Aankoopadvies zelfbouw NAS / HTPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik wil een HTPC / nas gaan samenstellen. Deze moet in de woonkamer komen te staan, dus (gebrek aan) geluidsproductie is belangrijk. OS wordt een linux variant, waarschijnlijk ubuntu omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. Ik wil de boel in RAID 0,1 draaien. De belangrijkste data (foto's & documenten) worden ook op mijn PC & offsite via Stack opgeslagen.
Niet kritieke data als films & muziek niet.
Ik ben van plan om de meeste software in docker containers te gaan draaien, zodat deze geen last van elkaar hebben en ik ook wat gemakkelijker kan experimenteren met nieuwe / andere software

Dit is wat ik tot nu heb samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 46,70€ 46,70
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 76,16€ 76,16
1ProcessorkoelingAlpenföhn Black Ridge€ 46,49€ 46,49
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 134,60€ 134,60
1VoedingenCorsair SF450€ 91,80€ 91,80
1Solid state drivesCorsair Force MP300 120GB€ 47,80€ 47,80
2Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 110,-€ 220,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 773,50
  • Moederbord: er moet een S/PDIF uitgang op zitten, mijn versterker heeft geen HDMI aansluiting, dus het audiosignaal zal via S/PDIF moeten.
  • OS zal op de M2 gaan draaien, de 2 SSD's voor de data
  • Ik verwacht dat 1TB voorlopig wel genoeg zal zijn
  • De behuizing moet in het tv meubel komen, waardoor de mogelijke afmetingen beperkt zijn. Maximale afmeting (HxBxD) 18 x 40 x 38 cm
  • Geen idee of die aftermarket koeler nodig is. Kon niet nagaan hoe hoog de boxed koeler van die AMD is, en hoeveel lawaai die maakt.
  • De voeding is wellicht wat overkill, maar deze komt goed uit de reviews en maakt weinig herrie
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • NAS
  • Kodi
  • Airsonic, deze moet ook buiten het netwerk beschikbaar zijn.
  • PiHole of vergelijkbaar.
  • Ubiquity controller software
Graag hoor ik jullie op of aanmerkingen. Het meeste zorgen maak ik me om de geluidsproductie, en of de casing voldoende airflow / koeling biedt.
Het liefst zou ik een case hebben met ruimte voor een display. Dat is geen harde eis, beetje DIY kan geen kwaad. Maar wanneer de case aan het front al een uitsparing heeft, voor bijvoorbeeld een drive, dan maakt dat het wel wat makkelijker. Dat display wil ik overigens zelf gaan bouwen / aansluiten. dat is weer een ander verhaal.

Raar... Is zo gek nog niet

Beste antwoord (via Tsjilp op 04-06-2020 09:10)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:35
Je kunt het TDP van een 3200G ook lager instellen in het BIOS (voor dat Asrock bord: Advanced\AMD CBS\cTDP Control). Ik ben zeker dat 45W in te stellen is, 35W vind ik zo geen cijfers van. De 3200GE vind je eigenlijk alleen in OEM machines, omdat die een systeem met een bepaald (koel)vermogen ontwerpen en dan is het niet wenselijk dat je de CPU naar 65W kunt zetten in een systeem dat maar voor 35W ontworpen is. Jouw systeem kan 65W prima aan, je zou het waarschijnlijk vooral doen om het stroomverbruik te beperken.

Over de Zen 2 APU's voor desktop is volgens mij niets officieel over bekend behalve wat lekken. Ik had net gehoord dat AMD zoveel vraag heeft naar de laptop APU's, dat er geen capaciteit is om er desktop varianten van te maken (laptop APU's brengen ook meer op), dus dat net daarom de Ryzen 3 3100 en 3300X op de markt zijn gebracht om het sub €150 segment te bedienen. En die zijn hier niet interessant want hebben geen iGPU, en die chiplet met IO die veroorzaakt ook behoorlijk wat idle verbruik. Als AMD al met Zen 2 desktop APU's komt, ben ik ook niet zeker of daar meteen een goedkopere quadcore gaat bij zijn, en dan is het ook nog de vraag met welke chipset die compatibel gaat zijn. Zou er dus eigenlijk niet op wachten.

Betreft RAID, hardware RAID heeft het nadeel dat als je controller stuk gaat (of in dit geval je moederbord) of als je je schijven wilt migreren, dat je die array alleen kunt lezen met hetzelfde type RAID controller. Om van een AMD naar Intel systeem te gaan, zou je je schijven moeten wissen. Er zijn performance voordelen, maar je gigabit netwerkverbinding gaat toch de bottleneck zijn. Mijn software RAID oplossing met HDD's zit ook tegen de gigabit limiet.
Voor software RAID zijn er dan verschillende opties, ik vind ZFS ook overkill en niet flexibel genoeg. Zelf heb ik goede ervaringen met mergerfs en Snapraid (https://zackreed.me/merge...pool-your-snapraid-disks/), ik zie Snapraid ook vermeld worden in het artikel over ZFS waar je naar linkte. Je data wordt pas naar de parity geschreven wanneer daar een opdracht voor gegeven wordt, dus niet constant, maar ik doe elke morgen een sync, een media collectie verandert niet zo vaak en is het grootste deel van de data op de NAS. Voor data die niet kwijt mag, moet je ook een backup nemen, maar dat was je al van plan.

En dan nog over RAID 0, 1, 10, dat is de pedant in mij, maar je zult wel RAID 1 bedoelen. RAID 0 is veel te riskant in een NAS, RAID 10 kan niet met maar twee schijven. RAID 1 is het spiegelen van je data op twee schijven.

Alle reacties

• MacPoedel
De boxed cooler van die AMD is best stil, maar niet fluisterstil. Wanneer de televisie speelt hoor je de koeler totaal niet meer, maar als er niets speelt hoor je wel dat die aan staat. Het is ook niet storend maar ik zou het niet 24/7 in mijn woonkamer willen.

Dus een andere koeler zou ik niet als overkill beschouwen als je HTPC aan moet blijven voor het NAS gedeelte. Nog een veel genomen optie is de pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4. Staar je niet blind op de hogere geluidsproductie, de 14dB van die Alpenföhn is heel onrealistisch, de cijfers die koelerfabrikanten leveren zijn niet onderling te vergelijken.

De pricewatch: Fractal Design Node 202 is behoorlijk plastic en groter dan nodig als je geen videokaart gaat gebruiken. Als ruimte beperkt is, zou ik een kleinere behuizing nemen, bv de Milo serie van Silverstone. pricewatch: Silverstone SST-ML09B (ook plastic front maar past een slimline optische drive in dus kun je een display knutselen), of de pricewatch: Silverstone Milo ML06 (optische drive met slot dus moeilijk voor display) of pricewatch: Silverstone Milo ML06-E (ook sloat loading en iets duurder, plaats voor low profile dual bracket videokaart).

Je hebt het over je schijven in RAID 0, 1 te zetten, RAID 0 zou ik al zeker afraden, dat is snelheidswinst die je niet nodig hebt. Hoe je dan RAID 1 gaat doen moet je je wat inlezen, ik zou het niet meer met hardware RAID doen.

32GB RAM is ook wel heel ruim, mijn NAS komt toe met 16GB en daar draait meer software op dan wat jij wilt doen, mijn HTPC komt makkelijk toe met 8GB en wordt ook gebruikt om te gamen (maar geen zware games). Als je ZFS gaat gebruiken heb je wel veel RAM nodig (ongeveer 1GB per 1TB maar het gaat hier ook maar 2TB opslag).

Maar ik zou eerlijk gezegd niet proberen een HTPC, NAS en dan eigenlijk ook nog een homelab (want PiHole, Ubiquity) te combineren in één systeem. De NAS en homelab ja, maar laat de HTPC een eigen ding zijn zodat je niet met een toestel in de woonkamer zit dat altijd aan moet blijven. Gebruik desnoods een Raspberry Pi als het budget het niet toelaat.

• Tsjilp
  • Niet online
Dank voor je antwoord. Videokaart gaat niet nodig zijn, ik zal hem niet voor gaming gebruiken, daar heb ik al een steam link voor (mocht ik willen gamen in de woonkamer).
Ik begrijp dat het wellicht niet 100% optimaal is, maar ik wil niet nog meer systemen in m'n huis. Een Pi met kodi heb ik eens geprobeerd, maar dat voldeed niet (te traag, crashende sd kaartjes, etc).
Qua geheugen vond ik het ook wat twijfelachtig, vanwege de docker containers dacht ik voor de 32gb te moeten gaan.
Ik had me wat ingelezen in ZFS, en begreep dat dat wellicht niet helemaal geschikt was voor een NAS (https://louwrentius.com/t...fs-for-your-home-nas.html), dus leek me raid 0,1 / raid 10 een betere keuze. Het is iig al een vooruitgang op de huidige situatie (geen raid, spof)
Waarom zou je niet voor een hardwarematige raid opstelling gaan?

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-01 18:13
* een dual core en Docker containers? Dat kan een teleurstelling worden als de gekozen kast en koeler een CPU upgrade op het B450 platform niet koel kunnen houden?
* Weet je zeker dat het geheugen past onder de Alpenfohn? Low profile DDR4 past waarschijnlijk beter als je 4 slots gaat gebruiken.
* Voor het geld wat je in de lijst in je OP op het budget zet kun je al een quad-core 5-bay Synology NAS kopen die ook Docker aan kan?
* De boxed cooler van de Athlon kun je makkelijk vervangen voor de boxed cooler van de 2200G/2400G via V&A?

Functies scheiden is duurder maar het maakt andere keuzes ook weer makkelijker..

• Tsjilp
  • Niet online
Dual core is wel een goed punt, zou je dan voor deze AMD gaan, of toch de intel tegenhanger kiezen.

Qua geheugen zou ik even moeten uitzoeken of dat past, en wellicht kies ik nog een andere koeler.

• biomass
Ik heb zelf recent een dual core E-350 apu uit 2009 met verlof gestuurd omdat de laatste LibreElec releases er niet goed mee overweg konden (MPEG2 glitches). Team Kodi support geen hardware meer van voor 2009.

De 35W cpu's waar mee je komt zijn al redelijk op leeftijd, ik weet niet of dat handig is als je de aanschaf voor de lange termijn doet.
https://tweakers.net/pric...48;932857;464257;1245101/

Recente sub 65W cpus met IGP
https://tweakers.net/proc...-93ZitF8m-p7O1m1RlTQ0rpBw

Kijk ook zeker hier eens voor de CPUs die je op het oog hebt:
https://forum.kodi.tv/forumdisplay.php?fid=112

Richt je eerst op welke kast je wilt gebruiken, welke TDP de processor mag hebben, welke TDP de koeler aan moet kunnen of je een afstandsbediening wilt waarbij je de HTPC ook echt aan en uit kunt doen.
Ik heb zelf een Silverstone Grandia GD09 met een Ryzen 2400G met een grote 120mm koeler. En die is stiller dan de NAS die er onder staat. Die 2400G heb ik gekozen omdat ik die al had, het had een nieuwe dualcore kunnen worden

[ Voor 4% gewijzigd door biomass op 18-05-2020 21:13 ]

• MacPoedel
Die A10-9700E absoluut niet. De Athlon 200GE heeft misschien maar twee cores maar die ondersteunen wel SMT, dus die heeft ook 4 threads. Die A10 CPU heeft 4 cores maar elke 2 cores delen een rekeneenheid, daardoor is dat geen echte quadcore. In de praktijk is de Athlon 200GE véél sneller, zowel single als multithreaded https://www.cpubenchmark....D-Athlon-200GE/3133vs3325. De Intel Core i5 6600T is ook helemaal geen tegenhanger, dat is een 5 jaar oude CPU op een platform dat al 3 jaar dood is. En het is een quadcore zonder SMT/Hyperthreading, dus evenveel threads als de Athlon 200GE. Hij is wel sneller dan de Athlon 200GE, maar het is ook niet dat er daar geen andere opties zijn.

Helaas is een 4c8t AMD APU (pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed) op dit moment moeilijk verkrijgbaar en behoorlijk duur. Geen idee wat er mis loopt met de productie, misschien staat AMD op het punt er nieuwe aan te kondigen. De pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G Boxed (4c4t) is nog wel leverbaar aan de gewone prijs.

Intel komt ook nog met de Core i3's van de 10de generatie die 4 cores en 8 threads zullen hebben, maar die zijn nog niet helemaal op de markt, en betaalbare moederborden voor die socket ook nog niet.

2 cores/4 threads zijn ook gewoon prima voor PiHole, Airsonic en de Unifi controller. Zelfs al is dat met Docker containers. Ik heb jaren in mijn zelfbouw NAS een Core i3 met 2 cores en 4 threads gehad, met een aantal VM's en Docker containers. Een VM heeft niet noodzakelijk een eigen thread nodig (natuurlijk wel als die iets intensief moet doen), je moet daar vooral genoeg geheugen voor hebben. Als je nu zegt dat dit nog maar het begin is en dat je nog veel meer containers wilt draaien en met VM's spelen etc, ja neem dan eerder een quadcore (met SMT/Hyperthreading) en genoeg geheugen. De enige reden dat ik de dualcore in mijn server heb vervangen door een 4c8t (Core i7), is omdat ik aan transcoding van video doe.

