Persoonlijke medicijnen importeren uit Taiwan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-06 09:51
Hallo allemaal,

Bij deze een vraag over douanezaken. Wellicht is er iemand die hier iets vanaf weet.

Voor mijn vriendin uit Taiwan. die hier nu inmiddels een jaar verblijft voor studie en op lange termijn van plan is om zich hier te vestigen, zijn er enkele problemen met medicatie.

In Taiwan heeft ze op recept diverse medicijnen. Echter blijkt het moeilijk te zijn om deze naar Nederland te verzenden

Periodiek verzenden haar ouders een pakketje met medicijnen naat Nederland. Dat is een aantal keer goed gegaan (alsmede enkele slordigheidsfoutjes van PostNL waardoor pakketten teruggestuurd werden of op een ander adres terechtkwamen).

Het huidige probleem is als volgt: Ze heeft een brief van PostNL ontvangen dat de Douane de medicijnen uit het pakket heeft gehaald. De rest van het pakket is aangekomen. (Het doktersrecept was aanwezig in het pakket) Na bellen met een Douane wordt aangegeven dat ze met haar recept naar een Nederlandse apotheek moet gaan en de medicijnen in Nederland moet kopen.

Dat is echter nogal een uittdaging omdat dan de apotheek en/of huisarts volledig aan boord moet zijn met haar diagnose in Taiwan.

Heeft iemand tips over hoe ze haar medicijnen (of een deel ervan) naar Nederland kan verschepen? We zijn verbaast dat alle 6 medicijnen in beslag genomen zijn, aangezien sommiggen gewoon zijn goedgekeurd voor de Europese markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-07 14:33

Sharky

Skamn Dippy!

amusedly schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:27:

Dat is echter nogal een uittdaging omdat dan de apotheek en/of huisarts volledig aan boord moet zijn met haar diagnose in Taiwan.
Waarom is dat een uitdaging? Geen idee wat voor medicijnen het zijn, maar wellicht kun je met het recept in de hand naar de huisarts gaan en kan hij een eigen recept doorsturen naar je lokale apotheek. Als de huisarts het nodig vindt om er 1 jaar lang onderzoek en MRI-scans tegenaan te gooien snap ik dat je dat liever niet doet. Is ze hier in NL verzekerd?

This too shall pass

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 07:28
Alle medicatie die door de douane gaat kan in beslag genomen worden. Er is geen legale route van buiten de EU via de post naar NL. Van de rijksoverheid:
Het is verboden om medicijnen te laten opsturen naar Nederland. De Douane zal deze in beslag nemen. Wanneer u tijdens uw verblijf in Nederland extra medicijnen nodig heeft, kunt u een Nederlandse arts bezoeken. Die kan een vergelijkbaar medicijn voor u regelen. U heeft dan wel een doktersverklaring uit eigen land nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 23:07

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zelfs goedgekeurde medicijnen kunnen worden tegengehouden, zeker als het door een ander gemaakt wordt die niet onder de goedgekeurde 'brouwers' valt (gros van medicijnenfabrikanten zijn internationaal, maargoed), volgens mij wordt zelfs standaard medicijnen uit buitenland tegengehouden.

Maar ik neem aan dat ze een soort van medisch dossier heeft, deze kan ze overleggen aan een huisarts hier, kans natuurlijk dat hij niet helemaal meegaat in de diagnose, maar kan je wel zoeken naar mogelijke oplossingen binnen de Nederlandse medicijnen, want misschien ben je 1x succelvol, kan prima de volgende keer wel gewoon in beslag worden genomen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:45
Wat is er mis met gewoon naar een Nederlandse huisarts te gaan?

Die kijkt wat je hebt, je krijgt een recept mee en je haalt je medicijnen.

Dit hele gebeuren klinkt bijna alsof er een medicijnverslaving in stand word gehouden...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
Devian schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:36:
Wat is er mis met gewoon naar een Nederlandse huisarts te gaan?

Die kijkt wat je hebt, je krijgt een recept mee en je haalt je medicijnen.

Dit hele gebeuren klinkt bijna alsof er een medicijnverslaving in stand word gehouden...
Het zijn dure medicijnen en ze is vooralsnog niet in NL verzekerd, enkel verzekerd als internationale student bij OOM Studying in the Netherlands Insurance, echter is dat geen basisverzekering.

[ Voor 46% gewijzigd door amusedly op 18-05-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Ik zie geen andere oplossing dan zelf de medicijnen op te halen en te reizen met de medicijnen + doktersverklaring bij je. Of toch de normale prijs ervoor te betalen hier in NL (misschien vallen de prijzen hier mee, je kunt het altijd proberen. In NL zijn de prijzen van medicijnen over het algemeen goedkoper dan in andere landen).

Elke andere methode lijkt mij niet te mogen. En hulp daarmee vragen zou hetzelfde zijn als advies vragen over hoe je bepaalde drugs het beste een land in kunt krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 18:29
amusedly schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:27:
Na bellen met een Douane wordt aangegeven dat ze met haar recept naar een Nederlandse apotheek moet gaan en de medicijnen in Nederland moet kopen.

idd, maar heb je het al geprobeerd? Maak een afsprak met de apotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Privé drugs importeren blijft lastig, sommige gevallen zelfs strafbaar.

edit: is het probleem de facturering of het krijgen van de medicijnen?

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 18-05-2020 10:53 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
Devian schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:45:
Ik zie geen andere oplossing dan zelf de medicijnen op te halen en te reizen met de medicijnen + doktersverklaring bij je. (...)
Ze heeft uiteindelijk hiervoor gekozen. Hopelijk bied dit de oplossing op de korte termijn. Ze moet wel twee weken in Taiwan in quarantaine. Als student kan ze op afstand studeren dus haar studie kan doorgaan.

Op de lange termijn is een andere oplossing nodig. Wellicht toch per post en anders moet er een manier zijn voor haar om een zorgverzekering hier te krijgen. Als student is dat momenteel niet mogelijk naar ik begrijp, eerst zal ze moeten afstuderen en een baan moeten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45
Kan haar zorgverzekering uit Taiwan niet regelen dat ze die medicijnen hier krijgt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Aangezien iedere vorm van invoeren van medicijnen buiten de officiële kanalen om illegaal is, is dit in feite een verzoek hoe illegale import aangepakt moet worden. Oplossingen om dit te omzeilen zijn dit ook niet welkom om Tweakers.

Tips over hoe binnen de persoon langs de officiële kanalen (huisarts, ziekenhuis) in Nederland de medicijnen kan verkrijgen, zijn uiteraard wel welkom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:38
Als het echt een uitdaging is, misschien kijken of het vanuit Taiwan gepost kan worden naar de Taiwanese ambassade in NL? De diplomatieke onschendbaarheid gebruiken voor het helpen van een burger in een ander land zou kunnen. Al geef ik het weinig kans. In één geval is het niet zo'n punt natuurlijk, maar als er meer mensen volgen is de ambassade straks een heel postsorteercentrum.

Ik dacht nog even gewoon posten vanuit de NL ambassade in Taiwan, zodat het eigenlijk binnen NL zou zijn. Maar dat blijkt niet op te gaan, de ambassade is wel onschendbaar, maar gewoon grondgebied van het betreffende land. (Dus de NL ambassade in Taiwan is gewoon Taiwanees grondgebied en omgekeerd)

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

amusedly schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Ze heeft uiteindelijk hiervoor gekozen. Hopelijk bied dit de oplossing op de korte termijn. Ze moet wel twee weken in Taiwan in quarantaine. Als student kan ze op afstand studeren dus haar studie kan doorgaan.

Op de lange termijn is een andere oplossing nodig. Wellicht toch per post en anders moet er een manier zijn voor haar om een zorgverzekering hier te krijgen. Als student is dat momenteel niet mogelijk naar ik begrijp, eerst zal ze moeten afstuderen en een baan moeten vinden.
Ze komt niet zo Nederland weer in, hou daar wel rekening mee. Regeling is net weer verlengd : https://www.nederlandenu....oor-inreizen-in-nederland

En zoek ook vooraf uit hoeveel ze me terug mag nemen, dat is doorgaans ook geen voorraad voor een jaar.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 10-07 07:28
amusedly schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:37:
Het zijn dure medicijnen en ze is vooralsnog niet in NL verzekerd, enkel verzekerd als internationale student bij OOM Studying in the Netherlands Insurance, echter is dat geen basisverzekering.
Maar medicatie is wel gewoon verzekerd. Dus is het meest logisch toch dat je een NL arts zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
Bastien schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:34:
[...]
Ze komt niet zo Nederland weer in, hou daar wel rekening mee. Regeling is net weer verlengd : https://www.nederlandenu....oor-inreizen-in-nederland

En zoek ook vooraf uit hoeveel ze me terug mag nemen, dat is doorgaans ook geen voorraad voor een jaar.
Dan is daarbij dat plan van tafel. Dank voor het melden.

Ze heeft met enkele overheidsinstanties in Taiwan gepraat en die hebben aangegeven beter papierwerk te kunnen verstrekken in het pakket. Naar wat ik begrijp kunnen ze in Taiwan door een notaris opgestelde documentatie verstrekken welke samen met het pakket verzonden wordt (in aanvulling op het doktersrecept uiteraard).

Parallel daaraan gaan we naar de apotheek met haar recept en diagnose om te kijken of ze haar belangrijkste medicijn, welke op de Nederlandse markt beschikbaar is, wel hier kan kopen. Ik kan me voorstellen dat de apotheek contact gaat zoeken met haar ziekenhuis in Taiwan om haar diagnose en recept te bevestigen (alsmede de in Taiwan reeds uitgegeven dosering).

Voor het geval dat dat niet slaagt maakt ze nu alvast een afspraak met de huisarts om te kijken wat daar mogelijk is.

(Dat laatste liep de vorige keer liep dat wat stroef omdat ze toen al de medijnen van haar recept noodzakelijk achtte, waarvan sommige niet op de Nederlandse markt beschikbaar zijn. Momenteel denkt ze met slechts het ene medicijn vrij lang vooruit te kunnen.)
__fred__ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:00:
[...]

Maar medicatie is wel gewoon verzekerd. Dus is het meest logisch toch dat je een NL arts zoekt.
Naar ik begrijp van haar vergoeden die slechts de eerste 2-3 weken aan dosering, daarna is het uit eigen buidel.

[ Voor 9% gewijzigd door amusedly op 19-05-2020 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
amusedly schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Parallel daaraan gaan we naar de apotheek met haar recept en diagnose om te kijken of ze haar belangrijkste medicijn, welke op de Nederlandse markt beschikbaar is, wel hier kan kopen. Ik kan me voorstellen dat de apotheek contact gaat zoeken met haar ziekenhuis in Taiwan om haar diagnose en recept te bevestigen (alsmede de in Taiwan reeds uitgegeven dosering).
Dat lijkt me niet. De apotheek zal je verzoeken een afspraak met de NL huisarts te maken, gezien die over dit soort zaken kan oordelen en de Apotheek niet. Dus goed dat die afspraak al staat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45
amusedly schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Ze heeft met enkele overheidsinstanties in Taiwan gepraat en die hebben aangegeven beter papierwerk te kunnen verstrekken in het pakket. Naar wat ik begrijp kunnen ze in Taiwan door een notaris opgestelde documentatie verstrekken welke samen met het pakket verzonden wordt (in aanvulling op het doktersrecept uiteraard).
Wat Taiwan op papier zet lijkt me geheel niet relevant als medicijnen van buiten de EU gewoon niet per post het land binnen mogen komen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
De Douane vertelde mij net dat als haar apotheek de medicijnen direct naar een apotheek in Nederland stuurt, het een medische zending betreft en dat de Douane dit wel goed vind.

