Goodwe 3000 xs start niet op.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Burger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-06-2023
Mijn vraag

Hieronder in het kort mijn ervaringen met een door mij zelf geïnstalleerde installatie, bestaande uit 12 pv panelen van ik geloof 275 w. en een omnik 3k omvormer.

Installatie eind februari 2019
1. Melde mij kort na installatie bij leverancier dat de spanning af en toe leek weg te vallen.
2. Zij adviseerden toen twee strings.
3. Ik vond op het WWW dat dat ook met splitters was op te lossen.
4. Na montage splitters ging bij zon om 12 uur, het wattage ook met zo'n 1000 watt omhoog.
5. Eind augustus na de nacht geen opbrengst meer. Display "Waiting 0s".
6. Monteur Libra krijgt zaak weer aan de praat, en constateerde verkeerde landinstelling volgens hem, en vond de
installatie ok.
7. Al gauw had ik twijfels over de opbrengst en op 7 april had ik daar zekerheid over.
8. Geruild voor een nieuwe Omnik die bleef opstarten.
9. Geruild voor een Goodwe die niet opstart, en nu ook weer "waiting 0s".

Resumerend: Installatie werkte tussen 7 april en 20 augustus naar behoren. Na monteur lagere opbrengst. Na vervangen omvormer door omnik (stekkers af- en aansluiten) geen werking. Na vervangen Omnik door Goodwe (stekkers af- en aansluiten) geen werkende installatie. Aan de connectoren mat ik gistermorgen ca. 420 V.
Dan is mijn redenering, op een of andere manier is er toch wat fout gegaan bij het aansluiten van de omvormer, of het is de wet van Macmillan!

Ik zag hier echter ook een vraag over een Goodwe die 's morgens niet opstartte.

Wie weet waar de eventuele fout zou kunnen zitten?

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via H.Burger op 18-05-2020 07:57)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb deze zelfde omvormer. Heb je toevallig een zwarte stekker 'over'? Deze moet je er wel opzetten naast de wifi stick.
Ik heb de omvormer met 11 panelen. Voor 12 panelen zou de Voltage boven de 500V uitkomen wat deze en je vorige omvormer als max hebben... Je had de Goodwe GW3000D-NS wellicht moeten hebben die kan tot 600V.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meet nog eens, en kijk dan of de plus ook de plus is.
Dan even in de stekker kijken, zitten de pennen goed en niet te diep.

Dit is niet goed, maar is wel de plus (+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtXXCFtgPoYGSx7My5TuKAbD9Do=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RxDJBA9VUeayFz18bSlpJMt3.jpg?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door Rol-Co op 17-05-2020 21:52 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb deze zelfde omvormer. Heb je toevallig een zwarte stekker 'over'? Deze moet je er wel opzetten naast de wifi stick.
Ik heb de omvormer met 11 panelen. Voor 12 panelen zou de Voltage boven de 500V uitkomen wat deze en je vorige omvormer als max hebben... Je had de Goodwe GW3000D-NS wellicht moeten hebben die kan tot 600V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Burger
@Rol-Co Begrijp wat je bedoeld. Heb eerst de oude connectoren gebruikt waarmee de vorige omvormer werkte. Later voor de zekerheid bijgeleverde connectoren aangeperst en aangesloten. Goed opgelet dat ik de juiste hulsjes gebruikte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

H.Burger schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:39:
@Rol-Co Begrijp wat je bedoeld. Heb eerst de oude connectoren gebruikt waarmee de vorige omvormer werkte. Later voor de zekerheid bijgeleverde connectoren aangeperst en aangesloten. Goed opgelet dat ik de juiste hulsjes gebruikte!
En je meet daar 420Voc en de plus en min niet verkeerd om?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.Burger
@lothar Zo simpel kan het zijn dus. Stekker geplaatst, en hij werkt! 😊 Bedankt!!!!
Blijft de opmerking over het te hoge voltage. Vorige installatie is mij na doorlopen van een vragenlijst over soort dak, ligging en schuinte dak, en energieverbruik als een geschikte installatie. Was ook een 3K omvormer. Heb me na ingrijpen van de monteur wel afgevraagd of die de instelling van de omvormer zo heeft aangepast dat het voltage gedrukt werd om toekomstige problemen te voorkomen.
Nogmaals bedankt!
Pagina: 1