Ik heb ook geen geweldige ervaring met Kodi (LibreELEC en OSMC) op een Raspberry Pi 2. Raspberry Pi 3 was al een stuk sneller en de Pi 4 zeker. Er zijn ook andere goedkope Kodi mediaspelers: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916. En eentje uit die lijst waar ik wel vertrouwen in heb https://osmc.tv/vero/. Maar het is hoe je het wilt, mijn eigen ervaring is dat je een HTPC vooral neemt omdat je het wilt, het is eigenlijk niet beter dan veel kant-en-klare oplossingen, zeker niet als je 4K of HDR wilt.

@biomass Ik kan mijn Ryzen 5 2400G met Wraith koeler (eerst Wraith Stealth, nu een Wraith Spire met koperen basis op de kop getikt) prima koel houden in een pricewatch: Silverstone Milo ML06-E. (maximale hoogte voor de koeler is niet echt 37 mm, dat is alleen als je een optische drive monteert, Wraith Spire zit voorbij de 50 mm). Ik heb het cTDP daar ook niet voor hoeven te verlagen. Een Grandia komt tegenwoordig vooral nog van pas als je uitbreidingskaarten hebt.

• biomass
@MacPoedel Ik heb de GD09 voornamelijk gekocht voor z'n uiterlijk en de standaard optical drive bay. Slot in drives zijn me te duur. Het formaat stapelt ook nog redelijk mooi met 44cm hifi apparaten.
Ik wist al dat de boxed koeler bij een 2400G prima voldoet, maar ik had ook nog de wens om het dressoir waar de HTPC in staat dicht te kunnen doen. Dan staat de kast wel in een krappe ruimte. Dus om zeker te zijn dat dat altijd goed gaat heb ik voor een 120mm koeler gekozen. De E-350 had in dezelfde kast af en toe vastlopers omdat het te warm werd (dat was een passief gekoelde pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE)

• Tsjilp
  • Niet online
Ik zag zelf ook al dat het redelijk oude processoren waren, misschien staar ik me iets teveel blind op de tdp, die wil ik eigenlijk zo laag mogelijk houden. Als ik jullie ervaringen lees, dan zou zo'n ryzen 3200G (tdp65w) prima kunnen in die behuizing. Op de site van AMD staat ook een 35w variant (https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-3-3200ge) maar die kom ik in geen enkele shop tegen :(.
De nieuwe (laptop-) ryzens hebben een echt mooie lage tdp en komen in juni uit, maar de vraag is natuurlijk maar of daar itx moederborden voor komen, wat die kosten, en of die een beetje betaalbaar zijn.

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
Je kunt het TDP van een 3200G ook lager instellen in het BIOS (voor dat Asrock bord: Advanced\AMD CBS\cTDP Control). Ik ben zeker dat 45W in te stellen is, 35W vind ik zo geen cijfers van. De 3200GE vind je eigenlijk alleen in OEM machines, omdat die een systeem met een bepaald (koel)vermogen ontwerpen en dan is het niet wenselijk dat je de CPU naar 65W kunt zetten in een systeem dat maar voor 35W ontworpen is. Jouw systeem kan 65W prima aan, je zou het waarschijnlijk vooral doen om het stroomverbruik te beperken.

Over de Zen 2 APU's voor desktop is volgens mij niets officieel over bekend behalve wat lekken. Ik had net gehoord dat AMD zoveel vraag heeft naar de laptop APU's, dat er geen capaciteit is om er desktop varianten van te maken (laptop APU's brengen ook meer op), dus dat net daarom de Ryzen 3 3100 en 3300X op de markt zijn gebracht om het sub €150 segment te bedienen. En die zijn hier niet interessant want hebben geen iGPU, en die chiplet met IO die veroorzaakt ook behoorlijk wat idle verbruik. Als AMD al met Zen 2 desktop APU's komt, ben ik ook niet zeker of daar meteen een goedkopere quadcore gaat bij zijn, en dan is het ook nog de vraag met welke chipset die compatibel gaat zijn. Zou er dus eigenlijk niet op wachten.

Betreft RAID, hardware RAID heeft het nadeel dat als je controller stuk gaat (of in dit geval je moederbord) of als je je schijven wilt migreren, dat je die array alleen kunt lezen met hetzelfde type RAID controller. Om van een AMD naar Intel systeem te gaan, zou je je schijven moeten wissen. Er zijn performance voordelen, maar je gigabit netwerkverbinding gaat toch de bottleneck zijn. Mijn software RAID oplossing met HDD's zit ook tegen de gigabit limiet.
Voor software RAID zijn er dan verschillende opties, ik vind ZFS ook overkill en niet flexibel genoeg. Zelf heb ik goede ervaringen met mergerfs en Snapraid (https://zackreed.me/merge...pool-your-snapraid-disks/), ik zie Snapraid ook vermeld worden in het artikel over ZFS waar je naar linkte. Je data wordt pas naar de parity geschreven wanneer daar een opdracht voor gegeven wordt, dus niet constant, maar ik doe elke morgen een sync, een media collectie verandert niet zo vaak en is het grootste deel van de data op de NAS. Voor data die niet kwijt mag, moet je ook een backup nemen, maar dat was je al van plan.

En dan nog over RAID 0, 1, 10, dat is de pedant in mij, maar je zult wel RAID 1 bedoelen. RAID 0 is veel te riskant in een NAS, RAID 10 kan niet met maar twee schijven. RAID 1 is het spiegelen van je data op twee schijven.

• Tsjilp
  • Niet online
Inmiddels alle onderdelen binnen en aangesloten. Inbouwen & kabelmanagement is ff prutsen in zo'n kleine behuizing.
Systeem draait als een zonnetje, fluister stil en lekker rap.
Raid via snapraid ingesteld, airsonic, unifi controller, enz via docker containers.
SPDIF passthrough was ff een dingetje in Kodi, kreeg hem niet aan het verstand dat ie het geluid as-is moest doorgeven via SPDIF. Uiteindelijk het geluid via HDMI naar m'n TV, die het dan vervolgens via SPDIF weer doorgeeft aan de versterker 8)7
Dit heeft dan wel weer als voordeel dat ik op de versterker zelf niet van kanaal hoef te switchen.
Achteraf had ik wat dat betreft wat meer opties qua moederbord, maar denk niet dat dit een slechte keus was.

Bediening gaat nu via de kore app op m'n telefoon, misschien dat ik nog een CEC adapter aanschaf (https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter) om het via de afstandsbediening van de TV te laten verlopen.

Anywho, tnx voor de adviezen!

• MacPoedel
Tsjilp schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:29:
Inmiddels alle onderdelen binnen en aangesloten. Inbouwen & kabelmanagement is ff prutsen in zo'n kleine behuizing.
Systeem draait als een zonnetje, fluister stil en lekker rap.
Raid via snapraid ingesteld, airsonic, unifi controller, enz via docker containers.
SPDIF passthrough was ff een dingetje in Kodi, kreeg hem niet aan het verstand dat ie het geluid as-is moest doorgeven via SPDIF. Uiteindelijk het geluid via HDMI naar m'n TV, die het dan vervolgens via SPDIF weer doorgeeft aan de versterker 8)7
Dit heeft dan wel weer als voordeel dat ik op de versterker zelf niet van kanaal hoef te switchen.
Achteraf had ik wat dat betreft wat meer opties qua moederbord, maar denk niet dat dit een slechte keus was.
Welk OS heb je? Ik heb de voorganger van dat moederbord (pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac) en heb geen problemen met SPDIF passthrough in Kodi op Windows.
Bediening gaat nu via de kore app op m'n telefoon, misschien dat ik nog een CEC adapter aanschaf (https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter) om het via de afstandsbediening van de TV te laten verlopen.

Anywho, tnx voor de adviezen!
Ik gebruik als infraroodontvanger een https://flirc.tv/ en een pricewatch: Logitech Harmony Companion om alle remotes te vervangen. Voordeel is dat dit heel flexibel is in aanwijzen wat elke knop doet.

• Tsjilp
  • Niet online
Ubuntu 20.04. Testje gedaan met VLC, die geeft het wel door, maar in Kodi kreeg ik de optie om passthrough aan te zetten niet eens. Bij HDMI wel. Zoals ik al zei is dit eigenlijk beter, omdat ik de versterker nu altijd op hetzelfde kanaal kan laten staan.
M'n pa heeft ook zo'n logitech gehad, en ik vond het maar ondingen. De kore app werkt op zich hardstikke prima. Daarnaast heb ik maar 2 afstandsbedieningen (TV & versterker), dus zoveel winst heb ik niet met die harmony dingen.

Pagina: 1