Toon posts:

Pc blijft opnieuw opstarten zonder foutmelding. Hulp gewaard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frazyr
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-09-2020
Hallo,

Ik ben nu welgeteld bijna 48u non stop bezig. Heb voor m'n gevoel alles geprobeerd. Wordt radeloos.

Heb een 2e hands desktop gekocht. Contact met verkoper is goed en coöperatief. Hij geeft aan nooit problemen te hebben gehad. Ik heb niet 't idee dat meneer me bewust een oor aan naait.

Ik kreeg echter na een paar uurtjes WoW spelen opeens last van sudden restarts. Maar dan niet tijdens het spelen. Gewoon random, tijdens het computeren. Hierbij komen geen foutmeldingen. Het begon af en toe, soms kon ik prima 'n paar uur dingen doen. Nu is het de hele tijd opstarten, dat gaat in enkele seconden, heel snel en vlekkeloos, en dan ergens na een paar minuten of seconden, poef... hij restart weer, repeat repeat.

Betreft een i5 (kan door de problemen even niet precies zien welke
8gb ram
KFA2 gtx 1060 3gb
1x ssd 120tb "t120"
1x ssd samsung 250 gb
Asrock b85m pro4 moederbord

Ik heb run inmiddels op eens helemaal schone, legale, up to date, windows 10. Na 't installeren enkel videokaart driver geüpdatet, verder niks. en verder helemaal cleane install windows 10 pro 64x.

Ik heb al geprobeerd :
- Bios update middels stickje : succesvol gelukt, geen foutmelding
- Ram getest met Windows tool: geen foutmeldingen
- Hard drives getest middels windows tool, geen foutmeldingen
- Pc voorzichtig schoongespoten met perslucht. Was al erg schoon.
- middels YouTube tutorials dingen met stroombeheer profielen geprobeerd
-meerdere clean installs, alle schijven gefragmenteert

Antwoorden als: terugbrengen naar de verkoper zijn niet nodig. Ik reik hier uit wat betreft het trouble shooten naar een oplossing /:)

Niks lukt :(
Please help...

Beste antwoord (via Frazyr op 17-05-2020 20:32)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
Frazyr schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:21:

Overigens aangezien mijn onderdelen zo crap blijken te zijn. Als moederbord heb ik de asrock b85m pro 4. Is deze de moeite waard qua uitbouwen tot een wat dikkere setup? Of kan ik beter deze dooddraaien en dan vers opnieuw beginnen. Of zeg ik al wat heel raars.
Voor WoW is het nog wel een aardig systeem. Nieuwe voeding voor 5 tientjes en een 2e hands rammodule hoeft ook niet veel te kosten. Met een 250GB ssd heb je genoeg voor Windows en WoW. Ga je recente titels spelen dan kom je aan alle kanten tekort.

Alle reacties

• Frazyr
Primeur!!
Na honderden restarts een blauw scherm met een stopcode: bad system config info

[Voor 7% gewijzigd door Frazyr op 16-05-2020 21:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 11851

Frazyr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:30:
Primeur!!
Na honderden restarts een blauw scherm met een stopcode: bad_system_config
Ik wou net replyen met "zie je in %SystemRoot%\ een bestand genaamd memory.dmp? (dat wordt weggeschreven na een BSOD)" :+

Dan kan je daar een analyzer op loslaten, https://webwereld.nl/nieu...ws-10-crashes-op-3772067/

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 16-05-2020 21:34]

• Uszka
Welk merk en type voeding zit erin?

• Frazyr
Anoniem: 11851 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:33:
[...]

Ik wou net replyen met "zie je in %SystemRoot%\ een bestand genaamd memory.dmp? (dat wordt weggeschreven na een BSOD)" :+

Dan kan je daar een analyzer op loslaten, https://webwereld.nl/nieu...ws-10-crashes-op-3772067/
Dank voor je snelle reactie!
Ik begrijp echter niet helemaal wat je bedoeld met : analyzer op los laten?

Ik kom namelijk momenteel ook alweer niet meer in windows, hij gaat straight naar de automatisch herstellen pagina waar ik vervolgens verschillende herstel opties kan kiezen.

• Frazyr
Uszka schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:39:
Welk merk en type voeding zit erin?
Ms tech
ATX power supply v2.3 (ms n650 Val)

• Uszka
Frazyr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:42:
[...]

Ms tech
ATX power supply v2.3 (ms n650 Val)
Dat is het slechtste van het slechtste. Vervang die eerst maar eens voor een fatsoenlijke voeding.

Frazyr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:41:
[...]

Dank voor je snelle reactie!
Ik begrijp echter niet helemaal wat je bedoeld met : analyzer op los laten?

Ik kom namelijk momenteel ook alweer niet meer in windows, hij gaat straight naar de automatisch herstellen pagina waar ik vervolgens verschillende herstel opties kan kiezen.
Ik neem aan dat je dit tikt op een andere pc/laptop?

Kan je dat c:\windows\memory.dmp bestand vinden op de crashende pc in kwestie? b.v. via een boot cd / usb stick, zijn harde schijf in andere pc plaatsen, of via het netwerk als hij even stabiel is?

Dat bestand bevat informatie waarom windows crasht, en die kan je via een tool (WinDbg) analyzeren zodat je weet wat de boosdoener is. b.v. een bepaalde driver, rot geheugen, etc. Dit kan ook gedaan worden op een andere PC. Zal je het artikel wat ik eerder gepost heb even moeten doorlezen.

Succes!

Uszka schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:44:
[...]

Dat is het slechtste van het slechtste. Vervang die eerst maar eens voor een fatsoenlijke voeding.
Of dit eerst proberen ;)

• Frazyr
Oké! Ik zit nu inderdaad op mijn telefoon. Ik heb geen andere desktops/computers tot mijn beschikking helaas. Ik ga echter wel even kijken wat met je tip nu nog kan doen! Wat betreft de voeding, die neem ik ook mee! Echter is dat pas iets voor na het weekend.

Dank voor jullie reacties, mocht iemand nog andere tips hebben hoor ik die graag.

• Frazyr
Zijn er nog UEFI settings die ik kan proberen te veranderen?

Frazyr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:55:
Zijn er nog UEFI settings die ik kan proberen te veranderen?
Alles op default, dat is meestal het stabielste. juist niet mee gaan lopen klooien maak je het misschien alleen maar erger.

En om toch te stellen: het lijkt mij heel sterk dat de verkoper dit niet wist, of er moet tijdens transport iets losgeraakt komen te zitten.

Dit kan je trouwens ook nog proberen als je een beetje handig denkt te zijn: alle componenten uit de desktop halen, en op een tafel o.i.d. stuk voor stuk alles weer aansluiten, en dan kijken wat er gebeurd.

Ik heb vroegah in een computerwinkel gewerkt, en je wil niet weten hoeveel problemen worden veroorzaakt door een schroefje wat ergens tussen gevallen is, een i/o shield die contact maakt met het moederbord, een voedingskabel die net niet lekker zit etc. etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frazyr
Het is zondag en alles is dicht dus een nieuwe voeding testen heeft nog geen zin.

Is het de moeite waard het te proberen met 1x 4gb minder? Om te kijken of 1 van de 2 rams het probleem zijn.

Of een clean install te proberen met slechts 1 van de 2 ssds aangesloten om te kijken of 1 van de ssds het zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Zet er eerst een nieuwe voeding voordat het hele systeem wordt gesloopt door die gare MS-Tech.
Heb je de verkoper gecontacteerd over het probleem en het feit dat hij een systeem verkoopt met een pc slopende voeding?

[Voor 19% gewijzigd door Uszka op 17-05-2020 19:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frazyr
Uszka schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:16:
Zet er eerst een nieuwe voeding voordat het hele systeem wordt gesloopt door die gare MS-Tech.
Heb je de verkoper gecontacteerd over het probleem en het feit dat hij een systeem verkoopt met een pc slopende voeding?
Dit heb ik nog niet gedaan aangezien ik voor het geld wat ik betaald heb geen zin heb in getouwtrek. Misschien zegt dat meer over mij maar in principe heb ik hem daar getest en was alles in orde. Pas later kwamen thuis problemen.

Voordat ik je bericht gelezen had ben ik al van start gegaan door het loskoppelen van de kingspec ssd. Vervolgens draai ik nu op een clean install op enkel de Samsung SSD. SO FAR geen shut downs. Heb net via windows update alles geüpdatet (oa. win1909).
Bijgevoegd de temps/voltage readings uit fans peed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
De spanning is alleen accuraat te meten aan de voeding zelf. Uitlezen met software is niet nauwkeurig genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frazyr
Uszka schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:32:
De spanning is alleen accuraat te meten aan de voeding zelf. Uitlezen met software is niet nauwkeurig genoeg.
Omstebeurt een 1x 4gb ballistix ram verwijderd.
Nadat ik de laatste solo op de setup had getest geen shutdown meer gehad. Draai nu al ruim een kwartier zonder crash terwijl het eerst niet te stoppen was als het eenmaal begon. :o

Zou het dan toch een kapotte RAM schijf zijn geweest?

Die nieuwe voeding gaat er in ieder geval first thing ook komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:05
Het is toch een feit van algemene bekendheid dat MS-Tech voedingen de allerslechtste zijn. Ik weet dit al sinds 2009 toen ik 16 was. Ik bedoel, op ieder internetforum kan je dat vinden. Dan snap ik niet dat iemand een voeding met een MS-Tech voeding überhaupt durft te verkopen. Zulke dingen slopen je pc, wat er nu ook technisch aan de hand is. 650 watt is ook niet veel voor een MS-Tech want een vreselijk lage efficiëntie. Dus daar kan het ook aan liggen. Ik denk dat een 650 MS-Tech hetzelfde is als een normale voeding van 300/350 watt.

[edit] zie al op https://nl.hardware.info/...h-ms-n650-val-650w.118682 dat de opgegeven efficiëntie die in praktijk ook nog minder kan zijn hier 75 procent is. Dat is echt vreselijk laag. 80 procent is het minimale wat een beetje voeding moet hebben.

[Voor 20% gewijzigd door stormbreaker op 17-05-2020 20:08]

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frazyr
stormbreaker schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:06:
Het is toch een feit van algemene bekendheid dat MS-Tech voedingen de allerslechtste zijn. Ik weet dit al sinds 2009 toen ik 16 was. Ik bedoel, op ieder internetforum kan je dat vinden. Dan snap ik niet dat iemand een voeding met een MS-Tech voeding überhaupt durft te verkopen. Zulke dingen slopen je pc, wat er nu ook technisch aan de hand is. 650 watt is ook niet veel voor een MS-Tech want een vreselijk lage efficiëntie. Dus daar kan het ook aan liggen. Ik denk dat een 650 MS-Tech hetzelfde is als een normale voeding van 300/350 watt.
Ik geloof het meteen. Ik dacht voor 275 Inc scherm en toebehoren een leuk systeem op de kop te hebben getikt om wow classic weer te kunnen spelen in corona tijden... na 6 jaar geen PC te hebben gehad...
Ik had daarbij misschien ook dit kunnen verwachten. Ik had iig werkelijk geen idee dat die voeding zo slecht was, zoals ik zeg ben ik 6 jaar uit de pc's geweest... Dit is weer een warm welkom......

Problem lijkt in ieder geval solved met 1 nare ram stick minder in het mobo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormbreaker
Wat ik nu denk. Vanwege die slechte efficiëntie kan de voeding meer geheugen, een extra SSD enzo net niet aan. Dat zou toch ook een verklaring kunnen zijn? Wellicht zijn er tig andere oorzaken. Maar toen je componenten uit je pc begon te halen werkte het stukje bij beetje beter. Je hebt er wel nog een GTX 1060 inzitten. In combi met andere hardware trok de MS-Tech dat wellicht niet. Denk dat we niet heel technisch moeten gaan kijken, zolang je je voeding niet vervangen hebt. Als je voeding vervangen is moet je even samen kijken met leden die wat technischer dan ik zijn. Dan zou je geheugen of een ander component de boosdoener kunnen zijn.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:55
Kingspec ssd is ook troep. Gaan super snel stuk.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stormbreaker
Monkeydancer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:13:
Kingspec ssd is ook troep. Gaan super snel stuk.
Kingspec ken ik niet. Maar als ik dat Google zie ik meteen al cheapo AliExpress en waarschuwingen van Linus Tech op Youtube, waarbij ik Linus erg hoog heb zitten. Dus dat klopt idd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frazyr
stormbreaker schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:16:
[...]

Kingspec ken ik niet. Maar als ik dat Google zie ik meteen al cheapo AliExpress en waarschuwingen van Linus Tech op Youtube, waarbij ik Linus erg hoog heb zitten. Dus dat klopt idd.

Op basis van de Chinese tekens heb ik besloten 'm definitief uit de setup te halen.
Overigens aangezien mijn onderdelen zo crap blijken te zijn. Als moederbord heb ik de asrock b85m pro 4. Is deze de moeite waard qua uitbouwen tot een wat dikkere setup? Of kan ik beter deze dooddraaien en dan vers opnieuw beginnen. Of zeg ik al wat heel raars.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frazyr
stormbreaker schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:12:
Wat ik nu denk. Vanwege die slechte efficiëntie kan de voeding meer geheugen, een extra SSD enzo net niet aan. Dat zou toch ook een verklaring kunnen zijn? Wellicht zijn er tig andere oorzaken. Maar toen je componenten uit je pc begon te halen werkte het stukje bij beetje beter. Je hebt er wel nog een GTX 1060 inzitten. In combi met andere hardware trok de MS-Tech dat wellicht niet. Denk dat we niet heel technisch moeten gaan kijken, zolang je je voeding niet vervangen hebt. Als je voeding vervangen is moet je even samen kijken met leden die wat technischer dan ik zijn. Dan zou je geheugen of een ander component de boosdoener kunnen zijn.
Thanks, neem de suggestie mee! Die voeding gaat iig deze week vervangen worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Frazyr schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:21:

Voor WoW is het nog wel een aardig systeem. Nieuwe voeding voor 5 tientjes en een 2e hands rammodule hoeft ook niet veel te kosten. Met een 250GB ssd heb je genoeg voor Windows en WoW. Ga je recente titels spelen dan kom je aan alle kanten tekort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frazyr
Uszka schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Check, thanks! Dan ga ik precies dat dus doen!!

Voor recente titels heb ik een xbox one x en lg c9 oled TV! Dus mocht dit allen blijken te werken ben ik helemaal happy.

Iedereen bedankt voor het meedenken! Erg gewaardeerd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee