Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw thuisnetwerk opzetten met Ubiquiti apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:52
Goedemiddag allen,

Ik ben voornemens m’n huidige netwerk setup de deur uit te doen. Ik moet het netwerk de laatste tijd ongeveer 1x per dag een volledige reset geven. De problemen ermee zijn divers en lastig te troubleshooten. Random geweigerde connecties met diverse wireless devices, af en toe een melding dat de lan-kabel niet aangesloten is, etc.
Omdat we tegenwoordig ook met 2 volwassenen thuiswerken, en ik de problemen inmiddels spuugzat ben, heb ik besloten een eenmalige investering in een beter netwerk te doen. Na best wat ingelezen te hebben, kom ik bij ubiquiti uit.

Laat ik beginnen met het posten van m’n huidige setup:

Het gaat om een 8 jaar oude maisonnette-woning van 60m2 per verdieping, opgetrokken uit zwaar gewapend beton. Wifi signalen komen niet door de verdiepingsvloer heen. De interne muren zijn grotendeels van gasbeton blokken. Bij het betrekken van het pand heb ik destijds UTP getrokken naar elke woonruimte en slaapkamers.

Nieuwe situatie
In de nieuwe situatie ben ik echt niet meer van plan om alle UTP aansluitingen actief te gebruiken. Ik ga bovendien geen veranderingen maken aan m’n bestaande kabel-infra. Ik heb inmiddels meer wireless devices, en minder wired devices. Als ik op de bovenste verdieping max 2 beschikbare UTP poorten en een AP heb, zit ik daar gebakken.

Op de onderste verdieping kom ik tot dezelfde conclusie; ik heb alleen nog maar wired connecties nodig voor 2 windows PC’s (in dezelfde tijdelijke corona-opstelling als dat het nu staat), en wederom een AP voor WLAN.

Voor de bovenste verdieping kom ik uit bij een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Gevoed met POE, heeft als kers op de taart nog 2 wired outputs, 1 met, en 1 zonder POE.

Voor de onderste verdieping denk ik aan:

pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
Deze komt in slaapkamer 1, in de plaats van de 5poort switch. Verzorgt het AP gedeelte, en voorziet 2 PC’s van een wired connectie.

pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
Tja, spreekt voor zich lijkt me. Neemt het router aspect voor z’n rekening.

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Op dit punt twijfel ik een beetje. Ubiquiti verkoopt ook een PoE-loze 5p switch, maar dan moet ik in het geval van de gekozen in-wall AP’s nog steeds injectors gebruiken. Zit ik niet zo op te wachten eigenlijk.

Een groter twijfelpunt is de controller. Voor 2-3 keer per jaar dat ik die zou gebruiken, lijkt het me overkill om een cloudkey aan te schaffen. Kan ik de initiële setup zonder zoiets doen? Moet er continu controller software draaien? Of volstaat een windows of android client, die heel af en toe eens geraadpleegd wordt?
nog een twijfelpuntje, kan ik zomaar een PoE powered UTP kabel in de LAN-poort van m’n moederbord stoppen, zonder ‘m te fryen?

Anyway, ik zou graag jullie gedachten horen bij m’n vraagstuk. Heb ik de juiste hardware gekozen? Cloudkey, ja of nee?

Hier staat tekst

Beste antwoord (via Sjaak_Afhaak op 19-05-2020 08:07)

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat wil je met je netwerk doen?

De APs komen met PoE injector dus zijn aan te sluiten op elke switch.

Een USG, en je huidige switches werken prima als je daarna via de PoE injector er een AP aan hangt.
Als je geen injectors wilt, dan heb je je besluit al genomen: een switch met PoE. Daarvoor kun je echter ook prima een TP-link PoE switch kopen en dat scheelt toch weer. Zeker als je niet geinteresseerd bent in veel van de controller functies en het gaat je vooral om bereik en niet meerdere VLANs etc., dan voegt de Ubiquiti switch eigenlijk niets toe.

(ik had die TP-link al en gebruik die ook voor mijn 2 APs)

Cloudkey: AFhankelijk van de features die je wilt gebruiken. Je Windows PC kan ook prima de controller zijn voor een paar keer dat je wat in wilt stellen. Het werkt verder ook zonder de controller.
Ik draai een VM op een servertje waar de controller op draait. Heb ik het nodig? Nee, maar ik zit op tweakers :)

Je kunt een moederbord niet frituren met een PoE enabled kabel

[Voor 35% gewijzigd door Hann1BaL op 18-05-2020 17:49]

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13:52
@Sjaak_Afhaak Niks aan veranderen. (ik heb dezelfde setup sinds een paar jaar :D)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Een USG, en je huidige switches werken prima als je daarna via de PoE injector er een AP aan hangt.
Als je geen injectors wilt, dan heb je je besluit al genomen: een switch met PoE. Daarvoor kun je echter ook prima een TP-link PoE switch kopen en dat scheelt toch weer. Zeker als je niet geinteresseerd bent in veel van de controller functies en het gaat je vooral om bereik en niet meerdere VLANs etc., dan voegt de Ubiquiti switch eigenlijk niets toe.

Cloudkey: AFhankelijk van de features die je wilt gebruiken. Je Windows PC kan ook prima de controller zijn voor een paar keer dat je wat in wilt stellen. Het werkt verder ook zonder de controller.
Ik draai een VM op een servertje waar de controller op draait. Heb ik het nodig? Nee, maar ik zit op tweakers :)

[Voor 35% gewijzigd door Hann1BaL op 18-05-2020 17:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
Hann1BaL schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:46:

Zie je wel, thuiswerken met jonge kinderen.. ik vergat dus meteen een belangrijk aspect, wat ga ik ermee doen? Eigenlijk het standaard spul, zakelijk en privé videobellen, heel af en toe 2 gesprekken tegelijk. Onze Chromecast draait overuren, voor zowel Netflix, Plex, als Spotify. Dit alles is denk ik prima te draaien met de huidige setup (ware het niet dat ik nu de nodige problemen heb).
Het belangrijkste is het zakelijk aspect. Ik zou graag met VLAN gaan werken. Is ook een eis van de werkgever om wat meer thuiswerk 'privileges' te krijgen. De bestaande RDP-werkomgeving is in mijn functie lang niet altijd toereikend.

Is het toevoegen van VLAN een reden om wel voor een cloudkey te gaan? Eenmaal ingesteld, zou je er normaal gesproken geen omkijken meer naar hebben? Of denk ik daar de naïef in?

BTW: in-wall AP's worden niet met injectors geleverd. De AP-AC-xx wel.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Eenmaal ingesteld en het werkt.
cloudkey niet nodig.

En je kunt altijd nog een cloudkey kopen als je problemen ervaart.
Niet nodig. Na instellen werkt het. (controller is om het grafisch instelbaar te maken)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cloudkey is niet nodig. Software voor het configureren kan ook op je laptop draaien. Als je een permanente controller wilt, draai hem op een Pi. Heb je meteen mooie grafiekjes. Heb je geen zwáre pi voor nodig, met een 3 draait het prima. Maar controlelr an sich hoeft niet permanent up en running te zijn.
PoE switch zou ik idd ook doen. Klooien met injectors moet je alleen doen als je het in de meterkast weg kunt werken, bovendien betaal je tegenwoordig die injectors ook, want die worden lang niet altijd meegeleverd (is model afhankelijk, voor de IW's ben ik even niet zeker).

Edit: klein ountje van aandacht: wie is je kabel/TV provider? Werk je met IPTV kun je wellicht nog een issue hebben. Indien Ziggo dan in principe geen probleem.

[Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 18-05-2020 20:33]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
The Eagle schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:31:
Cloudkey is niet nodig. Software voor het configureren kan ook op je laptop draaien. Als je een permanente controller wilt, draai hem op een Pi. Heb je meteen mooie grafiekjes. Heb je geen zwáre pi voor nodig, met een 3 draait het prima. Maar controlelr an sich hoeft niet permanent up en running te zijn.

....

Edit: klein ountje van aandacht: wie is je kabel/TV provider? Werk je met IPTV kun je wellicht nog een issue hebben. Indien Ziggo dan in principe geen probleem.
Een Pi zit ik ook naar te kijken, tevens om tegelijkertijd Pihole mee draaien.

Provider = Ziggo, TV kijken we via CI+, dus geen connectbox ofzo.

Hier staat tekst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
Bedankt heren, ik heb gisteravond de genoemde apparatuur uit de TS (minus de cloudkey) besteld :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Veel plezier er mee! Dat gaat helemaal goed komen! (Enige wat ik mezelf verwijt is dat ik niet eerder in Ubiquiti kit heb geinvesteerd.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:47
het is erg verslavend. ik had ook eerst die poe switch in de meterkast liggen. die ligt nu op mijn gamekamer. in de meterkast ligt nu een Ubiquiti UniFi Switch 8-150W - Switch vanwege meer dan 4 poe apparaten

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sjaak_Afhaak schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:41:
[...]

Een Pi zit ik ook naar te kijken, tevens om tegelijkertijd Pihole mee draaien.

Provider = Ziggo, TV kijken we via CI+, dus geen connectbox ofzo.
Zelfde situatie als ik dus. Geen probleem, gaat goed komen :)
Enige verschil is dat ik 3 AC AP Pro's heb maar dat heb ik bewust gedaan ivm bereik, plaatsing en door willen kunnen lussen (de pro heeft een extra ethernetpoortje).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hann1BaL schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:46:
Ooit weleens gehoord van Passive PoE wat Ubiquiti nog weleens gebruikt. ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Ooit weleens gehoord van Passive PoE wat Ubiquiti nog weleens gebruikt. ;)
Wat wil je hiermee zeggen? dat ik me alsnog zorgen moet maken?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13:52
@Sjaak_Afhaak Niet met de spullen die jij besteld hebt. Let er wel even op (zag deze tip ook deze week al weer een paar keer voorbij komen) dat je geen consumenten spul gekocht hebt maar neem even rustig de tijd om alles aan te sluiten. Het is niet moeilijk als je weet hoe het werkt maar voordat je dat weet ben je wel een tijdje verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
Dank je :)
Heb inmiddels wat tutorials bekeken via YouTube. Moet wel lukken denk ik. Anders val ik jullie lastig ;)

Hier staat tekst

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True