Ik wil een HTPC / nas gaan samenstellen. Deze moet in de woonkamer komen te staan, dus (gebrek aan) geluidsproductie is belangrijk. OS wordt een linux variant, waarschijnlijk ubuntu omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. Ik wil de boel in RAID 0,1 draaien. De belangrijkste data (foto's & documenten) worden ook op mijn PC & offsite via Stack opgeslagen.
Niet kritieke data als films & muziek niet.
Ik ben van plan om de meeste software in docker containers te gaan draaien, zodat deze geen last van elkaar hebben en ik ook wat gemakkelijker kan experimenteren met nieuwe / andere software
Dit is wat ik tot nu heb samengesteld:
Het liefst zou ik een case hebben met ruimte voor een display. Dat is geen harde eis, beetje DIY kan geen kwaad. Maar wanneer de case aan het front al een uitsparing heeft, voor bijvoorbeeld een drive, dan maakt dat het wel wat makkelijker. Dat display wil ik overigens zelf gaan bouwen / aansluiten. dat is weer een ander verhaal.
Niet kritieke data als films & muziek niet.
Ik ben van plan om de meeste software in docker containers te gaan draaien, zodat deze geen last van elkaar hebben en ik ook wat gemakkelijker kan experimenteren met nieuwe / andere software
Dit is wat ik tot nu heb samengesteld:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Athlon 200GE Boxed | € 46,70 | € 46,70 |
| 1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac | € 109,95 | € 109,95 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 202 | € 76,16 | € 76,16 |
| 1 | Processorkoeling | Alpenföhn Black Ridge | € 46,49 | € 46,49 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 134,60 | € 134,60 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF450 | € 91,80 | € 91,80 |
| 1 | Solid state drives | Corsair Force MP300 120GB | € 47,80 | € 47,80 |
| 2 | Solid state drives | Samsung 860 QVO 1TB | € 110,- | € 220,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 773,50 | ||
- Moederbord: er moet een S/PDIF uitgang op zitten, mijn versterker heeft geen HDMI aansluiting, dus het audiosignaal zal via S/PDIF moeten.
- OS zal op de M2 gaan draaien, de 2 SSD's voor de data
- Ik verwacht dat 1TB voorlopig wel genoeg zal zijn
- De behuizing moet in het tv meubel komen, waardoor de mogelijke afmetingen beperkt zijn. Maximale afmeting (HxBxD) 18 x 40 x 38 cm
- Geen idee of die aftermarket koeler nodig is. Kon niet nagaan hoe hoog de boxed koeler van die AMD is, en hoeveel lawaai die maakt.
- De voeding is wellicht wat overkill, maar deze komt goed uit de reviews en maakt weinig herrie
- NAS
- Kodi
- Airsonic, deze moet ook buiten het netwerk beschikbaar zijn.
- PiHole of vergelijkbaar.
- Ubiquity controller software
Het liefst zou ik een case hebben met ruimte voor een display. Dat is geen harde eis, beetje DIY kan geen kwaad. Maar wanneer de case aan het front al een uitsparing heeft, voor bijvoorbeeld een drive, dan maakt dat het wel wat makkelijker. Dat display wil ik overigens zelf gaan bouwen / aansluiten. dat is weer een ander verhaal.
Raar... Is zo gek nog niet