Automatische kettingspanner: aflezen conditie ketting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:46
Ik heb een Gazelle Eclipse C8 uit 2016 met een automatische kettingspanner. Ik veronderstel dat ik aan de stand van de kettingspanner kan aflezen hoe ver de ketting al versleten is. De kortste afstand tussen het rubberen tandwiel in de spanner en het frame is nu al (of pas?) 10mm.

Zie afbeelding op https://postimg.cc/qgt3B3jL

Mijn vraag is: kun je op grond van bovenstaande concluderen dat de ketting wel of niet vervangen moet worden?

/Edit: nog een afbeelding, zelfde camerapositie, uitgezoomd:
https://postimg.cc/sMRBjHNP

[ Voor 10% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 16-05-2020 21:55 . Reden: Extra afbeelding toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 19:51
Misschien als je de beginstand van de spanner weet en als de spanner gecalibreerd is voor dat type ketting.

Er zijn van die tooltjes van een paar euro waarmee je kan zien of een ketting nog goed is; die lijken me meer betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:46
Ik heb de fiets pas net, dus beginstand en type ketting weet ik niet. Maar ik heb even gegoogeld naar die tooltjes die je bedoelt en die zijn wel interessant. Dankjewel!

Aanvulling 14:57u:
Afstand gemeten met de schuifmaat. Ca. 120,3mm over 10 schakels, hetgeen (volgens dit artikel) duidt op een bijna maar nog niet helemaal versleten ketting. De grens ligt bij 120,5mm.

[ Voor 46% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 17-05-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Die "kettingmeters" schijnen inderdaad handige tooltjes te zijn. Wat je ook kunt doen is het volgende: probeer je ketting op te tillen, als deze op het grootste voorblad zit (als je meerdere hebt althans). Als dat lukt, is je ketting versleten, als dat niet lukt, is je ketting waarschijnlijk nog goed.

Zo doe ik het altijd bij mijn racefiets. Heb dit trucje van m'n zwager geleerd en hij gebruikt dit al meerdere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@hoi1234 Na een tijd is ook je tandwiel aan het slijten. Meestal slijten ze ook nog eens ovaal, dus dat foefje met speling op de ketting kan van twee kanten komen.
Ook het meten van een aantal schakels is niet 100% betrouwbaar aangezien een ketting over de gehele lengte zomaar een halve schakel langer kan worden, zulk verschil meet je niet makkelijk over 10 schakels.
Ieder seizoen voor een paar euro een nieuwe ketting erop en je tandwielen gaan wat langer mee ook. (afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je maakt uiteraard, sommige mensen verslijten er twee, vooral op de mountainbike)