Mijn pc is 11 jaar oud, en ik ben het een beetje zat dat de harde schijf steeds harder begint te ratelen, dat mijn pc veel browserschermen naast elkaar open niet meer trekt, onboardaudio en video doet het al een tijd niet meer; ik wil lekker snel kunnen werken en hobby'en, tijd voor een nieuwe pc dus. Graag jullie hulp en advies.
Dit is wat ik nu heb:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen, mailen, werken (i.e. videobellen en inloggen op Citrix), Youtube afspelen terwijl ik andere dingen doe en mijn harde schijf niet als een malle gaat ratelen en mijn browser (Opera) onbestuurbaar wordt, algemeen thuiskantoorwerk, fatsoenlijk stereogeluid, multiboot OS (meerdere Linux-distro's naast Windows), beetje programmeren in Java/Python voor hobbyprojectjes, cd's rippen, af en toe fotobewerken (momenteel GIMP maar zou graag de optie voor een Adobe-compatible machine open houden), ik draai af en toe Tapletop Simulator op Steam maar ben verder geen gamer, heb vaak meerdere applicaties naast elkaar open, een fijne aanklooi-pc waarop ik van alles kan doen als hobbyist, maar het hoeft geen game-pc te zijn. Een workstation is harstikke leuk maar dat is me het geld niet waard.
Ik wil kortom een pc waarmee ik weer breed uit de voeten kan, de komende 7-10 jaar.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop dat ik voor max. 700,- klaar ben. Liefst goedkoper. Ik ging er vóór mijn zoektocht vanuit voor 500,- klaar te zijn en dat valt dus tegen... Excl. verzending.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor (ik lees dat AMD Ryzen de trend van tegenwoordig is), ssd, een optische drive, voeding is twijfelpunt en videokaart helemaal.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met AMD goede ervaringen op bestaande pc.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is fijn maar gaat als eerste van de wensenlijst af als ik hiermee significant de prijs verlaag. Een video-opzet waarbij ik op termijn twee schermen kan aansluiten. Dit kan ook later met een nog toe te voegen videokaart (huidige videokaart heeft HDMI- en VGA-uit).
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Mij gidsen door wat goede en betaalbare componenten zijn voor mijn wensen.
Inspiratie gehaald uit meerdere topics op DAA en de SSD en Desktop Best Buy Guide.
Alvast erg bedankt!
Dit is wat ik nu heb:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-MA785G-UD3H | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugenkaarten | TakeMS takeMS CardReader 64in1 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTS 450 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda 7200.11 ST31000333AS, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 334 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 53,12 | € 53,12 |
| 1 | Optische drives | LG DH16NS30 | € 28,99 | € 28,99 |
| 1 | Optische drives | Samsung SH-S223Q | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Cooler Master Real Power M520 | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 82,11 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen, mailen, werken (i.e. videobellen en inloggen op Citrix), Youtube afspelen terwijl ik andere dingen doe en mijn harde schijf niet als een malle gaat ratelen en mijn browser (Opera) onbestuurbaar wordt, algemeen thuiskantoorwerk, fatsoenlijk stereogeluid, multiboot OS (meerdere Linux-distro's naast Windows), beetje programmeren in Java/Python voor hobbyprojectjes, cd's rippen, af en toe fotobewerken (momenteel GIMP maar zou graag de optie voor een Adobe-compatible machine open houden), ik draai af en toe Tapletop Simulator op Steam maar ben verder geen gamer, heb vaak meerdere applicaties naast elkaar open, een fijne aanklooi-pc waarop ik van alles kan doen als hobbyist, maar het hoeft geen game-pc te zijn. Een workstation is harstikke leuk maar dat is me het geld niet waard.
Ik wil kortom een pc waarmee ik weer breed uit de voeten kan, de komende 7-10 jaar.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop dat ik voor max. 700,- klaar ben. Liefst goedkoper. Ik ging er vóór mijn zoektocht vanuit voor 500,- klaar te zijn en dat valt dus tegen... Excl. verzending.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Sowieso mee wil ik de kast en het kaartlezertje, die zijn prima.
- Over de voeding en de videokaart twijfel ik. Voeding die ik heb vertrouw ik vanaf het begin al niet omdat ik de eigen fan nog nooit heb horen aanslaan, waarschijnlijk altijd al stuk geweest, maar het ding doet het op zich wel. Videokaart: tja, ik heb hem, daar is het dan verder ook mee gezegd. Heeft deze nog meerwaarde t.o.v. een modern moederbord met afdoende videochip?
- De optische drives had ik graag mee willen nemen maar die passen niet meer bij een modern moederbord (SATA-150). Daar moet dus een nieuwe optische drive voor komen, ik kan namelijk ook geen externe bay vinden hiervoor.
| 1 | Geheugenkaarten | TakeMS takeMS CardReader 64in1 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTS 450 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 334 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Cooler Master Real Power M520 | € 0,- | € 0,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor (ik lees dat AMD Ryzen de trend van tegenwoordig is), ssd, een optische drive, voeding is twijfelpunt en videokaart helemaal.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met AMD goede ervaringen op bestaande pc.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is fijn maar gaat als eerste van de wensenlijst af als ik hiermee significant de prijs verlaag. Een video-opzet waarbij ik op termijn twee schermen kan aansluiten. Dit kan ook later met een nog toe te voegen videokaart (huidige videokaart heeft HDMI- en VGA-uit).
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Mij gidsen door wat goede en betaalbare componenten zijn voor mijn wensen.
- Als het goed is, heeft dit moederbord on-boardvideo. Is dat voldoende voor mij? Zo nee, welke andere combi videokaart/mobo is voldoende? En in hoeverre heb ik nou Displayport nodig? Dan moet ik er namelijk op termijn toch een betere videokaart bij nemen. Ik wil wel een keer op twee schermen over, en 1 HDMI-out is dan wat karig/gewoon niet mogelijk. Ik wil ook een moederbord met voldoende toekomstbestendige USB-aansluitingen.
- Heb ik niet veel te zware/dure componenten? Liever wat meer uitgeven en 3 jaar verder kunnen, eerlijk gezegd, maar ik hoef ook weer niet de hoofdprijs te betalen. Als ik zo wat heen en weer selecteer kom ik ongeveer op deze prijzen uit; ik had lager gehoopt.
- Passen deze componenten bij elkaar? Zo nee, wat mis ik?
- Klopt het dat ik geen extra koeler nodig heb?
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed | € 156,- | € 156,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming | € 177,35 | € 177,35 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 134,60 | € 134,60 |
| 1 | Optische drives | Asus DRW-24D5MT (bulk) | € 14,95 | € 14,95 |
| 1 | Voedingen | Corsair VS450 (2018) | € 39,99 | € 39,99 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN500 500GB | € 85,40 | € 85,40 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 608,29 | ||
Inspiratie gehaald uit meerdere topics op DAA en de SSD en Desktop Best Buy Guide.
Alvast erg bedankt!
[ Voor 100% gewijzigd door Tiffanylampje op 18-05-2020 16:49 ]