Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste game pc bouwen // 1.000 EUR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LegendLem
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 07-12-2020
Hi allemaal,

Allereerst super bedankt voor het lezen en eventuele reactie! Ik ben sinds een paar weken mijzelf aan het inlezen en -kijken over het bouwen van mijn eerste game pc. Ik ben echter zeer onbekend in deze wereld en zou graag advies ontvangen over hetgeen ik samen heb gesteld en zou willen aanschaffen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het belangrijkste van de nieuwe pc is om te gamen, voornamelijk League of Legends en wellicht COD 4: Modern Warfare. Verder wil ik gebruik maken van het normale office pakket, outlook etc. Netflix moet ook nog mogelijk zijn. Qua software dus Windows 10, ik heb veel gelezen dat dat via voor een paar 10tjes online te koop is, dus dat is mijn plan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Toen ik begon met zoeken naar een pre build was het zo'n 600,- EUR. Na een aantal weken research denk ik dat een budget van 900,- EUR à 1.000,- EUR net even betere componenten voor de toekomst mogelijk maakt. Dit bedrag is exclusief monitor, muis en toetsenbord.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel een monitor

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAcer KG241Q (UM.UX1EE.P01) Zwart€ 184,42€ 184,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 184,42

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast de standaard benodigheden zoals CPU, behuizing etc. Heb ik sowieso een GPU nodig en heb ik begrepene dat een HDD als toevoeging op de SSD ook vrij handig is. Daarnaast ben ik sinds een aantal weken pas bekend met überhaupt de termen CPU en GPU.

Wat ik tot nu toe heb samengesteld is het volgende:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte B450M DS3H€ 70,03€ 70,03
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 259,-€ 259,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 37,61€ 37,61
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,91€ 98,91
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,45

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk geen voorkeuren. Ik heb veel gelezen en gezien over het feit dat de AMD processor qua prijs/kwaliteit wel echt een aanrader is. Met die Ryzen 5 3600 denk ik ook wel goed te zitten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven aangegeven wil ik voornamelijk Leauge of Legend kunnen spelen rond de 100 fps. Wellicht een keer een serie streamen via netflix zou top zijn.

Ga je overklokken?
Voorlopig niet en ik verwacht/hoop dat de standaard instellingen van de componenten voldoende moeten zijn voor mijn wensen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou als eerst graag advies/hulp willen op het gebied of deze onderdelen überhaupt wel bij elkaar passen. Ik ben echt een leek op het gebied van computers, maar sinds een aantal weken zeer geïnteresseerd.

Daarnaast weet ik niet zo goed, binnen de verschillende componenten, of een upgrade van één component significant beter zou zijn voor het systeem. Om concrete voorbeelden te geven, waarbij ik dus graag jullie hulp wil vragen:

Chipset:
Nu heb ik gekozen voor de GIGABYTE B450M DS3H, maar misschien moet ik een X470 hebben, of zelfs een X570, waarbij ik bij die laatste ook mijn bios niet hoef te flashen? Als de B450 gewoon prima is, hoor ik dat ook graag natuurlijk!

GPU:
Qua GPU een beetje het zelfde verhaal. Is bijvoorbeeld de Radeon RX 5600 XT OC echt veel beter voor mijn behoefte en het die extra euro's waard, of is mijn huidige videokaart voldoende?

Behuizing:
Is deze behuizing voldoende qua airflow, moet ik investeren in extra ventilatoren of wellicht een andere/betere behuizing?

Lang stuk tekst, dus mocht je tot het eind zijn gekomen nogmaals thanks voor het lezen en de eventuele reacties, tijd en moeite die jullie hierin steken!!

Beste antwoord (via LegendLem op 19-05-2020 17:58)

• Pimmetjuuh
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10-06 12:55
Voor (iets meer dan) 1000 euro zou ik zoiets in elkaar zetten:
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 119,79€ 119,79
1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 DD Ultra 8GB GDDR6€ 361,79€ 361,79
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 59,12€ 59,12
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (with ODD)€ 70,70€ 70,70
1Geheugen internPatriot Memory Viper Steel PVS416G320C6€ 93,90€ 93,90
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 48,32€ 48,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.018,52

En om je vragen te beantwoorden:
Ik zou als eerst graag advies/hulp willen op het gebied of deze onderdelen überhaupt wel bij elkaar passen. Ik ben echt een leek op het gebied van computers, maar sinds een aantal weken zeer geïnteresseerd.

Daarnaast weet ik niet zo goed, binnen de verschillende componenten, of een upgrade van één component significant beter zou zijn voor het systeem. Om concrete voorbeelden te geven, waarbij ik dus graag jullie hulp wil vragen:
Wat je nu hebt is prima voor 1080p gaming vooral voor league of legends. Met de build die ik hierboven heb staan kun je dat ook makkelijk aan, zelfs op 1440p 60hz+, mocht je dat ooit nog willen. Ook is de 5700(xt) een belachelijk goeie optie als je kijkt naar prijs/kwaliteit.
Chipset:
Nu heb ik gekozen voor de GIGABYTE B450M DS3H, maar misschien moet ik een X470 hebben, of zelfs een X570, waarbij ik bij die laatste ook mijn bios niet hoef te flashen? Als de B450 gewoon prima is, hoor ik dat ook graag natuurlijk!
B450 is prima voor een 3600 cpu. Het ding met het board wat jij gekozen hebt is dat hij best wat features mist, en het is een mAtx bord in een atx case. Je board is dus een maat kleiner dan wat er maximaal in past, wat een beetje zielig overkomt als je er naar kijkt (in mijn opzicht). Het bord wat ik gekozen heb is groter, heeft usb-c en heeft een betere vrm, wat voor betere temperaturen op je moederbord zorgt.
GPU:
Qua GPU een beetje het zelfde verhaal. Is bijvoorbeeld de Radeon RX 5600 XT OC echt veel beter voor mijn behoefte en het die extra euro's waard, of is mijn huidige videokaart voldoende?
Zoals gezegd is de gekozen gpu prima, maar met de 5700 serie krijg je gewoon een stuk meer waar voor je geld. Hij is duurder klopt, maar je krijgt er genoeg voor terug om dat te rechtvaardigen. Mocht je ooit andere, grafische intense games gaan spelen, zit je hier prima mee.
Behuizing:
Is deze behuizing voldoende qua airflow, moet ik investeren in extra ventilatoren of wellicht een andere/betere behuizing?
Ik zag toevallig gisteren een video van deze case: https://www.youtube.com/watch?v=KTDZpYkEonY Hierin kijken ze wat de beste fan opstelling is. De reden dat ik een andere case heb gekozen is puur om de prijs wat omlaag te brengen. Beide cases zijn absoluut prima.
Lang stuk tekst, dus mocht je tot het eind zijn gekomen nogmaals thanks voor het lezen en de eventuele reacties, tijd en moeite die jullie hierin steken!!
Bij vragen hoor ik het graag:D

[Voor 0% gewijzigd door Pimmetjuuh op 18-05-2020 21:51. Reden: Typo's]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Voor (iets meer dan) 1000 euro zou ik zoiets in elkaar zetten:
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (with ODD)€ 70,70€ 70,70
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 48,32€ 48,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.018,52

En om je vragen te beantwoorden:

Wat je nu hebt is prima voor 1080p gaming vooral voor league of legends. Met de build die ik hierboven heb staan kun je dat ook makkelijk aan, zelfs op 1440p 60hz+, mocht je dat ooit nog willen. Ook is de 5700(xt) een belachelijk goeie optie als je kijkt naar prijs/kwaliteit.
Chipset:
B450 is prima voor een 3600 cpu. Het ding met het board wat jij gekozen hebt is dat hij best wat features mist, en het is een mAtx bord in een atx case. Je board is dus een maat kleiner dan wat er maximaal in past, wat een beetje zielig overkomt als je er naar kijkt (in mijn opzicht). Het bord wat ik gekozen heb is groter, heeft usb-c en heeft een betere vrm, wat voor betere temperaturen op je moederbord zorgt.
GPU:
Zoals gezegd is de gekozen gpu prima, maar met de 5700 serie krijg je gewoon een stuk meer waar voor je geld. Hij is duurder klopt, maar je krijgt er genoeg voor terug om dat te rechtvaardigen. Mocht je ooit andere, grafische intense games gaan spelen, zit je hier prima mee.
Behuizing:
Ik zag toevallig gisteren een video van deze case: https://www.youtube.com/watch?v=KTDZpYkEonY Hierin kijken ze wat de beste fan opstelling is. De reden dat ik een andere case heb gekozen is puur om de prijs wat omlaag te brengen. Beide cases zijn absoluut prima.
Bij vragen hoor ik het graag:D

[Voor 0% gewijzigd door Pimmetjuuh op 18-05-2020 21:51. Reden: Typo's]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22-06 08:58
Je kan gerust voor een 550W psu gaan, en crucial geheugen is altijd een veiligere keuze op geheugen compatabiliteit.
Ook zou ik gewoon de harde schijf achterwege laten en enkel voor een SSD gaan, een 1TB model dan.
Als je niet geeft om een kleiner moederbord in je behuizing te hebben, kan je voor deze van ASRock gaan, een iets beter bord dan wat jij in je build hebt.

Als een 5700 videokaart nog in het budget past, zou ik ook daar voor gaan.

Last but not least, een legale kopie van windows kost ook snel €100.

[Voor 4% gewijzigd door DenHond op 18-05-2020 22:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LegendLem
Dank voor jullie antwoorden en input!

Als ik het beste van alles neem komt mijn lijst er zo uit te zien:

1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,91€ 98,91
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 126,07€ 126,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.124,48

Daar zou ik dan de HDD weg kunnen laten, omdat ik een 1TB SSD heb, klopt dat?

Dan vroeg ik mij nog af of er een verschil zit tussen de videokaarten door jullie aanbevolen, qua prijs is het verschil niet zo groot namelijk.
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 380,90€ 380,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,69

Daarnaas zag ik dat er nog extra fans zijn gelinked in een reactie. Is het nodig extra aan te schaffen, of kwam dat doordat de behuizing uit diezelfde reactie die extra fans nodig heeft?

Verder zou ik inderdaad nog op meerdere onderdelen een tiental aantal euro's kunnen besparen, zoals voor de behuizing, voeding, RAM, en wellicht chipset. Ben zelf niet zo goed in besparen, dus vind dat niet zo erg op deze manier. Dank ook voor de link met de beste fan opstelling voor de case, ga ik zeker gebruiken!

Dank!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Ik denk niet dat het slim is om de hdd weg te halen, wellicht zou je een 1tb kunnen nemen, ben je 15 euro goedkoper uit, wat 2tb een stuk voordeliger maakt.

Ik zou als ik jou was gewoon lekker op de b450 chipset blijven. De ram die ik gekozen heb was meer een keuze van looks, dus daar kun je inderdaad 20 a 30 euro op besparen.

Extra fans zijn niet nodig bij de case die je gekozen heb, aangezien er al 3 bij zitten.

Je kan met het geld wat je hier allemaal mee bespaard een aparte cpu koeler nemen, mocht je dat willen. Is over het algemeen stiller dan de stock cooler. Hoeveel stiller ligt natuurlijk aan het model.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LegendLem
Ah oke thanks!
Dan laat ik de HDD gewoon staan en ga ik voor jouw RAM en hou ik het bij de CPU stock koeler.

Heel erg bedankt voor de hulp en de snelle reacties!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kastgordijn
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 04-06 08:56
Powercolor videokaart is beter.

Kwa geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport AT BLS2K8G4D32AESTK
Crucial zit je altijd safe met een amd build. en je bespaard 10 euro.
Je kan ook je hdd eerst weg laten en kijken hoever je komt met 1 tb. De techniek verbeterd alleen maar en als je dan een keer meer opslag nodig hebt kun je misschien een sata ssd kopen van hetzelfde geld. Je voeding is trouwens wel erg veel, met 550 watt haal je het ook al makkelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kastgordijn
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 04-06 08:56
Hier een goed alternatief voor de voeding:

pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Volledig modulair, platinum certificaat en heel erg fijne soepele kabels. Ik vind dit zelf de beste voeding van het moment!

• LegendLem
Nogmaals dank iedereen voor de reacties, inmiddels alle onderdelen besteld, dus ben benieuwd!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True