Diepte elektra (grondkabels met aardscherm) uit gevel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 23:31
Ik heb bij mijn nieuwbouwwoning het volgende probleem: de elektra naar de schuur en voor de tuinverlichting komt op circa 5 cm onder het maaiveld uit de gevel, dit is uiteraard niet handig voor het leggen van tegels tot aan de gevel.

Nu kom ik in de NEN1010 norm tegen dat onbeschermde grondkabels (dus zonder aardscherm) op 50 cm of dieper moeten liggen en dat voor beschermde grondkabels (dus met aardscherm) niet uit maakt.

In mijn geval zijn het grondkabels met aardscherm dus daar heb ik niets aan om de bouwer te overtuigen om dit probleem op te lossen.

Het frustrerende is dat ze op circa 50 cm diepte, dus aan de bovenzijde van de funderingsbalk, gewoon 2 loze leidingen hebben gelegd ten behoeve van de elektra naar de schuur en voor de tuinverlichting maar die dus niet hebben gebruikt. Door hun suffe actie tijdens de bouw hebben ze daarom door de betonnen achtergevel moeten hakken om de elektra aan te leggen... met helaas al het ongemak van dien voor mij bij het leggen van mijn tegels #zucht

Weet iemand wellicht of er ergens in een richtlijn / norm / bouwbesluit is vastgelegd op welke hoogte elektra (grond)kabels de gevel uit zouden moeten komen?

Ik heb al de bouwkundige dienst van Vereniging Eigen Huis geraadpleegd maar die komen niet verder dan de NEN1010 richtlijn die ik zelf ook al boven water had gehaald.

Hieronder 2 foto's van de situatie. Ter verduidelijking, de bovenzijde van de tegels komt ter hoogte van de bovenste helft van de baksteen waaruit de kabels de grond in gaan, dus de baksteen rij direct onder het deurkozijn. Dit in verband met het kunnen realiseren van voldoende afschot in de tuin richting het achterpad, welke trouwens 'belachelijk' hoog aangelegd is ten opzichte van de achterdeuren. Ik heb dit bij mijn buren bekeken.

Oh ja, bij geen van mijn buren komen de kabels zo hoog uit de gevel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFCtBRma5d0vuEsYjS8AuTgmalg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foh3wNyNSasHxhPjHWfMpyvk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IESXttQeiQ7-Hs3htLm-i-755jk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDQs2f0pf6lwdQ2nBXth01lj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je kan er een heel gedoe van maken of zelf even aanpassen. Kabel even loskoppelen in de meterkast en even terugtrekken of als dat niet gaat doorknippen in de kruipruimte en weer aansluiten in een lasdoosje. Uurtje werk en 10 euro aan materiaalkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:37
Kan je de bouwer of voornan niet gewoon vriendelijk benaderen en vragen of hij het even een steen naar beneden kan brengen? Dan is je probleem al opgelost en zij hebben de materialen er toch al voor.
Die steen is ook behoorlijk beschadigd trouwens ondanks dat het onder het maaiveld zit verdient dat ook niet echt de schoonheidsprijs.

Geen heel heikel punt van maken maar ik denk als je met wat lekkers (koeken ofzo) op de bouw verschijnt en dit netjes vraagt, ze dat in een paar minuten gepiept hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 18-05-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 20:38

--HYPER--392

Powered by Fiat

Choose your battles wisely,

Eens met mijn voorganger,Los het zelf opp

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:23
Eens met voorgangers. Maar voor je het gaat doen, zou ik wel even controleren of die loze leidingen bruikbaar zijn (kijken of je er een trekveer doorheen krijgt tot de meterkast). Je wil de kabels er niet uittrekken en er daarna achterkomen dat die onderste leidingen niet bruikbaar zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je je tegels op de hoogte legt die ik ze zou leggen bij die deur passen ze er volgens mij prima onder. Desnoods met een klein hapje uit de tegel aan de onderzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
Sethro schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:14:
Je kan er een heel gedoe van maken of zelf even aanpassen. Kabel even loskoppelen in de meterkast en even terugtrekken of als dat niet gaat doorknippen in de kruipruimte en weer aansluiten in een lasdoosje. Uurtje werk en 10 euro aan materiaalkosten.
Was het maar zo eenvoudig, die 2 loze leidingen komen ergens uit... maar waar? In ieder geval niet in de meterkast en ook in de kruipruimte kom ik ze verder niet tegen.

