMI. Ik koop dan liever een USB-C HDMI-dock en voorgenoemde kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@Turismo ik kijk hier op een erg primitieve 8b scherm en zie verschil tussen die twee reeksen. Oftewel wat dan ook je daar weergeeft (lijkt meer op 5b vs 8b...) is niet het verschil tussen 8b en 10b, want die zou ik niet moeten kunnen zien...

Dat gezegd, ik werk voor een telco die ook dingen met TV doet. We zijn van SD naar HD (1920x1080) gegaan. Dat merkten de meeste mensen wel. Nu hebben we focus groups 4k uitzendingen laten zien. Of HD. Ze zagen het verschil 9 van de 10 keer niet :X Wat ze wel 10/10 zagen: SDR vs HDR, oftewel 8 vs 10b bij benadering, dit soort zooi is in broadcast wat complexer. Dus grote kans dat je het wel - in positieve zin - merkt :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:11
Sjeefr schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:50:
Dit maakt het al een stuk duidelijker, thanks @redwing en @Turismo.

Ik zit te overwegen om tóch de overstap te maken, maar ben wel benieuwd of ik het proces kan vereenvoudigen. De monitor ondersteunt 10-bit over Displayport, maar ik verwacht dat dit enkel de uitgaande DP-poort betreft. Werkt het ook met een DisplayPort ←→ HDMI kabel en zo ja, welke specs moet die DP-HDMI-kabel hebben (indien van toepassing)?

Er zijn maar weinig (en anders erg dure) USB-C docks met een Displayport. Vrijwel allemaal hebben ze wél HDMI. Ik koop dan liever een USB-C HDMI-dock en voorgenoemde kabel.
Ik heb niet zoveel ervaring met Macbooks, maar ik weet dat het op een Windows-laptop prima werkt. Ik verwacht dat dat dus ook voor een Mac zo is. Voor zover ik weet zou HDMI/displayport allebei zonder problemen 10-bit aan kunnen. Dus volgens mij zijn de specs niet zo heel erg van belang.

[removed]

Pagina: 1