Schuur afbreken die grenst aan mijn tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-04 11:32
Hi tweakers,

Niet echt een tweakers vraag maar zie meerdere topics omtrent wonen en verbouwen voorbij komen.
Dus ik waag de sprong en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn zijburen (ik woon in een hoekhuis) hebben aangegeven dat ze hun schuur gaan afbreken. Dit betreffen standaard stenen schuren die iederen in hun tuin heeft. Nu wil het dat de lange zijde van de schuur aan mijn tuin grenst. Nu zit ik daar niet echt op te wachten. Hij gaat de schuur namelijk vervangen voor een houten schuur van rabat delen. DIt betekent dat ik over een lengte van 4 meter in plaats van een mooie strakke muur straks tegen een houten wand aan moet gaan kijken. Side note; ik heb in overleg met de vorige bewoners deze muur helemaal laten stralen en opnieuw laten voegen (á 500 euro, nog geen twee jaar geleden).

Reden dat ik er niet blij mee ben is natuurlijk estetisch. Zowel mijn buitenmuur en zijn muur zijn gelijk aan kleur en beiden gerenoveerd. Een mooie nette doorloop. Daarnaast het onderhouds component. Een houten schuur vereist om de zoveel tijd een nieuwe laag lak, etc. Indien hij verzuimd zit ik dus niet alleen met een lelijke houten muur, maar wellicht ook nog eens eentje die niet onderhouden is.

Bijgevoegd een schets van de situatie.

Ik wens uiteraard voor iedereen het beste, maar de beste vent doet niets in overleg en geeft enkel ter kennisname dat hij gaat slopen. En dan heb ik het nog niet eens over de zooi die hij in mijn tuin gaat veroorzaken omdat de buitenmuur aan mijn tuin grenst.

Mag dit dus zomaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwh5wFkpn1UulbXg_WVsY1LyLtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4FrODLVN0skNOupCcuHzUs5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Staat de muur precies op de grens of op eigen grond?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Zijn grond? Zijn schuur? Dan hóeft hij natuurlijk niets te overleggen. Ik snap dat je er van baalt, omdat er voor jou nu gevolgen zijn.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
bombadil schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:53:
Staat de muur precies op de grens of op eigen grond?
Die staat op eigen grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat is balen maar zo op het eerste oog niets aan te doen.
Wat is dat zwarte lijntje, een looppoort ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38
Dan kan je daar een muur tegen metselen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Cheesy schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:55:
Dat is balen maar zo op het eerste oog niets aan te doen.
Wat is dat zwarte lijntje, een looppoort ofzo?
Ja, de poort die toegang geeft tot mijn tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Inderdaad, wat eerder al gemeld is, wat op eigen grond staat mag je zelf bepalen wat je ermee wilt doen. Misschien kan je wel in overleg om naar een mooie oplossing te werken waarbij jullie samen iets op de erfgrens kunnen plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefferson
DiedX schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:55:
Dan kan je daar een muur tegen metselen.
Ja, slim plan. Dan kan hij er zelf nooit meer bij voor onderhoud, 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom laat ie de buitenmuur niet gewoon staan? Scheelt weer een nieuwe schutting plaatsen. Wat ie met de rest van de schuur doet is dan niet belangrijk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je zou eens zelf kunnen infomeren naar het bestemmingsplan van je gemeente over het slopen van deze schuur ? Het kan zijn dat deze niet zomaar gesloopt kan/mag worden of dat er een herbouwplicht is die vereist dat een soortgelijk gebouw terug dient te komen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:34
Gezien jij een hoekwoning hebt, grenst de schuur aan openbaar gebied. Zoja dan heeft hij daar wel een vergunning voor nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Jeroenneman schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:58:
Waarom laat ie de buitenmuur niet gewoon staan? Scheelt weer een nieuwe schutting plaatsen. Wat ie met de rest van de schuur doet is dan niet belangrijk.
Omdat die muur niet gebouwd is om zelfstandig te staan en misschien ompleurt?
Omdat die van de buurman is die dan nog steeds verantwoordelijk is voor onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als wat de buurman daar wil plaatsen je niet bevalt, dan zul je zelf tegen de erfgrens iets moois neer moeten zetten. Je hebt het over 4 meter, dus een gemetselde schutting zal je ook de wereld niet kosten waarschijnlijk.

Klinkt alsof de schuur aan vervanging toe is en het goedkoop moet (rabat is nou eenmaal best betaalbaar). Je kunt natuurlijk nog proberen om hem over te halen om samen een gemetselde schutting op de erfgrens te zetten en dat hij daar dan zijn schuur tegenaan kan bouwen. Maar dat wordt voor hem natuurlijk duurder....
Chefferson schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Dat is ook de reden waarom je geen houten wand wil tegen de erfgrens aan. Je kan er niet meer bij als de buurman ook iets tegen de erfgrens aanzet, zoals een gemetselde schutting van 2 meter hoog. :) Die gemetselde schutting gaat het wel even houden hoor, dus die kun je gewoon even onderhouden (als dat nodig zou zijn) zodra de houten wand weggerot is.
perspectivebass schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:59:
Gezien jij een hoekwoning hebt, grenst de schuur aan openbaar gebied. Zoja dan heeft hij daar wel een vergunning voor nodig.
Volgens mij niet. Ik gok dat de smalle doorgang met poort aan de zijkant van het huis van de TS zit en dat de TS ook nog een voor- en achtertuin heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-05-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

vassago schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Omdat die muur niet gebouwd is om zelfstandig te staan en misschien ompleurt?
Omdat die van de buurman is die dan nog steeds verantwoordelijk is voor onderhoud?
Maar in het nieuwe plan gaat de buurman toch een nieuwe muur/schutting plaatsen? Dan is ie daar weer voor verantwoordelijk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Breezers schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:58:
Je zou eens zelf kunnen infomeren naar het bestemmingsplan van je gemeente over het slopen van deze schuur ? Het kan zijn dat deze niet zomaar gesloopt kan/mag worden of dat er een herbouwplicht is die vereist dat een soortgelijk gebouw terug dient te komen.
Wellicht een goed punt. Ik ga hier eens informeren. De schuren zijn namelijk allen aan elkaar verbonden.
De gehele rij heeft diezelfde schuren en voorzien van één dak dat doorloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chefferson schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Wellicht een goed punt. Ik ga hier eens informeren. De schuren zijn namelijk allen aan elkaar verbonden.
Op de overheid site https://www.pdok.nl/viewer/ kun je vaak al redelijke goed zien wat er wel én niet hoort te staan én hoe de kadastrale indeling qua grenzen is.

P.S. Als je onder het kopje 'Overige Kaarten' - 'Kadastrale Kaart V3' het Item 'Bebouwing' aan vinkt dan zie je wat er in het oorspronkelijke bestemmingsplan opgenomen is geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 18-05-2020 15:28 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Tsja maar dat is dan weer zijn probleem. Zolang het maar op jouw erf staat _/-\o_

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:11
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
.SnifraM schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:19:
[...]

Tsja maar dat is dan weer zijn probleem. Zolang het maar op jouw erf staat _/-\o_
Eens, maar zoals gezegd ik gun iedereen het beste. Ik ben er dan ook helemaal niet op uit om zijn plannen te dwarsbomen. Ik baal ook van de investering die ik heb gedaan. En ik weet ook niet wat ik terug kan verwachten, zowel op de lange als korte termijn.

EDIT; deels wel natuurlijk, wil de muur graag behouden. Maar een oorlog met de buren is het mij ook niet waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Chefferson op 18-05-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:30
[...]

Kan me niet voorstellen dat je dat dan vergunningsvrij mag slopen.
Bij ons in de gemeente kun je online op een kaart inzien welke vergunningen zijn aangevraagd en of verleend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:08
Chefferson schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:24:
[...]

Eens, maar zoals gezegd ik gun iedereen het beste. Ik ben er dan ook helemaal niet op uit om zijn plannen te dwarsbomen. Ik baal ook van de investering die ik heb gedaan. En ik weet ook niet wat ik terug kan verwachten, zowel op de lange als korte termijn.
Sja, dat je daarvan baalt kan ik begrijpen, maar de buurman heeft er natuurlijk niet echt een boodschap aan wat jij 2 jaar vóórdat hij er kwam wonen in je tuin geinvesteerd hebt. Dat zul je ook moeten begrijpen.

Ik denk dat je dat gewoon uit je hoofd moet zetten, en met je buurman in overleg moet over hoe hij een schuur kan maken die aan zijn wensen voldoet en die jij ook mooi vindt. Als het daardoor duurder wordt, lijkt het me redelijk als jij een deel van die kosten op je neemt. Als je zelf een gemetselde schutting ervoor gaat zetten, kost het je immers ook geld.

Zou zelf denk ik van een nood een deugd maken en een mooie schildering op die rabatdelen (laten) zetten (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Het gaat ook niet om plannen dwarsbomen. Als hij zijn schuur mag slopen (vergunningscheck omgevingsloket, bestemmingsplan...), dan zul jij de nieuwe situatie naar je zin moeten gaan maken. Daar heb jij niet voor gekozen, maar het is een gevolg van de actie van de buurman. Dat hij vervolgens het risico neemt om een relatief onderhoudsgevoelige houten wand neer te zetten waar nu een stenen muur staat, terwijl hij weet dat jij het net mooi vind, is zijn keuze. Hij kan al min of meer aan zien komen dat jij het aan jouw kant weer naar je zin gaat maken. En dat wordt dan logischerwijs iets wat strak tegen zijn houten wand aan komt, tenzij hij de schuur op bijv. 60 cm van de grens zet. Dan is het nog krap, maar kan hij erbij. Jij hebt geen andere mogelijkheid om er weer iets leuks van te maken. De buurman mag trouwens nog blij zijn met een stenen muurtje, want als je er struiken tegenaan zou planten, dan rot z'n houten wand waarschijnlijk helemaal snel weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:03
[...]

EDIT; deels wel natuurlijk, wil de muur graag behouden. Maar een oorlog met de buren is het mij ook niet waard.
Tja, als je iedereen het beste gunt boven je eigen belangen, dan heeft het weinig zin om hier om hulp te vragen. Als je buurman op zijn eigen grond een nieuwe schuur wil plaatsen (die binnen alle vergunningen en bouwbesluiten valt), heeft hij daar het volste recht toe, maar jij hebt ook het volste recht om op jouw eigen grond een nieuwe schutting te plaatsen. Dat je buurman zijn schuur dan niet kan onderhouden is zijn probleem. Dan moet hij hem maar 50cm van de erfgrens afbouwen zodat hij er nog tussen kan om te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:32
Mar.tin schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Dat is zijn probleem toch? Het is niet jouw verantwoordelijkheid om voor hem onderhoudbaarheid van zijn schuur te verzorgen? ;)
Maar die buurman mag voor onderhoud wel gebruik maken van de grond van TS:
Wanneer het voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van een onroerende zaak noodzakelijk is van een andere onroerende zaak tijdelijk gebruik te maken, is de eigenaar van deze zaak gehouden dit na behoorlijke kennisgeving en tegen schadeloosstelling toe te staan, tenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Laatst online: 23:03
Kalentum schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:34:
[...]

[...]
Maar dat betekent niet dat TS ook moet zorgen dat de achterkant van de schuur van de buurman bereikbaar is. Hij mag gerust een schutting op zijn grond plaatsen, vlak tegen de schuur van de buurman aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

[...]
Dat mag ook. Alleen als daar een stenen muur staat, wordt ook dat erg lastig. Maar het mag wel, als dat noodzakelijk is.

Hij mag zelfs de stenen muur even weghalen om zijn schuur te kunnen onderhouden. Maar dan moet hij hem daarna wel weer even in de oorspronkelijke staat herstellen. En da's een duur geintje natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[...]

[...]
Ja leuk, maar als TS daar een muur heeft gezet gaat dat een beetje lastig ;)

Misschien is de tekening niet op schaal hoor, maar gaat het nu om een gangetje van 4 meter lang en 1 meter breed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:54
En dan heb ik het nog niet eens over de zooi die hij in mijn tuin gaat veroorzaken omdat de buitenmuur aan mijn tuin grenst.
Ik zie een boel aannames met een negatieve inslag in je verhaal. Als het inderdaad een stenen schuurtje is dat half Nederland heeft, staat dat schuurtje er zeker al 30-40 jaar en is het een halfsteens muurtje. Die kun je ook gewoon "naar binnen" met een moker slopen, dan komt er hooguit wat gruis in jouw tuin.

Dat jij een houten wand niet mooi vindt is spijtig, maar de buurman staat in zijn recht om dat op zijn grond te bouwen. Deal with it and get over it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Chefferson Kun je eens een plaatje posten met de volledige situatie (hele wijk / straat). Met die link welke ik zojuist aanhaalde kun je zo'n plaatje mooi maken inclusief bebouwing en grenzen... ;)

Het klinkt nu in ieder geval al als 'iets' wat niet zomaar even zonder (vergunning) aanvraag bij het omgevingsloket mag gaan gebeuren (lees: er is Meldplicht).

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 18-05-2020 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:44
Hij zet de schuur op zijn grondstuk. Dan heb jij nog steeds het recht een nette schutting op de erfgrens te zetten, waar hij aan mee mag betalen. Staat de huidige schuur op de erfgrens, of op zijn perceel?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Vanuit buurman geredeneerd. Het zou ook wel moeilijk worden als hij zijn eigen schuurtje niet mag slopen omdat jij het zo'n mooi schuurtje vind

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:11
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
[...]

Dan wordt de (vermoedelijke) halfsteense binnenmuur van die andere buur na het slopen ineens een buitenmuur ? Dat lijkt me dan voor die buren ook geen pretje met betrekking tot vochtdoorslag/isolatie...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:38:
@Chefferson Kun je eens een plaatje posten met de volledige situatie (hele wijk / straat). Met die link welke ik zojuist aanhaalde kun je zo'n plaatje mooi maken inclusief bebouwing en grenzen... ;)

Het klinkt nu in ieder geval al als 'iets' wat niet zomaar even zonder (vergunning) aanvraag bij het omgevingsloket mag gaan gebeuren (lees: er is Meldplicht).
Bij deze. De schuren heb ik op de kaart getekend, staan niet onder bebouwing. De x markeert de schuur in kwestie.

[ Voor 13% gewijzigd door Chefferson op 18-05-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:17
Waarom buurman een stenen schuur sloopt om een houten terug te bouwen moet je hem maar eens vragen. Niets mis met hout maar ik zou het zo laten. Je zou hem kunnen vragen die muur aan jouw kant te laten staan maar dat kan lastig zijn omdat de muur dan waarschijnlijk instabiel wordt. Met wat aanpassingen is dat wel op te lossen. Het kost buurman circa 10 cm. Dat is ook een beetje afhankelijk van de fundering. Tegenwoordig ligt er vaak een betonplaat, eventueel op palen. Vroegûh zal dat niet zo gemaakt zijn. Als buurman hout gewoon mooier vindt kan hij zijn schuur ook voorzien van rabat delen als gevelbekleding. Bespaart hem een hoop werk en centen. Gaat ook nog een leuke worden met dat doorlopende dak dat weer hersteld moet worden.

Je zou hem er op kunnen wijzen dat je hebt meebetaald aan het onderhoud. Je zou kunnen proberen een gesprek te hebben met buurman zonder meteen allerhande Rijdende Rechter scenario’s in gedachten te hebben.

Als de stenen er netjes uitkomen kun je daarmee een nieuwe muur metselen, misschien heb je genoeg voor de hele lengte van jouw tuin + lekker hoog. Hoeft buurman geen container te betalen.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:11
Dat is zijn achtererfgebied en in principe vergunningsvrij te slopen. Ik denk dat je een houten blokhut met veranda ervoor terugkrijgt, zoals nu in de mode is. Dan is een stenen muur wat minder knuffelbaar dan een houten exemplaar. Perceel 6505 heeft geen berging, want garage, dus het zal een solitaire berging zijn.

Hier kan je weinig tegen doen. Je kan enkel vragen of hij de muur niet als achterwand voor zijn berging wil gebruiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Maar mag de buurman wel zomaar weerbouwen op de erfgrens? Vergunningsvrij moet je op (uit mijn hoofd) op 0,5m van de erfgrens af blijven.

Heeft TS natuurlijk niks aan. Wil hij het netjes hebben dan moet hij wat aan zijn kant van de scheiding neer gaan zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door blitzkrieg op 18-05-2020 16:30 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Zo te zien gebruik jij nog een stukje van zijn grond en de twee buren ernaast. Is dat overpad?
Wel een extra reden om vriendjes te blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
blitzkrieg schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:29:
Maar mag de buurman wel zomaar weerbouwen op de erfgrens? Vergunningsvrij moet je op (uit mijn hoofd) op 0,5m van de erfgrens af blijven.

Heeft TS natuurlijk niks aan. Wil hij het netjes hebben dan moet hij wat aan zijn kant van de scheiding neer gaan zetten.
Nee hoor, dan zou je voor elke schutting een vergunning aan moeten vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
En de buren van perceel 6505 hebben ook geen schuur (meer). Wat staat daar tegen jouw tuin? Kan je dat aan jouw kant op dezelfde manier oplossen?

Als ik het goed zie op Google Maps zijn er in die wijk meer huizen die geen schuur (meer) hebben en een andere oplossing. Qua vergunning oid zal het dus sowieso geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Señor Sjon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:25:
Dat is zijn achtererfgebied en in principe vergunningsvrij te slopen. Ik denk dat je een houten blokhut met veranda ervoor terugkrijgt, zoals nu in de mode is. Dan is een stenen muur wat minder knuffelbaar dan een houten exemplaar. Perceel 6505 heeft geen berging, want garage, dus het zal een solitaire berging zijn.

Hier kan je weinig tegen doen. Je kan enkel vragen of hij de muur niet als achterwand voor zijn berging wil gebruiken.
Vandaar dat ik dat 'simpele' plaatje even wilde hebben. Als de achterbuurman vervolgens iets nieuws neer wenst te gaan zetten dan mag 'ie alsnog via 't omgevingsloket tenzij 't 'hokje' niet groter dat 1x2 Mtr. oppervlakte gaat worden én daarbij niet hoger dan 1 Mtr. hoog wordt. Alles onder het mom van 'meldplicht'
Señor Sjon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Nee hoor, dan zou je voor elke schutting een vergunning aan moeten vragen. ;)
Een schutting mag je meestal zónder vergunning / aanvraag zetten tót een hoogte van 1,80Mtr.

@Chefferson Je had dat plaatje ook mogen maken zónder de kadastrale nummers te vermelden. Ook dat is een aparte 'laag' in de kaarten set welke je afzonderlijk moet/mag selecteren :+

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 18-05-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:07

3DDude

I void warranty's

[...]

En dat, is dan weer niet jouw probleem >:)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Vandaar dat ik dat 'simpele' plaatje even wilde hebben. Als de achterbuurman vervolgens iets nieuws neer wenst te gaan zetten dan mag 'ie alsnog via 't omgevingsloket tenzij 't 'hokje' niet groter dat 1x2 Mtr. oppervlakte gaat worden én daarbij niet hoger dan 1 Mtr. hoog wordt. Alles onder het mom van 'meldplicht'

[...]

Een schutting mag je meestal zónder vergunning / aanvraag zetten tót een hoogte van 1,80Mtr.

@Chefferson Je had dat plaatje ook mogen maken zónder de kadastrale nummers te vermelden. Ook dat is een aparte 'laag' in de kaarten set welke je afzonderlijk moet/mag selecteren :+
Hoe kom je erbij?
De meeste erfafscheidingen zijn 2 meter hoog en dan op de erfgrens gezamenlijk of tegen de erfgrens afzonderlijk. Ik heb nog nooit gehoord dat daar een vergunning voor nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Vaak mag de ergafscheiding maar maximaaal 2 meter hoog zijn. Dit wordt volgens mij per gemeente bepaald (en vaak nog afhankelijk van of deze voor- of achter het huis staat)
Dus als de buren wel een hogere schuur (mogen) zetten, dan kan TS hier niet zomaar een even hoge muur naast zetten.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 224360 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:35:
[...]

Hoe kom je erbij?
De meeste erfafscheidingen zijn 2 meter hoog en dan op de erfgrens gezamenlijk of tegen de erfgrens afzonderlijk. Ik heb nog nooit gehoord dat daar een vergunning voor nodig zou zijn.
Dat jij er nog nooit van gehoord hebt wil helaas niet zeggen dat er geen regels zijn waar je jezelf aan dient te gaan houden. Kijk maar eens op de overheid site van het omgevingsloket en klik daar even wat rond.

Je kunt ook alléén uitgaan van de landelijke documentatie aangaande vergunningsvrij bouwen maar als je het protocol volgt dan kom je automatisch uit bij de site van het omgevingsloket waar ook met de plaatselijke verordeningen rekening gehouden gaat worden.

P.S. Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe garage op m'n eigen perceel (achtererf) gezet en heb daar ook een sondering voor moeten laten uitvoeren. Volgens de landelijke site mocht ik gewoon gaan bouwen zónder iets aan te vragen....

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 18-05-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:52:
[...]

Dat jij er nog nooit van gehoord hebt wil helaas niet zeggen dat er geen regels zijn waar je jezelf aan dient te gaan houden. Kijk maar eens op de overheid site van het omgevingsloket en klik daar even wat rond.

Je kunt ook alléén uitgaan van de landelijke documentatie aangaande vergunningsvrij bouwen maar als je het protocol volgt dan kom je automatisch uit bij de site van het omgevingsloket waar ook met de plaatselijke verordeningen rekening gehouden gaat worden.

P.S. Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe garage op m'n eigen perceel (achtererf) gezet en heb daar ook een sondering voor moeten laten uitvoeren. Volgens de landelijke site mocht ik gewoon gaan bouwen zónder iets aan te vragen....
Uit je eigen bron, 2 meter dus:
" Ook als de afscheiding hoger is dan 1 meter
maar niet hoger dan 2 meter kunt u deze zonder omgevingsvergunning plaatsten. De afscheiding moet dan wel aan de volgende
voorwaarden voldoen:
1. U bouwt op een erf of perceel waarop al een gebouw staat;
2. De afscheiding staat achter de voorgevelrooilijn1
;
3. De afscheiding staat op meer dan 1 meter afstand van de weg of het
openbaar groen. Deze voorwaarde geldt niet als voor de locatie
waar u woont, voor afscheidingen geen eisen gelden met betrekking tot welstand. Uw gemeente kan u hierover meer vertellen."

Nagenoeg altijd vergunningsvrij tot 2 meter dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die laatste woordjes: "Uw gemeente kan u hierover meer vertellen."... Daarin zit 'm juist de crux.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 18-05-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Chefferson spreek hem aan en zeg dat je die 500,- die je besteed hebt niet zo tof te vinden dat hij dit omver haalt... kleine compensatie zou je wel waarderen .. dit hoeft niet in geld maar bv jou tegemoet komen is al prettig

Als je "kwaad" wilt, kan je eisen dat zijn bouwwerk 20cm ofzo van je erfgrond af staat,

ik zou gewoon een brief in de bus doen EN aangetekend versturen .. dat jij vernomen hebt van zijn bouwplannen en dat je zonder goed gesprek & bak koffie niet gedient bent van bouwwerken direct op of aan de erfgrens ..
Als hij jou tegemoet komt met bv eis A,B en C (geef hem de ruimte) en dit vooraf met jou afspreekt en gezamelijk dit op papier zet met een handtekening van beide .. probleem solved .

Kortom het hoeft niet hooglopend te zijn/aanvallend maar (die 500,- was jou keuze en niet die van hem) hij stemt alleen maar in) .. alleen door te slopen/verbouwen maakt hij het zichzelf wel "lastiger"

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:26:
Als je "kwaad" wilt, kan je eisen dat zijn bouwwerk 20cm ofzo van je erfgrond af staat,
Er valt niets te eisen, buurman mag bouwen op zijn perceel waar hij wil, ook al is het 1cm van de erfgrens.
Ik zou gewoon een brief in de bus doen EN aangetekend versturen
Als je doel is alle meewerkendheid van de buurman te doen laten verdwijnen is dat een goed idee ja
.. dat jij vernomen hebt van zijn bouwplannen en dat je zonder goed gesprek & bak koffie niet gedient (sic) bent van bouwwerken direct op of aan de erfgrens ..
Juridisch een erg sterk argument, "ik ben er niet van gediend" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:05:
Die laatste woordjes: "Uw gemeente kan u hierover meer vertellen."... Daarin zit 'm juist de crux.
Ja sterke poging, maar dat geldt alleen voor puntje 3 en is dus niet zo relevant en heeft tevens niks met de 1,80m te maken die jij neerzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Djordjo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:59:
[...]
Er valt niets te eisen, buurman mag bouwen op zijn perceel waar hij wil, ook al is het 1cm van de erfgrens.
Daar valt nog wel wat over te "twisten" ..

Mijn buren mogen niet zomaar iets ophangen aan mijn muur ..maar ik mag niet zomaar in hun tuin komen om dit te controleren .. of ze van de muur een gatenkaas maken.

en of het een onderdeel v.d woning is, of niet maakt ook uit en een schuur lijkt me dat niet.

En als je mijn land betreed zonder toestemming ben je in overtreding.

wat je bouwt en waar je bouwt zijn dus dingen die wel aan regels zijn gebonden.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 18-05-2020 20:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:30
@Chefferson spreek hem aan en zeg dat je die 500,- die je besteed hebt niet zo tof te vinden dat hij dit omver haalt... kleine compensatie zou je wel waarderen .. dit hoeft niet in geld maar bv jou tegemoet komen is al prettig

ik zou gewoon een brief in de bus doen EN aangetekend versturen .. dat jij vernomen hebt van zijn bouwplannen en dat je zonder goed gesprek & bak koffie niet gedient bent van bouwwerken direct op of aan de erfgrens ..
Als hij jou tegemoet komt met bv eis A,B en C (geef hem de ruimte) en dit vooraf met jou afspreekt en gezamelijk dit op papier zet met een handtekening van beide .. probleem solved .

Kortom het hoeft niet hooglopend te zijn/aanvallend maar (die 500,- was jou keuze en niet die van hem) hij stemt alleen maar in) .. alleen door te slopen/verbouwen maakt hij het zichzelf wel "lastiger"
Slechtste advies staat hierboven. Als je iets liever niet wilt is het gedoe met je buren.

Been there done that :P

Wat ik niet snap: de schuur staat op zijn grond maar jij betaalt mee aan zijn voegwerk? :S
Waarom precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ID-College schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:11:
Slechtste advies staat hierboven.
Dus jij gaat vol in de aanval ? meteen politie en met advocaten ? 8)7 en dat noem je goed advies ?

* vso schud zijn hoofd.

Waar is de wereld gebleven om even te spreken met elkaar en afspraken z/w zodat er later geen ruzie over kan ontstaan ?

blij dat ik betere verstandhouding heb met de buren, we drinken gezellig biertjes en kids plonzen in zwembad/trampoline er op los :) en bij feestjes waarschuwen ze ons :)

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 18-05-2020 21:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:45:
[...]

[...]

Ik zou het besluit vergunningsvrije werken nog eens lezen. Dat is landelijk beleid. Je mag effectief tot 3 meter hoog maken met een plat dak naast de buurman. Zie: https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk

Daarin staat:
b. Op een afstand van meer dan 4 meter van het hoofdgebouw
Bijbehorende bouwwerken verder dan 4 meter van het oorspronkelijk hoofdgebouw mogen altijd
3 meter hoog zijn. Indien u hoger gaat bouwen dan 3 meter, gelden specifieke eisen voor de dakvorm en 
de bouwhoogte ten opzichte van naburige percelen om te voorkomen dat daar te veel zonlicht wordt
weggenomen. Hierbij geldt dat het dak tenminste twee schuine dakvlakken moet krijgen. De dakvoet
(het laagste punt van het schuine dak) mag niet hoger zijn dan 3 meter. De hellingshoek van de dak-
vlakken mag niet meer zijn dan 55°. De hoogte van de daknok mag in ieder geval maximaal 5 meter hoog
zijn, en wordt verder in hoogte begrensd volgens de formule: (afstand daknok tot de perceelsgrens
[m] x 0,47) + 3= maximale daknokhoogte [m].
en
Voldoet uw bouwplan aan de voorwaarden voor vergunningvrij bouwen, dan kunt u zonder omgevingsver-
gunning bouwen. De regels uit het bestemmingsplan zijn in dat geval niet van toepassing.
Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:05:
De gemeente mag niet strenger eisen dan de rijksoverheid, er is een rangorde in wetgeving. ;)
Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:52:
[...]

Het vergunningsvrij bouwen is niet regelvrij bouwen. Bouwbesluit is nog steeds van toepassing en je moet dus nog steeds aan de constructieve veiligheid voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Kun je niet over de gehele lengte van je tuin dezelfde afwerking maken. Dwz rabat delen, dan is het een geheel en wen je er sneller aan.
Een beetje ‘if you cant beat m...’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je buurman in zijn recht staat, maar jij graag een andere uitwerking ziet: bied hem aan een mandelige muur te laten metselen (zodat hij in het vervolg ook deelt in de kosten van het onderhoud). De kosten van de rabat schutting draagt hij bij, en jij de rest. Volgens Google kost rabat 90 euro per meter breedte (1,80 hoog) en een muur 180 euro per meter (100 euro per m2; vast exclusief fundering).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:31
En in het verlengde van de vorige opmerking.. je kunt natuurlijk ook voorstellen de muur in een passende kleur te verven. Je legt er zelf een grindstrookje voor en klaar is kees.

Over het algemeen kan er trouwens best wat in overleg hoor. Dus stap op hem af en kaart het gewoon nog eens aan.

Dit voorbeeldje vond ik via google: http://nijlandoverkappingen.nl/werk/zweeds-rabat/

Succes ermee! En zorg ervoor dat het je allemaal niet te veel energie kost. Er zijn belangrijkere dingen in het leven (al zijn dit wel de leukste topics :P)

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05

RedFox

Heb je een OV ofzo?

vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Dus jij gaat vol in de aanval ? meteen politie en met advocaten ? 8)7 en dat noem je goed advies ?

* vso schud zijn hoofd.

Waar is de wereld gebleven om even te spreken met elkaar en afspraken z/w zodat er later geen ruzie over kan ontstaan ?

blij dat ik betere verstandhouding heb met de buren, we drinken gezellig biertjes en kids plonzen in zwembad/trampoline er op los :) en bij feestjes waarschuwen ze ons :)
Uhm volgens mij ben jij degene die begint met een aangetekende brief en compensatie? Als buurman zou ik dat niet heel erg waarderen, wat is er mis met even aanbellen?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RedFox schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:30:
[...]

Uhm volgens mij ben jij degene die begint met een aangetekende brief en compensatie? Als buurman zou ik dat niet heel erg waarderen, wat is er mis met even aanbellen?
ik begin letterlijk met "spreek hem aan" ..

ik zou niet waarderen als ik 500,- voor mijn uitzicht investeer en 2 jaar later het weggegooid geld blijkt te zijn.. Dan had ik liever 50,- aan verf besteed.

En nee je kan niet eisen dat hij 500,- terug betaald maar compensatie kan ook door een flesje wijn/kratje bier oid .. (sorry met bloemetje zeg maar)

Mijn buren krijgen netjes een brief in de deur ruim van te voren over de geplande werkzaamheden .. met Exact wat er gaat gebeuren ..

En ik maak een afspraak met de buurman z/w, bv toen ik van zijn erf gebruik mocht maken en achteraf + tijdens een biertje .. dit omdat als er schade/oneinigheid is de instanties mogen matten en wij met een biertje verder bbq-en ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:02
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:04:
[...]

ik begin letterlijk met "spreek hem aan" ..

ik zou niet waarderen als ik 500,- voor mijn uitzicht investeer en 2 jaar later het weggegooid geld blijkt te zijn.. Dan had ik liever 50,- aan verf besteed.

En nee je kan niet eisen dat hij 500,- terug betaald maar compensatie kan ook door een flesje wijn/kratje bier oid .. (sorry met bloemetje zeg maar)

Mijn buren krijgen netjes een brief in de deur ruim van te voren over de geplande werkzaamheden .. met Exact wat er gaat gebeuren ..

En ik maak een afspraak met de buurman z/w, bv toen ik van zijn erf gebruik mocht maken en achteraf + tijdens een biertje .. dit omdat als er schade/oneinigheid is de instanties mogen matten en wij met een biertje verder bbq-en ..
Als je de TS had gelezen, dan wist je dat er nieuwe mensen wonen, die het eea willen afbreken en naar eigen believen willen bouwen.
Zij hebben totaal geen rekening te houden wat jij met je oude buren had afgesproken. Laat staan om met ‘vergoeding’ of wat dan ook te komen 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Altijd mooi hoe als de tweaker iets wil verbouwen de buren niet zo moeilijk moeten doen, maar als de buren iets willen verbouwen er allerlei excuses worden bedacht waarom dat niet zou mogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tartarus schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:07:
[...]

Als je de TS had gelezen, dan wist je dat er nieuwe mensen wonen, die het eea willen afbreken en naar eigen believen willen bouwen.
Zij hebben totaal geen rekening te houden wat jij met je oude buren had afgesproken. Laat staan om met ‘vergoeding’ of wat dan ook te komen 8)7
Zucht .. sorry met een bloemetje hoeft niet omdat je nieuw ben ?

En afspraken maken zeker als je nieuw bent is des te belangrijker ..

Tja vanalles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:32:
[...]

Als jij mijn buurman zou zijn zou ik me echt verzuchten want ik ben blijkbaar naast de dorpsgek terechtgekomen...
@Cheffersonik zou gewoon een brief in de bus doen EN aangetekend versturen
Ah, mooi je zet de toon meteen al goed door het ook aangetekend te versturen.
.. dat jij vernomen hebt van zijn bouwplannen en dat je zonder goed gesprek & bak koffie niet gedient bent van bouwwerken direct op of aan de erfgrens ..
En je verergert je net gezette toonnog even door aan te geven waar jij niet van gedient bent...
Weet je waar de gemiddelde NL'er niet van gediend is?
Een buurman die :
- Een tegemoetkoming gaat vragen voor iets waar ik niets mee te maken heb
- Brieven in de bus EN aangetekend gaat versturen
- Waarin staat waar de buurman niet van gediend is ook al heeft hij er niets mee te maken.
eis A : Jij betaalt mij 1000 euro als tegemoetkoming voor je rare gedrag
eis B : Bij elk toekomstig soortgelijk raar gedrag betaal jij weer 1000 euro (door mij te bepalen)
eis C : Houd je kop over zaken die je niets aangaan

Jouw strategie is echt de perfecte om eeuwige burenruzie te ontketenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:02
[...]

Klopt.
De nieuwe buurman hoeft zich niet te excuseren voor iets wat op zijn eigen grond staat.
Hij heeft er ook geen boodschap aan dat jij destijds met je oude buurmans er een X bedrag aan hebt uitgegeven omdat jij dat wilde.
Strikt gezien hoeft de nieuwe buurman niet eens te vertellen dat die schuur plat gaat en vervangen gaat worden. Dat deed hij alleen uit courtesy. Wat hij zelf doet met zijn schuur op zijn grond is aan hem.
Gelukkig zijn er wel mensen in dit topic die het met me eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Ik zou in ieder geval even met de buren bespreken waar ze nieuwe schuur precies gaan plaatsen? Ze mogen 'm namelijk tot aan de erfgrens plaatsen. Mocht jij het niet mooi vinden en er een schutting/hek/muur voor wilt zetten dan kan dat uitdagingen voor jou betekenen.

De buurman staat in z'n recht, hij zal een sloopmelding moeten doen en die zal waarschijnlijk zo worden goedgekeurd (misschien wat asbest onderzoeken nodig). Dat jij 500 euro hebt betaald voor onderhoud aan iemand anders eigendom staat hier los van, tenzij je vorige buurman hierover iets in het koopcontract heeft laten opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:01:
[...]

quote's verbouwen .. ;w
Tja wellicht dat je eens kan proberen uit te leggen wat er verbouwd is aan die quote's, want of de software doet iets raars, of het zijn gewoon rechtstreekse quotes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tartarus schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:11:
[...]

Klopt.
De nieuwe buurman hoeft zich niet te excuseren voor iets wat op zijn eigen grond staat.
Hij heeft er ook geen boodschap aan dat jij destijds met je oude buurmans er een X bedrag aan hebt uitgegeven omdat jij dat wilde.
Strikt gezien hoeft de nieuwe buurman niet eens te vertellen dat die schuur plat gaat en vervangen gaat worden. Dat deed hij alleen uit courtesy. Wat hij zelf doet met zijn schuur op zijn grond is aan hem.
Gelukkig zijn er wel mensen in dit topic die het met me eens zijn.
@theHoff was me voor en beslaat 90%

Zolang jij niet overlast veroorzaakt, erf betreet oid hoef je inderdaad niks (strikt) maar als het op je erfgrens staat lijkt me dat erg lastig worden.

Ik vind het nogal vreemd dat je moeilijk doet over een "gebaar" als mijn buurman aan mijn schuur (20cm van zijn hek) graag verlichting op wil hangen ofzo dan hang ik een paar haken op .. met het verzoek het te beperken tot hanglamp/hangplant .. hij blij ik blij ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:19:
[...]
Zolang jij niet overlast veroorzaakt, erf betreet oid hoef je inderdaad niks (strikt) maar als het op je erfgrens staat lijkt me dat erg lastig worden.
Ehm, je bent bekend met het feit dat jij hem toegang tot jouw erf moet verlenen om onderhoud aan de schuur te verrichten...
Ik vind het nogal vreemd dat je moeilijk doet over een "gebaar" als mijn buurman aan mijn schuur (20cm van zijn hek) graag verlichting op wil hangen ofzo dan hang ik een paar haken op .. met het verzoek het te beperken tot hanglamp/hangplant .. hij blij ik blij ..
Ehm, verkeerde topic denk ik ofzo... Het heeft hier niets te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:35
Misschien een betonnen schutting geen onderhoud en ziet er uit als stenen.

https://schutting33.nl/be...eton-schutting-slate.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-04 11:03

Bozevkwa

The Falcons have landed

Ik zou zeggen: help de buurman met afbreken van zijn schuur, Probeer zoveel mogelijk stenen intact uit de muur die aan jouw erfgrenst te halen. En gebruik die stenen om een nieuw muurtje neer te zetten op je eigen erf. Dan houd je dezelfde stijl erfscheiding die aansluit bij de bestaande muur. En de buurman heeft minder voor kosten het afvoeren van het bestaande schuurtje.

Lijkt mij een win-win situatie.

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chefferson
Bedankt voor alle reacties. Ik heb de betreffende persoon een bericht gestuurd (had nog niet gereageerd).
Daarin vermeld dat ik zijn bedoelingen begrijp (hij heeft zijn huis ook fantastisch opgeknapt, jaren 70 woning), maar dat ik er ook wel een beetje van baal. Strakke muur, estetisch mooi (gang van 2 dezelfde muren) en mijn investering. Hij komt vanavond even langs.

Keep you guys posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@Will_M sorry dat ik het zeg, maar het is overduidelijk dat je geen kaas hebt gegeten van de regelgeving en gevalletje klok horen luiden...
Er klopt niet veel van je advies.

En de kaart van het kadaster waar je naar verwijst: het kadaster zet de feitelijke situatie op kaart. Niet of iets is toegestaan. Gemeenten werken met een eigen kaart. Kan dus goed zijn dat het kadaster een bijgebouw heeft getekend waar de gemeente niks van weet. Die twee wisselen geen informatie uit.

Er is geen meldplicht voor bouwen onder het huidige stelsel. Wel voor sloop, maar dat is alleen als er asbest op logt of meer dan 10 m3 afval vrijkomt. Bij een melding zit geen goedkeuring op de sloopwerkzaamheden, alleen een check of het slopen volgens de regels gebeurt.
Als het niet weg zou mogen, zou het een monument moeten zijn.
Slopen of bouwen aan of bij een monument is nooit vergunningvrij.

@Breezers het bestemmingsplan zegt nooit dat een gebouw niet gesloopt mag worden, behalve als het karakteristieke bebouwing of een monument is. Dan geeft het aan dat er een vergunning nodig is, en wordt beoordeeld of het weg mag. Maar sinds 2010 is het in de Wabo opgenomen (daarvoor in andere regelgeving) dat er niks vergunningvrij mag bij een monument, dus dan is het dubbel op geregeld.
Een herbouwplicht heb ik nog nooit gezien in een bestemmingsplan..

@Chefferson de beste oplossing voor jou lijkt me om er wat tegen aan te zetten. Dat hij niet meer bij zijn schuur kan is dan vervelend voor hem, maar jij mag op eigen grond een erfafscheiding zetten. Hetzelfde als in het merendeel van Nederland, dat de schutting eerst staat en later het bijgebouw wordt gebouwd. Als het kan ventileren is er overigens weinig onderhoud nodig aan die kant van het schuurtje.
Of vragen of de buitenste muur mag blijven staan tot een hoogte van 2,0m.

Hij mag gewoon slopen, en als hij nog bouwmogelijkheden obv vergunningvrij bouwen of het bestemmingsplan heeft, mag hij ook een nieuwe schuur bouwen.

Succes met je gesprek vanavond. De tip van Bozevkwa is ook een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:14
Andere opties:

- Hij wil een houtenschuur met rabat delen.
Muur (of alles) laten staan en hout er tegen aan timmeren? hoeft hij ook geen geld uit te geven aan de constructie, enkel plank afwerking

- Vraag hem jou zijde geen rabatdelen, maar met vlakke planken te betimmeren. Dan kun je er later makkelijker materialen tegen bevestigen. Hij ziet er toch niets van en het werkt sneller voor hem

- Gebruik zijn stenen om opnieuw de muur op te metselen. Hoef je ook geen stenen te kopen,wat een grote kostenpost is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:48

PB-powell

Mr. Laziness

@Chefferson goed dat je het gesprek aangaat, dat is de enige manier op jouw kant van het verhaal te laten horen. Hopelijk voor jou denkt je buurman mee, maar hij is tot niets verplicht ten aanzien van jou tegemoetkomen oid.

Maar dit is typisch zo'n tweakers topic die altijd vanuit de TS wordt benaderd. Voor hetzelfde geldt opent zijn buurman een topic 'Ik wil mijn schuur die volledig op mijn erf staat slopen voor een schutting, maar de buren doen moeilijk en dreigen met vergunningen en lastig doen'. Iedereen zou dan reageren 'het is jouw grond, dus doe wat je wil'. Iedereen wilt altijd dat men graag rekening met elkaar houdt, zolang dat maar in mijn voordeel is.
Ga eerst met elkaar praten, en soms is de uitkomst niet in jouw voordeel, soms wel. Maar andersom geldt dat ook, niemand vind het fijn als de plannen die je hebt in je tuin worden geblokkeerd door buren die iets zien veranderen in hun aanzicht.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
PB-powell schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:29:
@Chefferson goed dat je het gesprek aangaat, dat is de enige manier op jouw kant van het verhaal te laten horen. Hopelijk voor jou denkt je buurman mee, maar hij is tot niets verplicht ten aanzien van jou tegemoetkomen oid.

Maar dit is typisch zo'n tweakers topic die altijd vanuit de TS wordt benaderd. Voor hetzelfde geldt opent zijn buurman een topic 'Ik wil mijn schuur die volledig op mijn erf staat slopen voor een schutting, maar de buren doen moeilijk en dreigen met vergunningen en lastig doen'. Iedereen zou dan reageren 'het is jouw grond, dus doe wat je wil'. Iedereen wilt altijd dat men graag rekening met elkaar houdt, zolang dat maar in mijn voordeel is.
Ga eerst met elkaar praten, en soms is de uitkomst niet in jouw voordeel, soms wel. Maar andersom geldt dat ook, niemand vind het fijn als de plannen die je hebt in je tuin worden geblokkeerd door buren die iets zien veranderen in hun aanzicht.
Bedankt. Ik ben dan ook degene die het topic start. Ergens weet ik nu eigenlijk ook niet wat ik wil bereiken. We hebben een leuke gezellige buurt en dat wil ik zo houden. Ik zal dan ook zeker niet gaan dreigen met vergunningsplicht of de boel proberen te saboteren. Ondanks dat de buren van de "tegenpartij" ook zeker niet content zijn met de situatie.

Ik denk dat het met name de frustratie is van hetgeen wij zelf aan die zijde hebben gedaan om alles mooi te maken (de vorige bewoners hebben ons huis aardig naar de %$^#^# geholpen). Alles klaar en dan dit.

In ieder geval bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:53

mwa

Droefsnoet schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:25:
Altijd mooi hoe als de tweaker iets wil verbouwen de buren niet zo moeilijk moeten doen, maar als de buren iets willen verbouwen er allerlei excuses worden bedacht waarom dat niet zou mogen :P
Ik hoop dan ook zo dat de buurman ook een Tweaker is en een topic plaatst >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
mwa schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Ik hoop dan ook zo dat de buurman ook een Tweaker is en een topic plaatst >:)
Ben ik niet helemaal met je eens. Het overgrote deel geeft toch juist aan dat degene die gaat bouwen het volste recht heeft om zijn gang te gaan? Wat ook zo is.

[ Voor 4% gewijzigd door Chefferson op 19-05-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:07

Mwah. Het is belangrijk om on speaking terms te blijven. Dat is alles, het is onzin om te buigen naar alle bestaande afspraken van bestaande bewoners. Overigens ontstaan de meeste conflicten juist als er ergens nieuwe mensen komen wonen... Waarbij de nieuwe mensen wel aanleiding zijn, maar zelden tot nooit de oorzaak. De oorzaak zijn bestaande bewoners die onderling allerlei rechten en plichten hebben uitgevochten, waar de nieuwe mensen schijt aan hebben. Zoals "eigen" parkeerplaatsen, gebruik maken van bepaalde constructies, etc. Het is handig je van bepaalde gebruiken op de hoogte te stellen, maar je hoeft echt niet alles klakkeloos te accepteren. Bij mijn ouders gezien paar jaar terug, buren mochten op het eigen terrein van de vorige bewoners hun auto parkeren. Dat leverde wat boze blikken en verhitte reacties op toen aangegeven werd dat sinds een maand het huis van mijn ouders was en dat we graag wilden dat er in het vervolg niet meer geparkeerd zou worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 19-05-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Pizza_Boom schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:56:
[...]
Mwah. Het is belangrijk om on speaking terms te blijven. Dat is alles, het is onzin om te buigen naar alle bestaande afspraken van bestaande bewoners. Overigens ontstaan de meeste conflicten juist als er ergens nieuwe mensen komen wonen... Waarbij de nieuwe mensen wel aanleiding zijn, maar zelden tot nooit de oorzaak. De oorzaak zijn bestaande bewoners die onderling allerlei rechten en plichten hebben uitgevochten, waar de nieuwe mensen schijt aan hebben. Zoals "eigen" parkeerplaatsen, gebruik maken van bepaalde constructies, etc. Het is handig je van bepaalde gebruiken op de hoogte te stellen, maar je hoeft echt niet alles klakkeloos te accepteren. Bij mijn ouders gezien paar jaar terug, buren mochten op het eigen terrein van de vorige bewoners hun auto parkeren. Dat leverde wat boze blikken en verhitte reacties op toen aangegeven werd dat sinds een maand het huis van mijn ouders was en dat we graag wilden dat er in het vervolg niet meer geparkeerd zou worden.
Dit is inderdaad exact het geval. Deze buurt bestaat voornamelijk uit voormalige huurwoningen. Een aantal hier van is verkocht (zo ook het onze). De huidige bewoners van de huurhuizen zijn allen op leeftijd. Op het moment dat die verhuizen of overlijden zijn er de laatste jaren jonge gezinnen ingekomen. De uitbouwen/dakkapellen en overige projecten schieten als paddestoelen de grond uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pizza_Boom schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:56:
[...]
Dat is ook de insteek, je hoeft niet klakkenloos alles te accepteren maar je moet je ook afvragen winst vs verlies.

