Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Heb hulp nodig voor uitkiezen van pc-onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SkyPop
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 15-11 13:05
Ik heb eindelijk besloten om een PC te bouwen, maar ik blijf de hele tijd twijfelen over onderdelen.

Voorlopig heb ik dit kunnen samenstellen.

CPU: AMD Ryzen 5 3600 Wraith Stealth €169
Videokaart: RTX 2060 Ventus € 353,85
Ram: Corsair Vengeance LPX 16 gb € 98,90
Voeding: Corsair CV650 € 64,90
Moederbord: MSI MPG X570 Gaming Edge Wifi € 214,90
SSD: WD 500 gb € 68,90
HDD: Seagate Barracuda 1tb € 37,11
Case: Sharkoon RGB LIT 100 € 62,90

Totaalprijs €1070

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Het systeem is voornamelijk voor high-end gamen. Het zijn vooral spellen als Witcher 3 en Assassin's Creed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Mijn budget is rond de 1000 euro. Het mag er een beetje over zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ik heb geen componenten. En voor randapparatuur heb ik een ander budget.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Eén videokaart lijkt mij wel genoeg en voor geheugen dacht ik aan een ssd van 500 gb en een hdd van 1tb om mee te beginnen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar MSI. Ik heb altijd laptops van hun gekocht en ik was wel altijd tevreden erover. Maar als bepaalde producten van andere merken beter zijn dan sta ik daar wel voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Het belangrijkste voor mij is een moederbord met wifi erop. Een kabel doortrekken van de router naar mijn kamer is gewoon geen optie. En qua geluid, het zou al fijn zijn als het niet als een f22 zou klinken.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Ben niet van plan om te overklokken.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wou vragen of deze samenstelling goed is of niet. Of misschien kan ik onderdelen kopen die even goed of beter zijn aan de zelfde prijs.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 30-11 00:32
Over de rest heb ik niet veel te melden, maar kun je niet beter een 5700 kopen en die flashen naar een XT? Bijvoorbeeld deze:

https://www.amazon.nl/dp/...N=B07WRVWNMY&linkCode=asn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22-11 13:08
Ga je een 1080p scherm gebruiken? Een rtx 2060 op 1440p is namelijk niet echt high end gaming.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Ik heb ook niet veel specifieke tips, ik zou wel een aftermarket koeler bij bestellen, hoeft maar een paar tientjes te kosten.
De stock koeler is waardeloos.

Vind het ook wel een heel duur moederbord, weet je zeker dat dat nodig is? Of is dat puur voor de wifi? Het is 9 van de 10 keer toch beter om een losse adapter te hebben, omdat je die ook op een andere plaats neer kan zetten. Weggestopt achter de computer is niet echt goed voor het bereik.
Moederborden met wifi zijn ook vaak veel duurder, omdat het meestal op luxere moederborden zit.

Als hij toch wifi moet hebben zou je naar dit bord kunnen kijken:
pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
Maar die vind ik nog steeds best duur. Ik heb zelf deze:
pricewatch: Gigabyte B450 Aorus Elite

[Voor 72% gewijzigd door WEBGAMING op 17-05-2020 17:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:47

AzzKickah

06-CENSORED

Lijkt mij ook dat het moederbord minstens 100 euro goedkoper kan. Eventueel prik je er dan een goede WiFi-kaart bij in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Ik zou die HDD eruit laten en grotere SSD kopen of een losse SSD erbij. De HDD vertraagd meestal de boel toch als je opslag nodig hebt, 1 TB SSD zijn nog redelijk goedkoop te krijgen. Ook op langere termijn is het een veel verstandigere keuze. Misschien is wel een M.2 PCI-e X4 NVME versie voor de SSD ook verstandiger om te doen.
Neem het geheugen wel in kit uitvoering, dan maak je ook nog gebruik van dual channel.
Ergens zou ik wel een iets betere stabielere voeding nemen zoals Seasonic. Een of ander gevoel heb ik altijd bij "goedkopere" voedingen dat het toch niet zo stabiel en goed is als de wat betere merken. Dan heb je ook vaak nog dat het gesleeved is en cable management.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SkyPop
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 15-11 13:05
Ok, bedankt allemaal voor jullie suggesties.
Dan is dit nu mijn samenstelling

CPU: AMD Ryzen 5 3600 Wraith Stealth
Videokaart: AMD Radeon RX 5700 Red Dragon
Ram: Corsair Vengeance LPX 16 gb
Voeding: Seasonic Focus GX-750
Moederbord: Gigabyte B450 Aorus ELITE
SSD: WD 500 gb
Koeling: Cooler Master Hyper 212
Case: Sharkoon RGB LIT 100

Extra geheugen koop ik later dan bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 28-11 22:15
Ik zou een paar dingen aanpassen:

- Corsair RAM werkt niet altijd met Ryzen, G.Skill en Crucial wel. Dit is dezelfde specificatie maar dan werkt dzee 100% zeker: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-16GVK
- Voeding is overkill, 550 W is meer dan zat. Deze is goede kwaliteit en modulair pricewatch: Seasonic Focus GX-550
- Ik zou niks uitgeven aan een koeler. Ik weet niet hoe @WEBGAMING komt op dat de standaard Ryzen koelers waardeloos zijn maar we leven niet meer in het Intel tijdperk. De Ryzen koelers zijn goed genoeg voor standaard snelheden.

Hoop dat dit helpt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
SuperToine123 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:01:
- Ik zou niks uitgeven aan een koeler. Ik weet niet hoe @WEBGAMING komt op dat de standaard Ryzen koelers waardeloos zijn maar we leven niet meer in het Intel tijdperk. De Ryzen koelers zijn goed genoeg voor standaard snelheden.
Ja, alleen word hij dan 85c met de ventilator op volle gas. Heb er ervaring mee, jij duidelijk niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuperToine123
Dan is er iets mis met jouw cooler. Ik heb die in 3 builds gebruikt, nooit problemen gehad. Maakt geluid ja, maar is niet een straalmotor en hij komt niet boven 75c bij mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
SuperToine123 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:54:
Dan is er iets mis met jouw cooler. Ik heb die in 3 builds gebruikt, nooit problemen gehad. Maakt geluid ja, maar is niet een straalmotor en hij komt niet boven 75c bij mij.
Ik ben zeker niet de enige, al een hele hoop topics en mensen gezien die precies hetzelfde hebben.

Voor die paar tientjes hoef je het ook niet te laten op een build van 1000+.

[Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 18-05-2020 11:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuperToine123
Als je wilt kan je een cooler erbij kopen, dat zei ik ook nog :)

Als je er een wilt zou ik deze kopen: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B Is goedkoop en maakt weinig geluid
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True