Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ilife
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09:36
Dag Tweakers,

Ben al een tijd bezig om te kijken naar een goed plan voor zonnepanelen op ons, in mijn ogen, best complexe dak. Heb ook al veel in de topics gelezen maar kom er niet helemaal uit. Mag ik jullie om advies vragen? :)

Uiteraard heb ik al verschillende offertes en plannen gehad, maar deze variëren nogal in legplan en verwachte opbrengst.

Ons jaarverbruik ligt nu op zo’n 3600 kwh. Ik verwacht dat dit de komende jaren iets zal toenemen dus zou graag iets meer op willen wekken. Geen plannen voor zelf auto laden of iets dergelijks. We beschikken over een 3-fase aansluiting.

We hebben een heel klein deel van ons dak zuid georiënteerd, twee iets grotere stukken oost georiënteerd en het grootste deel west georiënteerd. Op het laatste stuk dak hebben we twee dakramen en een pijp van de cv/mv.

Ik vraag me af waar ik de panelen het beste kan plaatsen. Alleen de oost delen en het kleine stukje zuid (zoals in het legplan hierboven)? Of ook een deel van west gebruiken? Of anders? In welke gevallen heb ik optimizers nodig? Kan ik het beste gebruikmaken van een centrale of micro omvormers?

Een van de aanbieders heeft Sunpower panelen aangeboden van 390WP a 400 euro. Is dit de investering waard of kan ik bijvoorbeeld beter meer Q-Cell panelen aanschaffen voor dit geld?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Voor 17% gewijzigd door ilife op 22-07-2020 14:29]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:22
Ik zou zeker beginnen met je west dak. Dat is lekker simpel.
De combinatie van oost en zuid die je nu ingetekend hebt krijgt welliswaar +/- 10% meer zonlicht, maar is dermate complex dat het al snel 25% duurder is vanwege al die noodgrepen die je uit moet halen om het goed werkend te krijgen. (micro omvormers)

Vind je dat je genoeg panelen hebt als je west dak vol ligt? Er passen er misschien wel 25. Hoeveel wil je er? Op west zal het er visueel ook een stuk aantrekkelijker uitzien. Vooral die 3 panelen op zuid vind ik geen gezicht.

Zonnepanelen merk mag je zelf weten. Ik vind Sunpower heel mooi spul maar niet interessant als het financiele aspect belangrijk is.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ilife
Bedankt voor je reactie busscherski. Ik zit aan 14 tot 16 panelen te denken. Stel dat ik aan beide oostkanten 4 panelen zou plaatsen met 3 bovenin en een naar onder en aan de westkant aan de voor en achterkant een rijtje van vier heb ik dan optimizers of micro omvormers nodig of kan ik dan met twee strings en een centrale omvormer werken?

• busscherski
Er zijn meerdere opties.

Een optie met goede bang/buck maar ook nog verspreide opwek over de dag zou kunnen zijn om bijvoorbeeld het westdak op 1 input van een string omvormer te doen en het oostdak op de andere input.

Probeer het simpel te houden. Dus als er echt 6 panelen passen in dakvlak A zou je dat kunnen doen + 8 of 10 panelen op west. Een +/- 3.6 kW omvormer moet voldoende zijn, kies bijvoorbeeld een Goodwe die staan goed bekend om dat ze al het vermogen op 1 input kunnen hebben.
Vergeet die drie zuid panelen, daarvoor heb je al heel snel micro omvormers of SE nodig. En ik vind het geen mooi gezicht.
Dak B vind ik eigenlijk teveel moeite en dan passen er nog maar 4.

Overigens, weet je zeker dat er 6 panelen passen in vlak A? Is dat vlak echt groter dan B of lijkt dat alleen maar zo op de foto?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@busscherski

Hij is wel groter op de foto's te zien, 1 gaat tot de dakgoot, andere kant gaat er voorbij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ilife
Hij is inderdaad iets groter.

Denken jullie gezien de blauwe vlekken dat ik iets met optimizers of micro omvormers moet doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Het lijkt me dat je weinig of geen schaduw hebt toch? Geen microomvormers of optimisers/SE.

• ilife
@busscherski je geeft aan dat vlak B te veel moeite is. In welk opzicht is dat te veel moeite? Kan dat dan niet in een oost string bijvoorbeeld? En aan de andere kant een string voor West? Een van de leveranciers verwacht wel wat schaduw (op het donker paarse paneel het meest), in totaal 1.9%. Geen idee wat dat getal aangeeft, maar is dat een reden om voor microomvormers of optimisers/SE te gaan?

Ik zou het qua symmetrie wel mooi vinden om voor zoiets te gaan, maar is dat ook haalbaar? Krijg ik problemen met de pijp als ik ze zo plaats?

• busscherski
LOL die symmetrie kun je alleen vanuit de lucht of vanaf de nok van de buren zien.

Maar het kan inderdaad wel.
Hoe erg is de schaduw?
Wel jammer als je daarvoor Tigos op de schaduwpanelen zou nemen (ruim 50 euro per schaduwpaneel maar niet elke installateur levert het). Of SolarEdge op alle panelen (50 euro per paneel, ook panelen zonder schaduw)

Voor die paar panelen moet de installateur ook weer een (rol)steiger bouwen, kabels trekken etc.

Los daarvan is het voor het string voltage wel goed om dakvlak B mee te nemen, dan krijg je ongeveer een procent extra efficiëntie in die string. Die procent verlies je overigens net zo hard weer als je minder panelen legt op je andere dak.

• ilife
@busscherski Ja, dat klopt. Maar de kermis van het eerste legplan vind ik het andere uiterste :-) Er staat in het plan over de schaduw letterlijk het volgende: Dakpannen + Oost zuid oosten + schaduw 1,9%. Ik ben een leek zoals je wellicht merkt.

• busscherski
Ik weet ook niet wat die 1.9% inhoudt.
Je zou zoals sommige Tweakers gedaan hebben je huis ruwweg kunnen natekenen in Sketchup en dan schaduw simuleren. Dan kun je de plaatjes daarvan hier delen. Of foto's van dit dak genomen op verschillende tijdstippen op een dag die wat verder van 21 juni is als vandaag.

En op basis daarvan bepalen of je Tigos of SE wilt. SE vind ik sowieso weggegooid geld in jouw geval.
Biedt deze installateur überhaupt TIGO's aan? Want anders wordt het SE. 20 panelen x 50 euro = 1000 euro.
Dan heb je wel heel dure paneeltjes op dakvlak B.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee