Dag Ben, ook al ben ik een televisie technicus uit het beeldbuis tijdperk, ik, maar de gewone lezer al helemaal, zal je tekst moeilijker te begrijpen vinden. Laten we wat termen verklaren.
VA paneel: een scherm wat een gemiddelde waarden laat zien op het gebied van kleur en kijkhoek, maar wel met een goed contrast. Slechter is het scherm in reaktie tijden, onscherpe beelden bij snelle beeldwisselingen kunnen het gevolg zijn.
Dolby Vision: beter beeld voor programma's en films die in Dolby Vision opgenomen zijn. Een behandeling die speicale cameras vergt, en van begin tot eind toegepast moet zijn. Werkt alleen samen met 4K beelden, en was er nog niet in 2015. Ik weet niet hoe het nu is.
HDR en WCG:
Where HDR is an increase in the dynamic range of the picture (with brighter highlights in particular), WCG is an increase in color: "Redder" reds, "greener" greens, "bluer" blues and more. Both provide more of an impact on-screen than the resolution increase from high-def to 4K, but in different ways.
DV: Digital Video, een beeldopslag format. Ik krijg de indruk dat er geen hoogstaande norm wordt bedoeld, in tegenstelling tot DVCPRO.
Vestel: een Turkse TV fabriek, die goedkope tv's maakt. Onderschat Vestel niet in zijn omvang: veel grote merken kloppen aan voor hun goedkopere lijn toestellen. Ik weet zeker van Philips dat ze het doen, maar er zijn er vast nog veel meer. Maken ook witgoed, een excursie naar de fabriek lijkt me een vakantie uitje. Een andere soortgelijke grote fabriek is het Turkse Beko.
Input lag: tijd tussen de afgifte van een signaalbron en het beeld op tv. Belangijk als u spelletjes speelt. Veel input lag betekent ook dat de buurt al juicht terwijl op uw tv er nog gescoord moet worden.
Upscaling en SD content: het opschroeven van Standaard Definitie naar voor HDTV geschikte televisies. Zeg maar ouderwetse televisiebeelden opkrikken zodat ze voor moderne tv's geschikt worden.
Motion blur: bewegingsonscherpte. Snelle bewegingen die niet goed weergegeven worden.
Ik hou mij aanbevolen voor eventruele op- of aanmerkingen over dit stukje theorie.
[Voor 9% gewijzigd door Herman456 op 18-05-2020 11:41]