Tja je verhaal van je ouders is niet compleet of ook wel "vreemd", waarom verhitte discussies ?
Beste buurman als jij bewijst dat het land openbaar/van jou is betaal ik je 50% tot 100% terug, regel iemand van het kadaster .. Dit wil ik best op papier zetten als "belofte" en klaar ben je met de discussie toch ? en laten we vooral een biertje nu drinken en als iemand komt meten doen we er nog 1 oid ..

En zolang je ouders het niet gebruiken, kan je best "toestaan" dat hij er parkeert .. maar als er morgen een hek staat moet hij niet piepen .. zolang je duidelijk maakt dat "gebruik" niet betekend dat hij rechten & plichten zoals dat wettelijk moet mag ontlenen.. bv als er schade onstaat terwijl hij geparkeerd is op je ouders terrein zijn je ouders "verantwoordelijk" ..

Maar ja hier in de randstad is elke mm "winst" .. bv wij hebben een "achterpad" staat niet in het kadaster en ik "mag" mijn schuur bv 50cm naar achteren plaatsen .. maar dat komt bv de gezelligheid niet ten goede .. en die 3,5 vierkante meter is het mij niet waard om "ruzie' over te maken, eigenlijk is het "veiliger" omdat je een vlucht weg hebt bij brand.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:07
vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:35:
[...]

Dat is ook de insteek, je hoeft niet klakkenloos alles te accepteren maar je moet je ook afvragen winst vs verlies.

Tja je verhaal van je ouders is niet compleet of ook wel "vreemd", waarom verhitte discussies ?
Beste buurman als jij bewijst dat het land openbaar/van jou is betaal ik je 50% tot 100% terug, regel iemand van het kadaster .. Dit wil ik best op papier zetten als "belofte" en klaar ben je met de discussie toch ? en laten we vooral een biertje nu drinken en als iemand komt meten doen we er nog 1 oid ..

En zolang je ouders het niet gebruiken, kan je best "toestaan" dat hij er parkeert .. maar als er morgen een hek staat moet hij niet piepen .. zolang je duidelijk maakt dat "gebruik" niet betekend dat hij rechten & plichten zoals dat wettelijk moet mag ontlenen.. bv als er schade onstaat terwijl hij geparkeerd is op je ouders terrein zijn je ouders "verantwoordelijk" ..

Maar ja hier in de randstad is elke mm "winst" .. bv wij hebben een "achterpad" staat niet in het kadaster en ik "mag" mijn schuur bv 50cm naar achteren plaatsen .. maar dat komt bv de gezelligheid niet ten goede .. en die 3,5 vierkante meter is het mij niet waard om "ruzie' over te maken, eigenlijk is het "veiliger" omdat je een vlucht weg hebt bij brand.
Omdat zij vonden dat wij het niet gebruikten. Het was letterlijk een parkeerhaven in de tuin, gewoon een inham, die op gegeven moment in onbruik is geraakt, waarna buren toestemming kregen daar hun auto te parkeren. Originele bestemmingsplan was ook niet parkeren, maar dat werd, door omstandigheden, gedoogd door de gemeente (lang verhaal). Maarja, als je aan het verbouwen bent, is het knap lastig als je telkens moet leuren voor een auto die in de weg staat, kost dat veel tijd, dus die kon gewoon 5 meter verder staan op de openbare weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@vso Achterpaden staan vrijwel nooit in het kadaster, het staat in de akte van levering. Anders moet je een extra perceel splitsen als ontwikkelaar voor het achterpad en dat is veel duurder + meer gezeik dan de percelen aan elkaar laten grenzen en per beding regelen dat er een recht van overpad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pizza_Boom schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:15:
[...]
Omdat zij vonden dat wij het niet gebruikten. Het was letterlijk een parkeerhaven in de tuin, gewoon een inham, die op gegeven moment in onbruik is geraakt, waarna buren toestemming kregen daar hun auto te parkeren. Originele bestemmingsplan was ook niet parkeren, maar dat werd, door omstandigheden, gedoogd door de gemeente (lang verhaal). Maarja, als je aan het verbouwen bent, is het knap lastig als je telkens moet leuren voor een auto die in de weg staat, kost dat veel tijd, dus die kon gewoon 5 meter verder staan op de openbare weg.
tja simpel toch ff aanbellen, wij gaan verbouwen en jullie auto staat in de weg .. ps volgens mij is dat mijn grond ? zo ja aub niet parkeren meer we kunnen op een later moment wel even verder praten over het gebruik ? ik ga weer verder met verbouwen .. voor nu niet parkeren ..

Nogmaals lijkt mij niet de meest moeilijke situatie, hebben ze een mening zou ik die graag z/w willen hebben mag eventueel samen met een redelijk "voorstel' bv grond kopen .. alles is bespreekbaar maar voor nu aub niet hinderen op mijn land.

ik lees liever 4 pagina's tekst dan een verhitte discussie voeren .. maar dit is mijn eigen mening

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Señor Sjon schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:16:
@vso Achterpaden staan vrijwel nooit in het kadaster, het staat in de akte van levering. Anders moet je een extra perceel splitsen als ontwikkelaar voor het achterpad en dat is veel duurder + meer gezeik dan de percelen aan elkaar laten grenzen en per beding regelen dat er een recht van overpad is.
kortom men maakt het zich er makkelijk van af .. door paar tientjes te beknibbelen? what else is new ?

zoals ik al zei, zal me eigenlijk roesten (lees vind het eerder een + dan een negatief iets) .. maar duidelijkheid scheelt vaak veel ergenis.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waren het maar een paar tientjes. Met een beetje pech 800 euro per woning. Met een project van 100 woningen toch serieus geld.

Pagina: 1