Echter waren de apotheken vrij onbekend met deze procedure, hoewel een apotheek hier wel akkoord mee is gegaan. Dus dat kan wellicht een optie zijn.

Echter wijzen alle pijlen wel op het bezoeken van de huisarts om de medicijnen hier te verkrijgen. Na een berekening gedaan te hebben zou ze voor een normale dosering rond de 50 euro per maand kwijt zijn voor haar complete recept minus 1 medicijn als ze onverzekerd is. Dat is geen spannend bedrag. Zolang de huisarts geen psycholoog voorschijft kan dit betekenen dat het zelfs onverzekerd prima te doen is.

[ Voor 14% gewijzigd door amusedly op 19-05-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:09
Dan laat je de medicijnen naar de apotheek sturen, mag de apotheek ze dan wel mee geven zonder recept van een nederlandse arts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
@amusedly Ze heeft nog geluk gehad dan dat ze geen boete heeft gehad er zijn ook die vanwege dit een flink bedrag moeten betalen.
Hopelijk krijgt ze het geregeld dat het van apotheek daar naar apotheek hier gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:41:
Dan laat je de medicijnen naar de apotheek sturen, mag de apotheek ze dan wel mee geven zonder recept van een nederlandse arts?
:+ Nee, dat mogen ze niet. Die mogen receptmedicatie alleen op recept uitgeven. Zonder recept.. tsja..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
jeroen3 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:41:
Ja het is eerlijk gezet een beetje een vreemd verhaal, maar dat is wat de douane mij vertelde. Het is in ieder geval beter dan het pakket op regulier wijze te verzenden.

Ik heb zojuist vernomen dat haar ouders inmiddels al een nieuwe zending hebben gedaan. Ik weet vrij zeker dat deze er weer uitgehaald wordt aangezien ze nu "geflagged" is ga ik vanuit. Ook zal er dit keer een boete zijn denk ik. Haar ouders zullen dat wel gaan betalen.

Hopelijk gaat alles soepel met de huisarts binnenkort en kan dit stressvolle dossier straks gesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04:56
amusedly schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Hopelijk gaat alles soepel met de huisarts binnenkort en kan dit stressvolle dossier straks gesloten worden.
Als je eerste stap was geweest om naar de huisarts en/of apotheek te gaan dan was je een hoop stress waarschijnlijk bespaard gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Je noemde overigens terloops dat je hoopte dat de huisarts niet zou doorverwijzen naar een psycholoog....maar dan gaan er toch wat alarmbellen bij mij af :p.

Waarom hoop je dat? Ik weet niet hoe de situatie in Taiwan is maar in veel landen word er veel te snel medicatie voorgeschreven waar patiënten vervolgens weer verslaafd aan raken.

Is de allerbeste oplossing niet om te hopen dat ze hier in NL goed behandeld word, en dan zelfs te hopen op zon manier dat ze medicatievrij is over een tijdje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amusedly
Update: De huisarts heeft na een gesprek direct een tijdelijk recept opgesteld. Op lange termijn is de wens van de huisarts dat ze naar een psyscholoog in NL gaat.
Tevens zijn haar ouders er in geslaagd om dankzij een hoop papierwerk en samenwerking met de ambassade in Taiwan een zending naar Nederland te krijgen.
Goed nieuws dus!

Ps. Ook de verzekering die ze in NL heeft (een internationale-studenten verzekering) blijkt vrij goed te zijn als ik de polis lees, dus toekomstige gesprekken met de psyscholoog zullen in ieder geval deels vergoed worden.

Dank voor alle opmerkingen, het is erg behulpzaam.
Pagina: 1