Toon posts:

Temp.verandering als trigger om rolgordijn aan te sturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raverke95
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-02 10:39
Sinds enkele maanden bezit ik zo’n Netatmo weerstation met twee binnen en één buitenmodule, een wind en regenmeter. Het geheel is gekoppeld met HomeKit en werkt prima.
Sinds een tijdje bezit ik enkele Philips Hue lampen en die zijn eveneens probleemloos gekoppeld met HomeKit.
Op termijn ben ik van plan nog enkele rolgordijnen te plaatsen in mijn woonkamer. Het is dan de bedoeling dat deze sluiten bij een gemeten buitentemperatuur van +25°.

Vermits ik nu al die Hue lampen heb, wou ik bij wijze van test de lampen laten branden als het warmer/kouder werd dan X graden.

Als ik in Homekit een automatisatie wil aanmaken, schijnt er geen mogelijkheid te zijn iets te triggeren vanaf een zekere temperatuur. De enige mogelijkheid komende van dat weerstation is triggeren vanaf luchtkwaliteit.

Kijk ik gewoon in homekit, zie ik wel de gemeten temperatuur van elke module van dat weerstation staan. Homekit kan de temperatuur dus gewoon lezen.

Heeft iemand een idee hoe ik temperatuur nu ook als trigger kan gebruiken?

bedankt
Gert

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet niet of temperatuur standaard in Homekit zit, maar wellicht kom je met een app als Hesperus wat verder.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 21:37
HomeKit is volgens mij te beperkt. Ik denk dat je beter af bent met domotica software, zoals openhab. Prima te koppelen met HomeKit (eigen ervaring).

Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden 😉

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-03 16:56

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Koop een raspberry pi. Zet hier home assistant op en binnen een paar minuten heb je dit werkend!

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raverke95
Al wat jullie vermelden, met mijn dank natuurlijk voor de tips, is wat ik van in den beginne wou vermijden toen ik met dat idee zat rond homekit wat te bouwen.
Ook was het idee om alles te centraliseren in 1 app om geen 34 apps voor vanalles en nog wat draaiende te hebben.

Ik wil het allemaal wat beveiligd hebben en er toegang toe hebben vanop afstand. Op zich is dat homekit gedoe daarvoor wel interessant.

Ik heb reeds een Raspberry Pi moeten inschakelen om mijn toekomstige Somfy gordijnen aan te sturen. Dit middels HomeBridge.

Maar goed, binnen Homekit lijkt het dus niet mogelijk... Jammer eigenlijk. Ze geven nochtans in homekit wel de gemeten temperatuur en de vochtigheid van mijn sensoren weer. Het systeem kan er dus wel degelijk mee uit de voeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-03 18:29
raverke95 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:34:
Ook was het idee om alles te centraliseren in 1 app om geen 34 apps voor vanalles en nog wat draaiende te hebben.
Het idee zou zijn dat je Homekit inwisselt voor iets als Home Assistant / Domoticz / ... Dergelijke applicaties zijn erg goed in het integreren van allerhande applicaties, sensoren en services. Of hetgeen je wenst binnen Homekit kan, geen idee.

[Voor 5% gewijzigd door Dadona op 18-05-2020 19:39]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Home Assistant inderdaad.

Ikea heeft overigens redelijk betaalbare rolgordijnen. Heb je wel weer een Tradfri hub nodig (of als je wat meer wil spelen, een Zigbee stick, kan je Hue ook de deur uit doen) om de boel aan te sluiten, maar dan heb je wel een heel mooi flexibel systeem waar ook gewoon alles op past.

Ik heb zelf ook Home Assistant draaien. Geen rolgordijnen, maar gewone gordijnen, Dooya's van AliExpress. Voor <150 euro heb je een op maat gemaakte rail met motor... met een 433mhz transmitter (Broadlink RM Pro) kan ik die óók via Home Assistant bedienen. Net als de airco, ventilators, de tv... :+

Wat ik wil zeggen: Home Assistant is veel flexibeler en biedt vééél meer opties dan Homekit. En het bespaart honderden euro's aan Somfy premium.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raverke95
Dat komt waarschijnlijk omdat ik van die dingen te weinig af weet.... Heb bijna heel het einde van de winter en begin van de lente een systeem gezocht om die Somfy dingen te laten werken. Ik weet dat ze kwalitatief vrij goed materiaal leveren en tot slot werkt het bedrijf die de gordijnen maakt en komt plaatsen uitsluitend met Somfy zeiden ze.
Ik voel er weinig voor om van voren af aan te beginnen met dat project.

Jullie suggesties hebben in alle geval wel geholpen: de app Eve for Homekit lijkt mijn doelen wel in te willigen.
Je moet wat logisch nadenken, maar ik kan er precies in ‘programmeren’ hoe ik het wil. Kijk ik terug in mijn HomeKit scherm, staat de automatisatie er precies ook in zoals geprogrammeerd in Eve. Begrijpen wie kan, maar het lijkt goed te lukken.
Snel een testopstelling gebouwd. De weerscondities gaan morgen sowieso gehaald worden, dus morgen ga ik weten of het gelukt is :-D

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee