M'n Synology uit 2013 werd dusdanig traag dat ik vond dat ik een nieuwe mocht. Maar gezien de prijs voor Synology dacht ik dat het leuk was een zelfbouw NASje te gaan maken. Stuk goedkoper, je moet alleen veel zelf veel doen, maar dan leer je ook nog eens wat 
In de Synology zaten twee 8TB schijven die ik uit een WD MyBook gesloopt hebt. Daarnaast heb ik nog een 2TB schijf die ik weer gebruik in de nieuwe NAS, naast een SSD voor het OS. De 2TB schijf installeren en gebruiken ging vlekkeloos. Eerste 8TB schijf uit de Synology overgezet, ook zonder problemen.
De tweede 8TB is waar het probleem begon. Synology uitgezet en schijf overgezet. In Debian kom ik erachter dat-ie niet gevonden wordt. Vreemd. Ook de BIOS herkent hem blijkbaar niet zie ik daarna.
Balen, kapot gegaan zojuist? Terug in Synology geplaatst: geen probleem en draait gewoon weer.
Bij het opstarten in de Synology hoor ik de schijf wel eerst een poosje 'tikken', waarna ik hem hoor opspinnen. In de NAS hoor ik niks, ook geen getik.
Het getik klinkt zo: https://www.dropbox.com/s/z2blwf60dclfrko/spinup.m4a?dl=0 (eerste klik die je hoort zet ik de Synology aan, na de ventilatorherrie kun je het getik horen, daarna spint de disk op).
Al geprobeerd:
Lijkt er dus op dat er wel iets op de bus wordt herkend, maar daarna wordt er niks mee gedaan.
Dat getik bij het opstarten snap ik niet zo goed. Ik lees dingen over WD's en head parking en dat dat problemen geeft soms. Het klinkt alsof de schijf even bewust niet wil opstarten ofzo. Misschien dat dat logisch is als je hem als externe schijf gebruikt (want hij komt tenslotte uit zo'n WD MyBook), maar intern hoeft dat niet.
Dit zijn de schijven (degene met label 'DISK2' wordt niet herkend):
Via de Synology heb ik nog SMART-attributen kunnen uitlezen (maar ik weet niet hoe ik ze moet interpreteren):
Ik ben een beetje aan het einde van m'n kennis en opties, want ik begrijp niet zo goed waar het probleem nu in zit, of waar ik verder moet zoeken en vestig m'n hoop nu even op jullie
Kan ik wellicht de firmware van de schijf op een of andere manier updaten of tweaken? Zijn er andere tools die ik kan gebruiken om te zien wat er met het schijfje aan de hand is?
Bedankt voor jullie suggesties alvast!
In de Synology zaten twee 8TB schijven die ik uit een WD MyBook gesloopt hebt. Daarnaast heb ik nog een 2TB schijf die ik weer gebruik in de nieuwe NAS, naast een SSD voor het OS. De 2TB schijf installeren en gebruiken ging vlekkeloos. Eerste 8TB schijf uit de Synology overgezet, ook zonder problemen.
De tweede 8TB is waar het probleem begon. Synology uitgezet en schijf overgezet. In Debian kom ik erachter dat-ie niet gevonden wordt. Vreemd. Ook de BIOS herkent hem blijkbaar niet zie ik daarna.
Balen, kapot gegaan zojuist? Terug in Synology geplaatst: geen probleem en draait gewoon weer.
Bij het opstarten in de Synology hoor ik de schijf wel eerst een poosje 'tikken', waarna ik hem hoor opspinnen. In de NAS hoor ik niks, ook geen getik.
Het getik klinkt zo: https://www.dropbox.com/s/z2blwf60dclfrko/spinup.m4a?dl=0 (eerste klik die je hoort zet ik de Synology aan, na de ventilatorherrie kun je het getik horen, daarna spint de disk op).
Al geprobeerd:
- Andere SATA-kabels en aansluitingen op het moederbord (kabels een aansluitingen gebruikt van schijf die wel werkt)
- Andere voedingstekker geprobeerd (gebruikt van andere schijf die wel werkt)
- BIOS updaten
code:
1
2
3
4
5
6
7
| kernel: [ 42.332735] ata1: link is slow to respond, please be patient (ready=0) kernel: [ 43.955201] ata1: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300) kernel: [ 44.135861] ata1.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out kernel: [ 44.135865] ata1.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out kernel: [ 44.170908] ata1.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out kernel: [ 44.170913] ata1.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out kernel: [ 44.178085] ata1.00: configured for UDMA/133 |
Lijkt er dus op dat er wel iets op de bus wordt herkend, maar daarna wordt er niks mee gedaan.
Dat getik bij het opstarten snap ik niet zo goed. Ik lees dingen over WD's en head parking en dat dat problemen geeft soms. Het klinkt alsof de schijf even bewust niet wil opstarten ofzo. Misschien dat dat logisch is als je hem als externe schijf gebruikt (want hij komt tenslotte uit zo'n WD MyBook), maar intern hoeft dat niet.
Dit zijn de schijven (degene met label 'DISK2' wordt niet herkend):
![]() | ![]() |
Via de Synology heb ik nog SMART-attributen kunnen uitlezen (maar ik weet niet hoe ik ze moet interpreteren):
![]() | ![]() |
Ik ben een beetje aan het einde van m'n kennis en opties, want ik begrijp niet zo goed waar het probleem nu in zit, of waar ik verder moet zoeken en vestig m'n hoop nu even op jullie
Bedankt voor jullie suggesties alvast!
[ Voor 9% gewijzigd door Mafkees op 17-05-2020 12:57 . Reden: SMART-attrs toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/cDjijAiJJA6dzT7NmCJfaDZV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PTb0NZFUVEdKtqfb2uIxl42p.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lFghjMLwDPIjMclSHEZIYdyy.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/x9ffBnHe1v8oJX8APaVJSpGZ.png?f=fotoalbum_tile)