Toon posts:

Passieve Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-02 16:51
Hallo iedereen,

Dit topic is bedoeld om over de haalbaarheid van een idee te discussiëren.

In de huidige situatie heb ik mijn PC, welke al voorzien is van waterkoeling, boven op een aparte kamer staan. Nu woon ik samen en is het best wel ongezellig om soms de hele avond boven alleen te gamen. Daarom maak ik steeds vaker gebruik van Steam Remote Play om beneden op de TV te gamen.
Dit bevalt goed, maar ik loop wel tegen beperkingen aan, zoals resolutie, max FPS en sommige games die gewoon niet werken. Daarom heb ik besloten dat de volgende computer beneden in het TV meubel gebouwd gaat worden. Nu is het TV-meubel niet groot, dus leek het me logisch dat ook deze computer weer watergekoeld gaat worden.

En hier komt dus mijn discussiepunt om te hoek kijken:

Sinds onze verbouwing heb ik een Jaga radiator onder de vensterbank naast de TV hangen welke geen functie meer heeft. We verwarmen nu alles met de vloerverwarming. Daarom wil ik deze radiator gaan gebruiken om mijn computer passief te koelen.

De Jaga radiator heeft de volgende specs:

Met een watertemperatuur van 35 graden Celsius kan ik 219 Watt passief afvoeren.
Met een watertemperatuur van 45 graden Celsius kan ik 508 Watt passief afvoeren.
Met een watertemperatuur van 55 graden Celsius kan ik 757 Watt passief afvoeren.
Met een watertemperatuur van 75 graden Celsius kan ik 1572 Watt passief afvoeren.

De constructie van de radiator is als volgt:
De Low-H2O warmtewisselaar is samengesteld uit ronde naadloze circulatiebuizen uit zuiver rood koper, lamellen uit zuiver aluminium en 2 messing collectoren voor linkse of rechtse enkelzijdige aansluiting 1/2”. Verlengde ontluchter 1/8” en aftapstop 1/2” inbegrepen.

Over de specs van de computer is nog vrij weinig over bekend; ik ben nog aan het wachten op Zen 3 en RDNA2/Ampere. Laten we het qua vermogen voor nu op een 3700x en een RTX 2080 Super houden.
Qua waterkoeling, ik heb de pomp al tweedehands weten te scoren; een EKWB dual D5 met PWM.

Dus wat denken jullie? :)

Als er nog aanvullende info nodig is hoor ik het graag,

Met vriendelijke groeten,

WallyPower

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:33
Ik ga er even vanuit dat een cpu / gpu 100% van zijn opgenomen energie omzet naar warmte. (Wat bij benadering redelijk klopt).
Meeste pc's hebben een PSU van 450 of 550 watt, wat eigenlijk al oververmogen is. Max losse gpu is vaak rond 200 tot 300 watt, cpu max op 100 watt, en dan nog paar watt voor rest.
Dat betekend dat wanneer je pc max draait (daar wil je koeling op voorzien) er zo'n 400 watt warmte vrijkomt.

Dit houdt in dat je watertemperatuur op ongeveer die 45 graden komt.
In de winter zal dat leuk zijn... In de zomer minder. Aan de andere kant, of het nu via water of rechtstreeks via licht je huis op warmt maakt niet uit (enkel locatie scheelt).

Dus het zou theoretisch moeten kunnen, enkel nog een pomp die water circuleert van verwarming naar pc (want ik denk niet dat dat deel ook passief kan, of heb je daar rekening in gehouden bijna berekening). *excuses die had je al.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WallyPower
De pomp heb ik al liggen, een EKWB Dual D5 met PWM. Ik verwacht dat deze sterk genoeg is om zelfs bij een lagere duty cycle genoeg flow en druk te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Dan zou het moeten lukken, een workload temperatuur van +- 50 graden (altijd iets warmer dan afvoerend water) is prima :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000

Wimo.

Shake and Bake!

Hou er rekening mee dat een radiator vol met meuk zit. Dat gaat niet zo lekker samen met een waterblok. Ik zou voor een veilig Mo-RA o.i.d. gaan.

[Voor 16% gewijzigd door Wimo. op 18-05-2020 09:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WallyPower
Daar ben ik niet zo bang voor. De radiator moet nog van de muur omdat de aansluitingen nu aan de verkeerde kant zitten. Wanneer deze los is zal hij ook uitgebreid doorgespoeld worden met hete schoonmaak azijn en water.
Daarbovenop komt dat deze radiator niet oud is, de vorige bewoners hadden hem net voor de verhuizing geplaatst, dus nog geen 4 jaar oud.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee