Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mijn bios is 'outdated': Zal updaten helpen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrisianX
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 06-05 19:48
Hi Tweakers,

Ik kwam er achter dat mijn Bios outdated is. Nu had ik al wat vage opstartproblemen met de PC soms, waar de PC of niet goed opstartte, of dat USB producten zoals keyboard/muis/headset niet werkten.

Dit probleem was lang niet meer voorgekomen, tot vandaag. Ook vandaag moest ik heb 2x opstarten voordat die normaal opstartte, en deed de muis het niet, totdat ik deze switchtte naar een andere USB poort. (Deze deed het hiervoor wel gewoon voor een lange periode in dezelfde USB poort, dus ik neem aan dat het niet daar aan lag).

Mijn software:
Windows 10 Pro 64-bit
Intel i7-6700k
MSI Z170A PC Mate (MS-7971) (U3E1)
Corsair 16 GB DDR4-2400 Kit
AMD Radeon HD 7700 (Mijn Gigabyte Geforce 1060 6GB ligt bij de fabrikant)
Samsung SSD 850 EVO 250GB
Seagate HDD (2TB)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb nog nooit mijn BIOS geüpdatet, dus heb voor nu alleen de nieuwste versie gedownload van de website. Deze heb ik hier vandaan: https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-PC-MATE.html

Ik heb de bovenste (recenste) versie gepakt. Hier staat onder meer vermeld ''Improved USB compatability''.
Ik heb dus versie: 7971vAG op het moment gedownload. Echter zoals benoemd heb ik mijn BIOS nog nooit eerder geüpdatet, zijn er nog dingen die ik op voorhand moet weten?

Mvg,

Frisian

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:51
In principe kan je deze normaal doorvoeren, als admin en zorg dat de pc niet kan uitvallen. Let erop dat evt raid en andere settings gereset worden, dus voor booten deze weer goed zetten indien noodzakelijk. Is er niets custom ingesteld dan gewoon doorvoeren en rebooten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:48

Eagle Creek

Breathing security

Stroomvoorziening stabiel houden - waar mogelijk.

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-06 23:51
En mocht Bitlocker geactiveerd zijn maak dan eerst even een backup van je key...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:21

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

KNed schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:41:
En mocht Bitlocker geactiveerd zijn maak dan eerst even een backup van je key...
En suspend bitlocker even voor de reboot. En start deze daarna weer.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:07

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Kan een BIOS opeens vreemd doen dan?
Ikzelf zou ook eens inzetten op de batterij die je even moet vervangen. Een update is overigens nooit weg.

Waar ga je heen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrisianX
AW_Bos schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:43:
Kan een BIOS opeens vreemd doen dan?
Ikzelf zou ook eens inzetten op de batterij die je even moet vervangen. Een update is overigens nooit weg.
Hoe bedoel je de batterij? Ik gebruik zelf een desktop, haha.

@ De rest, bitlocker is niet geactiveerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:07

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

FrisianX schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:44:
[...]

Hoe bedoel je de batterij? Ik gebruik zelf een desktop, haha.
De CMOS-batterij op je moederbord. Vaak is dat een CR2032 knoopcelletje.
Als die leeg is, dan begint je BIOS een beetje last van digitale Alzheimer te krijgen, en verliest die zijn settings.

Waar ga je heen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
@FrisianX Ik weet niet hoe je de BIOS pagina hebt gelezen;
maar let altijd op vervallen support en versies die je moet hebben om een bepaalde update te kunnen doen. Heb je de YT link al gespot?
In dit geval niks spannends te lezen; de ZIP file kun je nog testen met 7-Zip of Winzip, daarna mag de stroom niet uitvallen.. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrisianX
biomass schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:47:
@FrisianX Ik weet niet hoe je de BIOS pagina hebt gelezen;
maar let altijd op vervallen support en versies die je moet hebben om een bepaalde update te kunnen doen. Heb je de YT link al gespot?
In dit geval niks spannends te lezen; de ZIP file kun je nog testen met 7-Zip of Winzip, daarna mag de stroom niet uitvallen.. ;)
Yes, dat filmpje heb ik gezien. Ik zie dat ik mijn USB moet formatten naar FAT32 o.i.d.?

Daarbij lijkt het mij dat de recentste versie het goed moet doen, toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrisianX
AW_Bos schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:46:
[...]

De CMOS-batterij op je moederbord. Vaak is dat een CR2032 knoopcelletje.
Als die leeg is, dan begint je BIOS een beetje last van digitale Alzheimer te krijgen, en verliest die zijn settings.
Ah, op die fiets. Hij verliest (voor zover ik weet) niet per se de instellingen, maar toont meer kuren. Ik wacht tot mijn videokaart terug is, en dan hoop ik met een bios die geüpdatet is dat de problemen zich niet meer voordoen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:48

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Download ook even je huidige versie naar de USB stick. Mocht de nieuwe versie toch niet lekker werken, dan kun je altijd nog (proberen terug te flashen) naar de oude versie.

Heb zo helaas een avondje van mijn eigen tijd verkloot omdat een nieuwe versie problemen gaf met mijn geheugen. |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:10
Wat ook verstandig is om vantevoren even de instellingen te noteren die in je huidige bios staan.
Is alles standaard ingesteld dan weinig aan de hand. Maar zijn er een paar dingen net anders ingesteld dan kan het schelen als je snel de afwijkingen ziet na de update
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True