Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lachiam
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-07-2021
Hallo allemaal,

Ik ben aan het moment aan het oriënteren voor een hbo-thuisstudie, ik heb al het een en ander gevonden op internet over de instellingen NTI en LOI(ik wil in mijn eigen tempo studeren en OU heeft naar mijn zin te veel vaste startdata daarvoor )maar de keuze blijft moeilijk.
Ook veel gedeelde ervaringen zijn al weer wat jaartjes oud, en ik zou heel graag wat ervaringen lezen anno nu(2020).

Uit mijn eigen onderzoek en korte cursus verleden neig ik iets meer naar het NTI, maar zoals gezegd ben ik heel benieuwd hoe anderen dit ervaart hebben/ervaren.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-05 18:11
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn vriend wel en op basis daarvan zou ik op zijn minst zeggen: doe geen zelfstudie. Vanuit de LOI is de ondersteuning belabberd tot eigenlijk niet bestaand. Enkel communicatie met docenten via hun chat. Ruim een half uur in de wacht wanneer je de klantenservice belt.

Mijn vriend deed examens waarbij vragen gesteld werden die totaal niet in de boek(en) stond. De klantenservice zei dat dit toch echt het enige boek was en dat dat voldoende moest zijn om het examen te maken. Mijn vriend zei dat hij het examen zelf met een openboek niet had kunnen maken en alle tijd van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59
Mijn vrouw heeft een HBO aan het NTI afgerond en dat is goed bevallen. Makkelijk contact met docenten, paar school dagen en voor de rest alles vanuit thuis. Zelfs de thesis presentatie mocht via Skype vanuit het buitenland en was een prettige en professionele ervaring.

Er zat ook direct netjes een Engels (erkend) vertaling bij het diploma wat voor onze situatie prettig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:34
Ligt er ook een beetje aan wat voor een studie je wil doen. Er zijn namelijk sectoren waar zo’n thuisstudie-diploma niet serieus wordt genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
"zo'n thuisstudie diploma" is gewoon een erkend HBO diploma met exact dezelfde titels, eisen en moeilijkheidsgraad. Ik heb dat argument vaker gehoord maar toen ik onderzoek ging doen voor mijn vrouw heb ik geen concreet voorbeeld kunnen vinden.

Dit ging om een Bachelor of social work trouwens, ik kan me voorstellen dat het in de IT (en vooral detachering) compleet anders ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door ex87 op 20-05-2020 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lachiam
Alvast bedankt voor de reacties, het zou gaan om de bachelor informatica. Word in de IT sector dit diploma dan wel serieus genomen, ookal ben ik zelf wel van mening dat het getuigd van doorzettingsvermogen en de opleiding is verder inderdaad volledig geaccrediteerd.

Maar ik ben wel zeer benieuwd nu, hoe er vanuit de sector naar word gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hangt een beetje van het verhaal achter de reden van een thuisstudie af, maar ik zou kandidaten in eerste instantie nooit daarop afwijzen. Het vraagt een discipline en drive (zeker als je niet meer de allerhoogste bent) die je zelfs wel een plus kunnen opleveren tov een gewone hbo studie (wat ook geen enkele garantie van een bepaald niveau meer is).

De sectoren waar ik gewerkt heb doen niet moeilijk over een thuisstudie (maar je kan altijd een conservatieve manager treffen natuurlijk).

Ik heb overigens geen directe ervaring met die instituten, dus of Loi, NTI, of NCOI beter is, dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Mijn partner studeert via NCOI. Bedrijfskunde. Prima opleiding maar de uitvoering laat echt wel te wensen over.

• Na de eerste herkansing betaal je rustig 150 euro per herkansing. Klopt, dan moet je maar beter studeren, maar toch wel kut.
• Docenten zijn na het laatste contactmoment nog maar een paar dagen bereikbaar voor vragen en feedback. Stel je je opdracht een weekje uit en mail je ze dan, hoeven ze niet te reageren. Dus dan moet je blind je opdracht inleveren. Salliant detail: al die docenten zijn ZZP'ers dus voor 100 euro ex btw willen ze wel ff naar je vraag kijken.
• "Het is altijd in de buurt" maar als er maar 3 studenten in jouw buurt zijn wordt je steevast naar een locatie in Utrecht ofzo doorgezet.
• Docent en examinator zijn twee verschillende personen. Die zijn het soms oneens met elkaar. Dan krijg je een 4. Bezwaar maken kan alleen tegen de procedure en niet tegen de inhoud. En kost sowieso 75 euro. Als je dan terug krijgt "de procedure is gevolgd" is het geld weg en nog steeds een 4. En natuurlijk 150,- voor een herkansing, mocht je die nodig hebben.

