Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wemos D1 met WS2812 strip geeft 'disco'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:11
Hi,

Ik ben bezig met een woordklok op basis van een Wemos D1 mini met een WS2812 strip.
In principe heb ik dit helemaal werkend, alleen de lijst nog.

De klok draait nu 'proef' en ik zie nu regelmatig iets vreemds gebeuren. De strip gaat dan willekeurig leds aanzetten in willekeurige kleuren. Een beetje rommelen met het data kabeltje van de Wemos naar de strip verhelpt dat over het algemeen maar je hebt geen idee wanneer het weer terugkomt.

Ik heb de Wemos, de kabel en de eerste led van de strip (ik heb een strip als losse leds gebruikt ivm de afstand tussen de letters) al vervangen maar dat lost het probleem niet op.
Ik vermoed dat er ergens een rare spanning loopt die wat valse signalen stuurt, maar op dat gebied ben ik nog niet helemaal thuis.

Heeft er iemand ervaring met dit fenomeen?

Dit is zoals die het zou moeten doen

'disco modus' aan

Schema

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:10
Hoeveel stroom kan je voeding leveren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GewoonNiek
Hij draait nu 2A. Maar niet alle 160 leds zijn tegelijk aan. Max 24 tegelijk als ik goed geteld heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:18
ik heb in het verleden ws2812b strips gedraaid, en degene die ik heb gebruikt waren allemaal van bedroevende kwaliteit, met als gevolg dit soort rare problemen, soms helpt het vervangen van een led, soms niet.
Adafruit heeft een guide waarin wordt aangeraden om een weerstand op de data pin te doen: https://learn.adafruit.co...erguide/basic-connections mogelijk is dat hier ook een oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GewoonNiek
Aha, thanks! Ik zat ook al naar zoiets te kijken maar ik kwam eigenlijk alleen niet WS2812b strips tegen.
Dit ga ik zeker proberen vanavond!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:43
De Wemos werkt op 3.3V. De WS2812 werkt op 5V. Daarmee is het signaal dat uit de Wemos komt niet van het juiste niveau om de WS2812 goed aan te sturen. De WS2812 moet ten minste 3.5V krijgen als "logic high" om betrouwbaar te werken. 3.3V zit nét onder dat minimum en dat gaat soms goed, soms fout.

Je moet er een level shifter tussen bouwen die het 3.3V-signaal van de Wemos omzet naar 5V.

Je kan een pull-up weerstand nemen die de data in van de WS2812 omhoog trekt naar 5V en dan een transistor gebruiken om de Wemos de data in omlaag te kunnen laten trekken. Dat is een oplossing die in mijn ervaring prima werkt en eenvoudig te bouwen is, je moet dan wel in software nog aangeven dat het signaal inverted moet zijn.

Wat voorbeelden van mogelijke schema's: https://electronics.stackexchange.com/a/82112

Een losse weerstand zoals @sjaakwortel voorstelt gaat niks uithalen. Het probleem is het te lage voltage van het signaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:18
@Tom-Z
Daar had ik inderdaad niet bij stil gestaan, je kan logic level shifters ook kopen als module, hoewel een enkele mosfet in dit geval voldoende is omdat het maar om 1 pin gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GewoonNiek
Dank voor je reactie @Tom-Z ik ga er eens induiken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GewoonNiek

Alhoewel ik dus begrijp dat een dergelijke 'shifter' dus wat overbodig is, is dit wel het idee toch?

Gevonden op: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=594165.0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:43
Dat is prima. Zo'n shifter is eenvoudig zelf te bouwen maar als je de componenten daarvoor niet hebt kan je ook zo'n kant-en-klaar geval pakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• valkema_wind
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-06 00:52
Dit is een alternatieve methode om dit uit te voeren. Mogelijk heb je hiervoor de componenten al in huis.

Hierbij is de eerste led iets minder vel.

bron: https://hackaday.com/2017...-to-use-a-3-3v-data-line/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:56
Wat een toeval...
ik ben de woordklok die ik ooit bij een SamenKopen actie van LEMF had gekocht nu ook aan het voorzien van een wemos D1 mini icm WS2812b strip.
Ik heb het probleem van flikkerende/disco leds opgelost met de manier zoals valkema_wind hierboven aangeeft. Omdat de 1e led iets minder fel is heb ik er voor gekozen om 161 leds te gebruiken en de 1e dicht bij de wemos zelf te plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GewoonNiek
Boel-Shit schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:03:
Wat een toeval...
ik ben de woordklok die ik ooit bij een SamenKopen actie van LEMF had gekocht nu ook aan het voorzien van een wemos D1 mini icm WS2812b strip.
Ik heb het probleem van flikkerende/disco leds opgelost met de manier zoals valkema_wind hierboven aangeeft. Omdat de 1e led iets minder fel is heb ik er voor gekozen om 161 leds te gebruiken en de 1e dicht bij de wemos zelf te plaatsen.
Daar zat ik ook aan te denken ja. Die kan je prima buiten beeld plaatsen. Thanks voor je reactie, dat gaat zeker werken dan!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:47
Ik heb een 16x16 grid met ws2812b gemaakt. Met het ene programma geen enkel probleem, maar met een andere rare flickering. Heb het opgelost door een condensator over de 5v spanning te zetten. Had gelezen dat de datalijn wordt gestoord door vervuiling in de spanning.

Wat ik altijd heb begrepen is dat een level shifter altijd nodig is bij een externe voeding. Dingen zijn niet duur, dus zie ook geen reden om die niet te gebruiken en de eerste led zwakker te laten draaien.

[Voor 28% gewijzigd door FunFair op 18-05-2020 16:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GewoonNiek
valkema_wind schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:30:
Dit is een alternatieve methode om dit uit te voeren. Mogelijk heb je hiervoor de componenten al in huis.

Hierbij is de eerste led iets minder vel.

[Afbeelding]

bron: https://hackaday.com/2017...-to-use-a-3-3v-data-line/
Ik kan nergens vinden wat voor diode ik hier voor moet gebruiken, kunnen jullie me helpen de juiste te vinden? Ik moet ze toch bestellen, (zat te denken aan een setje met verschillende, maar dan moet ik nog steeds weten welke ik moet solderen :-)) samen met de condensator.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• valkema_wind
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-06 00:52
Een standaard silicium signaal diode zou prima moeten zijn.
(Heeft eerder voor mij gewerkt, maar toen uit een random oud apparaat gehaald dus weet ik het typenummer niet)

Denk hierbij aan 1N4148, 1N914 of soortgelijk.

Het belangrijkst is dat de drop in spanning 0.6 a 0.7v is.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True