Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ons nieuwbouwhuis is net opgeleverd. Nu moeten wij flink gaan klussen waarbij het (uiteraard?) flink duurder uitvalt dan wat we vooraf hadden gedacht.
Nu hebben onze ouders aangegeven dat we zonder problemen geld voor de verbouwingen kunnen lenen, zodat het huis klaar is als we erin trekken. Als ons huidige huis overgedragen wordt (over 3 maanden), dan komt er meer dan genoeg geld vrij om alles terug te betalen.
Nu vraag ik mij af wat het slimst is:
Zij betalen de rekeningen, over 3 maanden betalen we hen terug.
Zij maken het geld over aan ons, waarvan wij de rekeningen betalen.

Of maakt dit niet uit? Of is er een slimmere manier?
Bedragen zijn +-3x 10k (totaal dus 30k)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Maakt geen bal uit. Wat jij zelf handig vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 22:38
Als je ouders 30k overmaken moeten ze schenkingsbelasting betalen. Dus optie 1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tafkaw schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:19:
Als je ouders 30k overmaken moeten ze schenkingsbelasting betalen. Dus optie 1.
Waarom? Het is geen schenking maar een lening.
Anoniem: 93986 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:18:
Dit dus.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Dat dus, let op wat voor juridisch spelletje je speelt:
https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

Volgens mij is de truc om te lenen bij je ouders tegen "marktconforme rente", zodat het geen schenking is. Vervolgens nemen je ouders geen "boeteclausule" op bij extra aflossen. De renteschuld is dan iets wat je ouders je belastingvrij schenken ;)

IANAL, maar dit soort constructies heb ik vaker voorbij zien komen. Ik weet nml niet tot hoeverre je tegen 0% rente mag lenen zonder dat de BD moeilijk kan/mag doen. Er zijn dus trucs om dit legaal hoe dan ook te voorkomen.

Edit: dat dus, 0% rente rekenen geeft de BD de mogelijkheid om het als schenking te zien (ik weet niet welk deel). Zie ook dit soort sites:
https://www.geld.nl/lenen/service/geld-lenen-van-ouders
https://www.consumentenbo...-lening-binnen-de-familie

[ Voor 39% gewijzigd door GENETX op 17-05-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Laatst online: 03-06 22:38
Dan moet je iig rente gaan rekenen en die mogen je ouders dan terug schenken. Maar dat lijkt me meer gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:19
Inderdaad, gewoon tegen een paar procent lenen, dat ook op papier zetten, en de rente ook echt maandelijks overmaken. Dan heb je geen gedoe met risico op schenkbelasting. Bijkomend voordeel is dat die paar honderd euro voor jullie aftrekbaar zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:04

Saven

Administrator

Wat een moeilijk gedoe over schenkbelasting allemaal. Daar ga je helemaal niet mee te maken krijgen. Gewoon optie 2 kiezen (zij maken 't over naar jou). en dan over een paar maanden terugstorten.

Áls je al controle krijgt (ja ja, nooit dus) dan heb je 't geld allang weer terugbetaald dus niks aan 't handje.

Alleen met erfenis heb je kans dat 't gecheckt wordt. Onderling betalingsverkeer moet je echt héle gekke dingen doen wil je ooit een controle krijgen en dan ook nog eens nat gaan _O- In dit geval gaat 't gewoon om een lening die je kunt aantonen, dus niks aan de hand.

[ Voor 11% gewijzigd door Saven op 17-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 20:50
Volgens mij hoef je echt niet zo moeilijk te doen.

Papiertje opstellen met je ouders waarin staat dat je x hebt geleend en dat je die x terugbetaald op een x manier.

Aflossingen op hetzelfde papiertje zetten met paraafje van beide kanten.

Dat is het. Het is een klein bedrag, zeker als ze het in 3 x 10k doen. Niemand die dat door heeft of er wakker van ligt, ook de belastingdienst niet. Belangrijk is dat het inderdaad die 2 of 3 maanden is, als het langer dan een jaar oid gaat duren komen er andere dingen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:27
GENETX schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:21:

Volgens mij is de truc om te lenen bij je ouders tegen "marktconforme rente", zodat het geen schenking is. Vervolgens nemen je ouders geen "boeteclausule" op bij extra aflossen. De renteschuld is dan iets wat je ouders je belastingvrij schenken ;)

IANAL, maar dit soort constructies heb ik vaker voorbij zien komen. Ik weet nml niet tot hoeverre je tegen 0% rente mag lenen zonder dat de BD moeilijk kan/mag doen. Er zijn dus trucs om dit legaal hoe dan ook te voorkomen.

Edit: dat dus, 0% rente rekenen geeft de BD de mogelijkheid om het als schenking te zien (ik weet niet welk deel). Zie ook dit soort sites:
Als je hiervoor kiest, dus een lening met marktconforme rente, dan is deze rente ook weer aftrekbaar middels hypotheekrenteaftrek. (Als je de lening tenminste gebruikt om de woning te verbeteren.)
Als je ouders geen rente willen ontvangen, kunnen ze deze als schenking terug storten. Zorg er wel voor dat deze transacties gedaan worden.

Deze constructie wordt ook wel familiebank genoemd, en met de hypotheek rente aftrek zeer aantrekkelijk, je houdt er namelijk meer aan over. Alleen voor je ouders valt de lening nog steeds in box drie en betalen ze er dus vermogensbelasting over, daar dat zal nu ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Let op dat als je een hypotheekrecht wilt gebruiken hiervoor dat je andere hypotheeknemer (de bank dus) dat wel eens niet leuk kan vinden. Ik zou het gewoon als lening inschieten, en vooral heel goed op papier zetten. Dit soort bedragen zijn niet iets wat je even onder tafel veegt, en als er iets naars gebeurt wil je een degelijke overeenkomst hebben om op terug te vallen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05
Maakt niets uit, gewoon doen wat je handig vindt. Dat gedoe met schenking is helemaal niet aan de orde. Als je al twijfelt, laat je ouders dan onder de omschrijving “lening” het geld naar je overmaken. Mocht de fiscus controleren voor je hebt terugbetaald (bizar kleine kans), laat je dat zien en bewijs je een paar weken later dat je het hebt terugbetaald. Een en ander op papier zetten (1 A4) kan ook discussie voorkomen.
GENETX schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:21:

Wat een irrelevant gelul. TS wil gewoon geld lenen en terugbetalen. Dat is geen schenking. Dat renteverhaal is ook niet boeiend. Dat is alleen relevant als TS de betaalde rente wil aftrekken in zijn ib aangifte. Wat @ÜberWicked zegt.

0% rekenen is geen enkel issue, het geld is een lening en wordt volledig terugbetaald. Dat kan zonder enig gedoe tegen 0%.
FreezeXJ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:33:
Let op dat als je een hypotheekrecht wilt gebruiken hiervoor dat je andere hypotheeknemer (de bank dus) dat wel eens niet leuk kan vinden. Ik zou het gewoon als lening inschieten, en vooral heel goed op papier zetten. Dit soort bedragen zijn niet iets wat je even onder tafel veegt, en als er iets naars gebeurt wil je een degelijke overeenkomst hebben om op terug te vallen.
Waar komt dit ineens vandaan? Er is door TS op geen enkele wijze gesuggereerd dat hij zijn ouders als zekerheid voor het terugbetalen van de lening wen hypotheekrecht op de woning gaat geven. Maar als hij dat doet, dan klopt je bijdrage ja.

Het op papier zetten is inderdaad slim. Kan op 1 A4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
Zolang je dat geld voor 31 december weer teruggeeft is er administratief weinig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
jadjong schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:47:
Zolang je dat geld voor 31 december weer teruggeeft is er administratief weinig te doen.
Oh, en wat moet je dan administratief doen als je het later terugbetaalt? Je moet hooguit bij de belastingaangifte van ouders aangeven dat de 30k banktegoed nu een vordering is (en zoon geeft dan aan dat hij een schuld heeft).

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 17-05-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Anoniem: 93986 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:18:
Het verschil is in ieder geval wel dat in het geval van een lening dat je een officieel contract moet hebben laten opmaken als de belastingdienst komt kijken waarom jij opeens 30K op je rekening hebt gekregen (indien je niet voor eind van het jaar terugbetaald). Ga je dat achteraf doen dan is dat valsheid in geschifte of als jij zegt geen contract te hebben (mondelinge overeenkomst) kunnen ze trachten dat het wel degelijk een geschenk is omdat er geen officiële overeenkomst is.

Bij rekeningen laten betalen door een extern weet je zeker dat er achteraf geen problemen of rompslomp ontstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Fox op 17-05-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:06
Hebben wij ook gedaan.

Pa betaalde de facturen, wij betaalde hem iets later het hele bedrag terug. 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:15
Ik vraag me af of de gemiddelde Nederland weet hoe druk het bij de BD is. Een bedragje a 30k zullen ze zich niet snel druk om maken. Voordat een bankoverboeking iets triggered daar moet je het echt wel gek maken.

En als we aannemen dat ze vragen gaan stellen, dan geef je aan dat er een mondelinge overeenkomst voor een overbruggingslening is. Deze is op dat moment waarschijnlijk ook allang terug betaald en dan is het bedrag per saldo weer € 0,00. Hoeveel schenkbelasting zou er dan ontlopen zijn?

IANAL maar zolang je het ook echt over een paar maanden terugboekt zou ik het gewoon lekker overboeken.

