Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• garmfielf
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-03 22:25
Ik heb sinds kort een upgradesetje overgenomen van een Tweaker en wilde daar een budget gaming systeem van maken. Toen ik hem ontvangen had heb ik het setje getest met mijn HD 5770 gpu, en hij bootte zonder enkele problemen in Linux. Een paar dagen later kreeg ik mijn case en mijn gewenste videokaart, een RX 570. Ik had er eerst al Windows op geïnstalleerd met de HD 5770 en dat verliep zonder enige problemen. Toen ik de RX 570 er echter indeed startte de computer maar niet op. De fans draaiden, lichtjes van de koeler en ram brandden maar de lichtjes van mijn toetsenbord en muis gingen niet aan, en ik kreeg ook geen video output.

Mijn eerste vermoeden was dat het misschien aan de videokaart lag. Ik heb die getest in een ander systeem met een i7 4770 en Gigabyte moederbord, en daar deed de RX 570 het prima. Daarna heb ik een sterkere voeding in de computer gedaan (van een cooler master 460W naar een cooler master 600W), maar dat haalde ook niks uit. De HD 5770 kaart doet het wel nog steeds zonder enige problemen. Daarna dacht ik te proberen om nog een andere videokaart in de computer te doen. Ik zette mijn RTX 2060 in de computer, en ik kreeg een soortgelijk resultaat. De computer begon op te starten, lichtjes op toetsenbord en muis brandden en ik kreeg zelfs signaal van de videokaart! De computer kwam echter niet verder dan de splash screen, en ik kon dus niet eens in de BIOS komen.

Mijn vermoeden is/was dat de kaart niet compatibel is omdat het moederbord een legacy BIOS heeft, maar het kan ook goed zijn dat dat vermoeden onjuist is. De Tweaker waar ik het moederbord, de cpu, ram en koeler van heb overgenomen heeft namelijk zelf het systeem gebruikt met een GTX 1060. Een GTX 1060 is volgens mij ongeveer even oud als de RX 570 en hoeveel elektriciteit ze verbruiken zou ook ongeveer hetzelfde moeten zijn.

Ik ben na een hele dag van alles proberen echt ten einde raad... Waarom start het systeem niet op met een RX 570?? En waarom wel met oudere videokaarten zoals een HD 5770?

Als iemand tips heeft of weet hoe ik dit probleem kan oplossen is het ten zeerste welkom :)

Een lijstje van mijn specificaties:
MB: Medion (ECS) H67H2-EM v1.0
CPU: i5 2500
CPU koeler: Cooler Master Hyper 212 EVO
RAM 4x2gb DDR3
PSU: Cooler Master RS-460-PSAP-J3
GPU: XFX Radeon RX 570 4GB en / of MSI R5770 Hawk

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-03 21:14
sja... noname moederbord van 10 jaar oud... vind het eerlijk gezegd heel wat dat'ie het uberhaupt nog doet.

Het kan best dat de nieuwere videokaarten die je probeert bijv. meer vermogen uit de PCI-E bus onttrekken en je moederbord dat gewoon niet kan leveren.

De voeding scoort ook geen hoge ogen, maar aangezien je daar al een alternatief voor geprobeerd hebt lijkt het volgende wat je moet proberen toch echt een ander moederbord.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
1) het bord kan geen GPU’s aan met een te nieuwe bios (UEFI).
2) Het bord heeft een whitelist en kan alleen de GPU’s aan die in die lijst staan (het is tenslotte een Medion)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:39

Nemesizz

Untouchable

ja... noname moederbord van 10 jaar oud
ECS is niet bepaalde een no-name. Is altijd nog een vrij grote speler op de moederborden markt, alleen hier niet zo bekend (meer) met retail borden. Maar volgens mij in het buitenland nog wel een 'grote' speler en dan waarschijnlijk meer op de OEM markt gericht.

Verder denk ik ook Legacy/UEFI compatible probleem. Ligt er vaak maar net aan of een fabrikant nog wel legacy support in een kaart stopt of niet (en bij modernere kaarten word dat steeds minder).

En inderdaad een whitelist is ook mogelijk, al vermoed ik eerder richting het legacy support gedeelte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:01
Update de bios eens. Het moederbord is geen noname, normaal zou die het moeten accepteren.

[Voor 63% gewijzigd door Ludwig005 op 17-05-2020 16:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:26
Bekend probleem bij Medion. Precies zoals @White Feather zegt, er zijn whitelists voor deze moederborden, en ze accepteren alleen de kaarten die op die whitelist staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• garmfielf
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-03 22:25
Dank jullie wel allen voor de reacties!

Ik heb een beetje rondgekeken voor of er bios updates waren voor het moederbord maar kon niks vinden op de Medion of ECS website... Ik denk dat het inderdaad maar een nieuw moederbord gaat worden. Als ik die binnen heb laat ik het nog weten in deze post of alles gelukt is :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12-2022

brid

Onze excuses voor het ongemak

Als je dan toch voor een nieuw moederbord gaat kun je dan niet beter voor 3300x/3600 set gaan?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 87,44€ 87,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,99

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3300X Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 87,44€ 87,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,99

[Voor 119% gewijzigd door brid op 18-05-2020 19:35]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:01
@brid Een investering van vele honderden euro's. Ik ben benieuwd wat de reactie is maar er zijn nog genoeg capabele 1155 moederborden te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12-2022

brid

Onze excuses voor het ongemak

Dan kan je blijkbaar beter zoek dan ik in V&A en op marktplaats vind ik er enkele die in mijn ogen voldoen < 50,-

Ik kan niet in de portemonnee van TS kijken, maar als je toch gaat investeren kun je denk beter gelijk een upgrade doen ipv een 10 jaar oud systeem in leven houden.

[Voor 60% gewijzigd door brid op 18-05-2020 20:56]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee