Toon posts:

5700XT in Pcie gen 4 x8 slot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TreizeK
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 06-04 16:19
Ik heb een Powercolor Red Devil 5700XT.
Deze wil ik in een X570 moederbord stoppen, maar de heatsink van de CPU koeler zorgt ervoor dat het lichtgevende duivel logo niet goed zichtbaar is :'(

Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is de videokaart in een ander slot te stopen, namelijk een x8 slot.

Heeft dit negatieve gevolgen voor de prestaties? Het is allemaal pcie gen 4 natuurlijk...

Weet iemand dit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Welk moederbord en welke koeler?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TreizeK
br00ky schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:56:
Welk moederbord en welke koeler?
MSI x570 unify en Ninja 5

Moet ze nog kopen, maar ik verwacht dat de pcb van de gpu strak onder de heatsink komt te zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

TreizeK schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:58:
[...]

MSI x570 unify en Ninja 5

Moet ze nog kopen, maar ik verwacht dat de pcb van de gpu strak onder de heatsink komt te zitten.
Zonder de data momenteel paraat te hebben kan ik je wel vertellen dat dit gewoon kan zonder problemen. Ook een 3.0 8X slot zou nog niet veel moeten uitmaken.

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Inderdaad. De layout van dat bord is niet bijzonder. De Ninja is ook niet bijzonder groot, dus ik zie eerlijk gezegd geen probleem.

Vraag is meer waarom je 300 euro wil neertellen voor een moederbord :+.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
het bord heeft toch als ik het zo zie 3 x een x16 slot? plaatst hem gewoon in een van de nadere x16 sloten lijkt me geen enkel probleem

AMD Ryzen 5600X, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TreizeK
copywizard schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:03:
het bord heeft toch als ik het zo zie 3 x een x16 slot? plaatst hem gewoon in een van de nadere x16 sloten lijkt me geen enkel probleem
Ik haalde dit uit de handleiding, vandaar mijn vraag:

PCI_E1 PCIe 4.0 x16
PCI_E2 PCIe 4.0 x1
PCI_E3 PCIe 4.0 x8
PCI_E4 PCIe 4.0 x1
PCI_E5 PCIe 4.0 x4

Of het fysiek past is niet mijn vraag, maar of er een bottleneck zou kunnen zijn...
Ik begrijp inmiddels van niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 21:31
Mijn vraag is meer waarom je snelheid eventueel op wil offeren voor de looks van je pc?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TreizeK
ruftman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:58:
Mijn vraag is meer waarom je snelheid eventueel op wil offeren voor de looks van je pc?
Dat wil ik niet, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:34

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Ja, is mogelijk, maar je hebt niet de bandbreedte van een 16x slot.
Vermoed wel dat het performance nadelig beïnvloed.

Let ook op dat er soms andere beperkingen gelden. Weet van de B450 chipset dat je 2 SATA poorten niet meer kan gebruiken als je er een M2 SSD in prikt. Zou je er 2 M2's in doen, dan werkt je je PCI x16 poort maar op 8x.

Nadeeltje van de chipset :/ Lees dus ff goed het boekje van je mobo door en check of wat je wil, ook echt kan.
(mocht je er paar SATA schijven in hangen, heb je geen problemen overigens. maar ga je het hele mobo vol douwen, dan kan hij beperkingen krijgen. )

[Voor 74% gewijzigd door TepelStreeltje op 19-05-2020 12:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-09 20:56

Nemesizz

Untouchable

TepelStreeltje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:11:
Ja, is mogelijk, maar je hebt niet de bandbreedte van een 16x slot.
Vermoed wel dat het performance nadelig beïnvloed.
Als ik kijk naar PCI-e bandwidth icm een Radeon 5700XT, kun je die zelfs nog op PCI-e 2.0 16x (dat is het zelfde als een 3.0 op 8x, of een 4.0 op 4x) draaien zonder performance verlies, of althans, in the margin of error (iets van 1 tot 3 FPS verschil).

Dus een 8x PCI-e 4.0 slot heeft meer dan voldoende bandbreedte voor een kaart als een 5700XT, zelfs een 3.0 8x slot nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 21:31
TreizeK schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:03:
[...]

Dat wil ik niet, vandaar de vraag.
Dus kun je de videokaart gewoon in het slot stoppen waardoor het duivel logo niet meer zichtbaar is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10:28
ruftman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Dus kun je de videokaart gewoon in het slot stoppen waardoor het duivel logo niet meer zichtbaar is.
Doe eens lief, hij vraagt in hoeverre dit negatieve prestaties heeft voor de performance als de kaart in een x8 slot zit.

@TreizeK

Op internet is veel informatie hierover te vinden en je kan het zelf ook nog altijd testen door middel van een benchmark te draaien in de verschillende pcie slots.

De website Gamernexus heeft het met een Gtx1080 getest bijvoorbeeld:
Metro: Last Light

Shadow of Mordor

Call of Duty: Black Ops 3

De performance hits zijn over bijna de gehele lijn minimaal voor games en dit is getest met PCIE 3.0.
Als je software gaat gebruiken die veel data in een keer heen en weer van de GPU pompt kan het wel een bottleneck worden maar dat zou je dan even per applicatie moeten opzoeken en ook dat is meestal minimaal, ook omdat PCIE 4.0 2x zo snel is dan 3.0.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:34

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Nemesizz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Als ik kijk naar PCI-e bandwidth icm een Radeon 5700XT, kun je die zelfs nog op PCI-e 2.0 16x (dat is het zelfde als een 3.0 op 8x, of een 4.0 op 4x) draaien zonder performance verlies, of althans, in the margin of error (iets van 1 tot 3 FPS verschil).

Dus een 8x PCI-e 4.0 slot heeft meer dan voldoende bandbreedte voor een kaart als een 5700XT, zelfs een 3.0 8x slot nog.
Weer wat geleerd! Thanks!

Waarom heb je dan die 16x nodig? als zelfs GPU's niet zoveel bandbreedte nodig hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-09 20:56

Nemesizz

Untouchable

TepelStreeltje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:43:
[...]

Weer wat geleerd! Thanks!

Waarom heb je dan die 16x nodig? als zelfs GPU's niet zoveel bandbreedte nodig hebben?
Handig voor 'future proof' , en PCI-e sloten worden ook in andere apparaten gebruikt waar je mogelijk wel alle bandbreedte nodig hebt (denk aan die servers die ze vol stoppen met van die accelerator kaarten).
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee