Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ziggo Connectbox (niet in bridge) en port forwarden

Pagina: 1
Acties:

• Darkace
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-04 13:01

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Beste allemaal,

Hopelijk zijn er kenners die mij meer duidelijkheid kunnen geven.

Zie alleen port filtering staan in deze box en niet port forwarden. Word uberhaupt gek van dit ding want het heeft zeer beperkte (lees: bijna geen) mogelijkheden tot het instellen van eigen voorkeuren.

Ik kan mijn torrent programma niet goed gebruiken. Downloaden gaat prima, maar seeden naar anderen (uploaden) is altijd nul komma nul. Hij wil met geen enkele andere client verbinden.

Kennen mensen dit probleem of is in bridge modus en eigen router gebruiken de enige mogelijkheid hiervoor? Bij mijn ouders huis vroeger ging het prima met eigen router.

Nu woon ik al tijd op mijzelf en er komt glasvezel maar ze zijn het nog aan het aanleggen. Ga sowieso naar glasvezel van Online.nl en hopelijk binnen een jaar komt hier KPN zelf ook als aanbieder, al maakt Online.nl gewoon gebruik van het KPN netwerk. Dan kijken of ik eigen router kan aansluiten icm deze glasvezel.

Zou het uploaden via torrents gewoon moeten werken? Firewall is het niet. Laat alles gewoon toe. Alleen als ik uPnP inschakel in de Connectbox is de poort in het torrentprogramma open, maar uploaden naar anderen werkt nog steeds niet. Downloaden gaat wel met maximale snelheid.

Iemand een idee waarom en een oplossing?

Bedankt alvast.

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ... can't help that but it's br

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Darkace schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:12:
Beste allemaal,

Hopelijk zijn er kenners die mij meer duidelijkheid kunnen geven.

Zie alleen port filtering staan in deze box en niet port forwarden. Word uberhaupt gek van dit ding want het heeft zeer beperkte (lees: bijna geen) mogelijkheden tot het instellen van eigen voorkeuren.

Ik kan mijn torrent programma niet goed gebruiken. Downloaden gaat prima, maar seeden naar anderen (uploaden) is altijd nul komma nul. Hij wil met geen enkele andere client verbinden.

Kennen mensen dit probleem of is in bridge modus en eigen router gebruiken de enige mogelijkheid hiervoor? Bij mijn ouders huis vroeger ging het prima met eigen router.

Nu woon ik al tijd op mijzelf en er komt glasvezel maar ze zijn het nog aan het aanleggen. Ga sowieso naar glasvezel van Online.nl en hopelijk binnen een jaar komt hier KPN zelf ook als aanbieder, al maakt Online.nl gewoon gebruik van het KPN netwerk. Dan kijken of ik eigen router kan aansluiten icm deze glasvezel.

Zou het uploaden via torrents gewoon moeten werken? Firewall is het niet. Laat alles gewoon toe. Alleen als ik uPnP inschakel in de Connectbox is de poort in het torrentprogramma open, maar uploaden naar anderen werkt nog steeds niet. Downloaden gaat wel met maximale snelheid.

Iemand een idee waarom en een oplossing?

Bedankt alvast.
Hier een handleiding van de ziggo site. https://community.ziggo.n...ng-op-de-connectbox-16114

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 06:38
In niet bridge modus maken veel vandeze boxen gebruik van DS-lite, een ipv6 tunnel naar een NAT oplossing in het netwerk van de provider. Daar wordt alles waar nodig terugvertaald naar ipv4.

Zodra dit het geval is, doe jij geen ipv4 nat, maar doet je provider dat voor jou. Je deelt je externe IP met andere klanten.

Daarom kun je in bepaalde situaties geen inkomende portforward doen zonder bridge modus.

Dus toch naar bridge modus en een eigen router gebruiken is bij ziggo eigenlijk de enige oplossing, of gewoon wachten tot je je glas kunt gebruiken, maar wil je dan ook de "router" van je ISP gebruiken ??

Deze staan meestal niet bekend om hun enorme kwaliteiten. Als je antwoord nee is denk ik dat je nu die router al kunt gaan aanschaffen dan kun je in de tussentijd ook ziggo laten omzetten naar bridge en kun je je eigen probleem ook al oplossen

[Voor 38% gewijzigd door mash_man02 op 17-05-2020 10:53]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08:43
mash_man02 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:49:
In niet bridge modus maken veel vandeze boxen gebruik van DS-lite, een ipv6 tunnel naar een NAT oplossing in het netwerk van de provider. Daar wordt alles waar nodig terugvertaald naar ipv4.

Zodra dit het geval is, doe jij geen ipv4 nat, maar doet je provider dat voor jou. Je deelt je externe IP met andere klanten.

Daarom kun je in bepaalde situaties geen inkomende portforward doen zonder bridge modus,
Je kunt via de klantenservice van Ziggo wel IPv4 firmware aanvragen. Na installatie van deze firmware kun je wel port forwarden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Bedankt maar dat had ik ook al gevonden. Mijn Connectbox heeft deze opties niet eens. Onder DHCP staan IPV4 en IPV6 beiden aan en kan IPV6 niet eens uitschakelen. Hoezo vaag? Iemand enig idee? Dan onder BEVEILIGING staan SLECHTS de opties Firewall, MAC filtering, IP en poort filtering en GEEN port forwarding. Heel irritant.

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ... can't help that but it's br

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
oohh schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Je kunt via de klantenservice van Ziggo wel IPv4 firmware aanvragen. Na installatie van deze firmware kun je wel port forwarden.
Zou ik dit soms ook kunnen doen? Maar waarom hebben deze krengen niet een en dezelfde soort firmware voor alle klanten??? Vaag gedoe soms over voormalig UPC gebied of niet? Volgens mij zat hier hier heel vroeger wel UPC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Darkace schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:32:
[...]

Zou ik dit soms ook kunnen doen? Maar waarom hebben deze krengen niet een en dezelfde soort firmware voor alle klanten??? Vaag gedoe soms over voormalig UPC gebied of niet? Volgens mij zat hier hier heel vroeger wel UPC.
Ik denk dat het door je ds-lite komt (ipv4 en ipv6) even met ziggo bellen voor alleen ipv4 zou het wel eens kunnen oplossen inderdaad.

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ziggo levert ze standaard met IP6 zij moeten ook zuinig zijn op hun IP4 adressen vandaar. Maar een telefoontje en even geduld en je hebt wel de IP4 software en dan werkt hij uitstekend. Had zelf ook het probleem (eigen server) en was na een uurtje opgelost.
Je moet natuurlijk vertellen dat je een eigen server draait en niet dat je torrents wil seeden ;)

[Voor 16% gewijzigd door Frogmen op 17-05-2020 12:09]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
mash_man02 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:49:

Daarom kun je in bepaalde situaties geen inkomende portforward doen zonder bridge modus.

Dus toch naar bridge modus en een eigen router gebruiken is bij ziggo eigenlijk de enige oplossing, of gewoon wachten tot je je glas kunt gebruiken, maar wil je dan ook de "router" van je ISP gebruiken ??

Deze staan meestal niet bekend om hun enorme kwaliteiten. Als je antwoord nee is denk ik dat je nu die router al kunt gaan aanschaffen dan kun je in de tussentijd ook ziggo laten omzetten naar bridge en kun je je eigen probleem ook al oplossen
Bedankt ook!!! Wat is precies DS-Lite eigenlijk en NAT staat toch voor Network Address Translation? Ik ben een klein beetje uit de ICT de laatste jaren maar probeer hier en daar van kenners weer wat te leren. Wil jij mij persoonlijk misschien uitleggen wat NAT precies doet en inhoudt?

Ja qua eigen router heb ik nog wel 2 goede liggen. Een Draytek Vigor 2130n en een Ubiquiti Edge Router. Voor die laatste heb ik zelfs nog een losse Wi-Fi unit liggen maar ook nog nooit gebruikt sinds de Connectbox omdat ik er nog niet echt tijd voor had gemaakt.

Nu heb ik alleen geen idee hoe lang het nog precies duurt voordat ze het glasvezel kastje (NTU) gaan monteren in huis en wanneer mijn Ziggo abbo wordt omgezet naar het nieuwe Online.nl Glasvezel. Glasvezel kabel ligt momenteel tot aan opzij van de woning.

Het zal iets lastiger worden toch om via glasvezel je eigen router te gaan gebruiken? Omdat je dan VLANs moet gaan scheiden voor Internet en TV? Was lang geleden bij mijn ouders huis zo waar al Glasvezel van KPN was en dat kreeg ik destijds nog voor elkaar met beetje uitzoekwerk en een extra soort switch van TP-Link type TL-SG2109WEB. Ligt hier nu voor me. Weet alleen niet of ik deze nog goed kan gebruiken straks of dat ik iets anders nodig heb om mijn eigen router icm Glasvezel van Online.nl te gaan gebruiken? Bij mijn ouders destijds kregen ze na een paar jaar ook een nieuw type Experia modem en werkte mijn opstelling ineens niet meer. Dus nog wel steeds met de oude modem van KPN Experiabox. Waar dat precies aan lag weet ik niet meer. Misschien weet iemand hier dat? Beetje off-topic aan het gaan maar ik wil dit topic waarschijnlijk ook gaan gebruiken als het zover is en via slimme mensen hier op het forum dit voor elkaar te krijgen en er meteen hoop van te leren.

Zou ik toch nog even in bridge modus gaan icm mijn Draytek of Ubiquiti router of ipv4 firmware laten installeren via een telefoontje en nog even de Connectbox blíjven gebruiken?

En dan tegen de tijd dat ik glasvezel heb mij iemand wil ondersteunen om het werkend te krijgen? Hoop dat het soortgelijks werkt via Online.nl kastje en KPN Experiabox. Ik lees nu ook dat wanneer je IPTV wilt kijken en je de signalen dus scheidt via VLANs dmv een beheerde switch (managed switch) zoals mijn TL-SG2109WEB deze wel IGMP snooping moet ondersteunen? Kan zo niet vinden of mijn TL-SG2109WEB dat ondersteund eigenlijk. Maar deze switch heeft lang goed zijn werk gedaan bij mijn ouders huis 10jr geleden totdat ze dus een nieuwe Experiabox kregen. Alles toen hetzelfde aangesloten maar kreeg het Internet gescheiden niet maar aan de praat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Frogmen schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:08:
Ziggo levert ze standaard met IP6 zij moeten ook zuinig zijn op hun IP4 adressen vandaar. Maar een telefoontje en even geduld en je hebt wel de IP4 software en dan werkt hij uitstekend. Had zelf ook het probleem (eigen server) en was na een uurtje opgelost.
Je moet natuurlijk vertellen dat je een eigen server draait en niet dat je torrents wil seeden ;)
Ok dit kan ik eerst doen inderdaad. Wil eigenlijk zsm glasvezel hier haha. Maar ondertussen zou jij dan toch voor bridge modus gaan icm mijn Draytek of Ubiquiti router of niet teveel moeilijk doen totdat glasvezel klaar is en gewoon ipv4 firmware laten installeren door hen en dus even met de Connectbox proberen eerst?

Weet jij zo ook of het probleem met uploaden van welke torrent dan ook, wat ik graag wil delen met anderen en dus wil uploaden dan ook voorbij is? Gekke is wanneer ik nu gewoon UPNP aan zet in de Connectbox en in mijn Qbittorrent cliënt het downloaden gewoon super werkt. Maar Seeden naar anderen dus werkt voor geen meter, al zijn er voldoende peers en seeds. Dit heeft te maken dus met hoe de Connectbox nu is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Voordat je hem in bridge laat zetten zou ik eerst voor IP4 kiezen scheelt weer een apparaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Frogmen schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:28:
Voordat je hem in bridge laat zetten zou ik eerst voor IP4 kiezen scheelt weer een apparaat.
Ja dacht ik zelf eigenlijk ook. En als het dan werkt ben ik voorlopig geholpen inderdaad. Nu hopen dat ik mijn gewenste situatie straks met Online.nl glasvezel ook voor elkaar krijg. Wil dit topic daarvoor wel blijven gebruiken denk ik. Zal dan even wat hulp moeten hebben weer met die VLANs instellen. Maar goed, zo ver is het nog niet inderdaad.

Ziggo helpdesk op Zondag bellen vind ik niet nodig, zijn wel bereikbaar neem ik aan? Ja zal dan wel aangeven dat ik via een vriend gehoord heb dat ik met ze moest bellen omdat ik GRAAG EEN EIGEN SERVER wil draaien en geen torrents wil Seeden 😉

Maar ik wil dan eerst weten of het Seeden dus uploaden naar anderen wel goed gaat... dan neem ik toch maar een VPN erbij. Tegenwoordig schijnen ze alles nogal flink te volgen wat iedereen doet. Wat een tijden. Klopt wel toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
https://www.internetten.n...ze-komt-steeds-dichterbij

Lees net dit. Zou mooi zijn als gaat gebeuren. Maar nu kunnen we met wat goochelen het ook nog wel voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Darkace schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:34:
[...]

Ja dacht ik zelf eigenlijk ook. En als het dan werkt ben ik voorlopig geholpen inderdaad. Nu hopen dat ik mijn gewenste situatie straks met Online.nl glasvezel ook voor elkaar krijg. Wil dit topic daarvoor wel blijven gebruiken denk ik. Zal dan even wat hulp moeten hebben weer met die VLANs instellen. Maar goed, zo ver is het nog niet inderdaad.

Ziggo helpdesk op Zondag bellen vind ik niet nodig, zijn wel bereikbaar neem ik aan? Ja zal dan wel aangeven dat ik via een vriend gehoord heb dat ik met ze moest bellen omdat ik GRAAG EEN EIGEN SERVER wil draaien en geen torrents wil Seeden 😉

Maar ik wil dan eerst weten of het Seeden dus uploaden naar anderen wel goed gaat... dan neem ik toch maar een VPN erbij. Tegenwoordig schijnen ze alles nogal flink te volgen wat iedereen doet. Wat een tijden. Klopt wel toch?
Waarom niet op zondag bellen? Ze zijn gewoon geopend van 08:00 tot 20:00.

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
HKLM_ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:50:
[...]

Waarom niet op zondag bellen? Ze zijn gewoon geopend van 08:00 tot 20:00.
Ja kan ook best. Als ik er aan toe kom vandaag doe ik dat ook wel, anders van de week even.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Weet overigens iemand makkelijk uit te leggen wat het essentiële verschil is tussen tagged en untagged VLANs? Er zijn nog zoveel netwerk jargon termen te begrijpen.... Maar mettertijd komt de kennis wel weer hoop ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mash_man02
Darkace schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:06:
Weet overigens iemand makkelijk uit te leggen wat het essentiële verschil is tussen tagged en untagged VLANs? Er zijn nog zoveel netwerk jargon termen te begrijpen.... Maar mettertijd komt de kennis wel weer hoop ik.
Untagged gebruikt geen 802.1q header en is daarmee uniek ten opzicht van een 802.1q tagged frame.

Een tag moet je ook letterlijk als een label zien wat een pakketje markeert.

[Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 17-05-2020 19:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mash_man02
Darkace schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Bedankt ook!!! Wat is precies DS-Lite eigenlijk en NAT staat toch voor Network Address Translation? Ik ben een klein beetje uit de ICT de laatste jaren maar probeer hier en daar van kenners weer wat te leren. Wil jij mij persoonlijk misschien uitleggen wat NAT precies doet en inhoudt?
DS-lite is een tunnel techniek over ipv6, je pakt je ipv4 verkeer letterlijk in in ipv6 en levert het af bij het tunnel endpoint in het netwerk van Ziggo.

Hier worden alle ipv4 sessies gesource nat achter een pool met adressen op een zongenaamde CGN oplossing (carrier grade nat). Doordat hier veel tunnels samen komen heeft men veel minder dan een publiek adres per klant verbinding nodig. En zo bespaard men dus adressen.

Het nadeel ben je inmiddels achter, je hebt als klant geen invloed op inkomende sessies.

NAT staat voor network adres translation. Dit gebruiken we om veel interne adressen te verstoppen achter de beperkte hoeveelheid publieke adressen die er zijn.

Als je naar bridge modus gaat krijg je nog steeds maar 1 publiek adres toegewezen. Met nat overload zoals in internet routers vaak gebruikt zetten we een tabel op waarin we de vertalingen registreren tussen de interne adressen en het ene externe adres met de bron en doel poorten.

Zodra jij dus een sessie maakt naar internet wordt je interne adres dus vervangen voor het beschikbare publieke adres. Als er dan een reactie vanaf internet terug komt weet je router aan de hand van de gebruikte poorten en het internet adres waar vandaan het pakketje komt en kan dus in zij nat tabel terugvinden welke intern adres er terug in het pakket moet om het pakketje bij de juiste interne client af te leveren.

Zo kun je met meerdere apparaten "online" maar heb je toch maar 1 publiek adres.

• ppiepp
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09-06 23:42
Bij het proberen op te lossen van mijn portforwarding problemen stuitte ik op deze discussie. Ik heb namelijk hetzelfde probleem heb Ziggo al gebeld en die geven aan dat ze me niet willen ondersteunen bij het instellen van portforwarding. Dit in het kader van veiligheid,, zij kunnen namelijk verantwoordelijk gesteld worden voor problemen op het netwerk althans dat zegt de meneer aan de telefoon. Ze hebben wel gecheckt en ik zelf ook of ipv4 aanstaat en dat is het geval. Ik heb dat via ipv6.com of zoiets gecheckt en ik heb inderdaad geen ipv6 adres.
Er is dus geen enkele andere manier behalve om een router achter een in bridge mode ingestelde Ziggo modem connect Box te plaatsen?

Ik hoop dat iemand dit bericht nog leest en anders begin ik maar weer een nieuwe thread. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True