Ik heb sowieso mijn twijfels of de BD vragen gaat stellen bij een eenmalige schenking van € 30k. Of hoeveel jaar op rij je dat kan doen voor je controle krijgt. Maar goed, als het een schenking is, betaal dan ook gewoon netjes de belasting. Als het een lening is die binnen hetzelfde kalenderjaar wordt terugbetaald dan is het ook geen schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herremolog
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:24
cryptapix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:39:
Maakt niets uit, gewoon doen wat je handig vindt. Dat gedoe met schenking is helemaal niet aan de orde. Als je al twijfelt, laat je ouders dan onder de omschrijving “lening” het geld naar je overmaken. Mocht de fiscus controleren voor je hebt terugbetaald (bizar kleine kans), laat je dat zien en bewijs je een paar weken later dat je het hebt terugbetaald. Een en ander op papier zetten (1 A4) kan ook discussie voorkomen.
Officeel (en ben met je eens dat de kans klein is ) maar :

Leen je geld uit aan een vriend of familielid, dan wil je waarschijnlijk het liefst een lening met lage rente bieden. Dit is echter niet verstandig. De Belastingdienst verplicht je namelijk om een marktconforme rente te vragen bij een onderhandse lening aan een particulier. Vraag je minder rente, dan wordt het verschil door de Belastingdienst als een schenking gezien en moet de ontvanger hier schenkbelasting over betalen. Hoe hoog de minimale rente is, hangt af van het soort lening. (bron https://www.geld.nl/lenen/service/geld-uitlenen-belasting)

I support anyone's right to be who they want to be. My question is: to what extent do I have to participate in your self-image? -Dave Chapelle-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:40
Ik neem daarbij aan dat de schenking dan het gebrek aan rentevordering is, en niet het hele leenbedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Fox schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:59:
[...]

Het verschil is in ieder geval wel dat in het geval van een lening dat je een officieel contract moet hebben laten opmaken als de belastingdienst komt kijken waarom jij opeens 30K op je rekening hebt gekregen (indien je niet voor eind van het jaar terugbetaald). Ga je dat achteraf doen dan is dat valsheid in geschifte of als jij zegt geen contract te hebben (mondelinge overeenkomst) kunnen ze trachten dat het wel degelijk een geschenk is omdat er geen officiële overeenkomst is.

[…].
Onzin, mondelinge overeenkomst is net zo geldig. Het is alleen lastiger bewijzen wat de inhoud van de overeenkomst is. Maar de fiscus krijgt het bewijs zelf ook niet rond als ouders en zoon verklaren een mondelinge leningovereenkomst te hebben gesloten. Bovendien is er bewijs dat het binnen enkele maanden is terugbetaald.
[...]
Bij rekeningen laten betalen door een extern weet je zeker dat er achteraf geen problemen of rompslomp ontstaat.
Dat maakt geen enkel verschil. Die betalingen kan de fiscus dan op exact dezelfde gronden als de direct overboeking naar zoon aanmerken als schenking.
herremolog schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:10:
[...]

Officeel (en ben met je eens dat de kans klein is ) maar :

Leen je geld uit aan een vriend of familielid, dan wil je waarschijnlijk het liefst een lening met lage rente bieden. Dit is echter niet verstandig. De Belastingdienst verplicht je namelijk om een marktconforme rente te vragen bij een onderhandse lening aan een particulier. Vraag je minder rente, dan wordt het verschil door de Belastingdienst als een schenking gezien en moet de ontvanger hier schenkbelasting over betalen. Hoe hoog de minimale rente is, hangt af van het soort lening. (bron https://www.geld.nl/lenen/service/geld-uitlenen-belasting)
Interessant. Heb je ook een link naar de fiscale wetgeving? Ik wist niet dat de fiscus dat zo ziet. Maar goed, dat gaat dan alsnog om weinig geld. Daar gaat de fiscus niet zo snel achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cryptapix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:19:
Interessant. Heb je ook een link naar de fiscale wetgeving? Ik wist niet dat de fiscus dat zo ziet. Maar goed, dat gaat dan alsnog om weinig geld. Daar gaat de fiscus niet zo snel achteraan.
Het gaat dan met name om familiebank constructies. In dit geval zou ik me daar niet druk om maken, paar procent rente gedurende een paar maanden stelt niks voor en valt gewoon binnen de grenzen van de vrijstelling van schenkbelasting.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Tsurany schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:25:
[...]

Het gaat dan met name om familiebank constructies. In dit geval zou ik me daar niet druk om maken, paar procent rente gedurende een paar maanden stelt niks voor en valt gewoon binnen de grenzen van de vrijstelling van schenkbelasting.
Ja daar kan ik me wat bij voorstellen. Bij lenen van je bv is dat ook. Het gaat inderdaad om peanuts. Laten we zeggen 0% rente terwijl 6% marktconform is. Dan gaat het om. 450 euro rente over die 3 maanden. Dat blijft beneden de schenkingsgrens, maar anders zou de schenkingsbelasting daarover 10% en dus 45 euro zijn. Nou... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
FireAge schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:12:
Ik neem daarbij aan dat de schenking dan het gebrek aan rentevordering is, en niet het hele leenbedrag?
Precies. En daaruit blijkt ook het non-issue: rente over 30k zit ruim onder de grens waarboven belasting betaald moet worden.

Dat de hoofdsom een lening betreft documenteer je door als omschrijving 'lening' neer te zetten.

Daarbuiten zijn er theoretisch ook nog mogelijkheden rond belastingvrij schenken voor de eigen woning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 93986

[...]

Ja jongens, dat is hier allemaal niet het geval.

Het is weer typisch tweakers hier. Allemaal veel te ver doordenken met alle bijbehorende doemscenario's. Er is geen enkele instantie die hier moeilijk over gaat doen. Die hebben wel wat beters te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
cryptapix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Ja daar kan ik me wat bij voorstellen. Bij lenen van je bv is dat ook. Het gaat inderdaad om peanuts. Laten we zeggen 0% rente terwijl 6% marktconform is. Dan gaat het om. 450 euro rente over die 3 maanden. Dat blijft beneden de schenkingsgrens, maar anders zou de schenkingsbelasting daarover 10% en dus 45 euro zijn. Nou... ;)
Maar waarom zou je het niet doen? Met een A4'tje plus een paar maandelijkse overboekingen kun je de boel netjes geregeld hebben een je kunt ook nog eens 450 euro extra rente aftrekken. Dan hebben we het dus al gauw over 180 euro 'gratis geld' die je laat liggen omdat je te lui bent om twee papiertjes uit te printen.

(Overigens kun je ook nog eens tot 1,5% afsluitkosten aftrekbaar in rekening laten brengen, zodat je nog eens 450 euro extra zou kunnen aftrekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Rubbergrover1 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:04:
[...]

Maar waarom zou je het niet doen? Met een A4'tje plus een paar maandelijkse overboekingen kun je de boel netjes geregeld hebben een je kunt ook nog eens 450 euro extra rente aftrekken. Dan hebben we het dus al gauw over 180 euro 'gratis geld' die je laat liggen omdat je te lui bent om twee papiertjes uit te printen.

(Overigens kun je ook nog eens tot 1,5% afsluitkosten aftrekbaar in rekening laten brengen, zodat je nog eens 450 euro extra zou kunnen aftrekken.)
Wat niet doen? Een lening op papier zetten die voldoet aan de criteria om HRA te kunnen gebruiken en de rente wegschenken? Ja dat zou je inderdaad kunnen doen. Maar als we die weg inslaan, moeten we TS er ook op wijzen dat hij dat dan alleen in de verbouwing mag stoppen, niet in de aankleding. En ook is dan belangrijk dat TS zijn overwaarde ook volledig gebruikt voor de verbouwing en er geen meubels van koopt, want anders ben je daar je HRA weer kwijt.

TS is van plan de 30k ineens terug te betalen uit de overwaarde van zijn woning (dat staat zo in de topicstart). Dus hoe zie je het financiële gewin dan voor je? De enige winst die er dan te halen valt is de HRA over het renteverschil tussen de hypotheek en de lening aan de ouders voor drie maanden. TS kan immers niet de HRA genieten over de overwaarde EN de lening van de ouders, want ze worden niet beide in de verbouwing gestoken (het ene vervangt het andere).

[ Voor 0% gewijzigd door cryptapix op 17-05-2020 19:37 . Reden: Post van Rubbergrover1 hieronder ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
cryptapix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:18:
[...]
Maar als we die weg inslaan, moeten we TS er ook op wijzen dat hij dat dan alleen in de verbouwing mag stoppen, niet in de aankleding.
TS heeft aan dat het geld voor de verbouwing nodig is.
De enige winst die er dan te halen valt is de HRA over het renteverschil tussen de hypotheek en de lening aan de ouders voor drie maanden. TS kan immers niet de HRA genieten over de overwaarde EN de lening van de ouders, want ze worden niet beide in de verbouwing gestoken (het ene vervangt het andere).
Natuurlijk kan TS dat wel. Het gaat hier in feite om niets anders dan een overbruggingshypotheek, waarvoor de rente gewoon aftrekbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Rubbergrover1 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:28:
[...]

TS heeft aan dat het geld voor de verbouwing nodig is.

[...]

Natuurlijk kan TS dat wel. Het gaat hier in feite om niets anders dan een overbruggingshypotheek, waarvoor de rente gewoon aftrekbaar is.
Oh ja, god ik ben wel wakker zeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Bedankt allemaal, helder. Maakt dus niet zoveel hoe we het doen, maar bij voorkeur wel even documenteren
Pagina: 1