Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-06 16:57
G'morgen,

ik strubbel al een tijdje met ons wifi netwerk..
sinds kort overgestapt van 200 naar 300 Mbps van ziggo...

maar als ik een speedtest uitvoer op iPhone/ipad of iMac dan kom ik op gemiddeld 60/30 mbp.
als ik de iMac bekabeld op de eerste router ( extreme) na het ziggo modem aansluit haal ik wel de 300mbps

 is niet heilig...maar op dit moment hebben we
Ziggo modem->cat5-  extreme ->cat5-  extreme AC - - ->  express

(snelheid heb ik op diverse punten gemeten, maar gelijke resultaten

Het ziggo modem is een ep3212 ( is een klassieker, moet qua prestaties gewoon de juiste snelheid doorgeven.

Nu is de eerste router een oudere en geen AC..de 2e is dat wel...ik zou ze evt om kunnen wisselen, maar die zijn bedraad..dus geen verlies lijkt me (kabel is ook niet meer dan 10mtr)

Daarnaast zou ik ook best willen/kunnen overstappen naar een AX router..ik heb wel wat devices die het ondersteunen...maar met 100mbps ben ik ook al tevreden..

Heeft misschien iemand een advies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Kijk naar je kanalen, ook naar wat er in de lucht hangt van de buren.

Kijk naar je RSSI en je ruis, deze kun je op je Mac zien wanneer je met alt of comnand ingedrukt op het wifi symbool klikt wat in je menubalk staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iedere Airport is ondertussen al fors verouderd, Apple is 7 jaar geleden gestopt met ontwikkeling voor z'n AP-lijn. Toch zou je hogere snelheden verwachten, al was je met WiFi-n verbonden.

Paar vragen:
- is die Airport Express bedraad aangesloten op de eerdere Extreme of functioneert het als wireless bridge en/of repeater?
- waar meet je de genoemde snelheden? Ook direct in de buurt van de eerste Extreme?
- heb je dezelfde SSID en PSK (netwerknaam en wachtwoord) op alle Airports of verschillende?
- heb je dezelfde SSID en PSK (netwerknaam en wachtwoord) op beide banden (2.4GHz en 5GHz) of verschillende?
- indien een van bovenstaande twee antwoorden "verschillend" is, waar verbind je dan mee met je client devices waar je trage performance meet?
- niet onbelangrijk: exact hoe meet je de genoemde snelheden?

Oh, en ook altijd nuttig om te weten: waarom ben je ueberhaupt snelheid gaan testen? Wat ging mis? Wat probeerde je te doen dat niet lukte? Een speedtest is een hele grove maat voor kwaliteit van je verbinding en snelheden boven de 30Mbps zijn voor iedere normale toepassing (zelfs 4k HDR video) toereikend. Het opkrikken van snelheden boven die drempel zal doorgaans niet automatisch andere problemen aanpakken, dus allicht moeten we ergens anders naar kijken...

[Voor 24% gewijzigd door dion_b op 17-05-2020 12:22]

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
sypie schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:41:
Kijk naar je kanalen, ook naar wat er in de lucht hangt van de buren.

Kijk naar je RSSI en je ruis, deze kun je op je Mac zien wanneer je met alt of comnand ingedrukt op het wifi symbool klikt wat in je menubalk staat.
als ik dat doe, zie ik dit: zeg dit wat?..wat ik zie 2,4 ghz..ik zou toch ook 5 ghz moeten hebben

ps.geen idee of dat die BSSID persoonlijk is, maar toch maar even zwart

[Voor 45% gewijzigd door wwwmarcel op 17-05-2020 17:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
dion_b schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:18:
- is die Airport Express bedraad aangesloten op de eerdere Extreme of functioneert het als wireless bridge en/of repeater?

draadloos als uitbreiding op de AC router

- waar meet je de genoemde snelheden? Ook direct in de buurt van de eerste Extreme?
ik heb het net nog even gemeten (10m vanaf de extreme), terwijl vrouw en dochter op hun telefoon zitten...25mbps....
en nu doe ik een meting naast de extreme..en dat is...40mbps

- heb je dezelfde SSID en PSK (netwerknaam en wachtwoord) op alle Airports of verschillende?
wachtwoorden en wifi naam is overal hetzelfde...

- heb je dezelfde SSID en PSK (netwerknaam en wachtwoord) op beide banden (2.4GHz en 5GHz) of verschillende?
ik heb alles automatisch, zie screenshot

- indien een van bovenstaande twee antwoorden "verschillend" is, waar verbind je dan mee met je client devices waar je trage performance meet?
ik heb maar 1 wifi....en die heet miwifi
- niet onbelangrijk: exact hoe meet je de genoemde snelheden?
speedtest by ookla....1 vd eerste google resultaten

Oh, en ook altijd nuttig om te weten: waarom ben je ueberhaupt snelheid gaan testen? Wat ging mis? Wat probeerde je te doen dat niet lukte? Een speedtest is een hele grove maat voor kwaliteit van je verbinding en snelheden boven de 30Mbps zijn voor iedere normale toepassing (zelfs 4k HDR video) toereikend. Het opkrikken van snelheden boven die drempel zal doorgaans niet automatisch andere problemen aanpakken, dus allicht moeten we ergens anders naar kijken...

tja, ik had het idee dat af en toe mijn netwerk wat langzaam is...vervolgens een stap hoger bij ziggo...tja en dan ga je meten en val het tegen...er staat me ook bij dat ik een paar jaar geleden ook 100mbps had....
op het moment wel meer devices...7 in totaal...
iMac (alleen overdag voor MS office)
macbook pro (af en toe voor op schoot)
4 iPhones (waarvan 1 zakelijk en alleen overdag ) Xs, SE2, 2x SE1
dochter iPad 4, en mini iPad2..zo uit mijn hoofd

Ik zie nog een optie in Airport configuratie "schakel IGMP snooping in"?

[Voor 23% gewijzigd door wwwmarcel op 17-05-2020 20:31]

• wwwmarcel
heeft nog een advies voor mij..

ik vind hem vreemd dat de snelheid zo laag is...er zitten dan wel een hoop devices op (4x iPhone, 2x iPad, soms iMac en soms macbook....en ziggo kastje, ikea kastje voor licht...

maar is dit teveel voor de airports?
zou ik moet overstappen naar een netgear nighthawk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanhoo
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 25-05 22:35
Vergeet niet dat de Airport Extreme slechts een 100Mbps netwerkaansluiting heeft. Bovendien lijkt het erop dat je 5GHz uit hebt staan.

Airport is verouderd. Bij klanten met klachten haal ik ze gewoon weg en adviseer de klant ze op Marktplaats te zetten. Ik heb altijd een 3-pack TP-Link Deco M5 in de auto liggen en een paar losse. Bedraad of in mesh kom ik altijd tot goede dekking en uitstekende snelheden. En dat is een stuk goedkoper dan mijn tijd om alles in orde te krijgen. Als ze een stapje beter wil, ga ik over op Ubiquiti Unifi.

Die Airports zijn Apple producten, dus daar wordt via Marktplaats nog aardig wat voor betaald. De investering in de Deco's heeft de klant er daarmee vaak ook zo uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke...bedankt...

dat stapje beter naar ubiquiti unifi....is dat snelheid, bediening, instellingen of iets anders..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 17:58

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Er zijn meer opties. Zelf voor niets 3x Ruckus R510 kunnen krijgen.

Ubiquity had laatst geloof ik Wifi6 spul aangekondigd.

Kijk gewoon even rond naar wat je nodig hebt. Ik zou wel voor POE gaan is gewoon makkelijk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
O oké.....poe is er ook voor routers....ik heb het nu voor mijn camera’s ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
hanhoo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:07:
Vergeet niet dat de Airport Extreme slechts een 100Mbps netwerkaansluiting heeft. Bovendien lijkt het erop dat je 5GHz uit hebt staan.
Hoe zie je dat mijn 5 ghz uitstaat?..er staat toch automatisch bij mijn 5 ghz?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:07
wwwmarcel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Hoe zie je dat mijn 5 ghz uitstaat?..er staat toch automatisch bij mijn 5 ghz?
Omdat het vinkje uitstaat?

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-06 21:46
hanhoo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:07:
euhm whut ?
de Airport Express heeft 100Mbps poorten, de Extreme heeft sinds gen 2 al gigabit
Wikipedia: AirPort Extreme

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Geef je 5ghz netwerken een andere naam, vergeet het oude netwerk en probeer zoveel mogelijk met de 5 te verbinden. Test dan nog een keer

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True