Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-06 14:56
Ik werk al enige tijd via een uitzendbureau bij een bedrijf. Echter via een bijzondere constructie:

Ik werk bij uitzendbureau A
Deze zend mij uit aan uitzendbureau B
Deze zend mij uit aan het bedrijf waar ik werk.

In de praktijk heb ik nooit contact met B, en ook geen papieren van B. Ik weet alleen dat uren die ik gewerkt heb wel via B naar A gaan.

Dit gaat naar tevredenheid. Echter een ding zit mij dwars,
Het bedrijf hanteert toeslagen voor overwerk en diverse andere gunstigere (secundaire) arbeidsvoorwaarden zoals ruimere reiskostenregeling. Deze krijg ik niet en dat is mijn inziens onterecht. Ik krijg het conform de ABU cao.

Ik heb dit uitgezocht, en het blijkt onderdeel te zijn van de zogenoemde inlenersbeloning. Dit staat in de Abu(uitzend) cao.

De inlenersbeloning verteld dat ik hetzelfde betaald moet worden/dezelfde voorwaarden heb als interne medewerkers.

Dus dat heb ik kenbaar gemaakt bij het uitzendbureau. Het uitzendbureau komt met het verweer:
Wij zenden je uit aan uitzendbureau B, en B werkt volgens de Abu cao, dus dat is waar je recht op hebt.(en dus niet de beloning die het bedrijf bied).

Ik kan het zelf niet hardmaken of nu ik, of het uitzendbureau gelijk heeft. Iemand die hier iets meer over weet of kan vertellen?

Alle reacties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Dat betekent dus dat die 2 onder één hoedje spelen. Kortom je wordt te pakken genomen waar je bij staat. Ik zou bij de opdrachtgever eens navragen wat ze allemaal voor vergoedingen betalen. Dan weet je meteen wat uitzendbureau B afroomt. Dat is voor hun pure winst omdat ze geen werk aan jou hebben.

Als alles naar tevredenheid is bij het bedrijf zou ik eens kijken of je het niet met het bedrijf op een akkoordje kunt gooien dat je direct via het bedrijf gaat werken met een contract voor bepaalde tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik heb namens een uitzendbureau ingeschreven op aanbestedingen en weet niet beter dat de inlenersbeloning van toepassing is indien er sprake is van een doorleenconstructie. Daar valt onkostenvergoeding en toeslagen voor overwerk ook onder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Zie ketenaansprakelijkheid (voor loon) en wet aanpak schijnconstructies.

Ga er maar vanuit dat de keten hier zeer bewust bezig is de werknemer een poot uit te draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:01

Croga

The Unreasonable Man

https://www.nu.nl/geldzak...-zelfde-loon-krijgen.html

Kern: Het maakt niet uit hoeveel stappen er tussen zitten, je behoort gelijk betaald te krijgen als degenen met wie je samenwerkt die in vaste dienst zijn. Niet alleen qua toeslagen maar ook gewoon qua loon. En dat is achteraf invorderbaar! Dus met terugwerkende kracht op te eisen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 07:32
Volgens mij helpen de links en adviezen die hier worden gegeven al. Maar vergis je niet: helaas zijn er ook uitzendbureaus die niet doorhebben dat dit niet mag, dat gaat dan vaak over lokale (kleine) partijen. Iedereen kan gemakkelijk een uitzendbureau opstarten, software is zo voorhanden en je start het zo op. Maar alle inhoudelijke kennis ook hebben ligt iets gecompliceerder. Ik zou dus oppassen dat je gelijk met gestrekt been erin gaat, maar uiteindelijk moet je een stijl kiezen die jou ligt en waar jij je goed bi jvoelt.

Zoals gezegd, het verweer van uitzendbureau A is belachelijk en onjuist. Als je er niet uitkomt met uitzendbureau A zou ik nog even met de opdrachtgever (waar jij werkt) bespreken wat zij met het uitzendbureau hebben besproken. De inlenersbeloning moet het uitzendbureau naleven, maar uiteindelijk halen zij de informatie eigenlijk altijd bij de klant op (ook als er sprake is van een cao).

Ketenaansprakelijkheid is het kernwoord en op basis daarvan kun je ook druk uitoefenen op het uitzendbureau. Ben je aangesloten bij een vakbond? Dat helpt nog wel eens in dit soort gevallen :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:59

Speedmaster

Make my day...

Maar recht hebben en recht krijgen is in dit geval wel een ding om rekening mee te houden. Wat als het uitzendbureau jou nu lastig vind en je "ontslaat".

Ik zou persoonlijk er voor kiezen om eerst bij het bedrijf waar je werkt na te gaan wat er betaald wordt voor je. Daarnaast kijken of het mogelijk is om over te stappen naar het bedrijf en pas dan actie te gaan ondernemen richting het uitzendbureau. Het zou vervelend zijn als je door een financieel conflict weg moet bij het bedrijf, tenzij je er niet wilt blijven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:52

t_captain

Moderator General Chat
Rukapul schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:16:
Zie ketenaansprakelijkheid (voor loon) en wet aanpak schijnconstructies.

Ga er maar vanuit dat de keten hier zeer bewust bezig is de werknemer een poot uit te draaien.
Amen.

Zo’n constructie met dubbele overhead kan normaal gesproken niet uit. (alleen in hoogconjunctuur en veelgevraagde functies komt het voor). Waarom dan dat volstrekt onnodige tweede bureau? Normaal zou een uitzendbureau ook geen mensen leveren aan de concurrent. Ik zie precies wat @Rukapul ziet: poging om te naaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-06 14:56
Of het naaien is weet ik niet, ik werk er al een hele tijd en eigenlijk naar tevredenheid.

Fijn om te horen dat ik niet helemaal gek ben.

Ik sta in goed contact met degene van het uitzendbureau A. Ik had een lijstje met verschillende punten, een paar punten zijn reeds opgepakt, maar de grootste punt is de inlenersbeloning, aangezien ik regelmatig overwerk. Aansluitend reiskostenvergoeding, die is ook niet conform interne medewerkers.

Het bedrijf en de managers van mijn afdeling zijn erg tevreden over mij gelukkig, en voor de coronacrisis wilde ze mij al overnemen. Alleen hogerhand door corona afgekeurd. Vorige week informeerde mijn teamleider alsnog naar e.a. en lijkt er wellicht opnieuw een ingang te zijn 😊. We wachten af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 07:32
@t_captain dan ken je de branche in mijn beleving echt onvoldoende. Dit komt, zeker bij grote opdrachtgevers, regelmatig voor. Zij willen geen extra partij contracteren, geen extra facturen, etc. Als hun vaste partij dan niet kan leveren, contracteert de vaste partij een ander bureau (of neemt eenmalig een aantal kandidaten af). Zij hebben één aanspreekpunt/aannemer.

De verklaring van uitzendbureau A is natuurlijk zonder twijfel verdacht, laat daar geen misverstand over ontstaan. Je kan daarom, als je nul op het rekest krijgt, ook altijd nog contact opnemen met de SNCU. Als je hun gesproken hebt en het uitzendbureau daarna spreekt, moet het ook wel duidelijk zijn. SNCU is verantwoordelijk voor naleving van de ABU en NBBU cao, die acteren ook richting het bureau bij vermoedens van misstanden.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:52

t_captain

Moderator General Chat
https://www.bureaucicero....sbeloning_presentatie.pdf

WAS: uitbreiding ketenaansprakelijkheid naar loon
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True