Mijn vraag
Mijn PC heeft de laatste tijd het vervelende probleem dat af en toe de I/O uitvalt, waaronder de netwerkverbinding en de USB poorten van het moederbord. Er is een reboot voor nodig om alles weer werkend te krijgen.
Na enig zoeken ben ik erachter dat dit alleen gebeurt als ik net daarvoor de PC aangeraakt heb, en in het bijzonder het rechterpaneel. Ik voel dan ook een schokje van de statische elektriciteit, opgebouwd door het bewegen op mijn stoel. Het bijzondere is dat dit alleen gebeurt met het rechterpaneel, met het linkerpaneel, bovenkant, of achterkant gebeurt dit niet. Mijn hypothese is dat het schokje overspringt op het moederbord en daar een of andere spanningsbeveiliging af laat gaan, waardoor de I/O uitvalt.
De PC is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Eerdere PCs waren op ditzelfde stopcontact aangesloten en hebben hier nooit last van gehad.
De workaround is om te zorgen dat ik elke keer als ik van mijn stoel opsta, mezelf even ontlaad, maar daar wil ik liever niet elke keer aan hoeven denken. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (zie hieronder), maar die hebben niet tot een oplossing geleid. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn PC heeft de laatste tijd het vervelende probleem dat af en toe de I/O uitvalt, waaronder de netwerkverbinding en de USB poorten van het moederbord. Er is een reboot voor nodig om alles weer werkend te krijgen.
Na enig zoeken ben ik erachter dat dit alleen gebeurt als ik net daarvoor de PC aangeraakt heb, en in het bijzonder het rechterpaneel. Ik voel dan ook een schokje van de statische elektriciteit, opgebouwd door het bewegen op mijn stoel. Het bijzondere is dat dit alleen gebeurt met het rechterpaneel, met het linkerpaneel, bovenkant, of achterkant gebeurt dit niet. Mijn hypothese is dat het schokje overspringt op het moederbord en daar een of andere spanningsbeveiliging af laat gaan, waardoor de I/O uitvalt.
De PC is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Eerdere PCs waren op ditzelfde stopcontact aangesloten en hebben hier nooit last van gehad.
De workaround is om te zorgen dat ik elke keer als ik van mijn stoel opsta, mezelf even ontlaad, maar daar wil ik liever niet elke keer aan hoeven denken. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (zie hieronder), maar die hebben niet tot een oplossing geleid. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
# | Category | Product |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE |
1 | Videokaarten | Sapphire Radeon RX 5700 Pulse |
1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 601 (Zwart) |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB |
Bekijk collectie Importeer producten |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alle "overbodige" hardware verwijderd/losgekoppeld: extra casefans, extra SSD, speakerset.
- Alle kabels binnendoor laten lopen, dwz niet langs de moederbordtray.
- Frontpanel I/O losgekoppeld, met uitzondering van de aan/uit-knop.
- Stand-offs voor het moederbord gecontroleerd, deze zitten goed voor zover ik het kan zien.
- Het PCI/e afdekplaatje boven de GPU was verkeerd gemonteerd (met het lipje naar binnen i.p.v. naar buiten). Deze heb ik weer goedgezet, maar dat gaf geen verbetering.
- Het rechterpaneel erafgehaald, en na het opstaan van mijn stoel, de binnenkant van de kast aangeraakt. Dit geeft vreemd genoeg geen problemen.