Het is leuk een thuisstudie maar behalve de discipline en de tijdsbesteding moet je verdomd goed opletten want ALLES kost extra geld. En je krijgt dan wel inhoudelijke begeleiding maar hbo-skills wordt je geacht in je vrije tijd op te pakken. Format van een verslag? Zelf uitzoeken en als je een 3 krijgt was het fout. Nu heb je nog 1 herkansing. Taalkundig nog niet op het juiste niveau? Het contactmoment in de klas is daar niet voor geschikt, via Teams kan het ook niet en als de docent geen zinnig antwoord geeft is er geen mogelijkheid tot escalatie. Ja voor 75,- euro is die er. Maar het proces is gevolgd en de docent gaf antwoord. Kortom daar gaat je tweede herkansing.

Vanuit mijn eigen vakgebied wordt een IT informatica echt wel serieus genomen overigens, ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anghell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:50
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:25:
Mijn partner studeert via NCOI. Bedrijfskunde. Prima opleiding maar de uitvoering laat echt wel te wensen over.

• Na de eerste herkansing betaal je rustig 150 euro per herkansing. Klopt, dan moet je maar beter studeren, maar toch wel kut.
• Docenten zijn na het laatste contactmoment nog maar een paar dagen bereikbaar voor vragen en feedback. Stel je je opdracht een weekje uit en mail je ze dan, hoeven ze niet te reageren. Dus dan moet je blind je opdracht inleveren. Salliant detail: al die docenten zijn ZZP'ers dus voor 100 euro ex btw willen ze wel ff naar je vraag kijken.
• "Het is altijd in de buurt" maar als er maar 3 studenten in jouw buurt zijn wordt je steevast naar een locatie in Utrecht ofzo doorgezet.
• Docent en examinator zijn twee verschillende personen. Die zijn het soms oneens met elkaar. Dan krijg je een 4. Bezwaar maken kan alleen tegen de procedure en niet tegen de inhoud. En kost sowieso 75 euro. Als je dan terug krijgt "de procedure is gevolgd" is het geld weg en nog steeds een 4. En natuurlijk 150,- voor een herkansing, mocht je die nodig hebben.

Het is leuk een thuisstudie maar behalve de discipline en de tijdsbesteding moet je verdomd goed opletten want ALLES kost extra geld. En je krijgt dan wel inhoudelijke begeleiding maar hbo-skills wordt je geacht in je vrije tijd op te pakken. Format van een verslag? Zelf uitzoeken en als je een 3 krijgt was het fout. Nu heb je nog 1 herkansing. Taalkundig nog niet op het juiste niveau? Het contactmoment in de klas is daar niet voor geschikt, via Teams kan het ook niet en als de docent geen zinnig antwoord geeft is er geen mogelijkheid tot escalatie. Ja voor 75,- euro is die er. Maar het proces is gevolgd en de docent gaf antwoord. Kortom daar gaat je tweede herkansing.

Vanuit mijn eigen vakgebied wordt een IT informatica echt wel serieus genomen overigens, ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
toon volledige bericht
Ja, dit is ook mijn ervaring met NCOI. Ik doe op dit moment ook Bedrijfskunde en ben niet bijzonder onder de indruk van NCOI. Ik wacht ook al een maand op een telefoontje van de studiebegeleider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

toon volledige bericht
Dit dus, al is dit volgens mij een gangbaar model voor meerdere "thuisstudie" instanties. Ik volg er eentje bij een andere instantie waar je trouwens ook fysieke lessen kunt krijgen op een vaste locatie maar resumé;

1. Alles maar dan ook alles kost geld.

2.Docent en examinator zijn verschillende personen, de student wordt daar snel de dupe van. Een klacht gaat via dezelfde examinator want die zit in een examencommissie en dus is de student fu#cked.

3. Studiebegeleiding of studiecoach (geef het een naam) stelt amper wat voor. Inmiddels heb ik de 4de studiecoach in 2 jaar gezien de mensen massaal vertrekken.

4. Wachten op je tentamen cijfers kan zo 3! maanden duren, dan denk je... Ik ga alvast verder met een ander vak maar deze is inactief gemaakt door de studiecoach want je moet eerst het andere vak af ronden.

5. Meedenken of iets van maatwerk (versneld traject of vrijstelling) gaat zeer moeizaam, dat is binnen een reguliere hogeschool vaak beter.

Enz enz. Weet goed waar je aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 17:21

Foamy

Fulltime prutser

Vraag ook vooral wat proeflessen aan, zodat je kunt zien of de inhoud een beetje up-to-date is. Zeker met een IT-gerelateerde studie. Ik heb ooit eens een proefles aangevraagd voor een HBO thuisstudie webdesign, en ben hard gillend weer weggerend. Beste besparing uit mijn arbeidscarriere ooit. (Technieken en methodieken gebruiken die een tien jaar eerder al als outdated en not-done werden gezien leek me geen goede optie. Er vanuitgaande dat een proefles, bedoeld om mensen over de streep te halen je aanbod te volgen, representatief was voor de rest van inhoud heb ik bedankt.)

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
@Foamy Ik ben juist gestopt met het HVA omdat het onderwijs niveau echt om te janken was. Java boeken van 5 jaar oud (op een systeem engineer opleiding). Jammer dat je (toen in ieder geval) geen proeflessen kon volgen maar blij dat ik er mee gekapt ben. Hoop geld (en tijd) bespaard en ik heb echt nooit last gehad van het ontbreken van een HBO papiertje.

Sterker nog: Wij kijken überhaupt niet naar papiertjes. Wij kijken naar werk ervaring, kennis en hoe je bent tijdens onze interviews. Ik scroll nooit ver genoeg naar beneden op cv's om de opleiding te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-05 12:31
Inmiddels een heel aantal jaar terug heb ik een HBO opleiding (SPD Bedrijfsadministratie) gedaan. De meeste vakken heb ik via een deeltijdopleider gedaan, een paar vakken echt met thuisstudie. Omdat je je per vak in kon schrijven kon ik redelijk makkelijk switchen tussen de die twee manieren. Als ik een hele opleiding via thuisstudie had gedaan had ik het denk ik niet gehaald. Ik ben redelijk van het doorzetten, maar thuisstudie vraagt wel veel.

Je geeft aan in je eigen tempo te willen studeren en ik ben bang dat juist daar de valkuil zit. Je eigen tempo kan vanavond inhouden dat je het niet erg vind om een week later klaar te zijn met je opleiding of dat je denkt dat je volgende week als het regent wel even twee avonden leert zodat je nu even van de zon kan genieten. Kan je daar mee omgaan dan kan het prima lukken, maar let op dat je grootste voordeel niet je valkuil wordt.

Wat betreft begleiding ik heb zowel het "contactonderwijs" als de zelfstudie via dezelfde partij gedaan. Zij deden voornamelijk contactonderwijs en als je het echt wilde konden ze wel wat begleiding geven bij zelfstudie, dus ik denk dat ik daar niet echt een eerlijk beeld heb ten opzichte van bijvoorbeeld een LOI of NTI. Wel merkte ik dat ik vaak begon met het idee dat ik een stuk goedkoper uit zou zijn als ik zelfstudie deed, maar dat dat in de praktijk nou niet echt het geval was. Een examen was opeens een stuk duurder als bij het contactonderwijs, en extra vragen leveren als snel (op zich terechte) extra facturen op. Uiteindelijk vond ik het voor een paar makkelijke vakken een leuke oplossing omdat ik ze dan tegelijk met wat moeilijker vak kon doen zonder de studie uren te verdubbelen, maar ik zou er voor een volledige opleiding nooit voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lachiam
Oke, bedankt allemaal ik heb hier veel aangehad, en ik zag inderdaad de prijzen van ncoi en dat gecombineerd met reviews en ervaringen ben ik gauw verder gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 11:54

toon volledige bericht
Zelf wil ik ook een NCOI HBO leergang gaan doen om een stap te kunnen maken in de carriere. Alleen om dit soort berichten word ik wat terughoudend om het bij NCOI te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:17

