Geluidssterkte in decibels van koptelefoons en HiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanEscapist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-06-2021
Hey Tweakers,

Hoe zit het met het volume van HiFi speakers en een hoog wattage? Kunnen deze je gehoor aantasten wanneer het volume minder dan de helft van het maximale volume heeft bereikt?

Uiteraard wil ik niet de rest van mijn leven lijden aan tinnitus. Daarom vraag ik of het misschien in mijn hoofd zit. Zo is het bijv zo dat ik een koptelefoon gebruik in combinatie met een audio interface (versterker) waardoor ik niet per se in kan schatten hoe hard die maximaal gaat.

Hebben jullie enig idee of dit te meten valt? En of het bijvoorbeeld te meten is wat de geluidssterkte is in een kleinere kamer met hifi speakers voor op de PC? Het is zo dat elke kamer andere klank eigenschappen heeft, dit maakt het lastig om te meten wat de geluidssterkte of resonantie is. Zou dit echt heel veel uitmaken of is het meer dat het zo lijkt?

TLDR: Ik snap niet zo goed hoe het zit met het verband tussen wattages en de ampéreschakelingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:59
dB's zijn nooit een vaste waarde en zonder meetapparatuur niet in te schatten. Je hebt vast wel eens zo'n lijstje gezien van bekende dingen en hoeveel dB ze produceren, daar staat ook vaak vermeld vanaf welke hoeveelheid je gehoorschade kan oplopen.

Echter naast de hoeveelheid dB, is ook belangrijk hoe lang je je gehoor er aan blootstelt. Geen exacte cijfers, maar 120dB geeft direct een mate van gehoorbeschadiging, terwijl bij 90dB dat na enkele uren gebeurt.

En tot slot is de frequentie ook nog van toepassing.

Wattage is een cijfer wat volgens mij om marketingtechnische redenen populair is geworden. Het signaal naar de speaker werkt met spanning, hogere spanning=hoger volume. Afhankelijk van de gevoeligheid van de speaker is er meer of minder spanning nodig om tot een bepaald volume te komen, maar ook dit is weer per frequentie anders, dus niet te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:30
JanEscapist schreef op maandag 18 mei 2020 @ 04:23:
Hey Tweakers,

Hoe zit het met het volume van HiFi speakers en een hoog wattage? Kunnen deze je gehoor aantasten wanneer het volume minder dan de helft van het maximale volume heeft bereikt?
wil je een keer komen “luisteren”? Dan weet je het antwoord op die vraag. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanEscapist
LA-384 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 05:51:
dB's zijn nooit een vaste waarde en zonder meetapparatuur niet in te schatten. Je hebt vast wel eens zo'n lijstje gezien van bekende dingen en hoeveel dB ze produceren, daar staat ook vaak vermeld vanaf welke hoeveelheid je gehoorschade kan oplopen.

Echter naast de hoeveelheid dB, is ook belangrijk hoe lang je je gehoor er aan blootstelt. Geen exacte cijfers, maar 120dB geeft direct een mate van gehoorbeschadiging, terwijl bij 90dB dat na enkele uren gebeurt.

En tot slot is de frequentie ook nog van toepassing.

Wattage is een cijfer wat volgens mij om marketingtechnische redenen populair is geworden. Het signaal naar de speaker werkt met spanning, hogere spanning=hoger volume. Afhankelijk van de gevoeligheid van de speaker is er meer of minder spanning nodig om tot een bepaald volume te komen, maar ook dit is weer per frequentie anders, dus niet te berekenen.
Ik heb een decibelmeter van 30 euro. Maar hoe zit het nou precies?

Ik heb wel eens een gehoortest gedaan en daar kwam geen gehoorschade uit. Ook uit een onlinetest kwam geen gehoorschade. Dan is het wel vreemd, hoe zou het dan komen dat je oorsuizen hoort? Kan het gewoon de meterkast zijn of dat je je aanstelt met iets wat in je hoofd zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Iedereen hoort volgens mij weleens wat dat er niet is (of het nu een tijdelijke piep is of wat gesuis). Als het permanent is, dan heb je tinitus. Maar als je wat denkt te horen als je 's nachts gaat slapen, kan het natuurlijk ook prima zijn dat er wat te horen is. Een koelkast, een NAS die backups draait en de fan zijn werk moet doen, de afzuiging die loopt is een bekende, maar ook de CV kan het zijn, etc. Woon je alleen? Gooi de hoofdschakelaar om. Woon je met andere, vraag eens of die ook wat horen. (Overigens hoofdschakelaar om zegt nog niet alles, ik woon in een appartement, isolatie naar buren is prima, heb nog nooit spraak/muziek gehoord door de muren, maar als het bij mij stil is kan ik wel water door CV buizen horen stromen).

Wat betreft gehoorsschade door volume: Een beetje subjectief, maar als je je afvraagt of je geluid zo hard staat dat het schade veroorzaakt, staat het waarschijnlijk te hard. Onafhankelijk of het wel of niet direct schade veroorzaakt. Maar dan hebben we het over een niveau dat de meeste buren/huisgenoten wel zouden klagen of het niet wat rustiger kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
JanEscapist schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Ik heb wel eens een gehoortest gedaan en daar kwam geen gehoorschade uit. Ook uit een onlinetest kwam geen gehoorschade. Dan is het wel vreemd, hoe zou het dan komen dat je oorsuizen hoort? Kan het gewoon de meterkast zijn of dat je je aanstelt met iets wat in je hoofd zit?
Met je db meter kan je waarschijnlijk wel goed geluidsterkte meten via speakers in een kamer.

Sowieso kan je nooit juist aangeven wat bv 5Watt in een kamer gaat betekenen, laat staan als je een versterker van 2x60W half open draait. Dat moet je echt meten omdat er verschillende factoren een rol spelen zoals de gevoeligheid van de speakers, de schaal van de volumeknop, de eigenschappen van de kamer (groot, klein, dempend, hoe ver zit je van de speakers etc).

Voor een hoofdtelefoon is het nog moeilijker, je kan niet zomar je db meter in de oorschelp houden en aflezen.

Wat ruis in je oren kan ook komen van een verkoudheid of een verstopping van je buis van eustachius, en staat niet gelijk aan hoorschade. (als ik last heb van allergie en sinusitus, dan ruist er altijd wel iets)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Ik lees jouw topic start als: "Ik wil iets weten over geluidsinstallaties, wattage en decibel, omdat ik (soms) last van mijn gehoor heb". Dus daar grijp ik daar even op in, in de hoop je te helpen. (Ik heb geen opleiding in dit gebied, maar ik heb wel eens wat mee gekregen van mijn vriendin die er wel thuis in is)

Allereerst hoe kan je een online gehoor test doen? Bij een echte test zal er gebruik gemaakt worden van verschillende apparaten om fysiek aan je oor te testen. En niet alleen een piepjes van hard naar zacht van een paar frequenties.

Ik heb alleen last van oorsuizen gehad na een avondje stappen. Dit hield niet aan, maar betekende wel dat mijn gehoor een behoorlijke klap heeft gehad. Ik nam altijd aan dat als je dit met meer regelmaat zou doen je daadwerkelijk blijvende gehoor beschadiging op zou lopen. Ik gaf mijn oren dan altijd genoeg gerust om weer bij te komen.

Als je dit al bij thuis gebruik hebt, dan zou ik je volume een stuk lager zetten. Het is geen goed idee om geluid van buiten te proberen te overstemmen met je geluidsinstallatie. Mede omdat de muziek of film waar je naar luistert niet perse de frequentie over stemt die van buiten komen. Je kan namelijk per frequentie gehoor beschadiging op lopen.

Even een (zeer versimpeld) voorbeeld: geluid buiten zit op een frequentie van 2 kHz en je muziek(even versimpeld) heeft zijn hardste geluid op 4 kHz zitten. Wil je die 2kHz dan overstemmen, dan moet je het geluid van 4kHz vele malen harder zetten. Wat er voor kan zorgen dat je oorhaartjes (in je binnen oor) die voor 4kHz het signaal naar je hersenen sturen beschadigd kunnen raken.

Weer even terug naar je gehoortest(en):
Ik weet niet waar je die gedaan hebt, maar als je gewoon bij een gehoortoestel boer langs bent geweest, is dat misschien niet goed genoeg gedaan. Als je echt bang bent dat je beschadiging hebt zou ik via een huisarts, naar een KNO arts of misschien een audiologisch centrum gaan. Daar kunnen ze meer testen en jouw (misschien) beter helpen.

Ik zou als ik jouw was niet vast klampen op dB aangezien wat @LA-384 ook al zei is dat de frequentie ook belangrijk is. Ook verschillen mensen nog wel eens. Die ene kan bijvoorbeeld veel beter tegen harde geluiden dan een andere.

Wat de anderen ook geschreven hebben: wattage zegt niks. Kleine oortjes hebben echt niet zoveel wattage, maar daar kan je zeker wel gehoor beschadiging mee op lopen.

Nog maals: als je na een luister sessie last van oorsuizen hebt, neem genoeg rust voor je oren en zet het geluid de volgende keer niet zo hard. Wat je zelf ook al zegt, je wilt echt niet tinnitus lijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan is het wel vreemd, hoe zou het dan komen dat je oorsuizen hoort?
Dit hoeft niet direct door gehoorbeschadiging te komen. Tinnitus kan ook zonder aanleiding komen. Oorsuizen kan ook het stromen van je eigen bloed zijn wat je hoort. Kortom er valt zo weinig van te zeggen.

Gehoorschade kun je ook ongemerkt oplopen, houd daar ook rekening mee.

De gehoortest die je gedaan heeft levert een audiogram op als het goed is. Bewaar die goed en bekijk die over 5 en 10 jaar nog een keer.

Die van mij toen ik 10 was en die van mij toen ik 38 was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkmZxqpE1SjYmuMFfETNxetq2PI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGo6UWBBVzA9X6AbmGT7dREn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK9_vXTN0spWj2WRKT-xE3wPHbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NCOxEUlyl1BQe8MJ867Dm59.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

mr_petit

opperprutser

[...]

Als je een decibelmeter hebt is het heel eenvoudig.
Als we de arbowet als norm nemen is vanaf 80dB(A) gehoorbescherming aan te bevelen, en bij 85dB(A) verplicht.
Dat is dus uitgaande van een volledige werkdag aan blootstelling. Dit zijn goede richtwaardes.
Een luide kroeg is ongeveer 90dB(A)
Als je je muziek over de luidsprekers afspeelt, is dat heel makkelijk te meten. Gewoon op de plek waar je luistert.

Met hoofdtelefoons/oordopjes is dit veel lastiger/vrijwel niet te meten.
Praktisch gezien kan je daarmee alleen op je gevoel een vergelijk maken tov je luidsprekers (waarvan je weet hoeveel geluid ze produceren omdat je een meter hebt)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 18-05-2020 09:26 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 130% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanEscapist
sypie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:20:
[...]

Dit hoeft niet direct door gehoorbeschadiging te komen. Tinnitus kan ook zonder aanleiding komen. Oorsuizen kan ook het stromen van je eigen bloed zijn wat je hoort. Kortom er valt zo weinig van te zeggen.

Gehoorschade kun je ook ongemerkt oplopen, houd daar ook rekening mee.

De gehoortest die je gedaan heeft levert een audiogram op als het goed is. Bewaar die goed en bekijk die over 5 en 10 jaar nog een keer.

Die van mij toen ik 10 was en die van mij toen ik 38 was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb rond mijn 18e een test laten doen, maar ik kreeg volgens mij geen audiogram. Er kwam wel uit dat mijn gehoor nog heel goed is, het was bij audicien Schoonenberg. Maar dat was zo'n test waar gekeken werd of je bepaalde frequenties op bepaalde volumes nog goed hoort.

Ik maak me wel zorgen dat ik gewoon te hard naar muziek geluisterd heb zonder het te weten, maar de kans is groot dat het gewoon de meterkast is.
mr_petit schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:22:
[...]

Als je een decibelmeter hebt is het heel eenvoudig.
Als we de arbowet als norm nemen is vanaf 80dB(A) gehoorbescherming aan te bevelen, en bij 85dB(A) verplicht.
Dat is dus uitgaande van een volledige werkdag aan blootstelling. Dit zijn goede richtwaardes.
Als je je muziek over de luidsprekers afspeelt, is dat heel makkelijk te meten. Gewoon op de plek waar je luistert.

