Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hatsaflats
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16-06 11:34
Na vroeger altijd zelf gebrouwd te hebben, het in 2009 beu was en deze aangeschaft, maar naar wat kleine updates van dit systeem is het nu tijd wel eens tijd voor wat nieuws.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk zal deze gebruikt gaan worden voor office taken, maar oo studie en ontspanning. Ik wil er enkele VM's op gaan draaien (max 4), beeldbewerking (voornamelijk foto's en af en toe video en voor de ontspanning games en een filmpje. Ik ben geen hardcore gamer, maar het genre WW2 trekt me voornamelijk aan. Dat wetenende is er niet heel veel op de markt dat top of the lline specs zal verwachten en heb ook nog en PS4

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer €750-800, maar mijn eerste doel is om te kijken of het lager kan. Ik denk dat ik al aardig mijn best heb gedaan om iets samen te stellen met het gestelde budget

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog enkele SSD's en HDD die over kunnen en deels ook gaan, maar twijfel of ik de voeding die nu in mijn huidige systeem zet zal over zetten. Dit betreft een 500 Watt voeding van Cooler Master. Ook de DVD speler gaat over ;)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In mijn lijstje staan een MB met video uitgangen en een videokaart, dit is met de wens om meerdere monitoren aan te sluiten. Momenteel heb ik er 2, maar wil mogelijk naar 3 of 4 toe ook omdat ik meer ben gaan thuiswerken en dit in mijn routine na deze tijd wil blijven doen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige voorkeur die ik heb, is Intel CPU maar deze is vooral uit mijn hele vroege zelfbouw verleden al ontstaan. Die vlogen niet in de fik als de koeling los schiet (ja, 'vroeger' is eens de clip van de cooler los geschoten door trillingen van buitenaf

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuiniger dan mijn huidige machine, maar met een I7 920 naar de huidige generatie lijkt me dat geen probleem

Ga je overklokken?
Nee, dat is niet mijn intentie

Wat verwacht je van ons?
Feedback over mijn eigen onderzoek zu ik waarderen, zijn er nog wat dingen waar aan geschaafd kan worden of waarin een andere keuze beter is om te maken. Ja, mijn voorkeur is inderdaad Intel maar sta open voor een switch. Aangezien mijn huidige bakkie het nu al weer een kleine 11 jaar uit houdt, is de levensduur ook een puntje. Ik ben niet iemand die het nieuwste van het nieuwste wil/moet hebben, maar wel rond kijkt naar wat er in het huidige moment verkrijgbaar is om niet met een achterstand aan de komende jaren te beginnen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed (SRELU)€ 225,-€ 225,-
1MoederbordenMSI Z390-A PRO€ 124,05€ 124,05
1VideokaartenAsus PH-GTX1050TI-4G€ 140,05€ 140,05
1BehuizingenSharkoon VS7€ 41,90€ 41,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 48,36€ 48,36
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 104,89€ 104,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 752,25

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik zou voor een AMD systeem gaan. Meer bang for buck. Bijvoorbeeld een Ryzen 3600 in combinatie met AM4 moederbord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:42
Dit. Ga voor een AMD systeem.
Ben zelf van Intel naar AMD gegaan.
Quad core i7 3770k met HT naar AMD 3900x 12 core en AMD HT. Dit voor een prijs waar Intel niet aan kan tippen. En, hij is vrij koel. Standaard zitten er goede koelers bij (zelf niet gebruikt omdat ik mijn Noctua mee kon nemen met een aangevraagde bracket).

Ik ben helemaal om eigenlijk.

De geopperde 3600 is de meeste bang for buck op dit moment. Al helemaal voor jouw budget. Je zou even moeten kijken of voor 4 Vm's je af kan met deze. Lijkt me wel. Maar zou in ieder geval voldoende geheugen in het systeem zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Intel is totaal niet interessant als je ziet wat je moet betalen voor de prestaties die je terug krijgt. Dan doet AMD dat stukken beter. Daarnaast een snellere videokaart, betere behuizing en betere voeding en dat alles voor een lagere prijs.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 187,90€ 187,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Window Zwart€ 84,71€ 84,71
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 87,44€ 87,44
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 77,42€ 77,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,97

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18-06 21:18
Als je aan het thuis werken bent zou je ook nog een hybride voeding kunnen overwegen bijvoorbeeld de Seasonic Focus. In combinatie met die bovenstaande GTX 1650 zal het een stil systeem zijn bij licht gebruik.
* 450 watt is genoeg? Misschien voor deze setup wel maar in de toekomst?

Zelf ben ik van een Intel i5-3570K overgestapt naar AMD Ryzen 5 2600. Tot nu toe erg tevreden over. Ook de stock koeler is vrij stil bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Willempie27 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:38:
Als je aan het thuis werken bent zou je ook nog een hybride voeding kunnen overwegen bijvoorbeeld de Seasonic Focus. In combinatie met die bovenstaande GTX 1650 zal het een stil systeem zijn bij licht gebruik.
De Bitfenix is altijd stil, ook bij hoge belasting. Een semi-passieve voeding gaat het geluidsniveau niets lager maken. Met semi-passieviteit wordt alleen maar ingeleverd op kwaliteit.
* 450 watt is genoeg? Misschien voor deze setup wel maar in de toekomst?
Deze setup trekt onder volle belasting ongeveer 180w uit de voeding. Geen idee hoever je wil upgraden om de resterende 270w te benutten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hatsaflats
Dat ging rap en een beetje zoals verwacht richting de Ryzen ☺️

Maar vraagje: waarom een MB met video terwijl de Ryzen 5 3600 geen video chip aan boord heeft?

Misschien ben ik niet geheel duidelijk geweest in mijn start, maar zoek naar een systeem dat ik de komende jaren niet in de core hoef aan te passen. Dus vooral nu kijkend naar een moederbord en cpu (en evt gpu) waar ik waarschijnlijk nooit iets aan zou veranderen in de toekomst.

De suggestie van Uszka heeft me in elk geval iets gegeven hierop eens verder te borduren. In deze setup denk ik ook nog wel mijn oude voeding nog wel te gebruiken is en updaten wanneer nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!
hatsaflats schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:09:
Maar vraagje: waarom een MB met video terwijl de Ryzen 5 3600 geen video chip aan boord heeft?
Omdat er geen borden zijn zonder videouitgangen. Die zitten er voor het geval er een Athlon G/Ryzen G wordt gebruikt.
In deze setup denk ik ook nog wel mijn oude voeding nog wel te gebruiken is en updaten wanneer nodig.
Nee, die is onbruikbaar. Nieuwe hardware stelt andere eisen aan een voeding.

[Voor 5% gewijzigd door Uszka op 17-05-2020 11:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hatsaflats
Uszka schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:16:
[...]Nee, die is onbruikbaar. Nieuwe hardware stelt andere eisen aan een voeding.
Point taken... ☺️

Zie net dat msi een (kleine) cashback actie heeft en me dat in mijn combi 40 euro 'oplevert'. Als ik dat afzet tussen de 2 setups dan is het verschil opeens niet zo groot meer. Bang for buck, zeker....maar het zou dus nog wat lager kunnen als ik de 2 setups samen voeg en wellicht daardoor misschien nog de cpu kan veranderen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 187,90€ 187,90
1BehuizingenSharkoon VS7€ 41,90€ 41,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 77,42€ 77,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,72

'Voordeel' mijn oorspronkelijke setup, dat kan allemaal bij 1 winkel en dat zit ik nog in de top 3 goedkoopste opties zo te zien.

[Voor 64% gewijzigd door hatsaflats op 17-05-2020 13:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Corsair LPX moet je niet nemen met AMD. Je hebt 50% kans dat de modules niet stabiel werken.

Alternatieve AMD cpu's pricewatch: AMD Ryzen 3 3300X Boxed en pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed

Wat de behuizing betreft koop je met de be quiet! wel heel veel meer kwaliteit en een lager geluidsniveau. De dichte versie is nog iets stiller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 13-06 18:33
Voor meer office werk is een 3600 wel fijn maar al wil je meer gaan gamen zou ik gaan voor een 3300X en een 1660 Super. Dat levert dan meer Game-performance op. Je moet het zelf even afwegen of je voor meer Game-performance of meer workstation performance gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:14
Als je VM's wil draaien, is het dan niet verstandiger om voor een cpu met meer cores te gaan? Is de 2700 dan geen betere keuze dan de 3600?

Mijn blog; Floating Points

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True