Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jkuip
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20-06 20:33
Hoi,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een 65" 4K tv.
Dit ter vervanging van mijn alweer 11 jaar oude 40"samsung tv (Full HD jawel).

Ik zoek eigenlijk een grotere TV puur voor de kijkafstand, deze is te groot voor het formaat van mijn huidige TV.

Ik ben niet heel veel eisend en wil ik simpelweg een fijne kijk ervaring met vloeiende beelden.
De upgrade naar een groter formaat en een hogere resolutie lijkt mij in eerste instantie prima/voldoende.
HDR lijkt me ook leuk, echter zit dit bijna overal standaard in.

Verder heb ik wel een kleine voorkeur naar Ambilight toestel --> aldus philips.

Als laatste een klein dingetje; mijn woonkamer heeft redelijk veel licht, dus ik heb ook gekeken naar een goed lichtfilter.
Het lijkt er alleen op dat Philips niet helemaal toereikend is hiervoor.

Gezien ik niet meer goed weet waar ik naar moet kijken, hoop ik dat ik van jullie wat advies kan krijg ? :)

Wat is je budget?
800,- max

Wat heb je zelf al gevonden?
Onder andere de volgende modellen:
Samsung QE65Q70R --> geen ambilight, te hoge prijs, maar zou ogenscheinlijk een goed lichtfilter moeten hebben
Philips 65PUS7303
Philips 65PUS6704

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13-06 13:05
De meeste Philips tv's, net als de door jouw genoemde modellen, hebben een IPS paneel. Dit zorgt voor redelijk goede kijkhoeken maar een matig c.q. slecht contrast vergeleken met VA panelen. Door Ambilight zal het slechte contrast iets minder opvallen.

De Samsung Q70 serie en de Philips 6 & 7 serie hebben geen goede anti-reflectiefilter, voor een goede anti-reflectiefilter dien je bij Samsung naar de Q80 serie of hoger te kijken of bij Sony naar de XF9005 en de XG9505.

HDR is eerder marketing dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt bij tv's met 65'' in het prijssegment waarin jij opzoek bent. Een groot gedeelte van de films en series die momenteel uitkomen is in Dolby Vision, Samsung ondersteunt helemaal geen DV terwijl Philips dit alleen ondersteunt op de duurdere LCD series en OLED series.

Je zult dus ergens concessies moeten doen, of jouw budget bijstellen.

De 65RU8000 biedt momenteel de meeste bang for the buck qua prijs/ beeldkwaliteit verhouding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Het meeste is al gezegd. Als je perse Ambilight wilt dan moet je genoeg nemen met een slechter contrast, zwartwaarde en uniformiteit van zwart dan je huidige tv. Als je bijna nooit in het donker of met weinig licht kijkt zal het minder opvallen.

Wat betreft sdr-helderheid en reflectiefilter zal het niet slechter zijn dan wat je hebt. In bijna alle gevallen zelfs een vooruitgang. Voor een toegevoegde waard bij hdr moet je naar FALD-VA-lcd's kijken zoals de Q70R of XF90. Wanneer je binnen je budget een tv zoekt met zeer goede anti-glare prestaties moet je naar de UM7x (of SM8x) serie van LG (IPS) kijken. Deze zijn hiermee op het niveau van een XF90/XG95.

De beste keuze met jouw budget zou m.i. ook de RU80 van Samsung zijn. Dan heb je een goed 120Hz VA-paneel voor sdr-content. Bij Philips zou ik naar de PUS7x-serie kijken die door de P5 beeldprocessor het qua upscaling en bewegingsscherpte beter doet dan de PUS6x-serie. Philips ondersteunt overigens alle hdr-formats in hun 2019 line-up, maar het zal weinig toevoegen.

Hier zijn zowel de LG als Philips modellen getest. Voor overige reviews en metingen kan je hier kijken (Philips uitgezonderd).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jkuip
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20-06 20:33
Bedankt voor de snelle reactie, dit zette me even aan het denken.
Inderdaad ik moet wat inleveren met dit budget.

Het is uiteindelijk de 65RU8000 geworden, deze lijkt inderdaad zoals jullie aangeven "best bang for your buck" te zijn. Ambilight is in dit geval een gimmick, wat zeker leuk is en fijn kan zijn. Echter wil ik uiteindelijk een groter scherm en een upgrade dan met wat ik nu heb, en dat haal ik denk het beste met de RU8000.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True