Tank80

Cyanide&&Happiness

Na een niet afgemaakte deeltijd hbo informatica aan een reguliere hbo instelling ben ik nu bezig bij novi. Veel meer gericht op mensen uit het veld, keus uit online of klassikaal of een combinatie daarvan volgen. Geen geneuzel met groepsopdrachten. Veel meer in te vullen naar je eigen situatie. Serieus instituut, medestudenten werken vrijwel allemaal bij wat grotere bedrijven. Is wel wat duurder...

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-05 21:24
Willem30 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Zelf wil ik ook een NCOI HBO leergang gaan doen om een stap te kunnen maken in de carriere. Alleen om dit soort berichten word ik wat terughoudend om het bij NCOI te gaan doen.
Ik heb mijn HBO technische bedrijfskunde via het NCOI afgerond, en ik herken zeker de ervaringen van @KelvinX mbt het stugge examenbureau.
Maar voordelen van NCOI is dat de lessen en het programma wel goed aansluiten op de (werk)praktijk. Daarmee bedoel ik, dat de stages en portfolio opdrachten goed kan toepassen op het werk. En de lessen die je volgt zijn met mensen die een soortgelijke job hebben en zo kan je op een prettige manier de theorie reflecteren op realistische praktijksituaties Mijn referentie is dat ik een blauwe maandag op het Windesheim heb gezeten, en daar kwamen ze met onrealistische eisen mbt stage en zit je met een paar HAVO scholieren in één groep.
Ook de docenten die voor het NCOI werken zijn 9 van de 10 keer erg goed. Meestal ZZP uit een relevant vakgebied. En als een docent toch minder goed uit de bus komt, doet het evaluatieproces goed zijn werk (1x meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 11:54
m_rick schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Ik heb mijn HBO technische bedrijfskunde via het NCOI afgerond, en ik herken zeker de ervaringen van @KelvinX mbt het stugge examenbureau.
Maar voordelen van NCOI is dat de lessen en het programma wel goed aansluiten op de (werk)praktijk. Daarmee bedoel ik, dat de stages en portfolio opdrachten goed kan toepassen op het werk. En de lessen die je volgt zijn met mensen die een soortgelijke job hebben en zo kan je op een prettige manier de theorie reflecteren op realistische praktijksituaties Mijn referentie is dat ik een blauwe maandag op het Windesheim heb gezeten, en daar kwamen ze met onrealistische eisen mbt stage en zit je met een paar HAVO scholieren in één groep.
Ook de docenten die voor het NCOI werken zijn 9 van de 10 keer erg goed. Meestal ZZP uit een relevant vakgebied. En als een docent toch minder goed uit de bus komt, doet het evaluatieproces goed zijn werk (1x meegemaakt).
Bedankt voor je reactie. Ik was aan het kijken naar een 1 jarige leergang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 20:17
Anderhalf jaar geleden heb ik mijn Bachelor Bedrijfskunde gehaald bij NCOI.
Ik herken me ook wel in de ervaringen dat het inderdaad veel geld kost en de begeleiding soms wat summier kan zijn.

Maar verder heb ik het zeer positief ervaren:
- Niveau van docenten vond ik over het algemeen zeer hoog. Veel zijn ZZP-er en geven les naast hun werk, vaak als adviseur. Oftewel goede actuele kennis en veel praktijkcases. Uiteraard zitten er soms wat mindere docenten tussen.
- Je zit met gelijkgestemden in de klas, je medestudenten hebben zelf voor deze opleiding gekozen en zijn meer gemotiveerd dan de standaard student zonder praktijkervaring.

Over de waardering van het diploma, ik vind dat dit juist hoger ingeschat mag worden:
- Je doet een volwaardige opleiding naast je baan, oftewel je laat zien goede plan skills te hebben en te investeren in je kennis
- Doordat het deeltijd is kan je de geleerde stof direct toepassen in de praktijk
Pagina: 1