Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

I/O valt uit na aanraken rechterpaneel kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P82
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22-11 09:22
Mijn vraag
Mijn PC heeft de laatste tijd het vervelende probleem dat af en toe de I/O uitvalt, waaronder de netwerkverbinding en de USB poorten van het moederbord. Er is een reboot voor nodig om alles weer werkend te krijgen.

Na enig zoeken ben ik erachter dat dit alleen gebeurt als ik net daarvoor de PC aangeraakt heb, en in het bijzonder het rechterpaneel. Ik voel dan ook een schokje van de statische elektriciteit, opgebouwd door het bewegen op mijn stoel. Het bijzondere is dat dit alleen gebeurt met het rechterpaneel, met het linkerpaneel, bovenkant, of achterkant gebeurt dit niet. Mijn hypothese is dat het schokje overspringt op het moederbord en daar een of andere spanningsbeveiliging af laat gaan, waardoor de I/O uitvalt.

De PC is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Eerdere PCs waren op ditzelfde stopcontact aangesloten en hebben hier nooit last van gehad.

De workaround is om te zorgen dat ik elke keer als ik van mijn stoel opsta, mezelf even ontlaad, maar daar wil ik liever niet elke keer aan hoeven denken. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (zie hieronder), maar die hebben niet tot een oplossing geleid. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 601 (Zwart)
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB
Bekijk collectie
Importeer producten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Alle "overbodige" hardware verwijderd/losgekoppeld: extra casefans, extra SSD, speakerset.
  • Alle kabels binnendoor laten lopen, dwz niet langs de moederbordtray.
  • Frontpanel I/O losgekoppeld, met uitzondering van de aan/uit-knop.
  • Stand-offs voor het moederbord gecontroleerd, deze zitten goed voor zover ik het kan zien.
  • Het PCI/e afdekplaatje boven de GPU was verkeerd gemonteerd (met het lipje naar binnen i.p.v. naar buiten). Deze heb ik weer goedgezet, maar dat gaf geen verbetering.
  • Het rechterpaneel erafgehaald, en na het opstaan van mijn stoel, de binnenkant van de kast aangeraakt. Dit geeft vreemd genoeg geen problemen.
Ik heb nog niet geprobeerd om een andere voeding in te bouwen, of om de hele zaak om te zetten naar een andere kast. Ik heb nog een Corsair RM650X en Fractal Design Define R4 van een oudere PC. Maar omdat ik dan twee PC's open heb liggen, ben ik daar nog niet aan begonnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 05:11

DataGhost

iPL dev

P82 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:06:
De PC is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Eerdere PCs waren op ditzelfde stopcontact aangesloten en hebben hier nooit last van gehad.

De workaround is om te zorgen dat ik elke keer als ik van mijn stoel opsta, mezelf even ontlaad, maar daar wil ik liever niet elke keer aan hoeven denken. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (zie hieronder), maar die hebben niet tot een oplossing geleid. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen?
Nja, het eenvoudigste wat je kan proberen is de PC aan te sluiten op een geaard stopcontact, toch? Misschien dat het omdraaien van de stekker in het stopcontact nog iets doet maar ik betwijfel het.

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

Acties:
  • +2Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:12

keur0000

-------- N O N E --------

Er is maar 1 juiste oplossing, AARDEN van metalen behuizing, de rest is kansloos.
Het is een klasse I voeding en voor een correcte werking moet het metalen geheel aan de aarde worden gelegd.
Is er niet iets te fabrieken om een aarddraad naar je PC te krijgen.

En omdat iets jarengoed heeft gewerkt wil het nog niet zeggen dat het goed is πŸ˜‰
Zonder aarde staat er 230V/2=115V op de behuizing, gelukkig zitten er condensatoren tussen, anders was je al tussen 6 planken afgevoerd 😬😬😬

Bron: SR. Engineer met +40 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 27-11 17:49
keur0000 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:12:
Zonder aarde staat er 230V/2=115V op de behuizing, gelukkig zitten er condensatoren tussen, anders was je al tussen 6 planken afgevoerd 😬😬😬
Nou nou, overdrijven is ook een kunst! Als het goed is grijpt de aardlekschakelaar in voordat je die planken nodig hebt! :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P82
DataGhost schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:11:
[...]

Nja, het eenvoudigste wat je kan proberen is de PC aan te sluiten op een geaard stopcontact, toch? Misschien dat het omdraaien van de stekker in het stopcontact nog iets doet maar ik betwijfel het.
Ik heb de PC net even op het geaarde stopcontact in de badkamer aangesloten. Ook daar heb ik hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Vloris schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Nou nou, overdrijven is ook een kunst! Als het goed is grijpt de aardlekschakelaar in voordat je die planken nodig hebt! :o
Gelukkig is er een aardlekschakelaar als AANVULLENDE bescherming, maar de BASIS is ALTIJD aarden.
Dit zijn principiΓ«le beginselen van de Elektrotechniek en geen discussie ;)

Kom nog bij dat een (oude) AC aardlekschakelaar in een elektrische installatie zonder randaarde stopcontacten NIET reageert op DC fouten, wat betekend dat de aardlek NIET uitschakelt als je de spanning voerende metalen behuizing beetpakt. Word nu een beetje technisch verhaal maar dit is duidelijk beschreven en getest volgens de NEN normen, en ik weet waar ik over praat ;)

[Voor 30% gewijzigd door keur0000 op 17-05-2020 14:47]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Dus je blijft de schok voelen, ook al zit hij aangesloten op een geaard stopcontact?? kan klopt er iets niet.
Kan de elektrische installatie zijn met een slechte/geen aarde en/of je PC waar iets aan de hand mee is.

Mijn advies: laat iemand in jullie kennissen kring hier even naar kijken, liefst met goede meetapparatuur ;)
P82 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:26:
[...]

Ik heb de PC net even op het geaarde stopcontact in de badkamer aangesloten. Ook daar heb ik hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• keur0000

keur0000

@P82 wat heb je op de vloer liggen?
Het kan ook nog statistische elektriciteit zijn, eenvoudig te controleren door de radiator van cv even aan te raken, ook schokje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:31
P82 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:06:
Het bijzondere is dat dit alleen gebeurt met het rechterpaneel, met het linkerpaneel, bovenkant, of achterkant gebeurt dit niet.
keur0000 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:12:
Er is maar 1 juiste oplossing, AARDEN van metalen behuizing, de rest is kansloos.
Ja dat, maar ik denk niet dat aarding alleen al helpt in dit geval. De nabijheid of het pad van de ontlading maakt waarschijnlijk ergens iets overstuur.
Je kunt in een andere kast bouwen, of het paneel aarden:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• keur0000

keur0000

jeroen3 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:09:
[...]

[...]

Ja dat, maar ik denk niet dat aarding alleen al helpt in dit geval. De nabijheid of het pad van de ontlading maakt waarschijnlijk ergens iets overstuur.
Je kunt in een andere kast bouwen, of het paneel aarden:
[Afbeelding]
Serieus? de deur van een Rittal patchkast laten zien en iemand die thuis zit? :X
Kansloos bij de standaard pc behuizing.

[Voor 3% gewijzigd door keur0000 op 17-05-2020 16:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:31
@keur0000 Je kunt gewoon een stuk lak wegschuren op het paneel en de kast. Of gebruik maken van die emi foam. Het gaat om het idee. Kennelijk zit het niet goed in die kast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P82
keur0000 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:08:
@P82 wat heb je op de vloer liggen?
Het kan ook nog statistische elektriciteit zijn, eenvoudig te controleren door de radiator van cv even aan te raken, ook schokje?
Op de vloer ligt laminaat, en er ligt een kunststof vloerbeschermer onder de bureaustoel.

Als ik opsta uit de stoel en iets van metaal (radiator, deurklink, metalen onderdelen van de stoel) aanraak, dan krijg ik een schokje. Als ik daarna de computer aanraak, dan krijg ik geen schokje meer. Het lijkt me dan ook dat de schok komt door de opgebouwde statische elektriciteit in mijzelf, en niet van de PC zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• keur0000

keur0000

P82 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:48:
[...]

Op de vloer ligt laminaat, en er ligt een kunststof vloerbeschermer onder de bureaustoel.

Als ik opsta uit de stoel en iets van metaal (radiator, deurklink, metalen onderdelen van de stoel) aanraak, dan krijg ik een schokje. Als ik daarna de computer aanraak, dan krijg ik geen schokje meer. Het lijkt me dan ook dat de schok komt door de opgebouwde statische elektriciteit in mijzelf, en niet van de PC zelf.
Dan is het inderdaad statistische elektriciteit waar je mee te maken hebt, erg droge lucht maakt het met deze mooie weer dagen alleen maar erger.
Je zou de vloerbeschermer tijdelijk kunnen weghalen om te kijken of het beter gaat.
Nylon wielen en plastic zorgt voor statistisch opladen πŸ˜‰

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P82
Net het moederbord en de grafische kaart overgezet naar de kast en voeding van mijn oude PC (Fractal Define R4 / Corsair RM650x). Het probleem is nu niet meer te reproduceren. Dus dan ligt het of aan de kast of aan de voeding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 05:11

DataGhost

iPL dev

P82 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:55:
Net het moederbord en de grafische kaart overgezet naar de kast en voeding van mijn oude PC (Fractal Define R4 / Corsair RM650x). Het probleem is nu niet meer te reproduceren. Dus dan ligt het of aan de kast of aan de voeding.
Ja, waarschijnlijk zoiets als wat @jeroen3 suggereerde. De kastdelen zijn tegenwoordig vaak volledig gelakt waardoor ze onderling weinig tot geen elektrisch contact hebben, waardoor lading op verschillende kastdelen niet lekker vereffend kan worden (liefst met aarde). Dat zou eventueel voor vonkvorming kunnen zorgen op plekken waar je dat liever niet hebt, zoals in de buurt van je moederbord. Dus daarom zou je kunnen proberen wat lak op strategische plekken aan de binnenkant weg te krassen, zodat alle panelen en de voeding allemaal met een ongelakt stukje contact met elkaar maken, eventueel dus met draadjes als dat met schuiven of schroeven niet lukt. Waarschijnlijk lost dat het op.

Edit: zeker bij toolless installaties worden metalen schroeven vaak vervangen voor kunststof klik/schuifdingetjes waardoor de losse componenten niet meer per definitie een gezamenlijke nul/gnd hebben en dat kan allerlei rare meuk opleveren zoals wat je nu ervaart.

[Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 18-05-2020 21:28]

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P82
DataGhost schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Ja, waarschijnlijk zoiets als wat @jeroen3 suggereerde. De kastdelen zijn tegenwoordig vaak volledig gelakt waardoor ze onderling weinig tot geen elektrisch contact hebben, waardoor lading op verschillende kastdelen niet lekker vereffend kan worden (liefst met aarde). Dat zou eventueel voor vonkvorming kunnen zorgen op plekken waar je dat liever niet hebt, zoals in de buurt van je moederbord. Dus daarom zou je kunnen proberen wat lak op strategische plekken aan de binnenkant weg te krassen, zodat alle panelen en de voeding allemaal met een ongelakt stukje contact met elkaar maken, eventueel dus met draadjes als dat met schuiven of schroeven niet lukt. Waarschijnlijk lost dat het op.

Edit: zeker bij toolless installaties worden metalen schroeven vaak vervangen voor kunststof klik/schuifdingetjes waardoor de losse componenten niet meer per definitie een gezamenlijke nul/gnd hebben en dat kan allerlei rare meuk opleveren zoals wat je nu ervaart.
Dat klinkt nu wel aannemelijk.

De Silent Base 601 heeft inderdaad toolless zijpanelen. Het enige (gelakt) metaal-op-metaal contact lijkt aan de onderkant van de panelen te zitten. Aan de bovenkant zit er plastic tussen paneel en kast en aan de zijkanten een soort foam.

De Define R4 heeft nog panelen die je er inschuift en met een stel duimschroeven vastmaakt.

Nu het duidelijk is dat het de kast is, heb ik de vraag ook aan be quiet! gesteld. Misschien weten ze nog een mooie oplossing, voordat ik iets ga aanpassen. Voorlopig blijft de PC even in de R4.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P82
Als extra datapunt: met de hardware uit de oude PC in de nieuwe kast treedt het ook op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

πŸ‘ŒπŸ‘€ good shit βœ”πŸ’―

-

[Voor 100% gewijzigd door CodeCaster op 18-05-2020 23:29. Reden: Nevermind]

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True