Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Systeemcamera <1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Styn01
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 15-06-2020
Ben op zoek naar een goede nieuwe systeemcamera onder de 1000 euro (incl lens). Ik doe met name aan reis- en sportfotografie (ski/bergsport). Zo nu en dan portret. Naar mijn eigen beoordeling doe ik dat op iets meer dan beginners/hobby niveau: heb wat cursussen gevolgd, doe een en ander aan fotobewerking (RAW) en speel zo nu en dan wat met de sluitertijden/diafragma etc. Doe dit echter niet dusdanig regelmatig dat ik er een groot bedrag aan wil uitgeven.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sony of Canon. Heb nog lenzen van mijn spiegelreflex (Canon) liggen en hiervoor een systeemcamera gehad van Sony welke mij goed bevallen is.

Iemand tips? Super bedankt alvast!

Beste antwoord (via Styn01 op 19-05-2020 22:22)

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-06 23:50
Canon EOS M6 mkII met de 15-45 kitlens. (sorry, net buiten je budget).

5 plus- en 5 minpunten:
+ De APS-C sensor behoort tot de beste in zijn klasse.
+ Goede autofocus met betrouwbare oog detectie voor portretten en een goede tracking AF voor de ski/bergsport.
+ Gebruiksvriendelijk, touchscreen, wifi, tiltscherm.
+ Genoeg draaiwieltjes om snel sluitertijd + diafragma + ISO te veranderen
+ Je EF objectieven passen erop (met een adapter)

- kost 1049, net buiten je budget
- Geen EVF zoeker. Wel verkrijgbaar in een kit voor weer 50 euro meer
- EF- EF-M mount adapter kost geld (iets van 100 euro zo uit mn hoofd voor origineel Canon).
- Nog geen lichtsterke (f/2.8) native standaard zoomlens beschikbaar in het M systeem.
- Als je video's belangrijk vindt, dan is bijv. Fuji een betere optie.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• guillaumemay
Canon EOS M6 mkII met de 15-45 kitlens. (sorry, net buiten je budget).

5 plus- en 5 minpunten:
+ De APS-C sensor behoort tot de beste in zijn klasse.
+ Goede autofocus met betrouwbare oog detectie voor portretten en een goede tracking AF voor de ski/bergsport.
+ Gebruiksvriendelijk, touchscreen, wifi, tiltscherm.
+ Genoeg draaiwieltjes om snel sluitertijd + diafragma + ISO te veranderen
+ Je EF objectieven passen erop (met een adapter)

- kost 1049, net buiten je budget
- Geen EVF zoeker. Wel verkrijgbaar in een kit voor weer 50 euro meer
- EF- EF-M mount adapter kost geld (iets van 100 euro zo uit mn hoofd voor origineel Canon).
- Nog geen lichtsterke (f/2.8) native standaard zoomlens beschikbaar in het M systeem.
- Als je video's belangrijk vindt, dan is bijv. Fuji een betere optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Styn01
Leuk! Jammer van het budget, maar rest staat me zeker aan.

Alleen een zoomlens in de bergen is wel een lekkere.

Waarom zou ik wat jou betreft dan niet voor de Sony a6100 met 16-50 en 55-210 gaan? Heb ook nog de 16-50 lens liggen van mijn vorige sony systeem camera (a5100)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaumemay
De a6100 is ook een prima camera. Het zijn allemaal prima camera's eigenlijk :) De Sony camera's vind ik over het algemeen lastig om in te komen qua bediening. Niet intuïtief. Het is heel persoonlijk. De a6100 plaats ik eigenlijk meer tegenover Canons M50 dan de M6 mkII.

Als ik de recensie van de a6100 op dpreview opzoek en daar de 'compared to its peers' lees:
https://www.dpreview.com/reviews/sony-a6100-review/5

Dan is dit misschien wel de mickey-mouse samenvatting:
Sony a6000 - De A6100 heeft een betere Autofocus.

Olympus E-M10 Mark III - Compacter. Meer hands-on dan de Sony (geen idee wat ze ermee bedoelen). Goedkopere en compactere lenzen.

Fujifilm X-A7 - Geen viewfinder. Gebruiksvriendelijker dan de Sony. Autofocus is iets minder goed dan de Sony en de Canon. Veel APS-C lenzen beschikbaar.

Canon EOS M50 - Gebruiksvriendelijkst van ze allemaal. Ook oog autofocus en tracking, maar net iets minder goed dan de Sony. Canon heeft een betere kitlens dan de Sony.

De 16-50 en de 55-210 lenzen van Sony vind ik matig en redelijk goed. Die 16-50 lens is dan het eerste wat ik zou vervangen voor een betere.
Als alternatief kun je de Canon EOS M50 Body Zwart + 15-45mm IS STM voor 599
+ een EF naar EF-M mount adapter van bijv Viltrox voor 52 euro voor je EF lenzen. (of origineel Canon adapter voor 80 euro)
+ en een uitstekende EF-S 55-250mm IS STM lens voor 245
(of een tweedehandse EF 70-300mm IS voor 199)
Dan kom je uit op €896 met 2 betere lenzen.

Er is ook een kit beschikbaar met een Canon M50 + EF-M 18-150mm lens voor 849. Minder bereik dan 210mm, maar wel een één lens oplossing. De reputatie van die 18-150mm lens is goed.

Succes!

[Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 18-05-2020 15:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:43
Ik zou denken aan de Olympus M10.II (niet de III) met de 40-150 lens. Dat is een compact systeem met een forse zoom.
Kan dit zeker aan. Nadeel: De autofocus is niet sterk in snel bewegende dingen. Skiërs die poseren gaat 100% foutloos perfect en geweldig. Als je bv een ski-sprong wilt fotograferen kun je beter van tevoren scherpstellen op een punt en wachten tot de skiër door dat punt heen vliegt. Om je timing goed te hebben is het leuk dat de camera 10-15 beelden per seconde probleemloos opneemt.
Lekker compact systeem. De Mark III is wat versimpeld, maar omdat de Mark II niet meer de nieuwste is, kun je hem voor een bodemprijsje oppikken. 2e hands zijn ze ook te vinden. Voor de helft van je budget met 2 lenzen - dat is geen slechte score!

Als je denkt: Oei oudere camera... er zijn geen schokkende verbeteringen geweest in de afgelopen 4 jaar. Er worden wel door iedereen nieuwe modellen uitgebracht maar dat is momenteel alleen: Beetje meer beelden per seconde, megapixel erbij, AF wéér een beetje beter. En maar doen of we een Nieuw Tijdperk binnentreden. Niet dus.

Alternatief is een moderne Canon M camera. Deze komt o.a. met dual pixel AF en pre-burst mode (echt geweldig voor actie-shots). Doe er een leuke lens op en je hebt een hele goede camera.
Wel onthouden dat de M-serie voor Canon toch een lijn is die men ziet als opstapje om jou aan een Canon Full Frame te helpen. Daarom zullen echte Pro features en lenzen nooit voor de M-serie uitkomen, want die mag niet te goed worden.
Dat gezegd hebbend is hij natuurlijk wel erg goed, en ook nog eens compact en betaalbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaumemay
Ik denk niet dat ze "het niet doen omdat niet te goed mag worden". Canon heeft hun strategie heel duidelijk verwoord omtrent de M lijn: compact en lichtgewicht. Daar zijn ze in geslaagd en volgens de geruchten gaan ze dat eind dit jaar / volgend jaar uitbouwen. En qua Pro features: De M5 positioneren ze zelf in het segment van 'advanced amateur', net als de 6D, 7D, R en RP. Het is geen 1DX, maar zo'n M5 heeft best veel handige "pro features".

Nu komen er op de bekende geruchten sites steeds meer berichten dat ze een geavanceerder M model in de pijplijn hebben met een f/2.8-4.0 zoomlens als kit. Het blijven geruchten, maar gezien de populariteit van de M camera's, zie ik het wel gebeuren, een M7 of iets dergelijks.

Maar voor nu zijn er inderdaad alleen maar via de adapter lichtsterke zoomlenzen beschikbaar. Als je dat native wilt hebben in een APS-C ecosysteem: zoals eerder aangegeven: Sony of Fuji. Vooral de retro Fuji bodies ogen heel mooi.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Styn01
Zojuist de M6 gekocht met kit en zoomlens... ruim boven het eerder beoogde budget :)

Dank voor alle adviezen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaumemay
Heel veel plezier met die top camera!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True