Voor mij zou het prima zijn als ze een aantal bakstenen eruit halen en de kabels zeg 3 rijen lager uit de muur laten komen. Dan kan ik er gewoon fatsoenlijk overheen tegelen.
GeeMoney schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:36:
Kan je de bouwer of voornan niet gewoon vriendelijk benaderen en vragen of hij het even een steen naar beneden kan brengen? Dan is je probleem al opgelost en zij hebben de materialen er toch al voor.
Die steen is ook behoorlijk beschadigd trouwens ondanks dat het onder het maaiveld zit verdient dat ook niet echt de schoonheidsprijs.

Geen heel heikel punt van maken maar ik denk als je met wat lekkers (koeken ofzo) op de bouw verschijnt en dit netjes vraagt, ze dat in een paar minuten gepiept hebben.
Mijn woning is vorig jaar opgeleverd en door burn-out, mede door de bouwer veroorzaakt door hun gebrek aan communicatie, ben ik nu pas met mijn tuin bezig. Van de 46 opleverpunten heb ik er uiteindelijk 31 volledig zelf moeten doen om door te kunnen en van de overige 15 heb ik bij 12 ongeveer de helft van het werk gedaan omdat ze gewoon de boel traineren. Dus als ze dit zouden kunnen oplossen dan is dat volgens mij niet te veel gevraagd...
Kaasplank schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:04:
Als je je tegels op de hoogte legt die ik ze zou leggen bij die deur passen ze er volgens mij prima onder. Desnoods met een klein hapje uit de tegel aan de onderzijde
Zou een optie kunnen zijn maar de boel gaat hier nog wel flink verzakken dus los het liever wat degelijker op. Er is ergens een reden dat hier vroeger nooit gebouwd is, ook de tuinderijen die hier vroeger lagen hebben ze dikwijls moeten verhogen. Een aantal van de buren hebben vanwege die reden ook al opnieuw mogen tegelen (ceramische tegels met voegen, in mijn optiek niet de meest handige keuze tov de ondergrond).

[ Voor 55% gewijzigd door gooos op 18-05-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:44
Kijk even goed wat de optie is waar je destijds voor hebt betaald bij mij was de optie als volgt: ‘kabel achtertuin 10m op rol, circa 50 cm onder maaiveld niveau’ (kostte overigens slechts 250€, dus ik van zelf de kruipruimte maar ff in gegaan😉)
Overigens een jaar na dato geef ik je weinig kans, behalve een extreem coulante aannemer, maar dit project is met een beetje pech allang afgesloten en daar gaan ze echt geen uren meer op boeken.

[ Voor 27% gewijzigd door Sammy_tukker op 18-05-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
Sammy_tukker schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:33:
Kijk even goed wat de optie is waar je destijds voor hebt betaald bij mij was de optie als volgt: ‘kabel achtertuin 10m op rol, circa 50 cm onder maaiveld niveau’ (kostte overigens slechts 250€, dus ik van zelf de kruipruimte maar ff in gegaan😉)
Overigens een jaar na dato geef ik je weinig kans, behalve een extreem coulante aannemer, maar dit project is met een beetje pech allang afgesloten en daar gaan ze echt geen uren meer op boeken.
Ze zijn hier nog ruim de komende 10 jaar bezig met het project, uiteraard als verschillende fases van het project maar toch. Ze hebben vorige maand net de woningen aan de andere kant van de straat opgeleverd dus ze zijn hier gewoon nog. Helaas is de uitvoerder, waar overigens goed mee te praten was over dit soort dingen, per 1 april met pensioen dus zit nu opgeschadeld met de kantoorluitjes..

Bij ons in de meerwerklijst heeft niets mbt de hoogte van de kabel door de gevel gestaan :/
Dit zou dan natuurlijk ook alleen voor de kabel van de tuinverlichting gaan want de elektra in de schuur is geen meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Beuk er een paar stenen uit en je kan de kabel verlagen. Wat hier hoven gezegd wordt. Uurtje werk. Forum discussie starten heeft waarschijnlijk al meer tijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 20:01
je leidingen lopen naar een centraaldoos vermoedenlijk.
en de centraaldoos zal wel te vol hebben gezeten.
de onstaande steenen eruit bikken is inderdaad wel de simpleste optie.
dan een paar nieuwe stenen erin en je ziet er niks meer van.
en een vooor een gedeelte laten bestaan uit cement/kabel invoer.
en ik zou lkeer 10 of 15 centimeter lager gaan zitten.
dan kan het nog een beetje zakken. dan valt het niet zo gauw op dat er een kabel onderligt.

[ Voor 22% gewijzigd door miciel op 23-05-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Doe er gewoon een beschermprofiel omheen en leg hem buiten naar -50 cm.
https://www.elektrototaal...s-beschermprofiel-4150063
Pagina: 1