Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablex
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-11-2022
Beste Tweakers,
Ik heb nu bijna mijn mbo 4 ict opleiding afgerond en wil hierna een hbo opleiding doen. Dankzij mijn stages weet ik dat ik een IT manager wil worden. Alleen ik weet niet welke hbo opleiding ik hiervoor nodig heb.

Met vriendelijke groet,

Cablex

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zou een IT opleiding op HBO niveau gaan doen die je aanspreekt, je krijgt daar allerlei skills mee buiten het IT gebeuren. Verder in je keuzeonderwijs (minoren) kijken of je wat richting management kunt doen een blok. Verder ben ik bang dat je echt niet als manager zult kunnen starten, daar gaan wat jaartjes werkervaring aan vooraf. Probeer er ergens tussen te komen, en zo te groeien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Wat versta je onder een ‘IT Manager’, en welk beeld heb je daarbij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Business IT & Management op een HBO in de buurt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Een manager wordt je door het opbouwen van ervaring, het uitblinken in communicatie en het allerbelangrijkste het ontwikkelen van een professioneel netwerk. Er bestaan management opleiding maar daarmee wordt je in geen één industrie een manager, want geen enkel bedrijf gaat iemand een managerspost geven die zich niet professioneel bewezen heeft of een bekende is van het bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Fox schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:33:
Een manager wordt je door het opbouwen van ervaring, het uitblinken in communicatie en het allerbelangrijkste het ontwikkelen van een professioneel netwerk. Er bestaan management opleiding maar daarmee wordt je in geen één industrie een manager, want geen enkel bedrijf gaat iemand een managerspost geven die zich niet professioneel bewezen heeft of een bekende is van het bedrijf.
Je haalt hier twee dingen door elkaar: managen van werknemers (de leidinggevende) en 'operational' management. Operations in de IT is vooral project, delivery en service management. Hiervoor is een management studie zowat vereist en er zijn prima junior functies (vooral bij detacheerders en agencies). Vaak begin je als junior met service mangement en is het je taak om klanten tevreden te houden, tickets in te plannen en de account manager van de klant op het juiste moment betrekken.

Hierna zie je dat mensen vaak of delivery management of project management gaan doen. Over het algemeen gaat delivery management om het doen van complete sprints (doorontwikeling) van bestaande platformen en gaat project mangement om nieuwe projecten (vaak voor nieuwe klanten). Je hebt ook nog program managers voor echt grote trajecten en die zijn een project manager boven de project managers van de deelprojecten. (Sommige bedrijven gebruiken ook 'customer succes manager' als functie voor service and delivery manager)

Een HBO (IT) management / business and IT is een prima start in dit wereldje. Wel zou ik je aanraden om als het maar even kan je MBA (Master in Business Administration) te halen. Dit is een titel waar in voor de betere posities zowat standaard om word gevraagd en hij is niet heel moeilijk om te halen. Als je het op het HBO goed gedaan hebt kan je het bij bv de Erasmus Universiteit in een jaar halen zonder premaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:18

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Een IT manager is vaak een functie waar vaak mensen zitten die zijn doorgegroeid vanuit een andere functie binnen het bedrijf. Naast een opleiding heb je vooral heel veel praktijk ervaring nodig. Met een lege cv en de juiste opleiding kom je er helaas echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
HNO BIM is geen slechte start. Een aantal jaar ervaring in een beheers-organisatie is de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:28
Voor een leidinggevende rol heb je werkervaring en de juiste persoonlijkheid nodig. Als je eenmaal zover bent om in aanmerking te komen voor een promotie dan gaat niemand meer kijken wat voor IT HBO opleiding je hebt gedaan en of daar wel management vakken in zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Je kunt prima IT manager worden zonder jarenlange ervaring als bv developer of netwerk engineer.
Je moet de juiste vragen kunnen stellen om te bepalen of er gebeurt wat de bedoeling is, zonder dat je alle nitty gritty details kent.
De beste IT managers die ik heb gehad waren juist geen oud developers oid, maar mensen met de juiste houding, visie en ervaring met processen (de pragmatische versie dan).

Een opleiding die je leert hoe die processen werken is zeker handig.
Eigenlijk is het net als een echte baan, je vindt het leuk of niet, dat managen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
In dit topic is BIM al een paar keer genoemd en ik shit mij daar bij aan. Is een mix van bedrijfskunde en specifieke IT vaardigheden over hoe je met IT om gaat in een bedrijf. Denk aan lifecycle management, service management, architectuur, business analytics, projectmanagement, proces management en meer van dat soort zaken.

Maar naast een opleiding gaat enige werkervaring je gigantisch helpen bij het vinden van die eerste baan. En als jij nú al werkervaring op gaat doen als leider van de vulploeg in de lokale super, of shiftmanager bij Dominos of iets in die richting, heb je een combinatie van werkervaring en een opleiding. Die twee versterken elkaar enorm.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1