R9 Fury belachelijk luid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aseliot
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-03 18:10
Hallo bij het spelen van bepaalde spellen, in dit geval Kingdom Come: Deliverance is mijn videokaart nu echt niet normaal luid. Zo luid als een stofzuiger bijna, je hoort het zelfs door een gesloten koptelefoon heen.

Hij kan KC:D wel aan op low en 1440 (meestal 60-70 FPS) alleen zie ik nu dat hij in de drivers op max 75 graden gaat en dan fanspeed van ~3380 heeft. Lijkt me een beetje overdreven?

Is er niet iets van een manier om de clockspeed lager, maximale fanspeed lager te zetten of maximale aantal graden omhoog te zetten?

Beetje frusterend iets namelijk, de kaart trekt het spel nog makkelijk maar dit geluid is zelfs mij te erg.

...

Radeon Software Version 20.4.2
...

Ik heb in de driver gekeken maar ik zie alleen maar een heel erg gelimiteerd aantal opties, sommige opties zijn blijkbaar niet beschikbaar voor de R9 serie?
...

Beste antwoord (via aseliot op 03-06-2020 18:41)

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 19:19

InFamous

excommunicado

MSI Afterburner downloaden en daarin een custom fancurve aanmaken via de opties. Eventueel koelpasta vervangen voor nieuwe wil ook wel eens helpen bij een oudere kaart.

Formerly known as Ragdoll

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 19:19

InFamous

excommunicado

MSI Afterburner downloaden en daarin een custom fancurve aanmaken via de opties. Eventueel koelpasta vervangen voor nieuwe wil ook wel eens helpen bij een oudere kaart.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hij kan rustig wat warmer worden dan 75 graden dacht ik, dus ja tamelijk overdreven dat aantal rpm. Je kunt de koelpasta eens vervangen door mx4 bijvoorbeeld, kan ook wel schelen als dat helemaal hard geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat undervolten kan ook nog behoorlijk helpen. Koelpasta vervangen is waarschijnlijk de effectiefste optie, maar ook de ingrijpendste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aseliot
InFamous schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:53:
Ik dacht dat dit dus ook kon in de AMD driver, maar blijkbaar alleen in de oude versie? Vreemd dat die optie nu verdwenen lijkt te zijn.

Zal dit eerst proberen, daarna ga ik wat dratischer doen zoals thermal pads / undervolting. Kaart draait de meeste dingen nog best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-07 19:35
In de radeon software kan je nog steeds custom fancurves maken onder 'Performance - Tuning'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aseliot
Oke ik heb een fan curve toegepast met MSI Afterburner en alle koelpasta ed. vervangen, voor de chip heb ik wel Liquid Metal gebruikt maar is wel goed gegaan.

Ging van 77-79 graden in Kingdom Come naar 70-72.
Pagina: 1