Met hoofdtelefoons/oordopjes is dit veel lastiger/vrijwel niet te meten.
Praktisch gezien kan je daarmee alleen op je gevoel een vergelijk maken tov je luidsprekers (waarvan je weet hoeveel geluid ze produceren omdat je een meter hebt)
Dan was het maximum waarop ik luisterde rond de 85 decibel en vaak minder dan dat (met boxen of course). Weet je zeker dat dit gewoon klopt en niet afhankelijk is van kamer akoestiek?

[ Voor 24% gewijzigd door JanEscapist op 18-05-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

JanEscapist schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:14:
[...]

Dan was het maximum waarop ik luisterde rond de 85 decibel en vaak minder dan dat (met boxen of course). Weet je zeker dat dit gewoon klopt en niet afhankelijk is van kamer akoestiek?
Wat je meet is per definitie het daadwerkelijke geluiddrukniveau.
De kamerakoestiek is niet afhankelijk daarvan.
De kamerakoestiek is alleen van belang als je bijv. een bronvermogen wilt omrekenen/modelleren naar een ontvangersniveau.
Maar de meting is dus al het ontvangersniveau: ten minste als je de meter op de plek hebt gehouden waar normaal ongeveer je oren zich in de kamer bevinden ;)
En 85dB(A) is inderdaad al vrij hard. Het is ook ongezond om daar 8 uur lang per dag naar te luisteren.
Waarschijnlijk komen je buren op een gegeven moment dan ook wel langs.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 18-05-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:22:
[...]
Concerten zijn vaak nog meer over de 100 dB was geen uitzondering. Zeker als de geluidsman wat doof werd en het gedurende de voorstelling steeds harder gaat tot in de vervorming aan toe.
De trein in de Schiphol tunnel is ook te lawaaierig en de slecht afsluitende dopjes van vroeger hielpen niet.
Een koptelefoon hoeft niet zo hard te staan als deze de omgeving goed afsluit, het is gewenning je kan
ook wat zachter beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja concerten zijn ook soms erg luid; sommige discotheken ook.
bouwfraude schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:02:
[...]
Zeker als de geluidsman wat doof werd en het gedurende de voorstelling steeds harder gaat tot in de vervorming aan toe.
Ik heb (in een ver verleden) een opleiding tot geluidstechnicus gedaan (ben niet in die branche werkzaam overigens), en heb tijdens die opleiding van heel veel professionele geluidstechnici les en practicum gehad, en heb geloof ik geen een gezien die niet stokdoof was.
Daar zaten ook geluidstechnici die voornamelijk in studio's mixen, maar ook daar staan de monitoren gewoon op 100dB+ te blazen. Zo hard dat meerdere leerlingen gewoon de studio uitliepen en dat had de technicus niet door dat dat door de geluidsdruk kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Met een concert in een kleine zaal (a la 200 man of minder) kun je moeilijk onder de 100dB blijven, een snare drum komt daar onversterkt al makkelijk overheen namelijk, hoeft niet erg te zijn omdat het even een korte piek is en niet constant op dat niveau blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Al die waarden die hier genoemd worden zijn LAeq.
Dus langtijdgemiddelden met A weging. Die kan je dus ook het beste meten met een meter die iig een slow stand heeft.
Voor pieken bestaan wel andere richtlijnen, maar dat is veel ingewikkelder.
Overigens is een hele korte piek behoorlijk schadelijk, omdat je oor daar niet op kan anticiperen. Er zitten kleine spiertjes in je oor die als een soort limiter werken en de doorgang van geluid blokkeren/reguleren.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 19-05-2020 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Belangrijk om mee nemen is dat je met een goede hifi installatie sneller het volume te hard zet. We beschouwen vaak pas iets als te luid als we vervorming registeren en bij een goede set ligt dat boven de 90dB. Als je een decibelmeter koopt kan je in ieder geval enigszins leren inschatten hoe luid iets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zolang we het niet over bluetooth speakertjes enzo hebben kan elke beetje versterker debiel hard zonder vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:39:
Zolang we het niet over bluetooth speakertjes enzo hebben kan elke beetje versterker debiel hard zonder vervorming.
Maar zeker niet elke luidspreker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Maar zeker niet elke luidspreker.
Elke normale hifi luidspreker van de pak m beet laatste 25 jaar haalt die 90dB wel hoor, ook de kleinere, tenzij je het over een bijzonder grote en gedempte ruimte hebt en je ver weg staat.
Maar huiskamerformaat op luisterpositie moet te doen zijn. Maar bij 90dB(A) komen de buren echt wel langs hoor op een gegeven moment. Zeker als je huis 30 jaar of ouder is.

De TS schreef al dat hij een geluidsmeter heeft, dus kan hij het zelf controleren.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 19-05-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

mr_petit schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Elke normale hifi luidspreker van de pak m beet laatste 25 jaar haalt die 90dB wel hoor, ook de kleinere, tenzij je het over een bijzonder grote en gedempte ruimte hebt en je ver weg staat.
Maar huiskamerformaat op luisterpositie moet te doen zijn. Maar bij 90dB(A) komen de buren echt wel langs hoor op een gegeven moment. Zeker als je huis 30 jaar of ouder is.

De TS schreef al dat hij een geluidsmeter heeft, dus kan hij het zelf controleren.
Maar dan gaat de thd wel in de procenten lopen, zeker met kleine drivers. Ook al denk ik dat "vervorming" door afwijking in de on Axis frequentie response en power response een veel grotere factor zijn.

Verder wat betreft concerten: die zijn gewoon snoeihard, zeker, 103dBa is de norm. Maar zelf in t veld gewerkt hebbende, maakte ik geen "dove" audio technici mee. Behalve een enkel voorbeeld die wegens gehoorklachten was gestopt, een risico is het uiteraard zeker. Maar gevoeligheid voor hard geluid bestaan behoorlijke individuele verschillen in. Je weet het alleen pas als het te laat is bij welke groep je hoort. Een goede reden om aan de veilige kant te gaan zitten wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Jag schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:57:
[...]
Maar gevoeligheid voor hard geluid bestaan behoorlijke individuele verschillen in.
Bedoel je hiermee dat de kans op gehoorschade behoorlijk verschilt per individu bij gelijke blootstelling?

Betreffende die dove geluidtechnici: ik was niet de enige die wegliep bij de veel te hoge geluidsdrukken hoor.
En ik was in die tijd ook DJ geweest dus ik was echt wel wat gewend.
Die studiotechnici hadden m.i. allemaal behoorlijke gehoorschade, en dat waren echt vooraanstaande nederlandse geluidstechnici die de meest populaire nederlandse bands en evenementen deden. Vaktechnici zeker, maar mèt verminderd gehoor.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 19-05-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

mr_petit schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:27:
[...]

Bedoel je hiermee dat de kans op gehoorschade behoorlijk verschilt per individu bij gelijke blootstelling?
Ja dat precies. Bekend oa van piloten van lang geleden. Maar ook mensen die hele werkende leven in herrie doorbregen zonder klachten te krijgen. Dat itt een groep die wel ernstige gehoorschade ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Jag schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Ja dat precies. Bekend oa van piloten van lang geleden. Maar ook mensen die hele werkende leven in herrie doorbregen zonder klachten te krijgen. Dat itt een groep die wel ernstige gehoorschade ontwikkelt.
Ik zou er m'n gehoor niet op wagen..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

mr_petit schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Ik zou er m'n gehoor niet op wagen..... ;)
Ik ook niet, zie mijn eerdere post :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja maar het is namelijk ook heel moeilijk aan te tonen.
Gehoorschade loop je op over een periode van jaren of decennia. Het is onmogelijk om goed bij te houden/te monitoren of de mensen die wel en geen gehoorschade hebben opgelopen ook daadwerkelijk dezelfde blootstelling hebben gehad.
Je uitspraak is derhalve hoogst speculatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

