Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vingerafdrukscanner, hoe veilig zijn die eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenww
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 14-06 15:01
Ik had laatst een discussie met een collega over de veiligheid van vingerafdrukscanners. Hij beweerde dat het mogelijk was dat je gefilmd kunt worden door de vingerafdrukscanner die zich achter het scherm bevindt. Zelf twijfelde ik sterk pf dit echt mogelijk is, maar op google word ik er niet veel wijzer van. Ik lees namelijk dat er twee technieken zijn, ultrasone en optisch. Nu lijkt mij de ultrasone sws veilig omdat hier gebruik wordt gemaakt van geluidsgolven. De optische vingerafdrukscanner maakt wel gebruik van een camera, dus daarmee zou mijn collega wel gelijk kunnen hebben. Anderzijds lees ik nergens iets over problemen die mensen hiermee ervaren(dat er ongevraagd mee wordt gekeken). Hetzelfde geldt voor de frontcamera's, ook hier lees ik geen schokkende berichten over. Toch ben ik wel benieuwd hoe jullie hier over denken? Met name omdat ik mij nog goed kan herinneren hoe iedereen altijd zijn webcam van de laptop afplakte, vraag ik mij toch stiekem af of dit dan ook mogelijk is met een frontcamera/vingerafdrukscanner achter het scherm?
Groetjes Jeroen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Aangezien een optische vingerafdrukscanner ontworpen zal zijn om op nagenoeg 0 afstand een scherp plaatje te maken, zal die denk ik niet echt bruikbaar zijn om daadwerkelijk de omgeving van de telefoon mee vast te leggen.

Maar uiteindelijk is afhankelijk van de beveiligingen die in het betreffende OS van je telefoon zijn ingebouwd en of je je apps uit een store haalt waar review plaatsvindt en dergelijke het vast mogelijk om kwaadaardige software binnen te krijgen die stiekem de camera's en andere sensoren van je telefoon gebruikt.

OS up to date houden, niet rooten en apps uit een betrouwbare store halen helpt al een heleboel om dat in de praktijk te voorkomen denk ik.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:49
Voor zover ik kan nagaan zijn de meeste vingerafdrukscanners in smartphones niet optisch, maar capacitief. Alleen de in-display scanners, die dus achter het scherm zitten, zijn meestal óf optisch, óf ultrasoon omdat daar een capacitieve scanner niet werkt.

Als dat klopt hoef je je sowieso geen zorgen te maken – die werken immers alleen op aanraking.

Optische scanners die ik gezien heb werken allemaal vergelijkbaar met de optische scanner in een muis – een LED-module om de verlichting te verzorgen (anders ziet de camera niets), die onder een hoek van 45º op het oppervlak is gericht dat gescand moet worden, en dan een camera die ook weer onder 45º staat om het plaatje te maken. Ook weer specifiek gefocust op de afstand waarop de muismat/vinger gehouden gaat worden.

Ik zou me meer zorgen maken over de perfect functionerende tig-megapixelcamera die net boven die vingerafdrukscanner zit, eerlijk gezegd, net zoals Orion84 al aangeeft.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True