Vloerverwarming + CV-ketel: open of gesloten verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablamor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-01 10:58
Beste mede-Tweakers,

Wellicht staat het antwoord al ergens op het forum maar door de bomen zie ik het bos niet meer, daarom post ik deze (dummy) vraag: welk type verdeler het beste te gebruiken bij vloerverwarming met een CV-ketel?

Uitgangspositie is een goed geïsoleerd huis van 3 verdiepingen met elk 5 groepen (max lengte 100m), moderne modulerende CV-ketel, geen andere verwarmingsbronnen en alleen vloerverwarming (geen radiatoren of zo).

Bij een warmtepomp is de keuze meestal een gesloten verdeler zonder pomp omdat de WP een constante lage temperatuur aanlevert. Het wordt dan allemaal geregeld door de WP en er vindt geen bijmenging plaats.

Maar bij een CV-ketel lees ik verschillende verhalen/meningen. Daar zou een open verdeler met pomp en thermostaat wel nuttig kunnen zijn, bv. voor het reguleren van de aanvoertemperatuur en het bijmengen van het retourwater. Af en toe lees ik dat (sommige) CV-ketels gewoon teveel capaciteit hebben en eenvoudigweg geen lage temperaturen kan leveren. Enfin, wat is gebruikelijk te doen bij zo'n opstelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bij een CV-ketel is het wel gebruikelijk dat je een verdeler gebruikt die kan mengen.

Dat is voornamelijk om je vloer te beschermen. Als er te heet water in je vloer komt, dan kan je vloer gaan scheuren/werken. Het hangt een beetje van het materiaal van je vloer af, maar het advies is om nooit water warmer dan 50 graden je vloer in te laten stromen. (anderen houden 40 graden aan en de meeste verdelers met pomp hebben nog een maximaalthermostaat op 60 graden die dan de pomp uitgooit).

Als je je cv-ketel zo hebt ingesteld dat hij nooit water maakt dat boven de 40-45 graden komt kun je ook een verdeler zonder pomp gebruiken. Maar je loopt dus wel een risico: wat als je een keer een enthousiaste cv-monteur hebt die na de onderhoudsbeurt de maximale temperatuur weer vrolijk op 75 zet?
Denk ook na dat je zelf je instellingen misschien onder controle hebt, maar hoe zit dat als je je huis verkoopt?

Om het veilig en fool-proof te houden zou ik dan ook geval van een cv-ketel eigenlijk altijd een open verdeler met pomp aanraden.

Overigens zijn er op dit forum ook genoeg mensen te vinden met een warmtepomp en een open verdeler waar dat gewoon werkt. Ik zelf heb een cv-ketel en een open verdeler en heb mijn aanvoertemperatuur van de ketel afgelopen "winter" op 36 graden gehad. Winter daarvoor op 39 graden. Gaat prima met een open verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistijsen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 00:19
Ik heb zelf gekozen om een verdeler zonder pomp en zonder beveiliging rechtstreeks op de cv ketel aan te sluiten en de ketel te maximaliseren op 35graden cv aanvoer.
De bedoeling is straks over te stappen naar warmtepomp en nu te testen of het werkt.

Kan het je niet aanraden zonder beveiliging te werken!

Mijn ketel regelt doodleuk naar 45 graden, terwijl gevraagde setpoint op 35 graden staat en de maximale temp op 35 graden staat. (En nee de driewegklep is niet lek)

Als iemand weet waar dit aan kan liggen hoor ik het graag. Atag zelf heeft geen antwoorden 8)7

Atag E325C
Atag one, weersafhankelijk

Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik heb een open verdeler en verwarm op lage temperatuur met mijn CV-ketel (30 graden). Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry807
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-03 00:10
Wat voor diameter aanvoer vanuit de CV ketel naar de verdeler gebruiken jullie? Ik lees op verschillende forums dat de inwendige diameter minimaal 20mm moet zijn (bij een kunstof leiding) om drukverlies te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:18
Naast diameter zijn lengte en vooral het aantal 90o bochten en T-stukken belangrijk. Die laatsten geven per stuk een drukval-equivalent van meerdere meters leiding.
En essentieel is natuurlijk hoeveel kW je wilt overdragen en bij welke aanvoertemperatuur
Is allemaal prima te berekenen.

Maar als je er niet over na wilt denken, neem je een grotere diameter zoals die 20 mm :+
Pagina: 1