mr_petit schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:37:
Gehoorschade loop je op over een periode van jaren of decennia. Het is onmogelijk om goed bij te houden/te monitoren of de mensen die wel en geen gehoorschade hebben opgelopen ook daadwerkelijk dezelfde blootstelling hebben gehad.
Nee, jij hebt het over vooruitkijkend, dat is wat anders. Zoals ik daarover al zei: je komt er te laat achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nee ik had het erover dat het heel moeilijk aan te tonen is of het oplopen van gehoorschade per individu verschilt bij gelijke blootstelling.
Omdat het een proces van jaren danwel decennia is, en je niet continue de blootstelling per individu kan meten.
Er is m.i. namelijk nog nooit een onderzoek geweest dat er individuen 24/7 10 of 20 jaar lang met een geluidmeter om hun nek gelopen hebben.
Je kan dus na zo'n proces van jaren danwel decennia heel moeilijk zeggen of de opgelopen gehoorschade die 1 persoon wel heeft gekregen en een ander niet terwijl ze in 'relatief' dezelfde omstandigheden hebben gewerkt ook daadwerkelijk aan individuele lichamelijke verschillen toe te wijden is geweest, of toch aan een verschil in blootstelling. Temeer omdat hele korte incidenten ook kunnen bijdragen aan gehoorschade vanwege dat het oor de hoeveelheid geluid naar het slakkenhuis kan reguleren, maar niet bij hele korte harde geluiden. Daar zit een reactietijd tussen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 19-05-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zeker dat is denk ik een goed punt. Maar om de boel niet te ernstig offtopic te laten escaleren, denk ik dat we kunnen concluderen dat de consensus/het advies is on the safe side te gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Als ik mijn Tangent Evo E5's die ik bij mijn PC heb staan naar 90dB loods vervormen die als een gek en is het echt niet comfortabel. Daar kan ik niet op 90dB naar luisteren, de THD is te groot. Wanneer ik hetzelfde doe met mijn Revel's dan is het gewoon hard, maar niet vervelend om naar te luisteren. Beiden zijn even schadelijk, maar door het gebruik van welke luidspreker zal je eerder gehoorschade op lopen? De Revel's.

(Ik gebruik een MiniDSP UMIK om te meten)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 20-05-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanEscapist
[...]

De geluidsmeter geeft maximaal een waarde van 85 DB aan meestal. Bijna altijd ligt dat lager. Overigens is het zo dat ik 's nachts nooit via de boxen luister.

Ik weet uit ervaring dat sommige mensen vrij gevoelig zijn voor geluid en 70 of 75 DB al als hard kunnen ervaren. Het kan zijn dat die "oorsuizen" gewoon elektronische apparaten zijn die zoomen. Soms hoor ik gewoon een soort geklop in mijn rechteroor.

Het is zeker goed om op te passen dat je geen tinnitus krijgt omdat zelfs een volume van 80 DB niet nodig is.

Ik denk dat de gemiddelde HiFi 100 - 110 decibel gewoon haalt als je 10 cm er vandaan zit. Daarom moet je natuurlijk oppassen en vooral niet denken dat 50% van het versterkersvolume 70 decibel is.
mr_petit schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:37:
Geluidsvolumes meten is ook zeer moeilijk.
mr_petit schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:55:
Nee ik had het erover dat het heel moeilijk aan te tonen is of het oplopen van gehoorschade per individu verschilt bij gelijke blootstelling.
Omdat het een proces van jaren danwel decennia is, en je niet continue de blootstelling per individu kan meten.
Er is m.i. namelijk nog nooit een onderzoek geweest dat er individuen 24/7 10 of 20 jaar lang met een geluidmeter om hun nek gelopen hebben.
Je kan dus na zo'n proces van jaren danwel decennia heel moeilijk zeggen of de opgelopen gehoorschade die 1 persoon wel heeft gekregen en een ander niet terwijl ze in 'relatief' dezelfde omstandigheden hebben gewerkt ook daadwerkelijk aan individuele lichamelijke verschillen toe te wijden is geweest, of toch aan een verschil in blootstelling. Temeer omdat hele korte incidenten ook kunnen bijdragen aan gehoorschade vanwege dat het oor de hoeveelheid geluid naar het slakkenhuis kan reguleren, maar niet bij hele korte harde geluiden. Daar zit een reactietijd tussen.
En hoe weet je dan of het 100 decibel in 2 seconden was of 120 db? Het is namelijk zo dat je gaat wennen aan het harde volume waardoor het niet luid meer lijkt.

[ Voor 40% gewijzigd door JanEscapist op 21-05-2020 14:17 ]

Pagina: 1