Muizen en draaikiepramen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:28
Hier in het appartementencomplex is enige overlast van muizen, in de gangen bij de kelderboxen staan lokdozen dus er wel werk van gemaakt om ze onder controle te krijgen.
Ik woon op de eerste verdieping en heb meerdere draaikiepramen die ik normaal gesproken open zou doen maar ik heb er geen vertrouwen in dat er geen muizen naar binnenkomen...naar mijn weten lopen ze makkelijk tegen metselwerk omhoog maar is er iemand die weet hoe dat op de eerste verdieping zit, in combinatie met draaikiepramen?

Beste antwoord (via Dunnevandale op 19-05-2020 20:16)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Beste oplossing (en preventie) is inderdaad katten.
Wat ook helpt is geen eten aanbieden... als het bij de buren makkelijker is, zitten ze liever daar. En verder is mijn ervaring dat ouderwetse klapvallen beter werken dan het vergif dat je als particulier mag kopen.

Indertijd was het probleem redelijk snel over toen ik potten ging gebruiken voor mijn pasta en bloem, in plaats van de verpakkingen terug zetten in de kast.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik woon op de vierde en had vorige week een muis binnen. Geen idee hoe die de flat in is gekomen maar hij kwam vanaf de galerij onder mijn voordeur binnen. Zou me niks verbazen als ze ook via kiepramen kunnen klimmen.

:+ Arme beestje maakte echter de fout een huis in te wandelen met 2 katten..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
Ik wil ze dus absoluut niet binnen maar heb helaas geen kat(ten)...horren plaatsen voor die ramen gaat ook niet helaas dus ik denk dat ik de boel voorlopig maar dicht houd.

Jouw katten hadden in ieder geval wel een feestmaaltje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Muizen kunnen binnenkomen door het kleinste gaatje, zelfs de speling tussen muur/vloer en een leiding bijvoorbeeld. Je houd ze amper buiten, lekker de ramen open dus. Een kat werkt het beste inderdaad, ook tijdelijk. Verder goed je huis schoonmaken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Beste oplossing (en preventie) is inderdaad katten.
Wat ook helpt is geen eten aanbieden... als het bij de buren makkelijker is, zitten ze liever daar. En verder is mijn ervaring dat ouderwetse klapvallen beter werken dan het vergif dat je als particulier mag kopen.

Indertijd was het probleem redelijk snel over toen ik potten ging gebruiken voor mijn pasta en bloem, in plaats van de verpakkingen terug zetten in de kast.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Erapaz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:22:
Muizen kunnen binnenkomen door het kleinste gaatje, zelfs de speling tussen muur/vloer en een leiding bijvoorbeeld. Je houd ze amper buiten, lekker de ramen open dus. Een kat werkt het beste inderdaad, ook tijdelijk. Verder goed je huis schoonmaken.
Klopt, de kier onder mijn deur is minder dan een centimeter. Heb er nu wel een tochtborstel voorgehangen just in case. Gezien ik niet weet of deze muis via de achtergalerij of via de buren is binnengekomen. 4hoog kunnen ze iig prima klimmen.

Bij de universiteit hadden we ze ook en die liepen gewoon via kozijnen of kabels omhoog.

Ik heb 'm overigens de vrijheid gegund, balkondeur geopend en hij was sneller weg dan de katten erbovenop konden springen. ;) Maar die komt hier nooit meer terug. Katten kan ik hoe dan ook aanraden, haha.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
Ik houd alles in huis goed schoon, nergens liggen etensresten dus dat zit wel goed.
Ik weet niet of muizen zomaar ergens op 1 hoog doelloos naar binnengaan of dat ze echt op eten afkomen, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07
Muizen gaan ook op zoek, maar ze gaan daar naar toe waar het het best en het meeste te halen is.
Als ze binnen willen komen kan je ze haast niet tegenhouden.
Meer dan zorgen dat je geen kruimels, eten etc voor het rapen hebt liggen (afval ook opruimen) of misschien een schoteltje vogelvoer buiten op het balkon hebt waar ze ook op af kunnen komen.
En ze hebben inderdaad maar zeer weinig nodig om doorheen te komen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
Hahaha tot nu toe geen geruststellende antwoorden maar toch bedankt iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Katten zijn geen definitief antwoord. Katten jagen niet per definitie op muizen en muizen blijven niet weg uit huizen met katten. Muizen zijn opportunistisch en hebben geen geduld. Maak het ze moeilijk en ze blijven weg.

- Eten opbergen in niet knaagbare bakken.
- Prullenbak regelmatig verschonen
- Goed en regelmatig stofzuigen.
- Afwas doen, niet laten staan.
- Enz enz

Muizen zullen heus wel op de 1e verdieping komen maar hoeveel plekken komen ze tegen waar al voedsel te vinden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
Jester-NL schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:55:
En verder is mijn ervaring dat ouderwetse klapvallen beter werken dan het vergif dat je als particulier mag kopen.
Hier goeie ervaring met de zwarte kunststof vallen van de Welkoop. Heb ook van die ouderwetse gehad (alleen dan houtmotief plastic) die waren niet snel genoeg en het lokvoer kon niet vastgezet worden maw muisje had een feestmaal ;) .
Lokdoosjes met gif liepen ze gewoon langs maar toen ik een zakje opengeknipt had en in een hoekje gelegd had vond ik 2 dagen later familie muis dood op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 14:19
Ik denk dat je je niet af moet vragen of, maar wanneer ze binnen komen. Vaak kan je er zelf niet zo veel aan doen. Een kiertje bij een plint kan al genoeg zijn dus die kiepramen zou ik me niet druk over maken.

Als er voor de muizen niks te eten te halen valt, heb je er ook geen last van, maar dan moeten de buren daar ook voor zorgen.

Ik woonde jaren geleden in een oud huis in het centrum van Den Haag, superveel muizen maar dat kwam doordat er onder mij een stelletje lui met z’n zessen in een los verhuurde kamer van 25m2 woonden en het maar normaal vonden om zakken meel, dozen vis en van al dat gewoon op de grond in die kamer te laten liggen :+ ik bleef vallen zetten en muizen vangen maar het ging pas weg toen die lui op een goede dag door wanbetaling eruit gegooid werden.

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1