Ik had laatst een discussie met een collega over de veiligheid van vingerafdrukscanners. Hij beweerde dat het mogelijk was dat je gefilmd kunt worden door de vingerafdrukscanner die zich achter het scherm bevindt. Zelf twijfelde ik sterk pf dit echt mogelijk is, maar op google word ik er niet veel wijzer van. Ik lees namelijk dat er twee technieken zijn, ultrasone en optisch. Nu lijkt mij de ultrasone sws veilig omdat hier gebruik wordt gemaakt van geluidsgolven. De optische vingerafdrukscanner maakt wel gebruik van een camera, dus daarmee zou mijn collega wel gelijk kunnen hebben. Anderzijds lees ik nergens iets over problemen die mensen hiermee ervaren(dat er ongevraagd mee wordt gekeken). Hetzelfde geldt voor de frontcamera's, ook hier lees ik geen schokkende berichten over. Toch ben ik wel benieuwd hoe jullie hier over denken? Met name omdat ik mij nog goed kan herinneren hoe iedereen altijd zijn webcam van de laptop afplakte, vraag ik mij toch stiekem af of dit dan ook mogelijk is met een frontcamera/vingerafdrukscanner achter het scherm?
Groetjes Jeroen
Groetjes Jeroen