Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 14:08
Misschien dat het ergens besproken is op het forum, maar ik kon het niet direct vinden.

Mijn situatie:

Ik heb sinds kort een kleinere behuizing, de Corsair Crystal 280x Wit, aangezien ik een kleinere kast wilde dan wat ik eerst had staan.

In mijn oude kast was de airflow goed en had ik niks te klagen. Ik had hier ook een Corsair H80i v2 AIO loop in die mijn CPU goed koel hield.
Het "nadeel" van mijn nieuwe kast is dat deze een stuk kleiner is. Hierdoor kan ik mijn H80i maar op één plek kwijt; aan de bovenkant. Echter door de dubbele ventilatoren past dit niet en moet ik van een push/pull methode afstappen. Ondanks dat het past met maar één ventilator, zit het geheel wat scheef vast omdat de gaten net niet overeenkomen. Doordat de H80i "maar één ventilator groot is" houd ik ruimte om daarnaast een normale ventilator te plaatsen, die dient als outtake.

Mijn vraag:

Is het raadzamer om de huidige situatie te behouden, met één ventilator die een push functie doet en eentje die als outtake ventilator dient ernaast om de warmte uit de kast af te voeren?

of

is het mooier/raadzamer/beter om een AIO radiator te halen die twee ventilators groot is? (geen idee of hier een bewoording voor is 8)7 ). Krijg ik dan hetzelfde effect als optie één qua warmte afvoer?
Zo ja dit laatste; als deze als outtake functie dient, heeft dat hetzelfde effect als mijn huidige situatie?

Beste antwoord (via CuBras op 16-05-2020 21:22)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:38
Je moet de fans van de AIO wel naar binnen laten blazen. Omdat de AIO in de bovenste positie zit gaat de lucht vrijwel direct weer de behuizing uit door de outtakefans bovenin.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welke cpu heb je?

Je zou de AIO in het front op de bovenste positie kunnen plaatsen. Lijkt mij dat het past met een push-pull. Intakefan eronder en 2 outtakes bovenin. Eventueel nog 1 of 2 intakes op de bodem.

Grootste rad dat erin past is een 280 als de pricewatch: Corsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler bijvoorbeeld. 240 en 140 passen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Wel handig om te vermelden ja; AMD Ryzen 5 3600. Behoeft een AM4-socket.

De voorkant heb ik overwogen maar op die manier creëer je toch geen goede airflow, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je moet de fans van de AIO wel naar binnen laten blazen. Omdat de AIO in de bovenste positie zit gaat de lucht vrijwel direct weer de behuizing uit door de outtakefans bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Ooh ik was zo gefocust op de oude situatie waar de warme lucht naar buiten werd geblazen, dat ik helemaal niet 'andersom' heb gedacht. Dit lijkt me wel een wenselijke situatie. Ik ga dit eens testen. Bedankt voor het meedenken!